Gå til innhold

Kan man "flytte fra barnevernet i en kommune?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet om et par som nettopp har blitt foreldre, noe de er totalt uegnet til. Det er mange alvorlige diagnoser som preger funksjonsnivået kraftig, og de klarer ikke engang å ta vare på dyr. Det er også snakk om utviklingshemming. Rett etter at barnet ble født flyttet de til andre siden av landet. Hvis barnevernet i forrige hjemkommune har blitt varslet, vil den saken følge dem videre til neste kommune? Synes det er svært påfallende å bare flytte sånn rett etter fødsel, for noen i deres situasjon.

Anonymkode: 9a6a0...bdb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det vil den om barnevernet i gamle kommunen er bekymret.

Men kan være lurt å melde på nytt til ny kommune sånn i tilfelle.

Anonymkode: 5dcdd...a41

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en undersøkelse må avsluttes grunnet flytting, vil det vanligvis bli videreformidlet bekymringsmelding til ny kommune, ja. Unntaket er om man har fått gjort nok i undersøkelsen til at bekymringen er redusert. 

Men av og til lykkes folk i å flytte fra barnevernet i slike situasjoner. Da gjerne ved flere flyttinger på kort tid, hvor saken glipper. 

Anonymkode: f70e4...ea5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vet om et par som nettopp har blitt foreldre, noe de er totalt uegnet til. Det er mange alvorlige diagnoser som preger funksjonsnivået kraftig, og de klarer ikke engang å ta vare på dyr. Det er også snakk om utviklingshemming. Rett etter at barnet ble født flyttet de til andre siden av landet. Hvis barnevernet i forrige hjemkommune har blitt varslet, vil den saken følge dem videre til neste kommune? Synes det er svært påfallende å bare flytte sånn rett etter fødsel, for noen i deres situasjon.

Er begge foreldre utviklingshemmet? Jeg kjenner ei som er lettere psykisk utviklingshemmet, og der er bv i bildet. Det går bra forløpig. Barnevernet vil jo stort sett følge opp, men det er av betydning at nettverk og samboer/ mann er tistedet. I den mørke hemmeligheten i Tyssfjord flyttet jo familien. Det er endel som flytter til Sverige også. 

Endret av Sefanja
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er dette noen du er i familie med? Du kan uansett varsle om du er bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må jo uansett til helsestasjon og de vil jo også reagere om det er så ille som du sier. De vil nok få oppfølging og hjelp.

Anonymkode: 4547e...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde ikke dette var mulig i lille, gjennomsiktige Norge, og protesterte da folk påsto at et "belastet" par på bygda her "flykta fra barnevernet" da de plutselig flyttet til andre siden av landet. Men så gikk det noen år, og jeg ble kollega med ei som tidligere jobbet i barnevernet. Og da måtte jeg spørre henne om det virkelig var slik at man kunne flykte fra barnevernet i Norge, og jada, det kan man. Det er ikke noe automatikk i at de melder til den kommunen de flytter til, og mange unnlater å gå på helsestasjonen i den nye kommunen, nettopp for å være under radaren. Eller de flytter så mye rundt at papirmølla ikke klarer å henge med... Trist...

Anonymkode: 7a586...8ac

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de familie der de flytter til?

Anonymkode: 63d18...843

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde ikke dette var mulig i lille, gjennomsiktige Norge, og protesterte da folk påsto at et "belastet" par på bygda her "flykta fra barnevernet" da de plutselig flyttet til andre siden av landet. Men så gikk det noen år, og jeg ble kollega med ei som tidligere jobbet i barnevernet. Og da måtte jeg spørre henne om det virkelig var slik at man kunne flykte fra barnevernet i Norge, og jada, det kan man. Det er ikke noe automatikk i at de melder til den kommunen de flytter til, og mange unnlater å gå på helsestasjonen i den nye kommunen, nettopp for å være under radaren. Eller de flytter så mye rundt at papirmølla ikke klarer å henge med... Trist...

Det finnes barn i Norge som ikke en gang har fått personnummer eller går på skole. De lever i egne små "samfunn i samfunnet". 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (8 minutter siden):

Er dette noen du er i familie med? Du kan uansett varsle om du er bekymret.

Nei, men jeg har det fra helt sikre kilder. Det er virkelig ille, og det har jeg bevitnet selv også. Sannsynligvis er det jo meldt fra i den gamle kommunen, men man kan aldri være sikker nok i sånne saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, men jeg har det fra helt sikre kilder. Det er virkelig ille, og det har jeg bevitnet selv også. Sannsynligvis er det jo meldt fra i den gamle kommunen, men man kan aldri være sikker nok i sånne saker.

Du har vært der og sett at samspillet er dårlig? Er det snakk om ett lite barn? Du har uansett plikt til å melde bekymring

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det har blitt mye bedre rutiner på det de siste årene. Det skal selvsagt aldri meldes rutinemessig, men det skal alltid vurderes ved flytting i pågående undersøkelse. 

Men jeg har også sett relativt ferske saker der det har skjedd. Da har det alltid vært flere flyttinger, og gjerne inn og ut av landet. 

Anonymkode: f70e4...ea5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er det ingen automatikk i og jeg har dessverre vært vitne til flere familier som har rømt fra barnevernet i flere år. Ungene lider og må flytte «annenhver måned», får aldri venner og bor med totalt uegnede foreldre. Hvis du vet hvor de har flyttet hadde jeg ringt og meldt bekymring og samtidig sagt at du er redd for at familien flytter på nytt. Tenk på babyen. Håper ikke den får skjevutvikling helt fra start. 

Anonymkode: e13b3...4e6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Signerer denne. Det er enkelt å falle ut av systemet bare man flytter en gang eller to. Det er ikke som om man har fått opprettet en egen, motivert tilsynsperson for å følge saken. Man drukner jo i mengden, og glemmes kjapt om man "forsvinner". 

Anonymkode: b64b5...ab6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er dyr inne i bildet og de ikke tar vare på de, så plikter du å melde fra om det og!

Anonymkode: 6cffc...2d1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Systemet skal ideelt fange opp flytting men hvis du vet hvilken kommune de har flyttet til så ville jeg meldt inn dit for sikkerhetsskyld.

Anonymkode: 5b85b...fc7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det finnes barn i Norge som ikke en gang har fått personnummer eller går på skole. De lever i egne små "samfunn i samfunnet". 

Hvordan er det mulig? Sekter?

Endret av Perine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (29 minutter siden):

Du har vært der og sett at samspillet er dårlig? Er det snakk om ett lite barn? Du har uansett plikt til å melde bekymring

Det jeg kan si er at oppførsel og funksjonsnivå på ene forelderen er hundre prosent uforenelig med å ha ansvaret for et barn. Det er snakk om et funksjonsnivå på linje med et barn. Andre parten er jeg ikke like sikker på, men vet at denne personen også har store utfordringer. Skal melde fra til ny kommune for sikkerhets skyld, ja.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (10 minutter siden):

Hvordan er det mulig? Sekter?ulovlige innvandrere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (20 minutter siden):
Perine skrev (32 minutter siden):

Hvordan er det mulig? Sekter?ulovlige innvandrere

ok, det tenkte jeg ikke på. Ekstra tragisk om det er barn blant dem.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...