Gå til innhold

Har dere kuttet ned på eller sluttet med ultraprossesert mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vi har kutta ned det meste, men ikke alt. Pga tarmsykdom i hus, har fjernet enkelte tilsetningsstoffer helt, men er ikke helt fanatiske. Vi kjøper feks ikke noe med E407, E433 og E466.

Lager det aller meste fra bunnen, unntatt brød. De jeg lager blir bare ikke gode. Det går nesten ett brød i uka, så det får gå. Knekkebrød kjøper jeg, men der er inneholdet kun rugmel, gjær, vann og salt.

Det aller aller meste i butikken kjøper jeg ikke engang, der er så mye elendige saker der. Mister apetitten. Selv ikke rent kjøtt og fisk er det bra utvalg av i norske butikker. Kjøper ikke marinert, kun rent.

Anonymkode: 599b8...143

:ler:

Anonymkode: ea9d3...9cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

:ler:

Anonymkode: ea9d3...9cf

Hva var det som var morsomt?

Anonymkode: 751fa...57b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuttet kraftig ned. Ikke kjøpt brød på flere uker, lager middager og mat til matpakker som vi fryser ned til hektiske dager og baker fremfor å gi godteri og kjøpekjeks til barna

Anonymkode: 8abdd...8e0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke brydd meg mindre. Har null interesse av å bruke tid på å lage mat, her går det utelukkende i ferdigretter.

Anonymkode: 099fb...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kutta mye siste året, men det er også veldig mye mat som er ultraprodusert... 

Anonymkode: c6839...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en del blander sammen junkfood og ultraprodusert? 

https://snl.no/ultraprosessert_mat?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA_9u5BhCUARIsABbMSPs4earZycH24bjaVpsvtbAUks6Z9wodIaYXtg10-X9EXESISwtVgG8aAleAEALw_wcB

Det er ikke bare gryteretter på pose, og pizza som faller inn her, men også en mengde kjøttprodukter som pølser og pålegg, brød og pasta, og ja en hel masse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er mye fokus på dette for tiden. Tror dere folk flest begynner å kutte dette ut? 

Samtidig har det jo aldri vært mer up- mat i butikkene, så det må jo bety at det fremdeles er et marked for dette. 

Har selv kuttet det ut, var lettere enn jeg trodde på forhånd. Med det forsvant det også ti kg, vonde muskler ble borte, hudproblemene mine forsvant, og pollenallergien min er borte. Tror ikke det er tilfeldig. 

Og ironisk nok gikk matbudsjettet mitt kraftig ned😊

Hva tror dere, vil det bli mindre ultraprossesert i fremtiden, sånn som med røyking?

Anonymkode: 751fa...57b

Nei. Jeg spiser et variert kosthold og ignorerer slike "buzzwords" som bare er ment til å skremme folk. Ordet "ultraprossesert" sier ingenting om næringsinnholdet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser som jeg alltid har gjort, for det meste råvarebasert, siden jeg både har mye selvprodusert kjøtt, viltkjøtt, fisk og grønnsaker. Baker brød selv fordi jeg liker de best og det går fort å lage. Jeg foretrekker mat som metter og har gjenkjennelig struktur, farge og navn, og utover det bryr jeg meg ikke så mye. Bryr meg overhode ikke om hva andre serverer og er bortimot altspisende. 

Jeg har ikke så lett for religiøse tendenser på noen felt så å bruke mye energi på slikt utgår 😂

Anonymkode: 34328...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuttet ut en god del, så frokost/middag/hovedmåltider er mye rent/ikke UP.

Er veldig glad i snacks, så der gir jeg litt beng. Forsøker å velge litt bedre der, for eksempel sånne bondens potetflak istedet for Pringles. Mørk kokesjokolade, dadler med smak, litt nøtter. Slike ting istedet for alt mulig annet tull. 

Men det har ingen hensikt å nekte seg smågodt om man har lyst på. Orker ikke å få oppheng og spiseforstyrring.

Tror ikke jeg har merket noe, egentlig. Har kanskje gått ned 1 kilo

Anonymkode: 09aa0...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke forandret noe. Handler i hyllene på Kiwi som vanlig. Jeg blir ikke fortvilet hvis jeg pga UP mat lever ett år kortere på gamlehjemmet mens jeg sikler og er senil.

Anonymkode: 97758...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser akkurat som før noen fant opp et nytt ord. UP omfatter en hel del sunne varer og en hel del utsunne varer. Jeg spiser usunt innimellom og sunt andre ganger. Prøver å følge de fornuftige og vel underbygde norske kostrådene. Fantatikere, influensere og andre tullinger hører jeg ikke på.

Det viktigste er å spise variert og ikke for mye eller for lite av noe.

Anonymkode: 18901...158

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har generelt aldri spist så mye up mat. Hender en gang i blant at jeg kjøper kjøttkaker og pølser hvis vi har dårlig tid. Men med 6 i husholdningen (5 gutter/menn) er det billigste å lage mat fra bunn! 

de får velge restaurant på bursdagen sin da. Da blir det ofte mc Donalds 🤣🤪

Anonymkode: a6347...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, vi har ikke kuttet ut og kommer heller ikke til å kutte ut ultraprosessert mat. Vi som har levd mer enn 20 år, har vært gjennom mange "hype'r" og "trender" når det gjelder hva man skal spise og ikke skal spise, hva som plutselig er kjempefarlig, hva som er miljøverstingen der og da, hva som er kreftfremkallende osv osv. Hvis vi skulle hengt med på alle hype'r og trender vi har opplevd, så hadde vi ikke hatt igjen noe mat å spise. Så enkelt er det. Det blåser over dette med ultraprosessert mat også, bare vent og se.

Anonymkode: 557e2...554

Nå er ikke akkurat det å redusere ultra prosessert mat en trend eller hype da, med mindre du anser noe som pågår over flere tiår for en «hype».

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://snl.no/ultraprosessert_mat?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA_9u5BhCUARIsABbMSPs4earZycH24bjaVpsvtbAUks6Z9wodIaYXtg10-X9EXESISwtVgG8aAleAEALw_wcB

Det er ikke bare gryteretter på pose, og pizza som faller inn her, men også en mengde kjøttprodukter som pølser og pålegg, brød og pasta, og ja en hel masse. 

Synes dette er verdt å merke seg fra artikkelen: «Det finnes ingen tydelig definisjon eller klar avgrensning av hva som er ultraprosessert mat.», noe denne tråden bærer preg av.

Virker som de fleste sauser sammen alt de mener er usunt og kaller det ultraprosessert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager stort sett all mat fra grunnen av. Det har vi gjort i mange år, og mest fordi vi er veldig kresne i matveien. Baker også brødet selv av forskjellige typer. Men helt fanatiske er vi ikke, så det blir for eksempel en iskrem av og til . . . men ikke svensk GB.

Personlig har jeg en naturlig aversjon mot ferdigmat. Tror det er stoffer jeg reagerer på i for eksempel prosessert kjøttmat. Greier for eksempel ikke det meste av pølsemat uten å bli småkvalm etter en stund.

Håper jeg aldri kommer på gamlehjem. Da vil maten bli et problem og en ren lidelse, uten at jeg dermed vil hevde at maten er dårlig på gamlehjemmene . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes vel neppe junkfood som ikke er ultraprossesert . . ? Men UP betyr ikke nødvendiggvis junk . . . selv om det ofte også er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, vi har ikke kuttet ut og kommer heller ikke til å kutte ut ultraprosessert mat. Vi som har levd mer enn 20 år, har vært gjennom mange "hype'r" og "trender" når det gjelder hva man skal spise og ikke skal spise, hva som plutselig er kjempefarlig, hva som er miljøverstingen der og da, hva som er kreftfremkallende osv osv. Hvis vi skulle hengt med på alle hype'r og trender vi har opplevd, så hadde vi ikke hatt igjen noe mat å spise. Så enkelt er det. Det blåser over dette med ultraprosessert mat også, bare vent og se.

Anonymkode: 557e2...554

Hm. Selv ser jeg på det helt motsatt. Ultraprosessert mat er jo fabrikkert mat som har tatt mer og mer over kostholdet i de 20 + årene du nevner. Jeg er født i 1980 og er ikke oppvokst med den type mat i det hele tatt. Foreldrene mine laget mat fra bunnen av, av og til noe Toro ferdigsupper og sauser, og lørdagsgodt fikk vi, men det meste var råvarebasert. Ultraprosesserte produkter har nesten sømløst tatt over kostholdet vårt nasjonalt i løpet av noen få tiår, så det egentlig litt historieløst å mene at å prøve å unngå det er "hysteri" eller en "trend". 

Så det du sier er at du håper at folk skal slutte å være bevisste på denne utviklingen i matvareindustrien, fra rene råvarer til matlignende produkter med 20 ingredienser, og heller bare lene oss tilbake og godta at det bare er sånn?

Anonymkode: 772be...355

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei. Rett og slett. Og det er bare å se i barnas matpakker (som lærer ser jeg en del av de). De færreste lager brød fra bunnen av, for å si det sånn, og de fleste kjøper pålegg på butikken (det går fremdeles mye i leverpostei, ost, salami og skinke, akkurat som da jeg var ung). Den største forskjellen er at det er mer frukt og grønt nå, men ikke så veldig mye mer egentlig. Det er nok fordi det på min skole er egen dedikert fruktpause. 

Vi spiser stort sett slik jeg selv vokste opp; en del hjemmelaget fra grunnen (kjøttkaker i brun saus, pannekaker, pizza etc), og noe som ikke er hjemmelaget fra grunnen av (f.eks Toro tomatsuppe, tilbehør til fredagstacoen eller en gryterett). Synes en mellomting er fint. For meg blir fanatisk å kutte ut alt.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...