Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #1 Del Skrevet 28. februar 2006 Jeg synes samfunnsøkonomi høres ut som et interessant studie, men er litt bekymret for om det er mye avansert matte der. Var ikke spesielt flink i matte på skolen (og det lille jeg kunne har jeg glemt, 5 år siden sist jeg hadde matte). Bedriftsøkonomi og sos.øk hadde jeg imidlertid grepet på. Kan noen som studerer samfunnsøkonomi fortelle litt? Har jeg en sjanse til å overleve? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Skrevet 28. februar 2006 #2 Del Skrevet 28. februar 2006 Hvilken skole er dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 28. februar 2006 #3 Del Skrevet 28. februar 2006 Jeg studerer det ikke selv, men vurderer å gjøre det. Ut i fra den infoen jeg har fått på UiB er det ikke mye avansert matte, men skal man ta mastergrad, er det en fordel å ha hatt 2mx. Men en skal da klare det uten også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #4 Del Skrevet 28. februar 2006 Jeg har tatt et kurs i makroøkonomi på en høyskole. Man bruker likninger for å se sammenhenger mellom størrelser i økonomien. man må altså klare å løse en førstegradslikning. I tillegg bør man ha forståelse for funksjoner, særlig forståelse for vekst (den deriverte). Dette er svært enkelt, vil ikke kalle det avansert matte. men jeg husker at jeg syntes det var litt tungt å lese pensumboka, siden hele tiden disse formlene dukker opp, særlig siden symbolene for de ulike størrelsene ofte endret seg i de ulike formlene. (kan hende jeg var uheldig med pensumboka). Du må være i stand til å tenke i tall og modeller og klare å tolke disse tallene. Det går mye på å se årsaker og årsakssammenhenger, slik det jo er i samfunnsfag. Men man bruker en kvantitativ tilnærming. men alt i alt syntes jeg det var et veldig spennende fag. Veldig morsomt å endelig skjønne det meste av det som står i avisa. Veldig mye av dagens politikk dreier seg jo også om økonomi (bruk av oljepenger osv). Er selv fristet til å ta et videre kurs på universitet, men har nok studielån som det er nå. Hvis du tar det som årsstudium vil jeg tro du i tillegg til makroøkonomi vil ha et kurs i mikrookonomi. Og husk på at universitet/høyskole er noe helt annet enn videregående. At du gjorde det bra i bedøk på vdg trenger ikke å bety at du vil gjøre det bra i høyere utdanning eller omvendt. Man må selvsagt ha noen grunnleggende evner, men utover det er det viktigste for å gjøre det bra på skolen å faktisk legge ned en innsats (har sett altfor mange eksempler på medstudenter som tror de har medfødte evner innen fagområder, for deretter nesten stryke på universitet siden de ikke gadd å jobbe med faget..) Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 28. februar 2006 #5 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) sletta Endret 19. mai 2006 av Årolilja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søtpotita Skrevet 28. februar 2006 #6 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) *sletta* Endret 28. februar 2006 av Årolilja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 1. mars 2006 #7 Del Skrevet 1. mars 2006 (endret) Eg tek ein mastergrad innan samfunnsøkonomi og eg syns ikkje matten var så vanskeleg. Det kan bli litt kompliserte uttrykk i spesielt mikroøkonomi, men dersom ein les ein del på det og forstår korleis ein skal gå fram og kva som er poenget, så går det alltid på eit vis. Derivering er det maaaaaasse av! Men det meste i økonomi skal forklarast ved hjelp av matematiske formlar, så ein må kunne utleda desse. DET kan til tider vera litt tungt. Har du hatt matte på vidaregåande så skal nok dette gå bra ← Studerer økonomi og har vært igjennom to kurs à 6 studiepoeng om mikroøkonomi. Mange av mine medstudenter som slet veldig selv med et 6 studiepoengkurs i matte i forkant. Som Årolilja skriver så er det masse derivering. Som en av foreleserne sa: "Er du i tvil så deriver" Endret 1. mars 2006 av Persille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå