AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #1 Del Skrevet 15. november 2024 Er mye fokus på dette for tiden. Tror dere folk flest begynner å kutte dette ut? Samtidig har det jo aldri vært mer up- mat i butikkene, så det må jo bety at det fremdeles er et marked for dette. Har selv kuttet det ut, var lettere enn jeg trodde på forhånd. Med det forsvant det også ti kg, vonde muskler ble borte, hudproblemene mine forsvant, og pollenallergien min er borte. Tror ikke det er tilfeldig. Og ironisk nok gikk matbudsjettet mitt kraftig ned😊 Hva tror dere, vil det bli mindre ultraprossesert i fremtiden, sånn som med røyking? Anonymkode: 751fa...57b 1 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #2 Del Skrevet 15. november 2024 Virker vel som at du egentlig mest har skjerpet deg og begynt å spise mindre... Anonymkode: 18660...9b9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #3 Del Skrevet 15. november 2024 Jeg har gradvis over tid blitt mer bevisst på råvarene vi kjøper inn. Jeg har lært meg å lage det meste fra bunnen. Jeg har også blitt mye mer bevisst lokal mat, og mat i sesong. Handler via Rekoring, fra produsenter som driver dyrevennlig. Kjøper helkorn og kverner. Foretrekker vilt, og kjøtt fra jaktlag. Det går en god del egg. Lager fullverdige matretter, og spiser ikke brødmat fast til frokost og lunsj. Men hysteriske er vi ikke. Føler vi for å hente en Peppes en dag, så gjør vi det. Anonymkode: 76ac8...7ed 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #4 Del Skrevet 15. november 2024 Nei, vi har ikke kuttet ut og kommer heller ikke til å kutte ut ultraprosessert mat. Vi som har levd mer enn 20 år, har vært gjennom mange "hype'r" og "trender" når det gjelder hva man skal spise og ikke skal spise, hva som plutselig er kjempefarlig, hva som er miljøverstingen der og da, hva som er kreftfremkallende osv osv. Hvis vi skulle hengt med på alle hype'r og trender vi har opplevd, så hadde vi ikke hatt igjen noe mat å spise. Så enkelt er det. Det blåser over dette med ultraprosessert mat også, bare vent og se. Anonymkode: 557e2...554 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #5 Del Skrevet 15. november 2024 Har kuttet ned ja, men hadde ikke så mye av det fra før. Rett og slett fordi jeg er vant med skikkelige råvarer fra oppveksten og ikke synes up smaker særlig godt. Anonymkode: 4659c...d44 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 15. november 2024 #6 Del Skrevet 15. november 2024 Har aldri vært mye av det og nå er det så og si ingenting. Har ikke merket noe til vektnedgang da, konsekvensen av at jeg lager bedre mat er heller at vi spiser mer 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #7 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Virker vel som at du egentlig mest har skjerpet deg og begynt å spise mindre... Anonymkode: 18660...9b9 Mindre spiser jeg nok ikke, spiser meg god og mett tre ganger om dagen. Anonymkode: 751fa...57b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 15. november 2024 #8 Del Skrevet 15. november 2024 Kuttet det helt ut i 2006, og menssmerter ble helt borte. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #9 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, vi har ikke kuttet ut og kommer heller ikke til å kutte ut ultraprosessert mat. Vi som har levd mer enn 20 år, har vært gjennom mange "hype'r" og "trender" når det gjelder hva man skal spise og ikke skal spise, hva som plutselig er kjempefarlig, hva som er miljøverstingen der og da, hva som er kreftfremkallende osv osv. Hvis vi skulle hengt med på alle hype'r og trender vi har opplevd, så hadde vi ikke hatt igjen noe mat å spise. Så enkelt er det. Det blåser over dette med ultraprosessert mat også, bare vent og se. Anonymkode: 557e2...554 Er i 40-årene, har aldri fulgt trender. Men er jo en del av Toro-generasjonen, og det å oppdage mat laget helt fra bunnen er jo noe helt annet. Så det å ha fokusert i større grad på rene råvarer, lokalmat, sesong, mat fra bunnen, de siste 10-20 årene, betyr matglede, og sunnhet, for oss. Anonymkode: 76ac8...7ed 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 15. november 2024 #10 Del Skrevet 15. november 2024 Begynt å bake knekkebrød selv. Minimerer toro. Kjøper egg fra gård og kjøtt fra jeger 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #11 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, vi har ikke kuttet ut og kommer heller ikke til å kutte ut ultraprosessert mat. Vi som har levd mer enn 20 år, har vært gjennom mange "hype'r" og "trender" når det gjelder hva man skal spise og ikke skal spise, hva som plutselig er kjempefarlig, hva som er miljøverstingen der og da, hva som er kreftfremkallende osv osv. Hvis vi skulle hengt med på alle hype'r og trender vi har opplevd, så hadde vi ikke hatt igjen noe mat å spise. Så enkelt er det. Det blåser over dette med ultraprosessert mat også, bare vent og se. Anonymkode: 557e2...554 Men vi som har levd mer enn 20 år, vet jo også at alt vi dytter i oss som ikke er naturlige matvarer ikke er bra for kroppen vår. Det har vel ikke noe med trender å gjøre, men kunnskap. En gang var det bra å røyke også.. helt til man så skadene. Akkurat som man nå ser skadene av all liksommat man putter i kroppen. Anonymkode: 15095...b08 5 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #12 Del Skrevet 15. november 2024 Jeg er bevisst på inntaket, men har ikke kuttet helt ut. Er ikke noe fan av ja og nei-mat, men heller sunn fornuft og balanse. Spiser stort sett hjemmelaget med innslag av en posesuppe i ny og ne. Anonymkode: 7c984...d82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #13 Del Skrevet 15. november 2024 Har aldri spist UP mat bortsett fra da jeg var i tenårene og det var digg å få Toro gryteretter til en forandring Har i hele mitt voksne liv spist mat jeg har laget selv og det uten å følge en trend eller grunnet helse. Den største faktoren har vært matbudsjettet som går betraktelig ned på å lage egen mat. Lager store batcher og fryser ned. Enklere å få maten fort på bordet i hverdagen når man bare tar opp fryst på kvelden. Vinn vinn Den største forskjellen de gangene vi har blitt servert UP hos andre er den sinnsyke tørsten etterpå. Anonymkode: d5cfb...b55 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #14 Del Skrevet 15. november 2024 Høres ut som alternativene er å fråtse i kun ultraprossesert mat eller å kutte det helt ut. Er vel det personen over mener med at det stadig kommer nye trender. Hjemme hos oss er alle slanke og sunne. Vi spiser mye rene råvarer, særlig rent kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker er en stor del av familiens kosthold. Men jeg kjøper knekkebrød på butikken, vi bruker tacolefser, barna får rett i koppen kakao av og til, det er lørdagsgodteri, og skinke og leverpostei står også på frokostbordet. Man trenger ikke å gjøre alt så utrolig intenst. Anonymkode: e6e2b...2b4 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #15 Del Skrevet 15. november 2024 Jeg er i midten av 30-årene og har også sett trender komme og gå, men at UP ikke er ideelt er vel den mest "logiske" trenden enn så lenge. Jeg prøver så godt jeg kan å unngå det, særlig nå som jeg har små barn, men prøver å ikke bli for streng på det heller. Det føles bare kjipt at barna får 3 måltider med UP-brød og UP-pålegg i barnehagen hver eneste dag. Da er det mindre rom for meg å være laidback på det. Anonymkode: 45761...040 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #16 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Høres ut som alternativene er å fråtse i kun ultraprossesert mat eller å kutte det helt ut. Er vel det personen over mener med at det stadig kommer nye trender. Hjemme hos oss er alle slanke og sunne. Vi spiser mye rene råvarer, særlig rent kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker er en stor del av familiens kosthold. Men jeg kjøper knekkebrød på butikken, vi bruker tacolefser, barna får rett i koppen kakao av og til, det er lørdagsgodteri, og skinke og leverpostei står også på frokostbordet. Man trenger ikke å gjøre alt så utrolig intenst. Anonymkode: e6e2b...2b4 Synes svarene i denne tråden samsvarer med akkurat det du gjør? Med et-par unntak. Anonymkode: 76ac8...7ed 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #17 Del Skrevet 15. november 2024 Vi har kutta ned det meste, men ikke alt. Pga tarmsykdom i hus, har fjernet enkelte tilsetningsstoffer helt, men er ikke helt fanatiske. Vi kjøper feks ikke noe med E407, E433 og E466. Lager det aller meste fra bunnen, unntatt brød. De jeg lager blir bare ikke gode. Det går nesten ett brød i uka, så det får gå. Knekkebrød kjøper jeg, men der er inneholdet kun rugmel, gjær, vann og salt. Det aller aller meste i butikken kjøper jeg ikke engang, der er så mye elendige saker der. Mister apetitten. Selv ikke rent kjøtt og fisk er det bra utvalg av i norske butikker. Kjøper ikke marinert, kun rent. Anonymkode: 599b8...143 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #18 Del Skrevet 15. november 2024 Ja, har kuttet ut mye og merker det godt på helsen. Jeg blir trett og sliten hvis jeg spiser dårlig mat. Anonymkode: 2514b...739 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #19 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, har kuttet ut mye og merker det godt på helsen. Jeg blir trett og sliten hvis jeg spiser dårlig mat. Anonymkode: 2514b...739 Skrev over at vi ikke er hysteriske, og henter en Peppes om vi føler for det. Men dette er veldig sant. Blir så daff/tiltaksløs av det, ganske oppblåst. Sovner godt, men urolig om natten. Dog, verdt det innimellom. Anonymkode: 76ac8...7ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #20 Del Skrevet 15. november 2024 Kuttet kraftig ned på det. Lager det meste selv, og unngår det som ikke er aktuelt å lage selv. kostholdsendring på samfunnsnivå er veldig viktig, men vanskelig å få til. Men det starter med kunnskap og informasjon Anonymkode: ed4d8...dc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå