AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #41 Del Skrevet 15. november 2024 Brunello skrev (På 15.11.2024 den 6.47): Denne bestemmelsen forutsetter at hun kjøper ut mannen til markedspris. Hun blir ikke eier av noe mer. Ekspander ikke nødvendigvis, den kan også bety at hun får lov å bo i boligen frem til yngste er 18 år mot markedsleie.. advokatmat - man HAR rettigheter i ts sin situasjon med felles barn osv - ikke som andre her påstår ingen rettigheter. Anonymkode: 8a357...9fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #42 Del Skrevet 15. november 2024 Mannen eide boligen fra før, og samlivet varte bare 6 år. Ts leide billig, og har ikke opplyst om fordelingen av øvrige utgifter eller oppgaver. Eller om egne inntekter og disposisjon av disse. Dette er ikke kvinnefellen. Det er en kjip situasjon å være i, med en mann som kunne vist mer omsorg (særlig med felles barn), men ikke trenger å gjøre det. Som veldig mange skriver, fordel heller innboet dere har anskaffet sammen, da kommer du nok best ut av det. Anonymkode: 9065a...d85 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #43 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 7.21): Mannen eide boligen fra før, og samlivet varte bare 6 år. Ts leide billig, og har ikke opplyst om fordelingen av øvrige utgifter eller oppgaver. Eller om egne inntekter og disposisjon av disse. Dette er ikke kvinnefellen. Det er en kjip situasjon å være i, med en mann som kunne vist mer omsorg (særlig med felles barn), men ikke trenger å gjøre det. Som veldig mange skriver, fordel heller innboet dere har anskaffet sammen, da kommer du nok best ut av det. Anonymkode: 9065a...d85 Ekspander Har hun leid så billig så burde hun jo ha spart opp endel penger. Anonymkode: bae58...002 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #44 Del Skrevet 15. november 2024 For alt vi vet er ikke 6000 billig der de bor, kanskje TS var hjemme med barna og ikkehadde inntekt fordi mannen ønsket det slik - det er mange faktirer som spiller inn her, og TS skal også ha igjen for arbeidet hun har lagt inn i hjemmet og familien ved brudd - så nei, det er ikke riktig at hun ikke har rettigheter, som også linket til. Anonymkode: 8a357...9fb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #45 Del Skrevet 15. november 2024 Håper du har inntekt og sparepenger. Ikke jobb deltid og la mannen din forsørge deg når barna er små, nettopp grunnet situasjoner som dette. Anonymkode: d0b44...549 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #46 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 6.04): Du har ikke betalt gjengs leie engang, du har vel knapt betalt din andel av driftskostnadene. Du har ikke betalt noe for verdistigning på boligen siden du ikke har betalt for oppussingen. Hvorfor har du ikke kjøpt deg inn? Hvorfor har du ikke kjøpt noe eget? Hvordan har dere betalt andre husholdningsutgifter? Anonymkode: a089b...912 Ekspander Hva er gjengs leie om man må bo sammen med huseier, sove på samme rom, i samme seng, vaske klærne hans, lage mat til ham og rydde og vaske etter ham? TS: sender deg en klem, men jeg tenker for så vidt at det er rett og rimelig at du har vært med og bidratt på driftskostnadene på huset. Hvor mye har dere pusset opp? Kan du kontakte en advokat for å få en vurdering av dette? Har du bidratt til verdiøkning bør du få med deg de pengene ut av boet. I tillegg: få med deg halvparten av møblene fremfor 5000, du får knapt kjøpt noe nytt for de pengene. Anonymkode: 5e37a...a95 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #47 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (På 14.11.2024 den 22.24): Lang historie kort. Vi har bodd sammen i 6 år, jeg har betalt «leie» hos han (han eide hus når vi møttes) på nesten 6000kr i mnd. Vi har to felles barn. Iløpet av disse årene har vi pusset opp mye (han har betalt, men jeg har bidratt masse) Nå er det slutt og jeg må flytte ut. Har jeg krav på noe som helst? Jeg føler at jeg går ut av dette som den tapende part, må starte helt på nytt med både bolig, innkjøp av innbo osv osv. Han har «kjøpt meg ut» for 5000kr, det var det han mente innboet vårt var verdt idag. Har jeg noen rettigheter? Anonymkode: 2a528...45b Ekspander Hva mener du at du har krav på?🤔 Undrer meg. Han har betalt for oppussingen, du har leid bolig for 6000 pr måned. Det blir som å leie hos en ukjent, skal man spørre om penger når du flytter derfra?? Nei... Her har du aldri opparbeidet deg noe,så du starter IKKE på nytt. Du har aldri bidratt til opppussing,du har leid. Det eneste han evt kunne gjøre om god råd er å gitt deg litt plaster på.såret for la oss si det er dine hender som har pusset opp kjøkken,bad osv. Men noen rettigheter her har du ikke krav på. Kjøp deg egen bolig😊 Anonymkode: 2ad15...c66 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #48 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 7.30): Hva er gjengs leie om man må bo sammen med huseier, sove på samme rom, i samme seng, vaske klærne hans, lage mat til ham og rydde og vaske etter ham? TS: sender deg en klem, men jeg tenker for så vidt at det er rett og rimelig at du har vært med og bidratt på driftskostnadene på huset. Hvor mye har dere pusset opp? Kan du kontakte en advokat for å få en vurdering av dette? Har du bidratt til verdiøkning bør du få med deg de pengene ut av boet. I tillegg: få med deg halvparten av møblene fremfor 5000, du får knapt kjøpt noe nytt for de pengene. Anonymkode: 5e37a...a95 Ekspander Vi vet ingenting om hvordan TS og mannen har fordelt husarbeid og oppfølging av barna mellom seg. Anonymkode: d0b44...549 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #49 Del Skrevet 15. november 2024 Da vi gikk fra hverandre delte vi det innbo vi sammen hadde kjøpt. Huset var mitt og alt vedlikehold var betalt av meg. Han hadde betalt husleie, slik man må gjøre når man leier. Han betalte såpass lite at han burde hatt en mer enn grei sparekonto eller han kunne investert i egen eiendom (utleieleilighet eller noe annet). Det hadde han ikke, men det var ikke min feil. Mat, strøm, internett og hverdagsforbruk delte vi 50/50. Anonymkode: 657b7...dee 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #50 Del Skrevet 15. november 2024 Jammen; gift dere damer! Blir du gravid, så setter du et ultimatium, enten gifter han seg med deg, eller så er han ikke interessert i å ta ansvar. Det er ikke noe å lure på. Da er det bedre å være alene fra start. Nå sitter du uten noe TS. Jeg sa til datteren min at hun IKKE burde flytte inn og leie hos kjæresten sin. Det blir bare tull. Nå har hun funnet en like fattig student som seg selv, og det er faktisk et bedre utgangspunkt. Da kan de kjøpe sammen. Anonymkode: 7558b...932 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #51 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (På 14.11.2024 den 22.24): Lang historie kort. Vi har bodd sammen i 6 år, jeg har betalt «leie» hos han (han eide hus når vi møttes) på nesten 6000kr i mnd. Vi har to felles barn. Iløpet av disse årene har vi pusset opp mye (han har betalt, men jeg har bidratt masse) Nå er det slutt og jeg må flytte ut. Har jeg krav på noe som helst? Jeg føler at jeg går ut av dette som den tapende part, må starte helt på nytt med både bolig, innkjøp av innbo osv osv. Han har «kjøpt meg ut» for 5000kr, det var det han mente innboet vårt var verdt idag. Har jeg noen rettigheter? Anonymkode: 2a528...45b Ekspander Fordelen med kun 6000kr i leie er at du må da sitter med en fet sparekonto, og det vil du trenge. Møbler for 5000kr?? Man får ikke en sovesofa på Jysk til den prisen. Er samtlige knekt eller flekkete av urin fra ungene? Jaja, da slapp du unna en gjerrig fyr og veit bedre enn å flytte inn hos noen i fremtiden.. Lykke til.😊 Anonymkode: 55b93...995 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zalozingo Skrevet 15. november 2024 #52 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 6.29): Er det «kvinnefella» å leie bolig særdeles rimelig? Anonymkode: 1c385...a49 Ekspander Kvinnefella er vel definert som å ikke ta ansvar for egen økonomisk sikkerhet og fremtid, men leve praktisk «her og nå» pga mannens bolig/inntekt. Har hun bevisst investert de pengene hun har spart på bolig i fond/bsu og opparbeidet seg egenkapital har hun jo absolutt ikke gått i kvinnefella. Men da tviler jeg på at u.t hadde startet denne tråden i utgangspunktet 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zalozingo Skrevet 15. november 2024 #53 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 7.28): For alt vi vet er ikke 6000 billig der de bor, kanskje TS var hjemme med barna og ikkehadde inntekt fordi mannen ønsket det slik - det er mange faktirer som spiller inn her, og TS skal også ha igjen for arbeidet hun har lagt inn i hjemmet og familien ved brudd - så nei, det er ikke riktig at hun ikke har rettigheter, som også linket til. Anonymkode: 8a357...9fb Ekspander Men dette må jo kvinner ta ansvar for selv. Hvis noen går ned i stilling og reduserer inntekt for familiens beste, er det jo helt naturlig at den andre part gir en økonomisk kompensasjon for dette, samt setter av penger til feriepenger og pensjon i samboers navn. Dette er jo ikke noe nytt, men det må jo dokumenteres juridisk. Ikke bare regne med at han er en ok fyr som takker for arbeidet hun har gjort. Blir som å ta en jobb uten kontrakt eller avtalt lønn også håpe på at arbeidsgiver gir er ok utbetaling som takk for arbeidet 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 15. november 2024 #54 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 7.18): ikke nødvendigvis, den kan også bety at hun får lov å bo i boligen frem til yngste er 18 år mot markedsleie.. advokatmat - man HAR rettigheter i ts sin situasjon med felles barn osv - ikke som andre her påstår ingen rettigheter. Anonymkode: 8a357...9fb Ekspander Det forutsetter at hun skal ha barna alene eller at far ikke skal ha de noe mer enn absolutt minimum. Men blir fortsatt ikke eier av noe mer. Må betale markedspris ved kjøp eller markedsleie ved leie. Mulig sistnevnte kan være gunstig om det er et relativt nytt hus i «gokk». Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #55 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 7.47): Jammen; gift dere damer! Blir du gravid, så setter du et ultimatium, enten gifter han seg med deg, eller så er han ikke interessert i å ta ansvar. Det er ikke noe å lure på. Da er det bedre å være alene fra start. Nå sitter du uten noe TS. Jeg sa til datteren min at hun IKKE burde flytte inn og leie hos kjæresten sin. Det blir bare tull. Nå har hun funnet en like fattig student som seg selv, og det er faktisk et bedre utgangspunkt. Da kan de kjøpe sammen. Anonymkode: 7558b...932 Ekspander Det her har ingenting med giftemål å gjøre. Hun hadde ikke hatt krav på et rødt øre til om de var gift. Han Eide boligen fra før av, det ville fremdeles vært hans bolig ved en evt. skilsmisse. Anonymkode: a5075...863 4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 15. november 2024 #56 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (På 14.11.2024 den 22.24): Lang historie kort. Vi har bodd sammen i 6 år, jeg har betalt «leie» hos han (han eide hus når vi møttes) på nesten 6000kr i mnd. Vi har to felles barn. Iløpet av disse årene har vi pusset opp mye (han har betalt, men jeg har bidratt masse) Nå er det slutt og jeg må flytte ut. Har jeg krav på noe som helst? Jeg føler at jeg går ut av dette som den tapende part, må starte helt på nytt med både bolig, innkjøp av innbo osv osv. Han har «kjøpt meg ut» for 5000kr, det var det han mente innboet vårt var verdt idag. Har jeg noen rettigheter? Anonymkode: 2a528...45b Ekspander Du har vel en feit sparekonto, eller en annen bolig som du leier ut, siden du har betalt kollektivpris for å bo der? Har selv betalt 9000kr i mnd for en kjip sokkelleilighet i Nord-Norge, og det var billig der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #57 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 12.02): Det her har ingenting med giftemål å gjøre. Hun hadde ikke hatt krav på et rødt øre til om de var gift. Han Eide boligen fra før av, det ville fremdeles vært hans bolig ved en evt. skilsmisse. Anonymkode: a5075...863 Ekspander Hun ville hatt rett på halvparten av verdistigningen fra ekteskapsinngåelsen. Samt halvparten av nedbetalingene i perioden, da de nok er betalt med hans lønnsinntekt. Alt man tjener i ekteskap er felles. Anonymkode: 89e5c...27a 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 15. november 2024 #58 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 7.47): Jammen; gift dere damer! Blir du gravid, så setter du et ultimatium, enten gifter han seg med deg, eller så er han ikke interessert i å ta ansvar. Det er ikke noe å lure på. Da er det bedre å være alene fra start. Nå sitter du uten noe TS. Jeg sa til datteren min at hun IKKE burde flytte inn og leie hos kjæresten sin. Det blir bare tull. Nå har hun funnet en like fattig student som seg selv, og det er faktisk et bedre utgangspunkt. Da kan de kjøpe sammen. Anonymkode: 7558b...932 Ekspander Hjelper ikke å gifte seg, huset var særeie. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 15. november 2024 #59 Del Skrevet 15. november 2024 Reign skrev (På 15.11.2024 den 12.23): Hjelper ikke å gifte seg, huset var særeie. Ekspander Nei, det hadde det ikke blitt uten videre. Men det er en annen diskusjon. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 15. november 2024 #60 Del Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 12.22): Hun ville hatt rett på halvparten av verdistigningen fra ekteskapsinngåelsen. Samt halvparten av nedbetalingene i perioden, da de nok er betalt med hans lønnsinntekt. Alt man tjener i ekteskap er felles. Anonymkode: 89e5c...27a Ekspander Nei, det er feil og upresis. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå