AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Jeg har fått henvisning til dps på lovisenberg. Har ikke vært i psykiatrien tidligere. Vil noen dele erfaringer? Hva skjer etter henvisning, og hvordan er prosessen? Jeg har fylt ut 3 «problemer» som jeg ønsker hjelp med, og fikk deretter et skjema med rundt 30 spørsmål. Venter nå på svar angående time og tid. Vet ikke hva denne timen innebærer Anonymkode: 1aa81...0a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Hvis de vurderer henvisningen til at du har rett til det, får du time til å vurdere behovet ditt, og dersom det anses alvorlig nok, og ikke er et tilbud som kommunen kan dekke gjennom sine tjenester, får du evt tilbud om opphold, terapi eller det du har søkt for. Det er og har blitt et enormt trykk på dps, etter to akutte innleggelser og en diagnose på alvorlig angst/depresjon og pf, var det ikke plass her jeg bor med mindre det ble akutt igjen (dvs de har ikke lenger ressurser med mindre det handler om selvmordstanker) så jeg kom aldri i behandling hos dem, fikk diagnosen og det var det heh. Kommunen her har heldigvis et solid psykisk helsetilbud 😊 Osloområdet her, men ikke der du har søkt altså. Håper du får den hjelpen du ønsker, og at de har plass/tid 👍🏼 Anonymkode: 097ca...cee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er og har blitt et enormt trykk på dps, etter to akutte innleggelser og en diagnose på alvorlig angst/depresjon og pf, var det ikke plass her jeg bor med mindre det ble akutt igjen (dvs de har ikke lenger ressurser med mindre det handler om selvmordstanker) så jeg kom aldri i behandling hos dem, fikk diagnosen og det var det heh. Kommunen her har heldigvis et solid psykisk helsetilbud 😊 Osloområdet her, men ikke der du har søkt altså. Håper du får den hjelpen du ønsker, og at de har plass/tid 👍🏼 Anonymkode: 097ca...cee På den andre siden så virker det som de prioriterer selvmordstanker tungt. Jeg har slitt med selvmordstanker 2 ganger. Ene gangen ringte DPS meg dagen etter og tilbød meg time, og den andre gangen ringte de meg dager etter fastlegen hadde meldt ifra. Fikk time i løpet av noen få arbeidsdager. Anonymkode: de281...22b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På den andre siden så virker det som de prioriterer selvmordstanker tungt. Jeg har slitt med selvmordstanker 2 ganger. Ene gangen ringte DPS meg dagen etter og tilbød meg time, og den andre gangen ringte de meg dager etter fastlegen hadde meldt ifra. Fikk time i løpet av noen få arbeidsdager. Anonymkode: de281...22b Jeg har selvmordstanker, men ikke akutt. Så vet ikke hvordan det blir prioritert. Hvordan foregikk behandlingen din om du vil dele? Anonymkode: 1aa81...0a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har selvmordstanker, men ikke akutt. Så vet ikke hvordan det blir prioritert. Hvordan foregikk behandlingen din om du vil dele? Anonymkode: 1aa81...0a7 Trist å høre at du har selvmordstanker. Håper du snart får hjelp. Jeg vet heller ikke hvordan du blir prioritert. Men om du skulle få avslag eller få veldig lang ventetid. Så ville jeg snakket med fastlegen igjen og sett om det som står i henvisningen gjenspeiler alvoret av tankene dine. Det er ikke lett å vite hvor alvorlig selvmordstanker er. Behandlingen foregikk med antidepressiva og at jeg fikk noe informasjon om generelle tips ved selvmordstanker og depresjon. Disse tipsene er lett å google seg til, men det er ting som prøve å spise sunt, ikke ligge i senga, gå en liten tur for å få frisk luft og litt bevegelse i kroppen. I tillegg til å lage en plan for hvordan jeg skal prøve å håndtere selvmordstankene best mulig. Her fylte jeg ut en kriseplan: https://www.oslo-universitetssykehus.no/4ac118/contentassets/70b79c3ff52a4a1f888958f6648d7c89/dokumenter/arbeidsark-36.pdf Det andre delen av behandlingen er å bygge en relasjon med psykologen. Mye av effekten av terapi går på å bygge en relasjon med psykologen. At man har en som lytter til deg, forstår deg, gir deg støtte, osv Den tredje delen handlet spesifikt med årsaken til selvmordstankene. Selvmordstanker kan komme av alle mulige grunner. Så her kan ting variere etter hva som er ditt underliggende problem. I mitt tilfelle så var det en gjeld jeg ikke kunne håndtere. Så da prøvde psykologen å få med til å se andre løsninger enn å ende livet mitt. Og å støtte meg psykisk under prosessen. Sender deg klemmer. Skjønner at du har det helt forferdelig. Og håper du får hjelp så raskt som mulig. Det er også mulig å gå til fastlegen en gang i uka /annen hver uke mens denter på å få plass hos DPS. Det kan være godt å ha noen å snakke med mens man venter på psykolog. Anonymkode: de281...22b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Jeg ble henvist DPS for depresjon. Fikk time til utredning/kartlegging (det var ca 4 timer a 45 min), før det ble bestemt om det var hensiktsmessig med behandling hos dem. Fastlegen og «kartlegger» på dps (lis) mente moderat depresjon. Behandler (psykiater) endret diagnosen til alvorlig etter et par timer hos han. Har gått der ukentlig i over halvannet år nå. Men fikk som sagt innvilget på bakgrunn av det de mente var moderat depresjon. Har fått enormt god hjelp! Både selve depresjonen, men faktisk også bakenforliggende personlighetsproblemer som jeg ikke var bevisst på før. Så man vet aldri, men det er stort sett historier fra de som ikke opplever å få (nok) hjelp man hører. Finnes mange av dem, men ikke ta sorgene på forskudd. Aldri vært i psykiatrien før jeg heller, er 40 år gammel. Anonymkode: 33e3a...db6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden Jeg fikk henvsining og spørsmål om jeg ville legges inn. Men det ville jeg ikke, tror personlig det ville gjort det verre enn det var. Jeg fikk timer til kartlegging, og så fikk en diagnose jeg egentlig visste at jeg hadde, men ikke tenkte noe særlig på før det ble nevnt hos DPS. Og så ble jeg sendt ut i den store vide verden. Jeg har egentlig ikke gjort så mye annet enn å akseptere at jeg er som jeg er inntil videre. Jeg sliter også med tanker om døden på mange forskjellige måter, men jeg vil jo helst leve, bare et annet liv enn det jeg har. Anonymkode: 2465f...15f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå