Gå til innhold

Salgs-dugnad for idrettslag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vi fikk 2 loddbøker selv om hver familie bare skal ha en, fordi laglederen til ene sønnen ikke liker meg og svarer ikke på meldinger. Har 2 som spiller fotball. 

har stor familie, men de kjøper ikke lodd for 2000kr. 
Tok med sønnen å ringte på dørene til naboene som ikke har barn. Han presenterte seg og spurte om de ville kjøpe lodd til fotballaget. Fikk solgt ut loddboken på 2 runder og hilst på mange naboer siden vi har flyttet til en ny gate i høst. 

Anonymkode: 5aec2...6bf

Perfekt, så da fikk dere bli kjent som de plagsomme nye naboene! Gratulerer med det. 

Anonymkode: f42d8...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru Uperfekt skrev (3 timer siden):

Funker bra her, har og sett at på noen ting går enkelte med en forelder

Produktene som selges i dette tilfellet er på en nettside. Å gå fra dør til dør for å vise frem produkter på en mobil for så å legge inn en bestilling på vegne av den som åpner døra er ikke akkurat den beste løsningen synes jeg da. Selger man fysiske lodd eller kalendere f.eks så stiller det seg annerledes.

Anonymkode: f3087...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Perfekt, så da fikk dere bli kjent som de plagsomme nye naboene! Gratulerer med det. 

Synes ikke det er greit å si sånn. Jeg liker heller ikke dørsalg men tenker da ikke at de som ringer på er plagsomme? De kan da ikke for at de har fått disse tingene og loddene de skal selge?

Anonymkode: 77831...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loddene her koster 100 kr per stk. Jeg får meg IKKE til å selge disse til naboer eller slekt, synes det er helt utrolig høy pris. Så vi har endt opp med å kjøpe alle 10 i loddboka selv. :( Fotball er blitt en kjempedyr fritidsaktivitet.

Anonymkode: 0c6be...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye sure oppgulp!

Ts, om du ikke får solgt, ta kontakt med klubben/trener så får du en sum du kan betale inn. Null stress.

Klubber trenger mye midler for å bli med på cuper. Mer enn de kan kreve inn i treningskontigenten. Lagspill som fotball og håndball er ymtet som et lavterskel tilbud, altså noe "alle" skal ha økonomi til. Dette er jo en sannhet med noen modifikasjoner.

Det er ikke nødvendigvis så lett å arrangere basar og kakesalg. Det krever enda mer av foreldre. Noen må bake (det er ikke gratis), noen må stå i kiosk, noen må organisere, noen må stå for rydding/nedvask i etterkant, noen må stå for utlodding og noen må sanke inn premier fra veldedige bedrifter. Klubbhuset er stort sett opptatt av andre lag eller feiringer, så å finne en ledig dato som passer for de fleste er ingen lett oppgave. Da er det mye mer praktisk med disse salgsdugnadene. De fleste har noe nettverk og en arbeidsplass hvor de kan klistre opp en lapp eller sende en fellesmail. De aller fleste av oss bruker sokker og dopapir, spiser kjeks og har bruk for gavelapper eller kort. At det blir oss foreldre som i praksis må selge dette her er jo dumt, men slik har det blitt. Når det er sagt så vet jeg at det er mange barn i klubben som løper i nabolag og selger på egenhånd også, da med en stabel utprintede ark under armen. Så det går jo ann.

Anonymkode: 965bf...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Her var det mye sure oppgulp!

Ts, om du ikke får solgt, ta kontakt med klubben/trener så får du en sum du kan betale inn. Null stress.

Klubber trenger mye midler for å bli med på cuper. Mer enn de kan kreve inn i treningskontigenten. Lagspill som fotball og håndball er ymtet som et lavterskel tilbud, altså noe "alle" skal ha økonomi til. Dette er jo en sannhet med noen modifikasjoner.

Det er ikke nødvendigvis så lett å arrangere basar og kakesalg. Det krever enda mer av foreldre. Noen må bake (det er ikke gratis), noen må stå i kiosk, noen må organisere, noen må stå for rydding/nedvask i etterkant, noen må stå for utlodding og noen må sanke inn premier fra veldedige bedrifter. Klubbhuset er stort sett opptatt av andre lag eller feiringer, så å finne en ledig dato som passer for de fleste er ingen lett oppgave. Da er det mye mer praktisk med disse salgsdugnadene. De fleste har noe nettverk og en arbeidsplass hvor de kan klistre opp en lapp eller sende en fellesmail. De aller fleste av oss bruker sokker og dopapir, spiser kjeks og har bruk for gavelapper eller kort. At det blir oss foreldre som i praksis må selge dette her er jo dumt, men slik har det blitt. Når det er sagt så vet jeg at det er mange barn i klubben som løper i nabolag og selger på egenhånd også, da med en stabel utprintede ark under armen. Så det går jo ann.

Anonymkode: 965bf...ae8

Hos oss er det heldigvis forbudt å sende fellesmail til kollegaer eller legge produktene/loddboka på bordet på kafferommet. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye av grunnen til at det har vokst opp en egen bransje som kun lever av dugnadssalg gjennom diverse foreninger/lag er at vi for noen år siden fikk en streng lotterilov som gjorde loddsalg nesten umulig, og da måtte foreningene finne andre inntektskilder, denne loven fikk store lettelser 1 januar 2023 så nå har egentlig utloddinger blitt lovlig igjen men det er en grense på 200 000 i omsetning i året, dette er jeg ikke så sikker på at mange foreninger/lag eller skoleklasser har fått med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er 2.gang vi er med på dugnad til idrettslaget for barnet vårt og vi får nesten ikke solgt noe...

Denne gangen er målet at hvert barn skal ha 5 salg. Barnet vårt har to salg. Det er jeg og barnefar som står for kjøpet...

Vi har ikke stort nettverk og svært lite med familie. Vi har postet link på Facebook men ingen har kjøpt. Jeg synes jo ærlig talt dette er flaut. Og jeg er ikke av typen som liker å presse på andre ting, spesielt ikke nå når ting har mindre å rutte med. For disse tingene koster jo fra 200 kroner og oppover.

Flere som sliter med slike dugnads-salg?

Anonymkode: f3087...182

Selg til kollegaer på jobb, naboer eller familie

Anonymkode: 32fad...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt litt ting som har vært solgt på døra her, men jeg må si at jeg synes det er lettere med lodd. Kan godt kjøpe for 50-60 kr, og da av flere barn, enn å måtte ut med 200 kr for sokker vi egentlig ikke vil ha. Jeg har bare småbarn under 3 år enda, så er noen år til vi er der. Men jeg kommer til å betale klubbens overskudd på produktene og nekte å selge. Alle i vår omkrets har barn og må selge de samme tingene, jeg kommer ikke til å prakke på dem våre greier. 

Anonymkode: 96b6b...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (13 timer siden):

Du bidrar til overforbruk.

Nopes, bruker alt jeg kjøper men kjeks og sånt er ikke noe jeg normalt ville kjøpt da det, som så mye annet en spiser, smaker best hjemmelaget.

Hadde jeg kjøpt ting for søplet, noe jeg ikke gjør, så kunne argumentet ditt hatt noe for seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, da er det jo barnet som jobber. Men jeg kjøper ikke av foreldrene som tigger på SoMe.

Anonymkode: 9c59b...ac4

Da er vi enige, gjør samme selv. Beklager at jeg leste innlegget ditt feil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

jeg kjøper ikke fordi jeg ikke ønsker å bidra til overforbruk, forsøpling, berikelse av bakmennene som tjener seg søkkrike på at idrettsklubbene skal selge, og heller ikke ønsker å belønne barn for å plage naboer med å ubedt ringe på dørene. Alle hater telefonselgere og dørselgere.

Anser de ikke som dørselgere men dugnadsarbeidene. 

I dag hadde jeg noen som solgte produkter fra Hervik ( https://dugnad.hervik.com/ )

Dette er produkter jeg bruker og liker godt, normalt kjøper jeg det i butikken men de har ikke alt. Endte opp med å kjøpe for mer enn de standardiserte 500 nettopp pga det. Et ekstra pluss er at det produseres i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, dørsalg er noe herk. Har ikke penger til å sponse andre barns dyre turer nå, men klarer ikke si nei til barna når de ringer på. Hvis jeg ser de kommer, så hender jeg at jeg lar være å åpne og later som jeg ikke er hjemme, men det går jo ikke å holde på sånn når mitt barn er hjemme. 

Anonymkode: 77831...beb

Da må du øve på å si nei, barn tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Loddene her koster 100 kr per stk. Jeg får meg IKKE til å selge disse til naboer eller slekt, synes det er helt utrolig høy pris. Så vi har endt opp med å kjøpe alle 10 i loddboka selv. :( Fotball er blitt en kjempedyr fritidsaktivitet.

Anonymkode: 0c6be...16b

Her hadde nok klubben solgt mer om de delte prisen på 10, normalt ligger lodder på 5-10kr stk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...