Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ca. 1,5 måned igjen av prøvetiden. Er det da for seint å starte prosessen med oppsigelse for arbeidsgiver?  Jeg har ikke blitt kalt inn til møte med sjefen, men har ikke fått noen positive tilbakemeldinger i arbeidsperioden heller. I blant får jeg tilbakemeldinger på at jobben må «gjøres sånn eller sånn», men har ikke fått noen spesielt negative tilbakemeldinger. Er alltid på jobb før tiden, utfører arbeidsoppgavene og tar initiativ. Er likevel bekymret. 

Anonymkode: ea176...002

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? 

Skrevet

Nei, det er ikke for seint. 

Men tenker om du gjør de endringene du får beskjed om og er litt «på» for å lære, så tipper jeg det skal mye til at du ikke får fortsette. 

Er nok dessverre ganske vanlig at det er lite tilbakemelding på jobben som gjøres, så det skal du ikke bekymre deg så mye for. 

Men det er jo iov for deg og spørre leder om dere kan ta en gjennomgang på oppgavene dine, slik at du får en tilbakemelding på hvordan ting går.

Anonymkode: 78bc6...a60

• Liker 2
Skrevet

Men må ikke arbeidsgiver bruke tid på å dokumentere at god nok opplæring er gitt etc? Det er vell en prosess?

Skrevet

Er mellomleder og har hatt en samtale med en nyansatt. Er ikke veldig fornøyd, men det skal veldig mye til å ikke la noen få fast ansettelse. Den nyansatte er såpass "fjern" i et miljø der man forventes å være litt mer "på", men det er vanskelig å definere dette tydelig. Dessuten er vi inne i en veldig stille periode, så det er ikke så mange oppgaver jeg har å gi. Kommer dog til å ta en ny samtale og si at jeg rett og slett forventer litt mer initiativ. Dette er en person med mastergrad og jeg vil tydeliggjøre at det er lurt å være litt mer på og offensliv, og ikke bare gjøre som han får beskjed om. En tinge er nå - men det er også snakk om hans første relevante jobb etter utdannelse, så hvis vedkommende ønsker å komme seg litt opp og fram og få andre og mer givende oppgaver, må han vise litt mer.

Men som over - hvis du ikke har hørt noe, er det liten grunn til å tro at det vil skje noe dramatisk - jeg ville uansett prød å hinte om om det var slik at dere skulle ha en samtale.

Anonymkode: 4440d...ee9

• Liker 1
Skrevet

Du ville tatt en samtale med leder? Hva om jeg da får knusende kritikk? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo bra. Da vet du hva du må jobbe med. 

Alternativ er jo at du fortsetter som før, de er ikke fornøyd og sier deg opp? 

Anonymkode: 568fa...260

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg ville gjort det. 

Jeg har 50 stk i jobb, og hos meg er det et stort + i boka om du hadde kommet til meg og bedt om en slik samtale. 

Jeg tenker da at du viser interesse for egen utvikling, og tar initiativ for å gjøre en så god jobb som mulig. 

Lite sannsynlig at du får knusende kritikk, men at du kan få innspill om ting du kan gjøre annerledes/bedre må du være forbredt på. Det vil være helt normalt, ingen kan forvente at du får til alt 100% fra første stund. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, jeg ville gjort det. 

Jeg har 50 stk i jobb, og hos meg er det et stort + i boka om du hadde kommet til meg og bedt om en slik samtale. 

Jeg tenker da at du viser interesse for egen utvikling, og tar initiativ for å gjøre en så god jobb som mulig. 

Lite sannsynlig at du får knusende kritikk, men at du kan få innspill om ting du kan gjøre annerledes/bedre må du være forbredt på. Det vil være helt normalt, ingen kan forvente at du får til alt 100% fra første stund. 

Tusen takk for svar! Og ved en oppsigelse da? Skal det mye til? Burde jeg da allerede ha hørt noe?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tusen takk for svar! Og ved en oppsigelse da? Skal det mye til? Burde jeg da allerede ha hørt noe?

Tja, det spørs litt om rutinene der du er ansatt og hvor lang prøvetid du har.

Vi ansetter med 6 mnd prøvetid.

Når nye starter får de et opplærings skjema som skal kvitteres ut etterhvert som opplæring blir gitt.

Dette tar det som regel 4-6 uker før er utfylt.

Etter ca 3 mnd tas dette frem og gjennomgås med den ansatte, og den ansatte får uttale seg om det er ting de ønsker mer opplæring i. Om hverken vi eller den ansatte har kommentarer her fortsetter de som vanlig  

Om vi ikke er fornøyd med innsatsen tar vi den ansatte inn på møte når det er 6-8 uker igjen av prøvetid. Da går vi igjennom det vi ikke er fornøyd med, og gir en advarsel  

Den ansatte får da 4 uker på og endre det som påpekes. Vi tar da et møte og den ansatte får da beskjed om de får fortsette eller om de blir oppsagt.

Alle møtene lager vi referat av som både ansatt og leder signerer, så begge parter har dokumentasjon om det blir noen diskusjoner i etterkant  

• Liker 1
Skrevet

Det skal like mye til å si opp en person i prøvetiden, som etter prøvetiden. Bare at oppsigelsestiden er kortere. 

Anonymkode: 65ac6...c4e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja, det spørs litt om rutinene der du er ansatt og hvor lang prøvetid du har.

Vi ansetter med 6 mnd prøvetid.

Når nye starter får de et opplærings skjema som skal kvitteres ut etterhvert som opplæring blir gitt.

Dette tar det som regel 4-6 uker før er utfylt.

Etter ca 3 mnd tas dette frem og gjennomgås med den ansatte, og den ansatte får uttale seg om det er ting de ønsker mer opplæring i. Om hverken vi eller den ansatte har kommentarer her fortsetter de som vanlig  

Om vi ikke er fornøyd med innsatsen tar vi den ansatte inn på møte når det er 6-8 uker igjen av prøvetid. Da går vi igjennom det vi ikke er fornøyd med, og gir en advarsel  

Den ansatte får da 4 uker på og endre det som påpekes. Vi tar da et møte og den ansatte får da beskjed om de får fortsette eller om de blir oppsagt.

Alle møtene lager vi referat av som både ansatt og leder signerer, så begge parter har dokumentasjon om det blir noen diskusjoner i etterkant  

Okei. Vi har ikke hatt noen slike møter. Opplæringen har vært så som så. Omtrent fraværende. Det har vært mer «learning by doing». 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Okei. Vi har ikke hatt noen slike møter. Opplæringen har vært så som så. Omtrent fraværende. Det har vært mer «learning by doing». 

Jeg har heller ikke kvittert på slike skjemaer for opplæring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I blant får jeg tilbakemeldinger på at jobben må «gjøres sånn eller sånn»,

(…)

utfører arbeidsoppgavene

Du utfører arbeidsoppgavene men til hvilken kvalitet? Det høres ut som at du får tilbakemelding om at du ikke utfører arbeidsoppgavene slik arbeidsgiver vil at de skal utføres. 

Anonymkode: 54848...eb7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du utfører arbeidsoppgavene men til hvilken kvalitet? Det høres ut som at du får tilbakemelding om at du ikke utfører arbeidsoppgavene slik arbeidsgiver vil at de skal utføres. 

Anonymkode: 54848...eb7

Ja, med det mente jeg altså vanlige tilbakemeldinger i et nytt ansettelsesforhold. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...