Gå til innhold

Hva kan vi gjøre for å hjelpe menn som kan potensielt se opp til mannsjåvinister som Andrew Tate eller Myron Gaines?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Som mor har jeg iallefall tatt noen seriøse samtaler med min sønn, og antar det blir flere slik som kjønnsdialogen på nettet nå er. Selv helt normale unge blir nå påvirket av dette drittet, for det hevdes som sannheter overalt omtrent, mens klokere mennesker holder kjeft. Uerfarne og unge tror dermed på at det er noe i dette tullet. 

Jeg prater selvfølgelig med min datter også. Begge kjønn blir påvirket av dette. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er fælt med han? Jeg leser mye OM han, men lite eksempler på HVA som er galt. Googling ledet meg rett til en fersk Dagbla-artikkel, som ikke ga noen konkrete svar. Jeg falt av da han fikk skylden for at voldtekt var opp 37% i UK....

Er han nok en person folk elsker å hate, og når massemedia skriver OM han så sluker folk det rått? 

Jeg spør altså fordi jeg frekventerer ikke de plassene han er aktiv, så jeg vet ikke hva han mener, men jeg tar også medias omtaler med en stor klype salt...

Anonymkode: fa6ac...ceb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket åpent med mine barn om Tate, Peterson, Rowling og Woke. Jeg har prøvd å greie ut for mitt syn, å være åpen for at det er mye jeg ikke vet, og å åpne egne og deres øyne at en kontroversiell figur som man overveiende er uenig med, likevel kan si noe som er klokt.

Hvorvidt dette var en god strategi vil kanskje vise seg om noen år. Det er veldig vanskelig å stå imot «trykket» av timer med skjerm hver dag til en tenåring.

Anonymkode: 85443...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har noen ekstreme synspunkter, men alt i alt vil jeg si at det er mer positivt enn negativt jeg hører ham si! 

Anonymkode: c7146...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har snakket åpent med mine barn om Tate, Peterson, Rowling og Woke. Jeg har prøvd å greie ut for mitt syn, å være åpen for at det er mye jeg ikke vet, og å åpne egne og deres øyne at en kontroversiell figur som man overveiende er uenig med, likevel kan si noe som er klokt.

Hvorvidt dette var en god strategi vil kanskje vise seg om noen år. Det er veldig vanskelig å stå imot «trykket» av timer med skjerm hver dag til en tenåring.

Fascinerende hvor ulikt man kan se verden… 

Det du advarer mot er det jeg oppfordrer til… 

Går ut fra at vi begge ønsker det beste for både våre barn og for verden. 
Rart og trist å se hvor splittet verden er blitt…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Være en god forelder. Gi dem en trygg oppvekst. Forvalte selvfølelsen deres på en god måte. Som man skal gjøre altså. Og ikke la dem henge for mye på Internett.

Og sitte på Internett og lytte til disse skravlegutter er ikke noe man gjør hvis selvfølelsen sitter godt og man føler seg hjemme i samfunnet. Tror jeg. For få av dem er oppbyggelige. Andrew tate er beint ut giftig.

Til tross for at Peterson har livstips, har han også et ideologisk tilsnitt og et polarisert syn på menn og kvinner. Han fremstår negativ, selv når han gir råd, og gir dem etter min mening ofte av feil grunn og med feil basis.

Selvutvikling skal være for en selv. Og det bør innebære medmenneskelighet for andre. Det finnes mange gode selvhjelpebøker som ikke inneholder en pseudo-vitenskap om samfunn.

Anonymkode: a2439...96e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså gutter/menn som er fan av Andrew Tate er nok en lost cause fra fødselen av. Det sier jeg som en mann som liker andre "høyreekstreme" (lol) som Joe Rogan, Elon Musk osv.

Anonymkode: 8516a...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva er det som er fælt med han? Jeg leser mye OM han, men lite eksempler på HVA som er galt. Googling ledet meg rett til en fersk Dagbla-artikkel, som ikke ga noen konkrete svar. Jeg falt av da han fikk skylden for at voldtekt var opp 37% i UK....

Er han nok en person folk elsker å hate, og når massemedia skriver OM han så sluker folk det rått? 

Jeg spør altså fordi jeg frekventerer ikke de plassene han er aktiv, så jeg vet ikke hva han mener, men jeg tar også medias omtaler med en stor klype salt...

Anonymkode: fa6ac...ceb

Han har utsatt kvinner for menneskesmugling.

Jeg antar det er litt opp til hvordan man selv er som person, hvor mye tillit man vil gi han. Noen av oss er jo kanskje mer som han selv, å da vil de jo selvsagt sikkert tenke han er jo grei han.

Men ingen trenger å sluke noe, han sier selv hvordan han er. Som trump, de viser joe konstant hvem de er som person. Jeg føler vi har sett nok disney og skurker på tv oppigjennom til å kjenne igjne shady når vi har det forran nese tippen. De er jo nærmest karikaturer av kriminalitet, å det helt frivilig. At noen sier, jeg er best *SIGAR RØYK* Så burde vi vite at det er storhetstanker grådighet og lite selvinnsikt, ikke sannhet. Noen ganger kanskje, men når noen har så lite innebygd ydmykhet, er det et dårlig tegn. Ikke at noen må være selvoppofrende, men..JEG ER BEST 😎 ALE HATER MEG, JEG ER SÅ MEKTIG. Ikke stol på disse.

Anonymkode: bcf19...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 8.32):

Fascinerende hvor ulikt man kan se verden… 

Det du advarer mot er det jeg oppfordrer til… 

Hva spesifikt er det jeg advarer mot og du oppfordrer til?

Sitat

Går ut fra at vi begge ønsker det beste for både våre barn og for verden. 

Jeg kjenner deg ikke, men jeg tror absolutt at det gir mening å anta at du har de beste intensjoner.

Sitat

Rart og trist å se hvor splittet verden er blitt…

Tja. Det har alltid vært uenighet. Nordstatene og sørstatene var ikke akkurat bestiser.

For å oppfordre til samhold så tror jeg at vi først og fremst må gjøre noe med oss selv. Vi må tenke at «the Russians love their children, too» som Sting sa. Det betyr kanskje at man må ha en viss respekt eller toleranse ovenfor dem man er uenig med (og dem som følger dem), lytte mer enn man snakker og (i alle fall i prinsippet) åpne for å endre egne meninger som resultat av «de andres» argumenter.

Det er kjempevanskelig og jeg jobber jevnlig med meg selv for å bli litt bedre. Det prøver jeg å vise mine barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2024 den 8.39):

Til tross for at Peterson har livstips, har han også et ideologisk tilsnitt og et polarisert syn på menn og kvinner. Han fremstår negativ, selv når han gir råd, og gir dem etter min mening ofte av feil grunn og med feil basis.

Anonymkode: a2439...96e

Ideologisk tilsnitt er jo en beskrivelse av det samfunnet barna våre skal vokse opp i. Polarisert syn på gutter og jenter også. Og mye negativitet.

Peterson er konservativ og det skremmer mange feminister og folk på venstre-sida. Men det er ikke noe iboende ondt med å være konservativ.

Noen av rådene fra Peterson virker innlysende og naive helt til man spør seg selv om dagens unge har blitt eksponert for slikt. Som at det er ikke mamma og pappa og læreren og samfunnet som skal bære deg livet igjennom. Du må først og fremst komme deg ut av senga, børste tenna, kle skikkelig på deg og ta ansvar selv. Helt banalt men nyttig for noen. Man kan lese side opp og side ned på KG med kvinner som ber menn om å slutte å sutre. Men når JP sier akkurat det samme så er han iflg noen en høyre-ekstrem samfunnsfare?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De bør komme seg ut i virkeligheten. Folk som Tate og Gaines er bare pratmakere som er høye på seg selv. Dette er en ekte mann, og naturen er ekte: 

Anonymkode: 6913b...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det altså, med videoen over. Få disse unge guttene og mennene ut i naturen, meld dem på bushcraft-kurs, villmarkskurs, ta dem med på fiske osv. Få dem interessert i naturen og bitt av basillen (men unngå myggen, flåtten og hjorteflua haha)

Anonymkode: 6913b...969

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 14.11.2024 den 16.06):

Som trådtittelen spør, hva er alternativene? Hva kan gjøres?

Anonymkode: 713d1...de3

dø ut?

Anonymkode: a53ba...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det har en del med at 2 mennesker kan se på 1 ting og se 2 vidt forskjellige ting.

Når "mamma" ser på skytespill som Call of Duty ser hun vold, mord og blod, mens gutten ser action, gøy og sosialisering med kompisene sine, det gir ikke han noen lyst til å skade mennesker i det hele tatt slik som mamma frykter.

Når en gutt/ung mann ser noe som det her så ser han komedie, at du ser noe annet betyr ikke at du har rett, bare at du er annerledes:

Du har selvfølgelig rett til å ikke like typen humor Tate har, men andre har også rett til å like den. 99% av alt Andrew Tate sier er ment som spøk, selvfølgelig når han sitter og prater i 8 timer i strekk og media tar et 10 sekunders klipp av det aller drøyeste han sier ut av sammenheng så ser ikke det så bra ut. Fyren spiller en karakter, det er åpenbart for de som faktisk ser på han.

Anonymkode: 74554...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge menn trenger sunne mannlige rollemodeller og fedre. Hvis ikke utvikler de ikke kritisk sans nok til å forstå at klovner som Andrew Tate bare er sjarlataner.

Anonymkode: 8a0a1...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...