AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #1 Del Skrevet 15. november 2024 Har en 4 år gammel macbook air. Denne begynte plutselig å bråke noe voldsomt, tømte batteriet på et øyeblikk og gikk i svart. Leverte den inn på reklamasjon og fikk tilbake at de ikke klarte å fremprovosere samme feil, og etter noen dager hadde de funnet feil i programvaren. Dette mener de ikke er reklamasjon. Er det ikke 5 års reklamasjonsfrist på inkludert programvare-feil? Noen som har opplevd noe lignende? Anonymkode: f7950...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #2 Del Skrevet 15. november 2024 Dette er så klart reklamasjon!!!!! Reklamasjonsfristen gjelder produktet i sin helhet og i den stand den er presentert. Maskinen kommer jo med programvare, ved mindre du har lasta ned noe tull selv. Ring forbrukerrådet og få tips. Forbrukerrådet er veldig kjent med at Apple er en gjeng med drittsekker... Anonymkode: fc6ed...150 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #3 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har en 4 år gammel macbook air. Denne begynte plutselig å bråke noe voldsomt, tømte batteriet på et øyeblikk og gikk i svart. Leverte den inn på reklamasjon og fikk tilbake at de ikke klarte å fremprovosere samme feil, og etter noen dager hadde de funnet feil i programvaren. Dette mener de ikke er reklamasjon. Er det ikke 5 års reklamasjonsfrist på inkludert programvare-feil? Noen som har opplevd noe lignende? Anonymkode: f7950...55f Klart det ikke er reklamasjon. Regner med de oppdaterte programvaren og løste problemet. Ellers juger de som f og det er hardware. Anonymkode: 20b8a...e5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #4 Del Skrevet 17. november 2024 Det var eplehuset som sto for å utføre arbeidet. Ihht nettsidene deres dekkes ikke dette, men det er jo greit å undersøke. Visste ikke at feil i programvare kunne føre til de problemene som var med macen.. Anonymkode: f7950...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2024 #5 Del Skrevet 17. november 2024 På generelt grunnlag: softwareproblemer, enten det er i systemprogramvaren eller i programvare som du har installert, dekkes IKKE av reklamasjon. Slik har det alltid vært, helt siden 80-tallet. Systemfiler, filstruktur og filintegritet kan meget vel korrumperes gjennom bruk – sånn er det bare. Applikasjoner kan være i konflikt med hverandre, særlig de som benytter ulike systemtillegg. Det som er "kilent" er at ting kan fungere helt utmerket helt til to applikasjoner/prosesser forsøker å bruke de samme ressursene samtidig. Først da tryner det.Det skal sies at Mac-OS (selvsagt) er blitt mer og mer solid de siste tiårene, og det er stadig lengre mellom frys/heng/krasj. Konkret til det du beskriver: at maskinen din "koker" med medfølgende viftestøy skyldes enkelt forklart at det er noe som suger voldsomt prosessorkapasitet. Hvis du klikker på batterisymbolet oppe i høyre ende av menylinjen vil du se et valg som sier "Bruker mye strøm". Klikker du på appen(e) som ligger i den listen (og for oss vanlige brukere er det da en nettleser) vil du få opp en liste over prosesser som trekker enormt mye prosessorkraft. Eksempelvis kan det da gjerne være nettsider med embeddede videoavpillere etc som surrer og går. Det trekker gjerne voldsomt mye strøm. Men slik du beskriver det har du et batteri som er i ferd med å ta kvelden. Batterier regnes generelt som slitedel. Går du i systeminnstillinger/batteri kan du se et punkt som heter batteritistand. Hva står det der? En kan ta ut data på hvor mange ladesykluser batteriet har vært gjennom. Apple har en standard på hvor mye det skal tåle før det er å regne som utslitt. Det finnes imidlertid tilfeller der Apple har godtatt reklamasjon på batteriet, selv etter drøyt fire år. Snakker av erfaring, opplevde det selv i fjor på min svært intenst brukte MacBook Pro. Husker ikke hva begrunnelsen var, men det var et svært serviceinnstilt godkjent Apple-verksted i Drammen som på eget initiativ ordnet dette. Jeg var innstilt på å betale, men de mente dette burde gå på reklamasjon – og det gjorde det sannelig! Lakmustesten – hvis en gidder – er å starte helt fra scratch: slette disken og legge inn rene kopier av OS og programmer. Feiler det fremdeles er det hardwareproblemer. Hilsen daglig Mac-bruker siden 1988. Anonymkode: 5af7b...84b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå