Gå til innhold

Psykt spillsamfunn og skyld

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiller et stort online spill og har fått meg en del venner og bekjentskaper der. Er klar over at slike type miljøer kan tiltrekke seg mennesker som sliter psykisk, bl.a. fordi kan nok være lettere å snakke med folk online. Det er jo fint at de har et sted å gå til, absolutt! 

Men tingen er bare dessverre slik at jeg synes det kan bli litt mye til tider. Mine venner der sliter alvorlig psykisk (personlighetsforstyrrelser, depresjon, bipolar lidelse, etc.) Når man setter grenser blir de glatt oversett, har fått upassende bilder tilsendt (som jeg har sagt i fra at jeg overhodet ikke ønsker), har fått silent treatment fordi jeg ikke har mulighet til å spille en dag, etc. 

Jeg er ikke perfekt selv på noen måte, og har hatt mine vanskelige ting selv som jeg har jobbet mye med (og delvis også fortsetter å jobbe med), så jeg kan absolutt sympatisere med dem. Men noen ganger tenker jeg “hvorfor gidder jeg” (Det er jo ikke bare negative ting heller) men.. også har jeg en tendens til å delvis alltid skylde på meg selv når det skjer en konflikt. Selv om jeg kan se at jeg faktisk ikke alltid har skyld i det som har skjedd. Noen ganger har jeg, andre ganger ikke. Men i tilfellene over føler jeg at jeg i hvert fall ikke er skyld i å få tilsendt upassende ting og bli ignorert fordi jeg ikke kan tilfredsstille ønskene til personen.. 😕 Det er utrolig slitsomt. Vet at psykisk syke reagerer annerledes på ting, men fortsatt..puh. 

Anonymkode: 93eb0...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her tror jeg det er viktig at du setter opp noen regler/grenser for å beskytte deg selv :) Og i utgangspunktet tenker jeg at dette er grenser du ikke sier høyt, men noe du blir enig med deg selv om.

Altså hvordan du forholder deg til de som ikke respekterer dine grenser (er det egentlig dine venner om de ikke bryr seg om dine følelser og opplevelser?).  Ja, de har sine sykdommer, men det å ha en diagnose gir INGEN unnskyldning til å oppføre seg som en drittsekk.

Skal du kanskje begrense hvor mye tid du bruker på dette online spillet? Kanskje spille noe annet?

Jeg er selv psykisk syk, men jeg er ett oppgående menneske. Holder meg tho til single-player spill, så jeg slipper å forholde meg til drittsekker som ikke respekterer meg som kvinnelig gamer eller mine grenser :)

Anonymkode: 441e2...2cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her tror jeg det er viktig at du setter opp noen regler/grenser for å beskytte deg selv :) Og i utgangspunktet tenker jeg at dette er grenser du ikke sier høyt, men noe du blir enig med deg selv om.

Altså hvordan du forholder deg til de som ikke respekterer dine grenser (er det egentlig dine venner om de ikke bryr seg om dine følelser og opplevelser?).  Ja, de har sine sykdommer, men det å ha en diagnose gir INGEN unnskyldning til å oppføre seg som en drittsekk.

Skal du kanskje begrense hvor mye tid du bruker på dette online spillet? Kanskje spille noe annet?

Jeg er selv psykisk syk, men jeg er ett oppgående menneske. Holder meg tho til single-player spill, så jeg slipper å forholde meg til drittsekker som ikke respekterer meg som kvinnelig gamer eller mine grenser :)

Anonymkode: 441e2...2cd

Er enig med deg at psykisk sykdom ikke gir et “freepass” til å behandle andre dårlig! Har satt ned foten for en av de og lagd meg en mental grense for en annen. Den tredje bør jeg nok også sette en sånn mental grense på. Men føler også på en måte litt at ting da vil “henge litt i luften” og at det dermed kanskje ikke blir den store løsningen heller. Men samtidig, noen nytter det bare ikke å snakke med. Desv..

Har faktisk tenkt på å begrense spillingen litt også. Det er litt vanskelig også fordi jeg har det jo gøy med det, men tror samtidig det kan være lurt med en pause i hvert fall. 
Høres lurt ut å forholde seg til single-player spill også, som du gjør. Er mange spesielle folk der ute. Håper du vil føle deg bedre psykisk med tiden. 

Anonymkode: 93eb0...ff9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...