AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #1 Skrevet 14. november 2024 Hvordan kan jeg utdanne meg for å jobbe i mattilsynet? Finnes det noe kurs? Jobber nå som kokk (fullført kokkelinje men ikke tatt lærling). Anonymkode: 33a15...961
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #2 Skrevet 14. november 2024 Du kan bli veterinær? Det er nok litt mer enn bare et kurs, da (seks år for å være helt eksakt) Anonymkode: 1ecea...45b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #3 Skrevet 14. november 2024 Du kan studere matteknologi bachelor. Får ikke jobb uten minimum bachelor. Anonymkode: 0e815...5dd 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #4 Skrevet 14. november 2024 Det kommer an på hva du vil jobbe med, Mattilsynet er kjempestort og har utallige fagfelt. Men siden du sier du har startet matfaglig utdanning, så antar jeg det er innenfor næringsmidler du er interessert? De fleste inspektører som jobber ut mot HoReCa har enten bachelor eller master, innenfor f.eks matvitenskap. Jeg har bachelor i matteknologi, det som nå heter matvitenskap, teknologi og bærekraft. Flere jeg studerte med har jobbet i mattilsynet. Vær obs på at det er veldig få ledige stillinger som inspektør i mattilsynet. Det er sjeldent mer enn 1-2 stillinger ledig pr år på landsbasis. Anonymkode: 4c687...2b3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #5 Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan kan jeg utdanne meg for å jobbe i mattilsynet? Finnes det noe kurs? Jobber nå som kokk (fullført kokkelinje men ikke tatt lærling). Anonymkode: 33a15...961 De fleste stillinger der er masterutdanninger innen veterinærmedisin, biologi, aqvakultur, matteknologi, næringsteknologi, helse, jus, etc Anonymkode: 04a7b...5a3 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #6 Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): De fleste stillinger der er masterutdanninger innen veterinærmedisin, biologi, aqvakultur, matteknologi, næringsteknologi, helse, jus, etc Anonymkode: 04a7b...5a3 Dette. Uten høyere utdanning er kanskje din beste (eneste) mulighet å få jobb som kjøttkontrolltekniker på slakteri, da får du utdanning som en del av jobben. Noe slikt som dette: https://jobbsafari.no/jobb/nsker-du-a-vre-med-i-vart-team-for-a-bidra-til-trygg-matproduksjon-6665810 Det står “næringsmiddelfag”, det er mulig kokk går inn under dette. Men også her er det krav om fagbrev, noe du ikke har Obs at det er en fysisk krevende jobb som krever høyt tempo og stor grad av nøyaktighet, stå på betonggulv store deler av dagen, skarpe kniver etc, samt at man starter tidlig om morgenen (gjerne 06:00-06:30 - noen ganger tidligere) og det er liten grad av fleksibilitet. Det er også stadige nedskjæringer i Mattilsynet. For ikke å snakke om at det stadig legges ned slakterier. Og teknikerne på rødt kjøtt kan muligens bli overført til slakteriene på sikt, det vet jeg ikke - det har i alle fall skjedd på hvitt kjøtt (tror jeg)? Du får ikke jobb i tilsyn som (ufaglært) kokk, det er 100% sikkert. Anonymkode: 6e9c3...854 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #7 Skrevet 14. november 2024 Ikke bry deg om hva noen sier her. Mest sannsynlig vet de ikke hva mattilsynet gjør, eller hvor store de er. Strengt tatt kommer det an på hva du vil jobbe med. Matilsynet har egen itavdeling, juridiskavdeling, de har veiledere, inspektører, kundeservice, arkiv, vetrinærer, biologer, leger, hygenikere, etc. Alkohol inspektør trenger du egentlig bare noen juridiske kurs med fokus på alkoholloven. Folk her inne vet utrolig lite om hva de snakker om. (Har nok noe med livets harde skole) bare nabobyen her(som har et stort kontor for mattilsynet) utlyser 3/5 inspektør og 7-8 itstillinger minst i året. Pluss andre. Lykke til mattilsynet er et viktig organ. Anonymkode: 2c7fc...9bf 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #8 Skrevet 14. november 2024 Kan gå over til slakting og kvalifisering av kjøtt, og evnt sjekk av dyr som kommer inn som nødlaskt, det er personer fra mattilsynet Har datter som nå går matproduksjon som ska videre inn på slakterlinja, og der videreutdanning under læretiden for kvalitetssikring sikting av kjøtt og sjekk om dyr er friske Anonymkode: 0e430...be1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #9 Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke bry deg om hva noen sier her. Mest sannsynlig vet de ikke hva mattilsynet gjør, eller hvor store de er. Strengt tatt kommer det an på hva du vil jobbe med. Matilsynet har egen itavdeling, juridiskavdeling, de har veiledere, inspektører, kundeservice, arkiv, vetrinærer, biologer, leger, hygenikere, etc. Alkohol inspektør trenger du egentlig bare noen juridiske kurs med fokus på alkoholloven. Folk her inne vet utrolig lite om hva de snakker om. (Har nok noe med livets harde skole) bare nabobyen her(som har et stort kontor for mattilsynet) utlyser 3/5 inspektør og 7-8 itstillinger minst i året. Pluss andre. Lykke til mattilsynet er et viktig organ. Anonymkode: 2c7fc...9bf Eh… jeg har jobbet i Mattilsynet. Har du? 🤣 Jeg har heller ikke gått livets harde skole, jeg har 10+ år med universitetsutdanning. Det er kommunene som håndhever alkoholloven, evt andre statlige tilsyn i noen tilfeller - ikke Mattilsynet. Mattilsynet har ingen “alkohol inspektører”. https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/alkoholloven/kapittel-1-alminnelige-bestemmelser/-1-9.kontroll-med-salgs-og-skjenkebevillinger Alle yrkesgruppene du nevner har høyere utdanning, de fleste master+. Mange av dem jobber som inspektører, dvs at inspektørene er for eksempel veterinærer. Inspektørene er ingen egen yrkesgruppe, det er bare stillingskoder i staten (førsteinspektør, seniorinspektør etc). Arkiv, hvilket arkiv mener du Mattilsynet har? De trenger IT-folk, de har ikke fysiske arkiver. Det jobber ikke mange leger i Mattilsynet, ikke mange biologer heller. Jeg har heller aldri vært borte i noen med tittelen “veileder”. Hvis TS skal inn i Mattilsynet må hen ta (mye) mer utdanning, med mulig unntak av kontrolltekniker, eller hvis hen er knallgod på IT, da kan man slippe unna utdanningskravet - hvis man har lang relevant jobberfaring. Anonymkode: 6e9c3...854 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #10 Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Eh… jeg har jobbet i Mattilsynet. Har du? 🤣 Jeg har heller ikke gått livets harde skole, jeg har 10+ år med universitetsutdanning. Det er kommunene som håndhever alkoholloven, evt andre statlige tilsyn i noen tilfeller - ikke Mattilsynet. Mattilsynet har ingen “alkohol inspektører”. https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/alkoholloven/kapittel-1-alminnelige-bestemmelser/-1-9.kontroll-med-salgs-og-skjenkebevillinger Alle yrkesgruppene du nevner har høyere utdanning, de fleste master+. Mange av dem jobber som inspektører, dvs at inspektørene er for eksempel veterinærer. Inspektørene er ingen egen yrkesgruppe, det er bare stillingskoder i staten (førsteinspektør, seniorinspektør etc). Arkiv, hvilket arkiv mener du Mattilsynet har? De trenger IT-folk, de har ikke fysiske arkiver. Det jobber ikke mange leger i Mattilsynet, ikke mange biologer heller. Jeg har heller aldri vært borte i noen med tittelen “veileder”. Hvis TS skal inn i Mattilsynet må hen ta (mye) mer utdanning, med mulig unntak av kontrolltekniker, eller hvis hen er knallgod på IT, da kan man slippe unna utdanningskravet - hvis man har lang relevant jobberfaring. Anonymkode: 6e9c3...854 Unnskyld dårlig formulert. Personer som går gjennom sideimport av alkohol for å bistå tollvesen med lovligheten. Og ikke vondt ment, når du vet så lite så har du neppe jobbet i mattilsynet Arkiv? De har både et stort datalagringsarkiv og et fysisk arkiv. F.eks i brumunddal. Dette hadde du vist, siden de som jobber i mattilsynet vet hvor ferdigbehandlede saker havner og ja... jeg har jobbet 10år med mattilsynet. Og ja jeg har fagbrev. Sååååå.... Anonymkode: 2c7fc...9bf
