Gå til innhold

Fått jobbintervju, hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke nevnt et ord om at jeg har to små barn i søknaden. Skal man si det på intervjuet, eller la være? I tillegg er jeg gravid i første trimester, noe jeg i hvert fall ikke kommer til å nevne 🫠 Hjelp!

Anonymkode: 264e6...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt det der er helt vanlig, så det ville jeg ikke tenkt for mye på i negativ forstand. Søker de etter en vikar i akkurat den perioden du vet du kommer til å være i permisjon antar jeg du ikke søker. 

Anonymkode: 20a11...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Alt det der er helt vanlig, så det ville jeg ikke tenkt for mye på i negativ forstand. Søker de etter en vikar i akkurat den perioden du vet du kommer til å være i permisjon antar jeg du ikke søker. 

Anonymkode: 20a11...a93

Bra! Men sier jeg noe om at jeg har barn på intervjuet? Jeg har jo lyst å unngå å nevne det der, av samme grunn som at jeg ikke nevner det i søknaden. Det er fast stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du har barn (kan da gi inntrykket av at du er "ferdig" med å få kids). Du sier INGENTING om at du er gravid. 

Så kan du alltids juge litt på termindato når det kommer frem. 

Anonymkode: 9b729...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du har barn og ikke skrevet det i søknaden er normalen. At du er i 1. Trimester er innafor å ikke opplyse om. Om du er gravid har man ikke lov å spørre om. Fokuser på lange linjer og hvordan du er en god ressurs for dem over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (5 timer siden):

At du har barn og ikke skrevet det i søknaden er normalen. At du er i 1. Trimester er innafor å ikke opplyse om. Om du er gravid har man ikke lov å spørre om. Fokuser på lange linjer og hvordan du er en god ressurs for dem over tid.

Riktignok helt i slutten av 1. trimester, men likevel. Er bare så redd for reaksjonene når jeg begynner i jobben med kulemage, og redd for om jeg i det hele tatt får jobben hvis jeg forteller om barna på intervju. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener du bør være ærlig på begge deler, for hvordan tror du forholdet til arbeidsgiver blir når det kommer for en dag få dager etter at du starter?

Om du hadde vært beste kandidaten hadde jeg ansatt deg om du er ærlig om dette. (Har ansatt både gravide og pappaer jeg veit skal ha full pappaperm 1 måned etter oppstart.

Om du ikke hadde fortalt noe på intervju før ansettelsen, og dette kommer frem 14 dager etter du startet ville jeg mistet all tillit til deg og lurt på hva neste greie du juger om er. 

Om du blir sykemeldt eller tar ut permisjon i prøvetiden så kan arbeidsgiver forlenge prøvetiden med samme tiden du er borte, og siden tilliten er brutt fra din side fra start ville jeg fort vært veldig obs på din oppførsel i prøvetiden for å se om jeg kan bli kvitt deg igjen på noen måte ved å følge loven. 

Anonymkode: c461f...f48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg mener du bør være ærlig på begge deler, for hvordan tror du forholdet til arbeidsgiver blir når det kommer for en dag få dager etter at du starter?

Om du hadde vært beste kandidaten hadde jeg ansatt deg om du er ærlig om dette. (Har ansatt både gravide og pappaer jeg veit skal ha full pappaperm 1 måned etter oppstart.

Om du ikke hadde fortalt noe på intervju før ansettelsen, og dette kommer frem 14 dager etter du startet ville jeg mistet all tillit til deg og lurt på hva neste greie du juger om er. 

Om du blir sykemeldt eller tar ut permisjon i prøvetiden så kan arbeidsgiver forlenge prøvetiden med samme tiden du er borte, og siden tilliten er brutt fra din side fra start ville jeg fort vært veldig obs på din oppførsel i prøvetiden for å se om jeg kan bli kvitt deg igjen på noen måte ved å følge loven. 

Så du har ingen forståelse for at kvinner velger å ikke være åpne om noe de absolutt ikke er pålagt å være åpne om? At du har ansatt noen du vet snart blir foreldre betyr ikke at det gjelder majoriteten. Du høres jo ut som du ønsker hevn ved å se etter detaljer i prøvetiden, og det er fryktelig uprofesjonelt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det forholdet må sjefen i sånn fall arbeide med. Det er ikke påkrevd å fortelle om familie eller graviditet så tidlig. En sjef burde da vel klare å akseptere det uten at tillit forsvinner. 

Anonymkode: 65b6d...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 uker før du skal i permisjon når du skal være i permisjon mindre enn i et år må du fortelle arbeidsgiver. 12 uker før hvis du skal ha over 1 år. 

Anonymkode: 65b6d...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det virker som om mangen jenter har et forhold til ærlighet som er følgende; hvis jeg ikke sier noe så har jeg ikke løyet… i alt fra utrosskap og til det denne tråden handler om…jeg har ingen sans for dét, men jeg kan også skjønne det litt , vedr jobb… på 90-tallet var det ganske vanlig at utlendinger som hadde fått asyl fikk norske venner til å ringe på hybelannonser og jobbannonser , i frykt for å bli disset som følge av navnet og dårlig norsk…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...