AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #41 Del Skrevet 16. november 2024 Var så heldig å vokse opp med en mor som ikke slengte seg på Toro-trenden på 90-tallet, så jeg startet egentlig aldri. Noe jeg mener den generasjonen egentlig ikke kan klandres for, da det ikke ble stilt så mange spørsmål verken ved Toro eller Grethe Roede. Det positive jeg husker som har forsvunnet i dag var at det var anbefalt med H-melk for barn, og den var mindre behandlet enn hva den er nå. Nå skal barn visstnok unngå både feite melkeprodukter, kjøtt, og ekte smør - noe jeg er helt uenig i. Man må virkelig lese seg opp i dagens samfunn som forelder, og det legges det ikke opp til når begge foreldre er forventet å være i 100% jobb selv med små barn. Jeg tenker at alle må gjøre sitt beste og hjelpe hverandre, fremfor å dømme hverandre. Baker jeg brød leverer jeg gjerne til nabodama som er aleneforelder til tre barn under 7 år. La oss ta 90-tallet tilbake der vi hjelper hverandre rundt oss til å la tidsklemma gå opp der vi kan ♥️ Jeg orker ikke å gå gjennom nabolaget og la være å hilse og slå av en prat, og plutselig kommer det frem at Helga sliter med snømåkinga etter at hun ble enke for noen år siden. Da sendte jeg min eldste sønn bort for å hjelpe henne. Hun ble så takknemlig og innviterte han inn på hjemmebakst og kom til meg senere og sa at hun gjerne betalte en liten sum dersom han ville gjøre det igjen. Det ville han gjerne, og de to koser seg oppriktig med hjemmebakte brød, fiskesuppe laget fra bgrunn, samtidig som hun får hjelp og selskap, og han er sjeleglad for en jobb han kan ha på CV-en i et konkurransefylt market for jobb i fremtiden når han straks blir 18. Winwin! Jeg mistenker nesten at det har blitt et vennskap som ikke dør ut. Anonymkode: d8196...d57 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #42 Del Skrevet 16. november 2024 Jeg har kuttet ut veldig mye ultraprosessert, men kommer aldri til å bli helt fanatisk. Bærebjelkene i kostholdet mitt er veldig mye grønnsaker/ frukt, egg, kyllingfilet, fisk, havregryn, nøtter og grove knekkebrød. Jeg har alltid vært glad i å spise, så det beste som har skjedd siden jeg la om kostholdet er at jeg kan spise mye mat/ store måltider hele tiden, uten å gå opp i vekt (har vært jojo-slanker i 40 år) Anonymkode: becc9...ac8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassiopeia8 Skrevet 16. november 2024 #43 Del Skrevet 16. november 2024 Småbarnsfamilie her. Har redusert, men ikke kuttet helt. Prøver å være bevisst, og lage det meste av mat fra bunnen av. Største endringen vi har gjort er vel kanskje at vi har byttet fra å kjøpe brød til å bake selv. Men blir av og til raske løsninger med UP-mat. Noe pålegg, fiskegrateng eller annen ferdigmat og smågodt/kjeks o.l. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 16. november 2024 #44 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nei, vi har ikke kuttet ut og kommer heller ikke til å kutte ut ultraprosessert mat. Vi som har levd mer enn 20 år, har vært gjennom mange "hype'r" og "trender" når det gjelder hva man skal spise og ikke skal spise, hva som plutselig er kjempefarlig, hva som er miljøverstingen der og da, hva som er kreftfremkallende osv osv. Hvis vi skulle hengt med på alle hype'r og trender vi har opplevd, så hadde vi ikke hatt igjen noe mat å spise. Så enkelt er det. Det blåser over dette med ultraprosessert mat også, bare vent og se. Anonymkode: 557e2...554 Det er som å kalle solkrem en trend. Videreutvikling av kunnskapsgrunnlaget vårt skaper nye anbefalinger, og så må man selvsagt manøvrere selv i tillegg. Jeg holder meg til både fete meieriprodukter og langt mer rødt kjøtt enn anbefalt, men at det er sunnere å lage lasagne fra bunnen enn å spise Toro sin sier seg vel nesten selv. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #45 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Virker som en del blander sammen junkfood og ultraprodusert? https://snl.no/ultraprosessert_mat?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA_9u5BhCUARIsABbMSPs4earZycH24bjaVpsvtbAUks6Z9wodIaYXtg10-X9EXESISwtVgG8aAleAEALw_wcB Det er ikke bare gryteretter på pose, og pizza som faller inn her, men også en mengde kjøttprodukter som pølser og pålegg, brød og pasta, og ja en hel masse. Anonymkode: c6839...b2f Kjøttpålegg, som i slike små pakker, kuttet vi ut for mange år siden. Kjøper større stykningsdeler - kalkunfilet, svinekam, brisket... legger i brine, varmebehandler, og kutter til skiver. Pasta lager vi som regel fra bunnen. Men er en av de tingene vi fint kan kjøpe ferdig også. Pølser og farseprodukter kjøper vi fra Reko, uten tilsetningsstoffer og slikt. Kun kvernet kjøtt, fett og krydder. Anonymkode: 76ac8...7ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #46 Del Skrevet 16. november 2024 Har egentlig aldri begynt. Det finnes noen få unntak her og der, men hovedsaklig spiser vi UP-fritt. Anonymkode: dae29...9df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #47 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 11.41): Nei, vi har ikke kuttet ut og kommer heller ikke til å kutte ut ultraprosessert mat. Vi som har levd mer enn 20 år, har vært gjennom mange "hype'r" og "trender" når det gjelder hva man skal spise og ikke skal spise, hva som plutselig er kjempefarlig, hva som er miljøverstingen der og da, hva som er kreftfremkallende osv osv. Hvis vi skulle hengt med på alle hype'r og trender vi har opplevd, så hadde vi ikke hatt igjen noe mat å spise. Så enkelt er det. Det blåser over dette med ultraprosessert mat også, bare vent og se. Anonymkode: 557e2...554 Kutter ikke ut ultraprossesert mat kun for helsas del, men også fordi det smaker høgg i forhold til mat lagd fra bunn med rene råvarer Anonymkode: 070da...e53 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #48 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 2.13): Hm. Selv ser jeg på det helt motsatt. Ultraprosessert mat er jo fabrikkert mat som har tatt mer og mer over kostholdet i de 20 + årene du nevner. Jeg er født i 1980 og er ikke oppvokst med den type mat i det hele tatt. Foreldrene mine laget mat fra bunnen av, av og til noe Toro ferdigsupper og sauser, og lørdagsgodt fikk vi, men det meste var råvarebasert. Ultraprosesserte produkter har nesten sømløst tatt over kostholdet vårt nasjonalt i løpet av noen få tiår, så det egentlig litt historieløst å mene at å prøve å unngå det er "hysteri" eller en "trend". Så det du sier er at du håper at folk skal slutte å være bevisste på denne utviklingen i matvareindustrien, fra rene råvarer til matlignende produkter med 20 ingredienser, og heller bare lene oss tilbake og godta at det bare er sånn? Anonymkode: 772be...355 Det kan godt hende det har økt i gjennomsnitt, men selv vokste jeg definitivt opp med mye ultraprossesert mat på 70- og 80-tallet. Torosauser og -supper, ferdiglagde kjøttkaker og fiskekaker, fiskepinner, pastesaus på glass, pølser, kjøttpålegg, skinkeost, fruktyoghurt, syltetøy, potetmos fra pulver, alt mulig egentlig. Babymat på glass. Vi kjøpte alt brød også, hjemmebakt fikk jeg bare hos bestemor. Det er egentlig ikke mye ultraprossesert mat som er vanlig nå som jeg ikke også fikk på 80-tallet. Anonymkode: 941cc...168 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #49 Del Skrevet 22. november 2024 Livet er for kort til å følge trender og dietter. Jeg spiser up mat og kommer til å fortsette med det. Jeg nærmer meg 50, er naturlig slank og har god helse. Anonymkode: 0704a...571 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hermosa Skrevet 22. november 2024 #50 Del Skrevet 22. november 2024 Sefanja skrev (På 15.11.2024 den 11.55): Begynt å bake knekkebrød selv. Minimerer toro. Kjøper egg fra gård og kjøtt fra jeger Du dyrker vel kornet selv, også? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 22. november 2024 #51 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 15.39): Det kan godt hende det har økt i gjennomsnitt, men selv vokste jeg definitivt opp med mye ultraprossesert mat på 70- og 80-tallet. Torosauser og -supper, ferdiglagde kjøttkaker og fiskekaker, fiskepinner, pastesaus på glass, pølser, kjøttpålegg, skinkeost, fruktyoghurt, syltetøy, potetmos fra pulver, alt mulig egentlig. Babymat på glass. Vi kjøpte alt brød også, hjemmebakt fikk jeg bare hos bestemor. Det er egentlig ikke mye ultraprossesert mat som er vanlig nå som jeg ikke også fikk på 80-tallet. Anonymkode: 941cc...168 Jeg er også oppvokst med det på 70- og 80-tallet, alt du nevner. Mamma lagde kjøttkaker og noen få andre middager fra bunnen, ellers var det poser og slikt. Ganske ironisk at hun lurte på hvordan jeg som ikke kunne lage mat skulle klare meg på hybel....og så var det jeg som endte med å lage nesten alt fra bunnen til slutt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 22. november 2024 #52 Del Skrevet 22. november 2024 Hermosa skrev (13 minutter siden): Du dyrker vel kornet selv, også? Ja 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #53 Del Skrevet 22. november 2024 Redusert det hverfall. Anonymkode: ad055...9e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #54 Del Skrevet 22. november 2024 Sefanja skrev (På 15.11.2024 den 11.55): Begynt å bake knekkebrød selv. Minimerer toro. Kjøper egg fra gård og kjøtt fra jeger Du er redd for ultraprossesert egg? Anonymkode: ad055...9e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 22. november 2024 #55 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er redd for ultraprossesert egg? Anonymkode: ad055...9e7 Jeg liker bare å vite at hønene har det bra. Egg er ikke up 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå