Gå til innhold

Salgs-dugnad for idrettslag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Slike ting som dette irriterer meg og jeg kjøper aldri noe. For det er jo ikke barna som gjør jobben, det er foreldrene som må ut på tiggerunde i sosiale medier. Hva lærer barna av det?

Anonymkode: 9c59b...ac4

Så om et barn eller en ungdom på døren for å selge så kjøper du ikke siden du sier det er foreldrene som giddalsust prøver seg i some?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym90059005 skrev (30 minutter siden):

Nå er det dagens foreldre som selv velger at barna skal slippe all jobb da, og de voksne selger dermed til venner/kollegaer/familie på egenhånd. Det er faktisk lov å sende ungen ut på runde og prøve å selge ting selv. Før gikk alle barn rundt med loddbøker og ringte på hus etter hus og solgte lodd. Dette gjorde vi år etter år.

Og foreldregruppene står sikkert fritt til å gjennomføre andre type dugnader som gir inntekter til cuper osv, som ikke innebærer mellomledd som håver inn, men erfaringsmessig blir ikke de initiativene tatt. Du kan jo arrangere kakelotteri i stedet neste gang noen foreslår at laget skal selge bambussokker.

Det er ikke en aktuell problemstilling å sende barna rundt for å ta opp bestillinger på produkter til flere hundre kroner. Både på grunn av usikkerhet rundt bestillingen og fordi folk flest kjøper slikt av venner og ikke fremmede barn.  Lodd til en tier ville det funka bra med. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Det er ikke en aktuell problemstilling å sende barna rundt for å ta opp bestillinger på produkter til flere hundre kroner. Både på grunn av usikkerhet rundt bestillingen og fordi folk flest kjøper slikt av venner og ikke fremmede barn.  Lodd til en tier ville det funka bra med. 

Funker bra her, har og sett at på noen ting går enkelte med en forelder

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (31 minutter siden):

Har fremdeles overprisede tennbrikker fra 2017 vi ikke fikk solgt. Og et brett tannbørste fra året etter. 

I feel your pain.

... og jeg har loftet fullt av gamle kalendere fra da gutta spilte fotball for over 10 år siden :ler:

Det har vel aldri hendt at jeg har klart å selge ting tomt. Som regel blir vi sittende igjen med en del selv. Greit nok, dopapir og sokker, til og med kakebokser kan gå an. Sju kalendere fra hver sønn, ikke like brukbart.

Korpset vi nå har barn i lar oss velge: alle må betale en viss sum, hvis du ønsker kan du få julenek for pengene og selge videre. Er veldig glad for denne måten å organisere på, selv om det blir litt mer jobb for styret. Noen ganger har barna solgt selv, andre ganger har vi hatt så mye stress før jul at det har vært supert å kunne takke nei og bare betale.

Alternativet til slike dugnader er jo høyere egenbetaling for det meste, så jeg synes i prinsippet det er en fin ting å åpne for muligheter til å få redusert avgiften. Viktig for de som faktisk har problemer med å hoste opp de summene som skal til, selv om majoriteten nok opplever det som mas og stress.

Anonymkode: dc7fe...551

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (14 minutter siden):

Annonser på FB og jeg handler ikke, kommer du på døren så kjøper jeg. Trenger ikke trenge det dere selger men pga at en faktisk gjør en innsats 

Du bidrar til overforbruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner frustrasjonen, men idrettslagene må ha penger til å drifte, og ingen vil stille fysisk på dugnad. I «gamle» dager måtte foreldrene/utøverne gjerne ha dugnader som varetelling, utdeling av telefonkataloger, pakking av CD-er osv i tillegg til kioskvakter etc, og det er det ingen som er interessert i lenger. Idrettsklubbene går som regel i underskudd, og for at barna/utøverne skal få være med på turneringer osv så må utgiftene enten dekkes av foreldrene via høyere betalinger eller kreative dugnader. 
Jeg har gjort en avtale med alle mine venner etc at jeg kjøper ikke noe av noen, men til gjengjeld så kjøper jeg alt jeg blir pålagt å selge for mine barn selv. Og ja, jeg setter av ekstra penger til dette hvert år for jeg vet at det kommer og jeg tenker at det er en form for treningsavgift etc. 

Anonymkode: 78210...5a3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske vanskelig og selge til naboer når de må inn på en link og bestille selv (Bambusa). Mye enklere for det andre barnet mitt hvor vi fikk produktene først, og kunne overlevere når de kjøpte. Da måtte de bare Vippse. 

Anonymkode: c98b1...63a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boikott dette. Kakene er full av e-stoffer, sukker og dritt. Bakmennene blir dritrike. Jeg kjøpte 2 bokser til 80 kr stykket og eleven satt igjen med 95 kr av salget. Idiotisk. Her må foreldre slå ned. Lodd ut hjemmebakte kaker istedenfor, eller ha basar og samle inn gevinster. Er mye kjekkere det. Nå selges det altfor mye tull der bakmenn blir rike, og familier fattige og sure/slitne. Å tvinge 5-15 åringer rundt på salg av diverse burde vært forbudt!

Anonymkode: 6f966...c38

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (30 minutter siden):

Så om et barn eller en ungdom på døren for å selge så kjøper du ikke siden du sier det er foreldrene som giddalsust prøver seg i some?

Nei, da er det jo barnet som jobber. Men jeg kjøper ikke av foreldrene som tigger på SoMe.

Anonymkode: 9c59b...ac4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er vel hele poenget med disse dugnadene at barne f.eks skal kunne delta på cup, sosiale tilstelninger etc. 

Man kan kanskje ikke tvinge folk til å kjøpe, men man bør jo la barna legge inn en innsats.

Anonymkode: d4012...941

Hvis klubben selger stygge sokker for 200 kroner paret, der 100 går til klubben og resten til sokkeprodusenten eller spond, er det jo bedre å bare betale 100 kroner til klubben enn å betale 100 til klubben og 100 til spond/sokkorama.

Å få barna til å gi minstepensjonist bestemor dårlig samvittighet så hun kjøper en masse overprisede ultraprosesserte kjeks som blir kastet etter de har blitt harske, er ikke å lære barna å gjøre en innsats.

Barna får deltatt på cup samme hvordan klubben får inn sen 100 lappen. Selv å presse bestemor til å betale den 100-lappen er jo bedre enn å presse henne til å betale 200 og måtte få ufyselige kjeks/sokker/dopapir/sjokolader:

Anonymkode: f42d8...6f6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (53 minutter siden):

jeg kjøper ikke fordi jeg ikke ønsker å bidra til overforbruk, forsøpling, berikelse av bakmennene som tjener seg søkkrike på at idrettsklubbene skal selge, og heller ikke ønsker å belønne barn for å plage naboer med å ubedt ringe på dørene. Alle hater telefonselgere og dørselgere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis klubben selger stygge sokker for 200 kroner paret, der 100 går til klubben og resten til sokkeprodusenten eller spond, er det jo bedre å bare betale 100 kroner til klubben enn å betale 100 til klubben og 100 til spond/sokkorama.

Å få barna til å gi minstepensjonist bestemor dårlig samvittighet så hun kjøper en masse overprisede ultraprosesserte kjeks som blir kastet etter de har blitt harske, er ikke å lære barna å gjøre en innsats.

Barna får deltatt på cup samme hvordan klubben får inn sen 100 lappen. Selv å presse bestemor til å betale den 100-lappen er jo bedre enn å presse henne til å betale 200 og måtte få ufyselige kjeks/sokker/dopapir/sjokolader:

Joda, men om man ikke har de pengene til å betale selv, så må de faktisk være med på dugnad slik at laget kommer seg på cup eller hva de skal bruke pengene til ( så kan man faktisk sende ungene ut for å selge. Det har vi gjort her i nabolaget, og de får alltid solgt masse). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Joda, men om man ikke har de pengene til å betale selv, så må de faktisk være med på dugnad slik at laget kommer seg på cup eller hva de skal bruke pengene til ( så kan man faktisk sende ungene ut for å selge. Det har vi gjort her i nabolaget, og de får alltid solgt masse). 

Men altså, selv om du må ha andre til å donere disse pengene for at dine barn skal komme seg på cup, er det fortsatt bedre å be dem betale 100 kroner enn 200 kroner, og i tillegg slippe å måtte få sokker eller cookies.

At ungene dine får solgt masse betyr ikke at ikke naboene irriterer seg over å føle at de «må» sponse både sine barn og cookie-bakmennene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boikott dette. Kakene er full av e-stoffer, sukker og dritt. Bakmennene blir dritrike. Jeg kjøpte 2 bokser til 80 kr stykket og eleven satt igjen med 95 kr av salget. Idiotisk. Her må foreldre slå ned. Lodd ut hjemmebakte kaker istedenfor, eller ha basar og samle inn gevinster. Er mye kjekkere det. Nå selges det altfor mye tull der bakmenn blir rike, og familier fattige og sure/slitne. Å tvinge 5-15 åringer rundt på salg av diverse burde vært forbudt!

Anonymkode: 6f966...c38

Poenget er at dette gidder ikke folk. Foreldregrupper tar ikke det ansvaret. Da er det de uheldige frivillige trenere/laglederne, som allerede gjør mer enn nok, som må trå til enda mer for å organisere og gjennomføre et slikt kakelotteri/basar etc.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (2 timer siden):

Nå er det dagens foreldre som selv velger at barna skal slippe all jobb da, og de voksne selger dermed til venner/kollegaer/familie på egenhånd. Det er faktisk lov å sende ungen ut på runde og prøve å selge ting selv. Før gikk alle barn rundt med loddbøker og ringte på hus etter hus og solgte lodd. Dette gjorde vi år etter år.

Og foreldregruppene står sikkert fritt til å gjennomføre andre type dugnader som gir inntekter til cuper osv, som ikke innebærer mellomledd som håver inn, men erfaringsmessig blir ikke de initiativene tatt. Du kan jo arrangere kakelotteri i stedet neste gang noen foreslår at laget skal selge bambussokker.

Tror det er lettere å få solgt billige lodd en de produktene som selges på dugnad nå. 

Anonymkode: 623eb...510

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øk kontigenten, og ha heller et system for å subsidiere de fattige. Så slipper man i det minste å bekoste ferieboligene til bakmennene som tar prosenter av salg av både lodd og kakebokser.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk en link som vi kan dele på sosiale medier. Jeg har ikke andre sosiale medier enn KG. Kunne sikkert sendt den til alle på epostlista mi, men liker ikke å presse slikt på folk. De fleste jeg kjenner, har også barn som forsøker å selge, så jeg tenker de har nok med sitt. Så jeg kjøpte ett lodd selv og lot resten være.

Ser på innsamlingssiden at de har ikke nådd målet sitt, og det gjorde de ikke i fjor heller. Vil anta at kontigenten på sikt vil øke pga dette. Men i disse tider er jeg nødt til å prioritere andre utgifter og kan ikke kjøpe opp alle loddene selv. Hvis denne aktiviteten på sikt blir for dyr pga økt kontigent, så har barnet heldigvis en annen aktivitet som hen elsker, og der er det null dugnadssalg. 

Anonymkode: 77831...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøper ikke fordi jeg ikke ønsker å bidra til overforbruk, forsøpling, berikelse av bakmennene som tjener seg søkkrike på at idrettsklubbene skal selge, og heller ikke ønsker å belønne barn for å plage naboer med å ubedt ringe på dørene. Alle hater telefonselgere og dørselgere.

Ja, dørsalg er noe herk. Har ikke penger til å sponse andre barns dyre turer nå, men klarer ikke si nei til barna når de ringer på. Hvis jeg ser de kommer, så hender jeg at jeg lar være å åpne og later som jeg ikke er hjemme, men det går jo ikke å holde på sånn når mitt barn er hjemme. 

Anonymkode: 77831...beb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er 2.gang vi er med på dugnad til idrettslaget for barnet vårt og vi får nesten ikke solgt noe...

Denne gangen er målet at hvert barn skal ha 5 salg. Barnet vårt har to salg. Det er jeg og barnefar som står for kjøpet...

Vi har ikke stort nettverk og svært lite med familie. Vi har postet link på Facebook men ingen har kjøpt. Jeg synes jo ærlig talt dette er flaut. Og jeg er ikke av typen som liker å presse på andre ting, spesielt ikke nå når ting har mindre å rutte med. For disse tingene koster jo fra 200 kroner og oppover.

Flere som sliter med slike dugnads-salg?

Anonymkode: f3087...182

Vi fikk 2 loddbøker selv om hver familie bare skal ha en, fordi laglederen til ene sønnen ikke liker meg og svarer ikke på meldinger. Har 2 som spiller fotball. 

har stor familie, men de kjøper ikke lodd for 2000kr. 
Tok med sønnen å ringte på dørene til naboene som ikke har barn. Han presenterte seg og spurte om de ville kjøpe lodd til fotballaget. Fikk solgt ut loddboken på 2 runder og hilst på mange naboer siden vi har flyttet til en ny gate i høst. 

Anonymkode: 5aec2...6bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...