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #11 Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ikke bry deg om hva noen sier her. Mest sannsynlig vet de ikke hva mattilsynet gjør, eller hvor store de er. Strengt tatt kommer det an på hva du vil jobbe med. Matilsynet har egen itavdeling, juridiskavdeling, de har veiledere, inspektører, kundeservice, arkiv, vetrinærer, biologer, leger, hygenikere, etc. Alkohol inspektør trenger du egentlig bare noen juridiske kurs med fokus på alkoholloven. Folk her inne vet utrolig lite om hva de snakker om. (Har nok noe med livets harde skole) bare nabobyen her(som har et stort kontor for mattilsynet) utlyser 3/5 inspektør og 7-8 itstillinger minst i året. Pluss andre. Lykke til mattilsynet er et viktig organ. Anonymkode: 2c7fc...9bf Siden TS har startet kokkeutdanning, så er det ikke så fjernt å anta at det er ønskelig jobbe med næringsmidler, ikke begynne utdanning innenfor IT, jus eller veterinær. Mattilsynet har vært igjennom en stor nedbemanning i forbindelse med omorganisering de siste ti årene, og det har i flere år vært ansettelsesstopp på flere av fagfeltene. Pr nå er det fire ledige stillinger i Mattilsynet, på landsbasis, på tvers av alle fagfelt. De første fem årene etter jeg var ferdig utdannet næringsmiddelteknolog var det kun ute på mørekysten det ble utlyst stillinger som inspektør. Ellers var det kun vikariater. Jeg jobber ikke i Mattilsynet, nettopp fordi det er svært vanskelig få jobb der med mindre man vil bo veldig usentralt. Men jeg sitter og har sittet i flere faglige utvalg innenfor mattrygghet sammen med ansatte fra flere fagfelt i Mattilsynet, og jeg har mye kontakt med både inspektører og juridisk avdeling i forbindelse med jobben min. Når du sier vi ikke har peiling, kan du forklare hva i all verden en "alkohol inspektør" er? Inspektørene som foretar revisjoner hos produsenter av alkoholholdig drikke er inspektører innenfor næringsmiddelindustri, de gjør revisjoner i alle typer produksjonsbedrifter, ikke kun alkohol. Hvis det er skjenkekontrollen du tenker på, så har den absolutt ikke noe med Mattilsynet å gjøre. Det er Helsedirektoratet som legger føringene for skjenkekontroll, og kommunen som ansetter eller leier inn kontrollører. Anonymkode: 4c687...2b3 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #12 Skrevet 15. november 2024 Før kunne folk bli ansatt i Mattilsynet med lavere utdanning, men nå for tiden er det mest de med høyere. Mulig det er noen unntak i distriktene i administrative stillinger. Jeg vet ikke hvor ts bor, men det er noen ganger ledige stillinger for utstedelse av fiskeeksportsertifikater på Romerike der man ikke trenger så høy utdanning. Anonymkode: 0e815...5dd
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #13 Skrevet 15. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Unnskyld dårlig formulert. Personer som går gjennom sideimport av alkohol for å bistå tollvesen med lovligheten. Og ikke vondt ment, når du vet så lite så har du neppe jobbet i mattilsynet Arkiv? De har både et stort datalagringsarkiv og et fysisk arkiv. F.eks i brumunddal. Dette hadde du vist, siden de som jobber i mattilsynet vet hvor ferdigbehandlede saker havner og ja... jeg har jobbet 10år med mattilsynet. Og ja jeg har fagbrev. Sååååå.... Anonymkode: 2c7fc...9bf Jeg sa jeg vet de har dataarkiv, selvsagt, derfor trenger de IT-folk. Dvs ikke relevant for TS. Et fysisk arkiv i Brumunddal er neppe aktuelt for TS heller, når hen ikke har kompetanse på det. Joda, jeg har jobbet i Mattilsynet i flere år, og det ser ut som jeg vet mer om Mattilsynet enn deg. 😉 “Dårlig formulert,” hva med å bare skrive “feil”? 😆 Jeg er ganske godt oppdatert om ståa i Mattilsynet i dag av ulike årsaker, og det ansettes lite folk, og hvis du ser på stilllingsutlysningene er det ingen som passer med TS sin bakgrunn. Mattilsynet er i en nærmest kontinuerlig tilstand av økonomisk krise. Lykke til med å få jobb i Mattilsynet som ufaglært kokk. Jeg har allerede skrevet om den eneste umiddelbare muligheten jeg ser, basert på TS sin bakgrunn, som er kontrolltekniker, og også der vil de primært ansette noen med minst fagbrev. Jeg ser ikke at du har noen bedre (KONKRET) forslag. Anonymkode: 6e9c3...854 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2024 #14 Skrevet 15. november 2024 Kanskje ts heller skal satse på Anticimex eller Pelias. Jeg vet at folk med fagbrev har fått jobb der. Men da må ts først gå ferdig og bli kokk. Kan sikkert ta noen kurs hos Aquatic eller lignende for å få litt haccp kunnskap mm. Anonymkode: 0e815...5dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå