Gå til innhold

Hvordan håndtere en 16-åring i opposisjon med gaming-avhengighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Timesvis hver dag, og forrige uke spilte han hele natta flere netter. 

Anonymkode: 01c77...197

Og du har ikkje kobla ut Wi-fien endå?

Ver så snill å sjå: https://tv.nrk.no/serie/avlogga

Anonymkode: c5266...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har sett filmen. Jeg kan godt akseptere at han finner glede i spillverden, men han må fungere på skolen og i familien som førsteprioritet. Det er alt jeg ber om. Men han klarer ikke dette, han blir helt manisk av den spillinga. 

du må forsøke finne ut hvilke behov spillinga dekkerm ikke se på spilingen som et problem, det er en løsning for ham for at han føler seg bedre. Jeg skjønner at det er vanskelig, men du som forelder må jobbe for å gjøre det enklere, ikke verre i form av krav han kanskje ikke klarer fylle tenker jeg. Skole er ikke for alle, ikke den skolen vi har , noen får det rett og slett ikke til desverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for positiv forsterkning. Altså: Belønne den adferden du vil ha mer av. Ungdommer lærer ofte bedre av det, enn av negative sanksjoner og straff. 

Konkret: Jeg ville for eksempel gitt en viss sum til sparing eller spilling for hver dag leksene ble gjort før spilling. Jeg ville avtalt med ham om en belønning for hver uke han er på skolen, er i alle timene og bidrar på skolen.

Det er ikke fordi man skal "belønne i hus og ræva", men sette inn positive forsterkere for å bidra til å få mer av den adferden vi ønsker. Da kan belønninger være et veldig fint virkemiddel inntil adferden er såpass implementer i vedkommende at belønning ikke er nødvendig lengre. 

Anonymkode: 9e40d...127

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Routeren din har sikkert funksjoner som gjør at du kan sperre ute telefonen, eller andre enheter han har. Det er også mulig å sperre ute i et gitt tidsrom.

Endret av Meowmere
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har sett filmen. Jeg kan godt akseptere at han finner glede i spillverden, men han må fungere på skolen og i familien som førsteprioritet. Det er alt jeg ber om. Men han klarer ikke dette, han blir helt manisk av den spillinga.

Nu har jag inte sett Ibelin men han blev väl knappast manisk av att inte få spela WoW?

Det är skillnad på att sitta i d iscord med vänner och spela ett rollespill (MMORPG, som är subscriptionbased ca 150 kr i månaden) sammen på kvällarna jämfört med ett mobilspel(?), som är designat för att sluka pengar. Fråga honom hur mkt han snittar i månaden på det spelet. Är det 500? 1000? 5000?

Det att du beskriver han som manisk av ett mobilspel tänker jag är allt du behöver veta för att.

Anonymkode: 0c293...ce3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Husker ikke. Det er på mobilen hans. 

Sorry ass, det er ikke gaming når det er på telefonen haha.

Anonymkode: 9b637...0d6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det faktum at det er mobilspill som sluker penger gjør det hele veldig mye mer bekymringsverdig. Det skader han og dere økonomisk og er ikke noe sosialt eller lærerikt slik vanlig gaming kan være. TA kontakt med noen som kan noe om spillavhengighet og snurpe igjen pengesekken! hjelper jo desverre ikke å skru av wifi når han kan bruke mobildata

Anonymkode: cc4fd...ae1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på Wifi kun enkelte periode vær dag, fjern mobildata på abonnementet hans(regne med at han har abo via dere?)

Ikke gi penger til spill.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Han gir blaffen i skole og alt annet og skal bare spillle og gjemme seg på rommet sitt. Det er krangler hver eneste dag. Han er manipulerende og prøver å mene det er min skyld at han ikke gidder å gjøre lekser. Han er smødblid og verdens snilleste når han trenger penger til spillet. Men uansett om jeg prøver å samarbeide eller være streng, så er resultatet at han vrir seg unna skolearbeid og annet ansvar og bare sitter og gamer. 

Det er helt håpløst. Noen som vet hva som fungerer? Jeg er alene med ham og har ikke så mange andre å spille på. Skal man konfrontere? Ta fra alt av elektronikk? Gå til psykolog? Hva..?  Noen som har lykkes i å snu dette fra å være et helvete hver dag til å fungere med gode rutiner? Han kan godt spille for min del bare han har orden på skolen og en viss omgang med venner.

Hadde selv en gutt som kuttet ut skole. Kun gaming noen år. Han tok selv til vett, selv. Tok VG, videre på universitetet. I dag 24 år, og veldig bra jobb og inntekt. Har alltid visst han var intelligent og det har han bevist til gangs. 

Anonymkode: 23510...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har alltid visst han var intelligent og det har han bevist til gangs. 

Hva har det med saken å gjøre...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han PC? I så fall er det andre ting han bedriver på mobilen.

Anonymkode: 79bf7...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt mobil, PC, Internett, Play station osv og fjernet det fra hjemmet. Oppbevar det på jobben eller hjemme hos venner av deg.

Kjøp en Doro-mobil så han kan ringe og sende SMS.

Kontakt en privatpraktiserende psykolog som har erfaring med avhengighetsproblematikk, og få time så fort som mulig.

Gi beskjed til skolen om at han er under behandling for avhengighet og ikke skal bruke skjerm på skolen. Legg ved legeerklæring om skolen ber om det.

Vær obs på at avhengighetsproblematikk kan komme til syne på nye vis. Han kan erstatte denne ene avhengigheten med en annen avhengighet. Dette er en sykdom han må leve med livet ut og det vil alltid være risiko for tilbakefall. 

Sørg for at han ikke har tilgang på penger og at han er under tilsyn. Sørg også for at han har tilgang på hobby-utstyr slik at han har noe å henge fingrene i. Tilrettelegg for sosialisering i hjemmet slik at han er under tilsyn. Snakk med venners foreldre om sykdommen hans. 

Anonymkode: e4662...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Han gir blaffen i skole og alt annet og skal bare spillle og gjemme seg på rommet sitt. Det er krangler hver eneste dag. Han er manipulerende og prøver å mene det er min skyld at han ikke gidder å gjøre lekser. Han er smødblid og verdens snilleste når han trenger penger til spillet. Men uansett om jeg prøver å samarbeide eller være streng, så er resultatet at han vrir seg unna skolearbeid og annet ansvar og bare sitter og gamer. 

Det er helt håpløst. Noen som vet hva som fungerer? Jeg er alene med ham og har ikke så mange andre å spille på. Skal man konfrontere? Ta fra alt av elektronikk? Gå til psykolog? Hva..?  Noen som har lykkes i å snu dette fra å være et helvete hver dag til å fungere med gode rutiner? Han kan godt spille for min del bare han har orden på skolen og en viss omgang med venner.

Vis han dette innlegget(overskriften) så ser han raskt viktigheten av skolegang.

Anonymkode: 5d540...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan installere styring av pc. Slik at du setter på faste tidspunkt han kan spille, fast antall timer, blokkere programmer osv. Microsoft Family Safety heter det. Jeg sier ikke at det blir populært! Men det gir deg verktøy til å overstyre ham. Vi har det på både telefoner og pc’er til våre halvstore unger. De er veldig klar over at hvis de ikke følger avtaler, så er det to klikk på telefonen til oss foreldre så går alt i svart på deres enheter. 

Vi jobber med å la dem øve på å ta ansvar og være fornuftige. Det utstyret de har som vi ikke styrer slik, er jeg tydelig på at det ikke er noe problem for meg å legge i boden noen dager eller en uke, hvis det er vanskelig å følge avtaler. 

Den mest ufornuftige av ungene har lås på telefonen som går på hver kveld litt før sengetid. Da behøver ikke vi å kjeppjage ungen for å ikke holde på utover natta. Den andre holder det å ha regel om at telefon ikke skal være på rommet etter leggetid. 

Anonymkode: 148fa...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...