Gå til innhold

rømningsveier fra soverom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var på visning i går, der tideligere eier har bygget på et påbygg og derfor oppgir at leiligheta har to soverom. Takstmann har påepeket at det har "litt redusert lysflate"

Tilbygget er byggemeldt og godkjent, men det vil jo ikke si det samme som at det er godkjent som soverom da... som kontor f.eks er det selvsagt godkjent, men altså, det vi begynte å lure på, og som megler ikke klarte svare på, er om dette kan være formelt godkjent som soverom.

Skal ikke et soverom ha en rømningsvei, utenom selve døra? Megler mente at "rømingsvei kan være døra, det trenger ikke være vindu", men jeg trodde det skulle være to, der døra er den ene? Hva om brannen er rett utenfor den døra? (Hvilket kanskje ikke er det mest trolige, ettersom den går rett til inngangen, men dt kan jo oppstå brann i elektrikse skotørketing, f.eks. I så fall ville det ikke være mulig å bruke den døra, og om det var tiltenkt barnerom kan ikke foreldre komme seg fra sitt soverom og inn på banrerommet heller...

vinduet er nemlig bare et lite vindu, og det er høyt oppe på veggen. Jeg hadde kommeg meg gjennom, om der var en stol å tå på så jeg kom meg opp, og det hadde sikkert min samboer også, om han trakk inn magen eller i alle fall ikke hadde ytterklær på (ytterklær burde ikke jeg heller hatt, men om det brant i gangen når jeg sov hadde jeg jo uansett ikke hatt noe yttertøy da...)

Jeg har søkt og lett litt men klarte ikke egentlig finne dette i noen brann eller bygningsforskrift, antakelig fant jeg ikke den rette forskriften. Så da lurte jeg bare på om det var noen her som visste dette....

Nå kommer ikke vi til å kjøpe den leiligheta uansett da, vi har ikke en helt god magefølelse for den, og vil ikke forhaste oss. Ettersom første bud, over prisantydning kom nå klokka ni med 3 timers frist, så er det i alle fall ikke aktuelt for oss. Vi har nemlig IKKE den gode følelsen, etter å ha "sovet på det". Men det ville jo vært greit å vite dette likevel da. Vi skal jo videre på boligjakt....

Skrevet

Jeg trodde også at det måtte være en rømningsveg til, i tillegg til døra ja, men er ikke sikker.

Skrevet

Vi er flere som tror det da i alle fall, skulle bare gjerne visst.

Ikke for det, vi kommer ikke til å kjøpe den der (budrudnen er igang) og vi trenger uanset ikek noe barnerom, ettersom vi ikke har barn, men vi planlegger jo å bo der en stund når vi kjøper en plass da, og det bør jo være forsvarlig å bruke det til barnerom om noen år i alle fall.

(nåja, barn som ikke kommer seg ut av egen seng engang uten hjelp trenger vel ikke noen rømningsvei, de må jo hjelpes likevel, men... jeg vil ikke ha et potensielt soverom som ikke er lovligsom soverom. Det ville jo blitt brukt som gjestrom bl.a)

Skrevet

Da vi kjøpte vinduer i fjor til vårt hus, var det et krav mht. bredden på vinduene. Husker ikke helt hva det kravet var (tror kanskje det var min. 50 cm), men vi måtte ha en løs midtpost på soveromsvinduene (vi har 2-rams vinduer). Tror at kravet var at det måtte være dette på annen hvert rom men vi tok det like godt på alle rom.

Skrevet

§ 4-1. Rømningsveier

1. Generelle krav til rømningsveier

Rømningsveiene skal til enhver tid dekke behovet for forsvarlig rømning. Atkomst til rømningsvei skal kunne skje uten hindringer. Heis og rulletrapp regnes ikke som rømningsvei.

Fra enhver branncelle for varig opphold skal det være minst to rømningsveier. For små brannceller med direkte utgang til det fri, er det tilstrekkelig med en rømningsvei. Vindu aksepteres som rømningsvei der dette var tillatt i henhold til byggeforskriften da bygningen ble oppført eller når dette er godkjent i forbindelse med bruksendring.

I bygninger med flere etasjer skal rømningsveiene ha kapasitet for samtidig rømning fra to etasjer.

Fra brannceller som omfatter flere etasjer skal hver etasje ha direkte utgang til minst en rømningsvei.

Fri bredde i rømningsveg skal være minst 80 cm og ikke mindre enn 0,7 cm pr. person. [Tilbake/opp]

Hentet fra www.infograf.no

Skrevet

Takk :)

BREDDEN på vinduet er det nok ikke noe i veien med, det er høyden som er problemet da. Samt plasseringen, man er jo avhengig av noe å klatre på, muligens en stol er nok (for voksne altså, ikke for barn) ettersom vinduet godt oppe på veggen.

Men, da fikk jeg bekreftet det jeg trodde, det skal være to rømningsveier. Og døra teller unektlig bare som en.

Skrevet

Her er kravene til vindu brukt som rømningsvei (hentet fra Veiledningen til Byggeforskriftene)

Vindu som rømningsvei

Fra branncelle i bygning beregnet for virksomhet i risikoklasse 1, 2 og 4 kan vindu, som har underkant mindre enn 5 m over planert terreng, være en av rømningsveiene. Vindu som ligger høyere enn 5 m over planert terreng, kan benyttes som en av rømningsveiene, når det er truffet tiltak som gir tilsvarende sikkerhet. Dersom brannvesenets redningsmateriell vurderes som en av flere rømningsveier, må det innhentes aksept fra brannvesenet. Dette fordi løsningen er avhengig av det stedlige brannvesenets utstyr, bemanning og innsatstid.

Vinduer som regnes som rømningsvei må være lette å åpne uten bruk av spesialverktøy og være hensiktsmessig fordelt i lokalene.

Fra branncelle i bygning beregnet for virksomhet i risikoklasse 3 kan vindu, som har underkant mindre enn 1,5 m over planert terreng, være en av rømningsveiene. Det bør være minst ett vindu for hver 100 m 2bruttoareal.

I etasjer og plan i boliger, som ikke har utgang til rømningsvei, bør minst hvert annet rom ha vindu som tilfredsstiller forutsetningene til vindu som rømningsvei. Vindu i skrå takflater er vanligvis ikke egnet som rømningsvindu.

Vindu som regnes som rømningsvei bør være sidehengslede for å gi god brukbarhet ved rømning. Rømningsvindu må ha høyde minimum 0,60 m og bredde minimum 0,50 m (§ 7-27 fig. 13). Summen av høyde og bredde bør være minimum 1,50 m. Svingvinduer med dreieakse, må ha tilsvarende effektiv åpning.

Se mer om rømningsveier her

Hilsen Lille meg

PS. Det er krav til et vindusareal på 10% av gulvarealet i oppholdsrom

Skrevet (endret)

Det er nok den siste linja der som gjør at takstmann har skrevet noe om redusert lysareal da.

Og det vinduet var nok ikke 60 cm høyt, i alle fall ikke "effektiv åpning", så da er det ikke rømningsvei heller, det tviler jeg meget sterkt på (nå målte jeg det ikke, men det var et lite vindu, jeg tror ikke det kan ha vært mer enn 40 eller 50 cm jeg)

Men utfra den sixen du linker til ser det ut som om døra kan teløle dom to rømningsveier dersom den leder til to separate... Og det gjør den kanskje? Ut døra så kommer man i gangen, som da enten kan man gå ut ytterdøra, eller gå inn over i helighta, gjennom stua og ut derfra. (der er verandadør)

Så da er det kanskje lovlig uansett?

Uansett, tusen takk for hjelpa.

Endret av Malama
Skrevet

Jeg svarer jeg også. Vi har nylig kjøpt hus, og totalrenovert. Skiftet vinduer bl.a

Sokkelleiligheta her har soverom med "lite vindu oppe på veggen". Jeg mener det er 70 cm høyt og en meter bredt. Da vi skulle bestille vinduer fortalte de på byggebutikken at dette vinduet måtte være topphengslet, altså slik at det åpnes helt. Ikke slik som "vanlige" vinduer, de går vanligvis på skinner på sidene, og vippes ut slik at de står ret ut midt i åpningen, om du skjønner.

Jeg husker en hendelse fra noen år tilbake, da ei jente omkom i brann i kjellerleilighet pga hun ikke kom seg ut et lite vindu fordi ho var gravid, og samboeren hennes sto fortvilet utenfor og fikk ho ikke ut.

Derfor spurte vi på byggebutikken hvilken type vindu vi burde ha.

Skrevet

Der sier du noe. Min samboer påstår man må være amerikaner for å ikke komme seg ut det vinduet der, men en høygravid kninne hadde heller ikke hatt sjangs. (og ikke en som var norsk heller om vedkommende var kanskje litt over snittet) Og ikke barn, ettersom det var så langt oppe...

Men, nå kjøpte ikke vi det der. Det vinduet var nok en av de tinga som gjorde at vi ikke fikk den gode følelsen...

Gjest Gjest
Skrevet

Litt på siden men rommet må også være minimum 6,25 kvm for å bli godkjent som soverom.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hva skjer om et rom ikke er godkjent, men likevel blir brukt som soverom? Mister man forsikringsutbetalinger hvis noe skjer?

Skrevet
Hva skjer om et rom ikke er godkjent, men likevel blir brukt som soverom? Mister man forsikringsutbetalinger hvis noe skjer?

Hvis noen dør mener du?
Skrevet

Ja, eller blir alvorlig skadd i brann f.eks. Mister man forsikringsutbetalinger, eller blir man i tillegg anmeldt eller noe sånt?

Så inne på sidene det var linket til lenger opp her at brannceller måtte ha to rømningsveier når man kom ut i korridoren. Vi har et rom med et lite vindu på, men når man kommer ut i gangen kan man velge to veier ut av leiligheten. Vil det da regnes som et godkjent soverom, eller gjelder linken kontorrom etc?

Skrevet
Vi var på visning i går, der tideligere eier har bygget på et påbygg og derfor oppgir at leiligheta har to soverom. Takstmann har påepeket at det har "litt redusert lysflate"

Tilbygget er byggemeldt og godkjent, men det vil jo ikke si det samme som at det er godkjent som soverom da... som kontor f.eks er det selvsagt godkjent, men altså, det vi begynte å lure på, og som megler ikke klarte svare på, er om dette kan være formelt godkjent som soverom.

Skal ikke et soverom ha en rømningsvei, utenom selve døra? Megler mente at "rømingsvei kan være døra, det trenger ikke være vindu", men jeg trodde det skulle være to, der døra er den ene? Hva om brannen er rett utenfor den døra? (Hvilket kanskje ikke er det mest trolige, ettersom den går rett til inngangen, men dt kan jo oppstå brann i elektrikse skotørketing, f.eks. I så fall ville det ikke være mulig å bruke den døra, og om det var tiltenkt barnerom kan ikke foreldre komme seg fra sitt soverom og inn på banrerommet heller...

vinduet er nemlig bare et lite vindu, og det er høyt oppe på veggen. Jeg hadde kommeg meg gjennom, om der var en stol å tå på så jeg kom meg opp, og det hadde sikkert min samboer også, om han trakk inn magen eller i alle fall ikke hadde ytterklær på (ytterklær burde ikke jeg heller hatt, men om det brant i gangen når jeg sov hadde jeg jo uansett ikke hatt noe yttertøy da...)

Jeg har søkt og lett litt men klarte ikke egentlig finne dette i noen brann eller bygningsforskrift, antakelig fant jeg ikke den rette forskriften. Så da lurte jeg bare på om det var noen her som visste dette....

Nå kommer ikke vi til å kjøpe den leiligheta uansett da, vi har ikke en helt god magefølelse for den, og vil ikke forhaste oss. Ettersom første bud, over prisantydning kom nå klokka ni med 3 timers frist, så er det i alle fall ikke aktuelt for oss. Vi har nemlig IKKE den gode følelsen, etter å ha "sovet på det". Men det ville jo vært greit å vite dette likevel da. Vi skal jo videre på boligjakt....

Vi har et soverrom uten vindu. ikke godkjent som soverom

Skrevet

Slett ikke godkjent som soverom, og slett ikke bra (Man må da lufte. Og få lys)

Det hade jeg aldri villet ha.

Nå kjøpte vi uansett ikke den leiligheta. Og har ikke funnet noe enda heller (jo, vi fant et, vant budrudnen, men det gikk på forkjøpsrett)

Men jeg ville i alle fall aldri brukt te rom uten vindu som soverom!

Og jeg ville ikke brukt soverom utn godkjente rømningsveier heller. Pga, tross alt, hva om det brenner, og noen brenner inne pga manglende rømningsvei?

Skrevet

rommet vårt har vindu, men er nok for lite til å komme seg ut - dessuten alt for høyt til å komme seg ut der... Men - en evt baby vil jo ikke komme seg ut på egen hånd likevel. Sambo mener rommet kan brukes til babyrom, men jeg er veldig skeptisk. Det er jo lettere for oss å hente babyen der inne enn det er på det andre soverommet som er aktuelt om det skulle brenne hos oss, men vil jo ikke gjøre noe som er ulovlig heller...

Skrevet

En baby kommer seg ikke ut av egen hjelp nei. Men i ytterste konsekvens: Dersom du løper inn på babyrommet, og det viser seg at den veien du kom INN ikke lenger er mulig å komme seg UT når du har plukket opp barnet.... da vil du vel være glad om babyrommet har de to lovbestemte rømningsveiene?

Er det mulig å fortørre vinduet? Bygge opp noe på et vis som ordner det med at det er for høyt (på innsiden eller utsiden? Hva med brannstige, eller tau? Om det er på utsiden da) Selv om babyen ikke kan benytte seg av det, så kan den voksne med babyen i armene kanksje gjøre det? (og babyer vokser opp og blir barn rasende fort....)

Skrevet
rommet vårt har vindu, men er nok for lite til å komme seg ut - dessuten alt for høyt til å komme seg ut der... Men - en evt baby vil jo ikke komme seg ut på egen hånd likevel. Sambo mener rommet kan brukes til babyrom, men jeg er veldig skeptisk. Det er jo lettere for oss å hente babyen der inne enn det er på det andre soverommet som er aktuelt om det skulle brenne hos oss, men vil jo ikke gjøre noe som er ulovlig heller...

De to rømningsveiene skal være inne på soverommet.

Greit at det er lettere for dere å hente barnet inne på det rommet, men hva hvis det ikke går an å hente babyen der pga. brannen? Da må dere ha vindu så brannfolk kan komme inn og forsøke å redde liv.

Rømningsvei er ikke bare for å komme ut, men også for at noen skal kunne komme inn og redde liv.

Skrevet

Yepp, vi bør nok "ofre" et av de store rommene med en gang. Vil ikke sitte igjen med dårlig samvittighet hvis noe skulle skje. Irritererende at det vinduet er såpass lite, hadde vært god plass til større vindu der. Bor i borettslag, så vi får ikke gjort noe med vindusplassen.

Har jo fylt opp plassen vi har allerede, enda vi kjøpte større leilighet i høst. Ser ut som vi trenger enda mer plass hvis vi skal ha barn :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...