Gå til innhold

Spørsmål angående Norsk Tipping og skatt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Du må føre gevinsten i skattemeldingen dersom du har

• vunnet enkeltgevinster på mer enn 10 000 kroner fra skattepliktige pengespill
  • vunnet mer enn 100 000 kroner til sammen i skattefrie pengespill, lotterier og lignende"     Visst jeg vinner 40 000 på Norsk Tipping det ene året og 40 000 på Norsk Tipping det andre året og det samme det tredje året (= 120 000 kr.), må jeg skatte for de 120 000 da? Eller trenger jeg ikke skatte for de 120 000 siden det ikke var iløpet av 1 år jeg vant dem?

Anonymkode: a4426...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjelder jo pr skatteår, ikke hva du har vunnet totalt sett over flere år. Heldigvis skatter man pr år. Hvert år for seg.

Anonymkode: 455ee...e15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke skatte av gevinster fra Norsk Tipping uansett, men eventuell formue de måtte føre til kan formuebeskattes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal oppgis til Skatteetaten fordi de vil ha kontroll på hvor man har fått større summer fra. Det har ingenting med at du skal betale skatt for det å gjøre. På samme måte som man at må oppgi større beløp man har mottatt i arv, selv om vi i dag ikke betaler skatt på dette.

Anonymkode: f5bbf...531

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skal oppgis til Skatteetaten fordi de vil ha kontroll på hvor man har fått større summer fra. Det har ingenting med at du skal betale skatt for det å gjøre. På samme måte som man at må oppgi større beløp man har mottatt i arv, selv om vi i dag ikke betaler skatt på dette.

Gjelder det også visst jeg tar ut mange småsummer? F.eks. at jeg tar ut 100 kr. mange ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Gjelder det også visst jeg tar ut mange småsummer? F.eks. at jeg tar ut 100 kr. mange ganger?

Du kan ta ut så lite beløp som du vil, så mange ganger du vil, men det har ingen betydning for størrelse på gevinsten. Om du har vunnet 40 000 som en enkeltgevinst, så er det 40 000 som gjelder. Uansett når og hvordan du tar det ut fra kontoen din i Norsk Tipping.

Hvorfor er det et problem for deg å oppgi gevinsten til Skatteetaten når du uansett ikke skal skatte av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan ta ut så lite beløp som du vil, så mange ganger du vil, men det har ingen betydning for størrelse på gevinsten. Om du har vunnet 40 000 som en enkeltgevinst, så er det 40 000 som gjelder. Uansett når og hvordan du tar det ut fra kontoen din i Norsk Tipping.

Hvorfor er det et problem for deg å oppgi gevinsten til Skatteetaten når du uansett ikke skal skatte av det?

Jeg tenker på at hvis jeg ikke vinner 40 000 men f.eks. 100 kr. på mandag og 200 kr. på onsdag og 150 kr. på lørdag, osv. Og noe lignende resten av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker på at hvis jeg ikke vinner 40 000 men f.eks. 100 kr. på mandag og 200 kr. på onsdag og 150 kr. på lørdag, osv. Og noe lignende resten av året.

Hvis det blir mer enn 10 000 kr til sammen det året, så ja, da må du skrive det opp. 

Anonymkode: fc4fd...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men du trenger jo ikke skrive ned hver premie, bare summen hvis den blir over 10 000 kr. Så det er ikke nødvendig å føre opp en og en premie :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det blir mer enn 10 000 kr til sammen det året, så ja, da må du skrive det opp. 

Nei, grensa er 100 000 til sammen per år, men 10 000 på enkeltgevinst.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/spillegevinst/

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"Du må føre gevinsten i skattemeldingen dersom du har

• vunnet enkeltgevinster på mer enn 10 000 kroner fra skattepliktige pengespill
  • vunnet mer enn 100 000 kroner til sammen i skattefrie pengespill, lotterier og lignende"     Visst jeg vinner 40 000 på Norsk Tipping det ene året og 40 000 på Norsk Tipping det andre året og det samme det tredje året (= 120 000 kr.), må jeg skatte for de 120 000 da? Eller trenger jeg ikke skatte for de 120 000 siden det ikke var iløpet av 1 år jeg vant dem?

Du kan vinne en milliard fra Norsk Tipping og ikke betale en eneste krone i skatt på gevinsten. Du kan tilogmed ta ut 100kr i sekundet hver eneste dag uten å betale skatt av gevinsten. 

Men du må føre større gevinster opp i skattemeldingen. Dette er for å vise hvor alle pengene dine kommer fra, så de ikke mistenker at du driver med økonomisk kriminelle handlinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Spillegevinster er alltid skattepliktige hvis de regnes som næringsinntekt. Gevinsten er næringsinntekt når vinningen ikke er tilfeldig, men har sammenheng med erfaring, kunnskap og snarrådighet, og aktiviteten går med overskudd over en viss periode. I slike tilfeller skal inntekter og kostnader i spillvirksomheten føres i næringsspesifikasjon til skattemeldingen."   Hva menes med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er profesjonell pokerspiller for eksempel. Da er det vanskelig å argumentere for at det er flaks at du vinner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...