Proaktiv Skrevet 15. november 2024 #1 Skrevet 15. november 2024 Jeg oppdaget i dag (etter flere år med samme oppvaskmaskin) at oppvaskmaskinen har en beholder inne under kurvene som det står "salt" på. Hva er dette til og hvor kjøper jeg slik "Salt"
Reign Skrevet 15. november 2024 #2 Skrevet 15. november 2024 Proaktiv skrev (3 minutter siden): Jeg oppdaget i dag (etter flere år med samme oppvaskmaskin) at oppvaskmaskinen har en beholder inne under kurvene som det står "salt" på. Hva er dette til og hvor kjøper jeg slik "Salt" 1. Les bruksanvisningen til maskinen din. 2. Får kjøpt det på Power, Elkjøp osv. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #3 Skrevet 15. november 2024 Proaktiv skrev (39 minutter siden): Jeg oppdaget i dag (etter flere år med samme oppvaskmaskin) at oppvaskmaskinen har en beholder inne under kurvene som det står "salt" på. Hva er dette til og hvor kjøper jeg slik "Salt" Kommer an på hva du bruker av middel til vask. Bruker du tabletter trenger du ikke tenke på det. Anonymkode: 70562...71d
Zenobia Skrevet 15. november 2024 #4 Skrevet 15. november 2024 Hvis du ikke har kalk i vannet, går det bra. Jeg har kalk i mitt drikkevann, derfor kjøper jeg salt til oppvaskmaskin der oppvaskmaskiner selges. Hos meg lyser det en lampe på panelet når maskinen trenger påfyll av salt 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #5 Skrevet 15. november 2024 https://www.rusta.com/nb-no/hjem-og-innredning/rengjoring/ovrig-rengjoring/oppvaskmaskinsalt-refin-900-g Anonymkode: 8e1b2...e52 1
NakenPanda Skrevet 15. november 2024 #6 Skrevet 15. november 2024 (endret) Salt er for å motarbeide "hardt vann", de aller fleste plasser trenger ikke salt i oppvaskmaskinen sin. https://www.ngu.no/geologiske-ressurser/hardt-vann Endret 15. november 2024 av NakenPanda 2
Proaktiv Skrevet 15. november 2024 Forfatter #7 Skrevet 15. november 2024 OK. Har aldri hatt problemer med kalk i vannet. Hvis det bare er snakk om kalk kan jeg hive i en skvett eddik som jeg har stående.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #8 Skrevet 15. november 2024 Proaktiv skrev (6 timer siden): Jeg oppdaget i dag (etter flere år med samme oppvaskmaskin) at oppvaskmaskinen har en beholder inne under kurvene som det står "salt" på. Hva er dette til og hvor kjøper jeg slik "Salt" Du skal ha spesial salt, beregnet på oppvaskmaskiner. For holdbarheten til maskinen så skal du fylle på salt. Vanlig bordsalt/matsalt er for tynt. Anonymkode: e46d5...693
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #9 Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skal ha spesial salt, beregnet på oppvaskmaskiner. For holdbarheten til maskinen så skal du fylle på salt. Vanlig bordsalt/matsalt er for tynt. Anonymkode: e46d5...693 Dette gjelder kun dersom man har "hardt" vann, dvs mye kalk i vannet. Anonymkode: e669b...917 1
male32 Skrevet 15. november 2024 #10 Skrevet 15. november 2024 Jeg spurte der jeg kjøpte maskinen, fikk til svar at her i Norge trenger vi ikke å bruke salt. 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #11 Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette gjelder kun dersom man har "hardt" vann, dvs mye kalk i vannet. Anonymkode: e669b...917 Det er en gammel myte du nå videreformidler og ikke beskjeden man får når man kjøper nytt i dag. Å lese bruksanvisninger er aldri dumt, der står og infoen du motsetter deg. Anonymkode: e46d5...693
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #12 Skrevet 15. november 2024 Her får glassene kalkbelegg om vi ikke bruker salt. Kjøper oppvaskmaskinsalt på normal. Anonymkode: b3000...8bb
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #13 Skrevet 15. november 2024 Jeg kjøpte ny oppvaskmaskin (Beko) i fjor sommer og den går faktisk ikke om jeg ikke har i salt. Ble overraska, for salt har aldri vært et behov i forhold til vannkvaliteten i den delen av kommunen jeg bor i. Så, da var det bare å kapitulere og kjøpe maskinsalt Anonymkode: bceaa...53c
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #14 Skrevet 15. november 2024 Kam bruke grovt salt. Havsalt finner du på dagligvare. Anonymkode: d86d1...7aa
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #15 Skrevet 15. november 2024 I oppvaskmaskina på jobb så brukes det grovt havsalt. Jeg er ingen fan av det, alle kopper og glass smaker salt😅 Aldri brukt salt i maskina hjemme, ser ikke behovet? Her er ikke kalk i vannet. Anonymkode: 5c888...3b9
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #16 Skrevet 16. november 2024 male32 skrev (14 timer siden): Jeg spurte der jeg kjøpte maskinen, fikk til svar at her i Norge trenger vi ikke å bruke salt. Det er ikke sant. Bor en i områder med mye kalkrike bergarter og har borehull trenger en kalk i oppvaskmaskinen. De som har kommunalt vann fra større vannverk trenger vanligvis ikke. Vi har salt i vår oppvaskmaskin og kalkknuser på vanninntaket. Varmtvanntanker er nemlig heller ikke så glad i kalk Anonymkode: fa87a...f3e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå