Gå til innhold

Hvorfor er det så komplisert å være venn med det motsatte kjønn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette plager meg veldig!

Jeg er vokst opp med kun min mor og fire søstre. Jeg har lest så mange Starlet og Girls at jeg sikkert kan halvparten av utgivelsene utenatt. Jeg har hatt dukker på rommet, blitt sminket og kledd ut at jeg ikke har tall på hvor mange type kjoler jeg har hatt på meg. De fleste vennene til mine søstre har vært jenter, og kjærestene har jeg aldri klart å bli venner med. 

Jeg er nå en hetero mann med mange jentevenner, noen bedre enn andre. Har også guttvenner jeg henger med. I forhold jeg har hatt har jentevennene, både gamle og nye bekjente alltid blitt et problem for min partner. Sjalusi! Det hjelper jo selvsagt ikke at jeg forteller at jeg ikke har kjærlighetsfølelser for jentene, på akkurat samme måte som jeg ikke har kjærlighetsfølelser for guttene. 

Jeg kan snakke med de beste vennene om alt. Og da mener jeg alt. Følelser, hemmeligheter og til og med sex. 

Jeg har absolutt ingen problem med at min partner har guttevenner. Så lenge det er meg hun vil ha som kjæreste, så kan hun være venner med hvem hun vil. 

I dagens samfunn snakker vi om likestilling. Vi skal ha like forhold for begge kjønn, og det blir ramaskrik om det blir gjort forskjeller. Men venner av begge kjønn. Nei, det går ikke. Hvorfor?!

Anonymkode: 80cbd...cdb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Testosteron. Derfor. Menn er hormonstyrte. De former en hel verden. 

Anonymkode: deed0...353

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Testosteron. Derfor. Menn er hormonstyrte. De former en hel verden. 

Må vi slutte å generalisere. Alle er ikke slik!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Må vi slutte å generalisere. Alle er ikke slik!

Nei ikke alle, men mange! Jeg generaliserer ikke, men se rundt deg. Mange nok til å gjøre det til et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammal er du? Min observasjon er at det går helt fint for folk over 25 å både ha menn og kvinner som gode venner. TikTok/Insta-generasjonen går det dessverre mye dårligere med. Helt ordinære hverdagslige interaksjoner blir seksualisert oppi hode på dem. Alt mistenkeliggjøres og overtenkes til det absurde. Jeg mistenker sterkt at all kontakten gjennom skjerm har ødelagt deres evner til å ha sunne fysiske interaksjoner, seg imellom. Nå generaliserer jeg, så det finnes naturligvis unntak.

Anonymkode: 22e03...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare at jeg skal kunne beholde jentevennene mine som jeg sidestiller meg guttevennene mine. Det er OK å reise på guttetur med fire av guttekompisene mine, men hvis én av jentevennene vil være med, så er det fullstendig galskap. Å dra på tur med bare to av mine beste jentevenner, som jeg gikk i barnehage med, nei det er ikke mulig. Kan knapt dra på kafé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menn er nå veldig forskjellige, da. De fleste har ikke gått i kjoler og hatt masse jentevenner gjennom hele barndommen og voksenlivet.

Ta min sønn for eksempel. Han har ofte sagt at han finner det helt uinteressant med jentevenner. Jenter/kvinner er så helt forskjellige fra hva han opplever sammen med kameratgjengen. Han har dame, men synes det er ulidelig kjedelig å skulle sitte en kveld og prate med venninnene hennes. Han gjør det, men tiden går veldig sakte...

Jeg tror kanskje TS er av den litt feminine typen, som synes dette med kvinnelige venner er så interessant.

Anonymkode: db3a6...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette plager meg veldig!

Jeg er vokst opp med kun min mor og fire søstre. Jeg har lest så mange Starlet og Girls at jeg sikkert kan halvparten av utgivelsene utenatt. Jeg har hatt dukker på rommet, blitt sminket og kledd ut at jeg ikke har tall på hvor mange type kjoler jeg har hatt på meg. De fleste vennene til mine søstre har vært jenter, og kjærestene har jeg aldri klart å bli venner med. 

Jeg er nå en hetero mann med mange jentevenner, noen bedre enn andre. Har også guttvenner jeg henger med. I forhold jeg har hatt har jentevennene, både gamle og nye bekjente alltid blitt et problem for min partner. Sjalusi! Det hjelper jo selvsagt ikke at jeg forteller at jeg ikke har kjærlighetsfølelser for jentene, på akkurat samme måte som jeg ikke har kjærlighetsfølelser for guttene. 

Jeg kan snakke med de beste vennene om alt. Og da mener jeg alt. Følelser, hemmeligheter og til og med sex. 

Jeg har absolutt ingen problem med at min partner har guttevenner. Så lenge det er meg hun vil ha som kjæreste, så kan hun være venner med hvem hun vil. 

I dagens samfunn snakker vi om likestilling. Vi skal ha like forhold for begge kjønn, og det blir ramaskrik om det blir gjort forskjeller. Men venner av begge kjønn. Nei, det går ikke. Hvorfor?!

Har du med hånden på hjerte ALDRI fått følelser for noen av venninnne dine? Det er såfall nesten litt uvanlig vis jeg si. Og det er også grunnen til at kjærester blir sjalu. Fordi følelser kan oppstå for andre enn henne. Og det kan gå begge veier. Damene/venninnene kan få følelser for deg og dette oppleves jo også som en trussel. Mange damer syns også emosjonelt utroskap nesten er verre enn fysisk utroskap. Altså at mannen snakker om feks henne svært personlig. At du feks hadde snakket med en venninne om sexlivet du har med kjæresten, blir altså dette sett på som sånn emosjonell utroskap. Sexlivet ditt vil hun jo ikke at du skal dele med andre kvinner enn henne!

Jeg ville i hvertfall startet med å introdusere kjæresten din for venninnnene dine og la henne være med når du møter dem. Ihvertfall i Starten. Da vil hun gjerne se på dem som mindre trussel enn om hun ikke kjenner dem. Blir hun derimot aldri trygg må du respektere det. Det er rett og slett helt legitimt og ikke ønske at kjæresten har venner av motsatt kjønn. Sånn er det bare.

Anonymkode: 0ed09...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye av problemet kommer fra at en god del menn vil enten bevisst eller ubevisst blir venner med kvinner på grunnlag av en form for tiltrekning. Så en del kvinner har opplevd at det de trodde var venner egentlig skjulte en interesse mesteparten av tiden, og mange menn vet innerst at andre menn vil ta sjansen på damen deres om de får den.

Så dette fungerer for deg og mange andre som klarer å separere søk etter vennskap i motsatt kjønn og en partner, men tror dessverre ikke det er normen. 

Anonymkode: 89132...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror mye av problemet kommer fra at en god del menn vil enten bevisst eller ubevisst blir venner med kvinner på grunnlag av en form for tiltrekning. Så en del kvinner har opplevd at det de trodde var venner egentlig skjulte en interesse mesteparten av tiden, og mange menn vet innerst at andre menn vil ta sjansen på damen deres om de får den.

Så dette fungerer for deg og mange andre som klarer å separere søk etter vennskap i motsatt kjønn og en partner, men tror dessverre ikke det er normen. 

Anonymkode: 89132...409

Det gjelder kvinner også.

Anonymkode: 22e03...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...