AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #41 Del Skrevet 17. november 2024 issoras skrev (36 minutter siden): Det er ikke vegansk nei, morsmelk er ikke plantebasert, det er animalsk. Mennesker er dyr. For fornuftige veganere utgjør det selvfølgelig ikke et problem, men å skulle hente morsmelk fra andre mødre kan jo virkelig stride mot veganske prinsipper. Det er forskjell på plantebasert og vegansk. Morsmelk fra mor til baby er vegansk, om jeg frivillig hir morsmelk til en annen mor som ikke har nok melk, eller til og med til kaffen til en annen (ja, æsj), så er det vegansk fordi det ikke utnytter mennesker eller andre dyr. Anonymkode: 584de...5ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 17. november 2024 #42 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er forskjell på plantebasert og vegansk. Morsmelk fra mor til baby er vegansk, om jeg frivillig hir morsmelk til en annen mor som ikke har nok melk, eller til og med til kaffen til en annen (ja, æsj), så er det vegansk fordi det ikke utnytter mennesker eller andre dyr. Anonymkode: 584de...5ee Jeg startet med å sitere en bruker som mente morsmelk burde være til salgs i butikkene pga veganere. Da er det ingen veganske prinsipper som gjelder, for salg av morsmelk legger til grunn økonomisk utnyttelse av kvinners produksjon av morsmelk. Det er ingenting vegansk ved det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #43 Del Skrevet 17. november 2024 issoras skrev (35 minutter siden): Jeg startet med å sitere en bruker som mente morsmelk burde være til salgs i butikkene pga veganere. Da er det ingen veganske prinsipper som gjelder, for salg av morsmelk legger til grunn økonomisk utnyttelse av kvinners produksjon av morsmelk. Det er ingenting vegansk ved det! Tja, om "produsenten" solgte av egen fri vilje kanskje, men da,blir det litt som prostitusjon og surrogati. Bare desperate mennesker ville solgt det, og da er det ikke egentlig frivillig, og heller ikke vegansk. Morsmelk i seg selv er helt topp, naturlig og veldig vegansk, når det gis til den det er skapt for. Anonymkode: 584de...5ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #44 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tja, om "produsenten" solgte av egen fri vilje kanskje, men da,blir det litt som prostitusjon og surrogati. Bare desperate mennesker ville solgt det, og da er det ikke egentlig frivillig, og heller ikke vegansk. Morsmelk i seg selv er helt topp, naturlig og veldig vegansk, når det gis til den det er skapt for. Anonymkode: 584de...5ee Nei det er ikke vegansk! Vegansk betyr at det ikke inneholder animalske ingredienser. Hvem som spiser det har ikke noe med saken å gjøre. Anonymkode: 00d88...7b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #45 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei det er ikke vegansk! Vegansk betyr at det ikke inneholder animalske ingredienser. Hvem som spiser det har ikke noe med saken å gjøre. Anonymkode: 00d88...7b3 Du tar feil. Selvfølgelig er morsmelk som gis til barnet det er laget for vegansk. Anonymkode: 584de...5ee 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #46 Del Skrevet 17. november 2024 Kjenner jeg blir matt av dette til tider. Hva ska en gi babyen hvis en ikke får ammet? JA noen får faktisk ikke gjort det av forskjellige årsaker. Med nr1 så hadde jeg ikke næring i melka. Sykehuset tok flere prøver, barne gikk ikke opp i vekt. Så mens jeg da lå på sykehuset, lå i 16 dager så sa legene du må bruke mme for det er ikke vits å amme, for det er ikke næring i det du har. Med nr2 gikk det i 2 mnd så begynte barne å gå ned i vekt . Så ble henvist på nytt til sykehuset nye prøve jo var brystmelken min som hadde for lite. Så da var det bare å starte på mme igjen. Blir vel ensporet etter min mening. Eneste er evnt en kunne bruke råmelk fra ku da som en gjorde før i tiden da. Men det er jo ikke anbefalt. Vi hadde tilgang til det pga gårdsbruk. Vi pleide altid å ta av å ha litt i fryseren etter kalking, tilfelle det skulle gå galt med en ku ved kalking å vi måtte ha til en kalv. Men det var jo ikke anbefalt en gang å gi, selv om det var slik barn overlevde før mme kom Anonymkode: b2f4c...b30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #47 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du tar feil. Selvfølgelig er morsmelk som gis til barnet det er laget for vegansk. Anonymkode: 584de...5ee Vanskelig å forstå det der ser jeg. Jaja, tro akkurat hva du vil. Men så lenge det kommer fra noe annet enn planterike (aka levende individer, dyr/mennesker) så er det ikke vegansk. Anonymkode: 00d88...7b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #48 Del Skrevet 17. november 2024 Ja, veldig rart. Selv har jeg barn som fikk påvist melkeproteinallergi 6 mnd gammel. Vi fikk resept på melkeerstatning, men så lenge jeg ammet minst to ganger om dagen, trengte vi ikke å gi det. Etter å ha lest bakpå boksen og sett den ekstreme listen over umaturlig framstilte ingredienser, bestemte jeg meg for å amme lenge istedenfor å hi erstatning. Ammet to ganger daglig til fram til 2 1/2 år og så en gang daglig til 3 1/2 år. Snakket med en ernæringsfysiolog i ettertid om det og hun virket imponert og sa at det er jo dette vi ønsker at man skal gjøre. Jeg er så glad for at jeg ikke proppet ungen min full av hva det nå enn var i dem boksen. Anonymkode: c4c75...44a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #49 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vanskelig å forstå det der ser jeg. Jaja, tro akkurat hva du vil. Men så lenge det kommer fra noe annet enn planterike (aka levende individer, dyr/mennesker) så er det ikke vegansk. Anonymkode: 00d88...7b3 Det er jo du som ikke vet hva veganisme er. Ærlig sak det. Anonymkode: 584de...5ee 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #50 Del Skrevet 17. november 2024 De er vel redd tungmetallene i melka da tenker jeg. Hvis det er de samme folkene, og det tviler jeg på. Anonymkode: d209e...148 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #51 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vanskelig å forstå det der ser jeg. Jaja, tro akkurat hva du vil. Men så lenge det kommer fra noe annet enn planterike (aka levende individer, dyr/mennesker) så er det ikke vegansk. Anonymkode: 00d88...7b3 Så kalver, sauer og koalaer er ikke planteetere men omnivorer fordi de er pattedyr og drikker melk når de er små? Anonymkode: d209e...148 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 17. november 2024 #52 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 17.57): Hva mener du? Har aldri opplevd at noen går på MME for å la far slippe til, kun om leger mener det er behov for å få nok næring. Da trumfer næringen at det er halvfabrikata. Samme om man ikke klarer amme i det hele tatt, ta er jo hensynet til næring det viktigste. Pumping. Og innføring av fast føde (laget fra bunnen, ikke noe glassmat) fra 5-6mnd. Så var det jo ikke noe problem å gå tilbake i jobb, og la far ta like mye på hjemmebane. Anonymkode: f33de...373 Jeg slutta med amming pga altfor såre nipler pluss at far skulle få være med jo.. Ingen lege som ba meg, hadde nok melk men klarte verken amme eller pumpe pga nipler.. Og ja det er ultra prosessert.. Meeen var ikke klar over faren ved det for 25 år siden. Dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #53 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kjenner jeg blir matt av dette til tider. Hva ska en gi babyen hvis en ikke får ammet? JA noen får faktisk ikke gjort det av forskjellige årsaker. Med nr1 så hadde jeg ikke næring i melka. Sykehuset tok flere prøver, barne gikk ikke opp i vekt. Så mens jeg da lå på sykehuset, lå i 16 dager så sa legene du må bruke mme for det er ikke vits å amme, for det er ikke næring i det du har. Med nr2 gikk det i 2 mnd så begynte barne å gå ned i vekt . Så ble henvist på nytt til sykehuset nye prøve jo var brystmelken min som hadde for lite. Så da var det bare å starte på mme igjen. Blir vel ensporet etter min mening. Eneste er evnt en kunne bruke råmelk fra ku da som en gjorde før i tiden da. Men det er jo ikke anbefalt. Vi hadde tilgang til det pga gårdsbruk. Vi pleide altid å ta av å ha litt i fryseren etter kalking, tilfelle det skulle gå galt med en ku ved kalking å vi måtte ha til en kalv. Men det var jo ikke anbefalt en gang å gi, selv om det var slik barn overlevde før mme kom Anonymkode: b2f4c...b30 Hva slags lege er dette? Hadde hen fått vitnemålet sitt i posten? Anonymkode: d209e...148 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #54 Del Skrevet 17. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva slags lege er dette? Hadde hen fått vitnemålet sitt i posten? Anonymkode: d209e...148 De tok prøver på melka siden barnet ikke la på seg samme hvor mye det lå til brystet Anonymkode: b2f4c...b30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #55 Del Skrevet 17. november 2024 Man bruker vel MME i kun ett år? Så å være opptatt av ultraprosessert og sunn mat i de resterende 17 årene (+-) er langt viktigere. Anonymkode: 516ad...009 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 18. november 2024 #56 Del Skrevet 18. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 10.20): Kjenner jeg blir matt av dette til tider. Hva ska en gi babyen hvis en ikke får ammet? JA noen får faktisk ikke gjort det av forskjellige årsaker. Med nr1 så hadde jeg ikke næring i melka. Sykehuset tok flere prøver, barne gikk ikke opp i vekt. Så mens jeg da lå på sykehuset, lå i 16 dager så sa legene du må bruke mme for det er ikke vits å amme, for det er ikke næring i det du har. Med nr2 gikk det i 2 mnd så begynte barne å gå ned i vekt . Så ble henvist på nytt til sykehuset nye prøve jo var brystmelken min som hadde for lite. Så da var det bare å starte på mme igjen. Blir vel ensporet etter min mening. Eneste er evnt en kunne bruke råmelk fra ku da som en gjorde før i tiden da. Men det er jo ikke anbefalt. Vi hadde tilgang til det pga gårdsbruk. Vi pleide altid å ta av å ha litt i fryseren etter kalking, tilfelle det skulle gå galt med en ku ved kalking å vi måtte ha til en kalv. Men det var jo ikke anbefalt en gang å gi, selv om det var slik barn overlevde før mme kom Anonymkode: b2f4c...b30 Du har ikke så mange alternativer, men før i tida var ikke råmelk fra ku å foretrekke, nei. Det var andre ammende kvinner som ammet barn som hadde mødre uten melk. Mennesker har lenge visst st morsmelk er veldig viktig, så det var en ting de bare gjorde før, uten å ta noe for det. Det er fra rundt 1940-50, tror jeg at det var veldig mye som begynte å endre seg. Plutselig skulle barn ned i 3 måneder få mat; babymatprodusenter lurte kvinner til å tro at melk egentlig ikke var bra nok, og da var det lite regler ift villedende markedsføring.... det var forsåvidt ikke så lenge siden det ble innført. Nestlé lurte mødre i Afrika til å prøve morsmelkerstatning vha falske helsesøstre. Tror 2 millioner spedbarn døde som følge av dette - det er helt sykt. I dag er det ikke så greit å lyve lengre (men fortsatt er MYE lov). Nestlé reklamerte for sine klemmeposer som "en del av et sunt kosthold" til barn. Noen kommentete på at innholdet var kokt til sukker med null vitaminer. Svaret fra Nestlé var ar det er derfor de ikke anbefalte mer enn én klemmepose om dagen. Jeg skulle ønske jeg hadde screenshotta det. Skal se om jeg kan finne det igjen, for det var bare noen få dager siden. Endret 18. november 2024 av katties 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå