AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #1 Del Skrevet 15. november 2024 Jeg ønsker å binde opp noen sparepenger i fastrenteinnskudd, og jeg ser at man får best rente ved å binde i 3 mnd. Hva kommer dette av? Min logikk antok at dess lengre man binder, dess høyere rente får man... Jeg går utifra at det er noe vesentlig som jeg ikke forstår rundt dette. Er det noen som kan hjelpe med å forklare dette? 😅 Anonymkode: 70bda...a12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #2 Del Skrevet 15. november 2024 De regner på renteutvikling fremover. Har tjent stort på 6mnd innskudd når bankene hadde stor tro på renteheving. Men nå tror altså bankene på kutt i løpet av en 6mnd periode. Anonymkode: 92500...5ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #3 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De regner på renteutvikling fremover. Har tjent stort på 6mnd innskudd når bankene hadde stor tro på renteheving. Men nå tror altså bankene på kutt i løpet av en 6mnd periode. Anonymkode: 92500...5ce Stort har du neppe tjent, siden renten ikke har vært spesielt høy. Anonymkode: 958b6...7c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #4 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De regner på renteutvikling fremover. Har tjent stort på 6mnd innskudd når bankene hadde stor tro på renteheving. Men nå tror altså bankene på kutt i løpet av en 6mnd periode. Anonymkode: 92500...5ce Takk for svar! Da forstår jeg ja. Så jeg burde rett og slett bare følge litt med og heller binde opp lenger periode neste gang eventuelt, hvis rentene skal ned. Anonymkode: 70bda...a12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #5 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Stort har du neppe tjent, siden renten ikke har vært spesielt høy. Anonymkode: 958b6...7c1 De satt den veldig opp en kort periode, så var noen titusener, sett mot ordinær høyrente. Kunne potensielt tjent mer i fond. Men dette var penger tiltenkt oppussing så det var ikke aktuelt. Anonymkode: 92500...5ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 15. november 2024 #6 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar! Da forstår jeg ja. Så jeg burde rett og slett bare følge litt med og heller binde opp lenger periode neste gang eventuelt, hvis rentene skal ned. Anonymkode: 70bda...a12 Tror du ikke finansielle institusjoner følger med på forventet rentebane? Ingen banker gidder å betale mye for et fastrenteinnskudd om de tror det blir billigere imorgen. Hvis rentene skal nedover i fremtiden vil fastrentenivået synke tilsvarende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #7 Del Skrevet 15. november 2024 newman01 skrev (1 time siden): Tror du ikke finansielle institusjoner følger med på forventet rentebane? Ingen banker gidder å betale mye for et fastrenteinnskudd om de tror det blir billigere imorgen. Hvis rentene skal nedover i fremtiden vil fastrentenivået synke tilsvarende. Jo det er klart, men jeg gikk utifra at de går nedover litt etter litt - ikke et drastisk kutt over natten. Dermed vil jeg kunne sammenligne mot de rentene som står i dag, og dersom de har gått i nedover retning, kan jeg heller velge å binde for lenger tid ettersom rentene mest sannsynlig vil synke videre. Eller forstår jeg feil der? Anonymkode: 70bda...a12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 15. november 2024 #8 Del Skrevet 15. november 2024 Men istedetfor å planlegge for et potensielt "kupp" hvor du får 5,05% årlig rente fremfor 4,95% kunne du jo også vurdert investering i fond, hvor man fort kan få både 5, 10 og 15% avkastning på året 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #9 Del Skrevet 15. november 2024 newman01 skrev (18 minutter siden): Men istedetfor å planlegge for et potensielt "kupp" hvor du får 5,05% årlig rente fremfor 4,95% kunne du jo også vurdert investering i fond, hvor man fort kan få både 5, 10 og 15% avkastning på året Jeg har det også, for langsiktig sparing. Dette er innskudd som jeg mest sannsynlig ønsker å ta i bruk innen to år. Anonymkode: 70bda...a12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 15. november 2024 #10 Del Skrevet 15. november 2024 Ja, da kan det være smart løsning. Det er bare å følge med på Finansportalen jevnlig å se om man finner noen fristende tilbud da. Her er 0-1år fastrenteavtaler. Innskudd i bank – Finansportalen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #11 Del Skrevet 15. november 2024 newman01 skrev (45 minutter siden): Ja, da kan det være smart løsning. Det er bare å følge med på Finansportalen jevnlig å se om man finner noen fristende tilbud da. Her er 0-1år fastrenteavtaler. Innskudd i bank – Finansportalen Ikke voldsomme renter akkurat. Jeg har 5,05 % uten noen form for binding. Anonymkode: 60b31...5d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 15. november 2024 #12 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke voldsomme renter akkurat. Jeg har 5,05 % uten noen form for binding. Anonymkode: 60b31...5d1 Nei, definitivt ikke. Så har man fond: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #13 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Stort har du neppe tjent, siden renten ikke har vært spesielt høy. Anonymkode: 958b6...7c1 For en del år siden, da renten var høy, trodde bankene at den skulle forbi høy, og laget gode avtaler på høye innskuddsrenter med binding, tror det var ni mnd. Så ramlet rentene raskt nedover og mange angrer på at de ikke hadde slått til på den gode avtalen. Hvor mye man tjener på høyeste rente er jo avhengig av hvor mye man har til forrentning. Anonymkode: 48cc2...ad5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #14 Del Skrevet 16. november 2024 newman01 skrev (10 timer siden): Men istedetfor å planlegge for et potensielt "kupp" hvor du får 5,05% årlig rente fremfor 4,95% kunne du jo også vurdert investering i fond, hvor man fort kan få både 5, 10 og 15% avkastning på året Eller tape. Anonymkode: ff904...fd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #15 Del Skrevet 16. november 2024 newman01 skrev (3 timer siden): Nei, definitivt ikke. Så har man fond: Jeg har også det meste av mine penger invester på andre langt mer lønnsomme måter, men nå var det sparekontoer som var temaet. Anonymkode: 60b31...5d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #16 Del Skrevet 16. november 2024 newman01 skrev (7 timer siden): Nei, definitivt ikke. Så har man fond: Jeg har over en million i både fond og aksjer, men temaet her var sparepenger som jeg ønsker å ha tilgjengelig. Nå har jeg sett at jeg kan flytte dem til en høyrentekonto i annen bank for å få 5% uten binding i stedet for fastrenteinnskudd via DNB, så da ble det en god løsning for meg. Takk for svar! Anonymkode: 70bda...a12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #17 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): For en del år siden, da renten var høy, trodde bankene at den skulle forbi høy, og laget gode avtaler på høye innskuddsrenter med binding, tror det var ni mnd. Så ramlet rentene raskt nedover og mange angrer på at de ikke hadde slått til på den gode avtalen. Hvor mye man tjener på høyeste rente er jo avhengig av hvor mye man har til forrentning. Anonymkode: 48cc2...ad5 Høyeste rente jeg vet om er i dag 5.8%. I Eika. Anonymkode: 958b6...7c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå