Gå til innhold

Hvorfor gjør det fortsatt vondt å bli ghostet, "kansellert" og latteliggjort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er sikkert noe ved meg som gjør at folk reagerer sånn. Helt siden jeg var liten, ble jeg mobbet, ghostet, "kansellert", hånet og latterliggjort av de aller fleste. Folk jublet da jeg mislyktes, lo hvis jeg tabbet meg ut og aldri ønsket å omgås meg. Jeg har klart å fullføre krevende utdanning og fått meg god jobb på et sted der kompetanse teller 95 %, og "trynefaktor" de resterende 5. Jeg har "skrudd ned" følelsesregisteret mitt, men reagerer fortsatt når folk driver på slik. Hvorfor gjør jeg det? Hvorfor kan jeg ikke slå meg til ro med at jeg rett og slett blir behandlet slik, og forsøke å unngå folk mest mulig?

Anonymkode: 245e0...260

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg nekter faktisk å tro at alle mobber, latterliggjør, håner, kansellerer og ghoster deg. At folk jubler når du mislykkes og ler om du tabber deg ut. Folk flest har mer enn nok med seg selv, og veldig få holder på slik. Og det høres dermed svært usannsynlig ut at de aller fleste holder på slik mot deg. Problemet her er 99% sikkert at du er svært selvbevisst, overtolker og tillegger folk meninger og følelser. Om noen f.eks ler i nærheten av deg, så er det ikke nødvendigvis deg de ler av. Eller har du harde bevis på at dette foregår? 

Anonymkode: 07b04...f2a

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg nekter faktisk å tro at alle mobber, latterliggjør, håner, kansellerer og ghoster deg. At folk jubler når du mislykkes og ler om du tabber deg ut. Folk flest har mer enn nok med seg selv, og veldig få holder på slik. Og det høres dermed svært usannsynlig ut at de aller fleste holder på slik mot deg. Problemet her er 99% sikkert at du er svært selvbevisst, overtolker og tillegger folk meninger og følelser. Om noen f.eks ler i nærheten av deg, så er det ikke nødvendigvis deg de ler av. Eller har du harde bevis på at dette foregår? 

Hvordan hadde du tolket følgende situasjoner?

1. I tillegg til min vanlige jobb i staten, skriver jeg musikk. Mitt kontor ligger ikke så langt fra spiserommet. Ved to anledninger har jeg hørt kollegaer snakke med hverandre og le av hobbyen min. At jeg tror jeg er så flink, når jeg egentlig ikke er det; at jeg tror jeg er noe i musikkverdenen, at voksne mennesker ikke burde holde på slik.

2. Folk slutter faktisk helt å svare på meldinger, ut av det blå. Selv om de leser meldingene. Det kan for eksempel være at vi har avtalt et møte, eller at vi er midt i en samtale om noe. 

3. Jeg har flere ganger blitt utelatt fra sammenkomster der absolutt alle andre innenfor den relevante kretsen er invitert.

4. Direkte frekke kommentarer om jeg ikke burde ha slanket meg, eller at jeg ikke burde gå i slike klær når jeg har litt mage, link til klinikk som utfører plastiske operasjoner og kommentarer om at jeg har pistrete hår som ikke ser så pent ut.

5. Masse rykter og løgner som spres om meg, uten at jeg gir folk noen grunn til å gjøre det. For eksempel, at jeg drev med utstrakt prostitusjon i hjemlandet før jeg kom til Norge, at jeg er syk, at jeg har stjålet noe fra noen, og så videre.

Hva av dette hadde du tolket i POSITIV forstand? Jeg ønsker gjerne innspill.

TS

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvordan hadde du tolket følgende situasjoner?

1. I tillegg til min vanlige jobb i staten, skriver jeg musikk. Mitt kontor ligger ikke så langt fra spiserommet. Ved to anledninger har jeg hørt kollegaer snakke med hverandre og le av hobbyen min. At jeg tror jeg er så flink, når jeg egentlig ikke er det; at jeg tror jeg er noe i musikkverdenen, at voksne mennesker ikke burde holde på slik.

2. Folk slutter faktisk helt å svare på meldinger, ut av det blå. Selv om de leser meldingene. Det kan for eksempel være at vi har avtalt et møte, eller at vi er midt i en samtale om noe. 

3. Jeg har flere ganger blitt utelatt fra sammenkomster der absolutt alle andre innenfor den relevante kretsen er invitert.

4. Direkte frekke kommentarer om jeg ikke burde ha slanket meg, eller at jeg ikke burde gå i slike klær når jeg har litt mage, link til klinikk som utfører plastiske operasjoner og kommentarer om at jeg har pistrete hår som ikke ser så pent ut.

5. Masse rykter og løgner som spres om meg, uten at jeg gir folk noen grunn til å gjøre det. For eksempel, at jeg drev med utstrakt prostitusjon i hjemlandet før jeg kom til Norge, at jeg er syk, at jeg har stjålet noe fra noen, og så videre.

Hva av dette hadde du tolket i POSITIV forstand? Jeg ønsker gjerne innspill.

TS

Hvorfor gjør du ikke noe som viser dustene hvor lytt det er til pauserommet? Jeg hadde jo hostet bare for å stresse de. 

Anonymkode: 7cbd8...d6a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.11.2024 den 9.30):

Om ikke direkte mobbing, så ligger det i mange menneskers natur å overkjøre andre personer, spesielt dersom de ser at en annen person er et lett offer. 

Anonymkode: c43fc...704

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble kjent med en type som også sliter med sosiale kontakter. Han kunne fortelle meg om ulike situasjoner han hadde opplevd hvor han bare ikke kunne forstå reaksjonene fra omverdenen. Slik han tegnet situasjonen for meg så kunne ikke jeg heller forstå hvordan han kunne være så uheldig å bare komme ut for frekke og uforstående mennesker.

Men så ble jeg bedre "kjent" med ham; dvs. jeg begynte å lure på hvem dette mennesket egentlig var. Halvparten eller mer av det han bablet om var oppdiktet tøv. Den ene dagen viste han en side av seg selv, og dagen etter en helt annen. Etterhvert forstod jeg hvorfor folk trakk seg bort og ikke gadd å diskutere noe som helst. Man ville bare endt opp med å gå i sirkel. 

Men han er ikke istand til selvinnsikt. Ikke i det hele tatt. Det er alltid alle de andre det er noe feil med. Jeg lurer på hvilken "diagnose" han har, for dét er faktisk noe jeg tror han genuint mener; nemlig at han handler riktig og at han alltid blir misforstått av omverdenen. 

TS, med dette vil jeg ikke si at du er slik. Ikke i det hele tatt. Jeg vet jo ikke hvem du er og hvordan du er. 

Anonymkode: 561db...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg ble kjent med en type som også sliter med sosiale kontakter. Han kunne fortelle meg om ulike situasjoner han hadde opplevd hvor han bare ikke kunne forstå reaksjonene fra omverdenen. Slik han tegnet situasjonen for meg så kunne ikke jeg heller forstå hvordan han kunne være så uheldig å bare komme ut for frekke og uforstående mennesker.

Men så ble jeg bedre "kjent" med ham; dvs. jeg begynte å lure på hvem dette mennesket egentlig var. Halvparten eller mer av det han bablet om var oppdiktet tøv. Den ene dagen viste han en side av seg selv, og dagen etter en helt annen. Etterhvert forstod jeg hvorfor folk trakk seg bort og ikke gadd å diskutere noe som helst. Man ville bare endt opp med å gå i sirkel. 

Men han er ikke istand til selvinnsikt. Ikke i det hele tatt. Det er alltid alle de andre det er noe feil med. Jeg lurer på hvilken "diagnose" han har, for dét er faktisk noe jeg tror han genuint mener; nemlig at han handler riktig og at han alltid blir misforstått av omverdenen. 

TS, med dette vil jeg ikke si at du er slik. Ikke i det hele tatt. Jeg vet jo ikke hvem du er og hvordan du er. 

Anonymkode: 561db...42d

Har du FORTALT denne mannen i klartekst hva som er feil? Jeg hadde ønsket så gjerne at folk sa det til meg. En annen ting - selv om jeg skulle være ufyselig sosialt, er det fortsatt ikke innenfor å kalle meg stygg, feit og lignende ting.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har du FORTALT denne mannen i klartekst hva som er feil? Jeg hadde ønsket så gjerne at folk sa det til meg. En annen ting - selv om jeg skulle være ufyselig sosialt, er det fortsatt ikke innenfor å kalle meg stygg, feit og lignende ting.

Har folk sagt direkte til deg «Du er stygg», «Du er feit»? Eller har folk sagt noe annet, som du har tolket til at det er dette de har sagt? Kanskje man er uheldig et par ganger i livet og møter på en ekstremt ufyselig person eller to som er stygge nok til å kunne si noe sånt til en bekjent, kollega osv. Men at alle folk rundt deg alltid sier sånne ting? Er virkelig alle folk rundt deg slik? Det tror jeg rett og slett ikke på, og mener fremdeles at når man mener at det er noe feil på «alle» rundt en, så må en ta en kikk innover og drive litt selvransakelse. Det er sjelden noen feil med «alle» rundt en, med mindre en henger i et kriminelt narkokartell.. da er det kanskje noe feil med hele gjengen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har folk sagt direkte til deg «Du er stygg», «Du er feit»? Eller har folk sagt noe annet, som du har tolket til at det er dette de har sagt? Kanskje man er uheldig et par ganger i livet og møter på en ekstremt ufyselig person eller to som er stygge nok til å kunne si noe sånt til en bekjent, kollega osv. Men at alle folk rundt deg alltid sier sånne ting? Er virkelig alle folk rundt deg slik? Det tror jeg rett og slett ikke på, og mener fremdeles at når man mener at det er noe feil på «alle» rundt en, så må en ta en kikk innover og drive litt selvransakelse. Det er sjelden noen feil med «alle» rundt en, med mindre en henger i et kriminelt narkokartell.. da er det kanskje noe feil med hele gjengen. 

Men da må de jo si rett ut hvorfor de misliker meg så sterkt. Ellers kan jeg ikke endre noe ved meg selv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da må de jo si rett ut hvorfor de misliker meg så sterkt. Ellers kan jeg ikke endre noe ved meg selv.

Jeg tror ikke at «alle» misliker deg så sterkt. Jeg tror at dette sitter i hodet ditt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg tror ikke at «alle» misliker deg så sterkt. Jeg tror at dette sitter i hodet ditt. 

Det kan hende at noe av det sitter i hodet mitt. Men enkelte fakta snakker for seg selv. Som at min 40-årsdag ble forbigått i stillhet. At menn alltid valgte meg utelukkende av praktiske årsaker for å dra nytte av meg. At jeg ofte får skikkelig sleivsparket kommentarer om utseende, væremåte, klær og så videre, helt uprovosert. At jeg var "primus motor" for å arrangere runde dager for kolleger i fem år, noe kolleger ga uttrykk for at de satt veldig pris på, samtidig som ingen gadd å arrangere noe som helst da jeg fylte år. Jeg føler at folk bruker meg. Denne måneden har jeg fått telefoner om følgende: forslag om å bli med på MLM-nettsalg av produkter; delta på dugnad; spleise på en gave til en kollega; strikke en genser på bestilling. That's it. Når jeg så ringer folk tilbake og ber om noe, så er det alltid at det ikke passer, ikke nå, kan dessverre ikke, bla bla bla. I tillegg til klager på HVORDAN jeg utfører dugnad, sure miner for at jeg takker nei til å selge produkter og så videre. Jeg skulle ønske folk i stedet lot meg være i fred helt, og sluttet å ta kontakt med meg. De få avtalene jeg klarer å få til, som å ta en kaffe osv, blir oftest avlyst dagen før.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan hende at noe av det sitter i hodet mitt. Men enkelte fakta snakker for seg selv. Som at min 40-årsdag ble forbigått i stillhet. At menn alltid valgte meg utelukkende av praktiske årsaker for å dra nytte av meg. At jeg ofte får skikkelig sleivsparket kommentarer om utseende, væremåte, klær og så videre, helt uprovosert. At jeg var "primus motor" for å arrangere runde dager for kolleger i fem år, noe kolleger ga uttrykk for at de satt veldig pris på, samtidig som ingen gadd å arrangere noe som helst da jeg fylte år. Jeg føler at folk bruker meg. Denne måneden har jeg fått telefoner om følgende: forslag om å bli med på MLM-nettsalg av produkter; delta på dugnad; spleise på en gave til en kollega; strikke en genser på bestilling. That's it. Når jeg så ringer folk tilbake og ber om noe, så er det alltid at det ikke passer, ikke nå, kan dessverre ikke, bla bla bla. I tillegg til klager på HVORDAN jeg utfører dugnad, sure miner for at jeg takker nei til å selge produkter og så videre. Jeg skulle ønske folk i stedet lot meg være i fred helt, og sluttet å ta kontakt med meg. De få avtalene jeg klarer å få til, som å ta en kaffe osv, blir oftest avlyst dagen før.

Man feirer sin egen bursdag. Alle mine bursdager går forbi i stillhet. 
Men har noen faktisk til deg «du er stygg» eller «du er feit»? Du svarte ikke personen over. 

Anonymkode: d3d31...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man feirer sin egen bursdag. Alle mine bursdager går forbi i stillhet. 
Men har noen faktisk til deg «du er stygg» eller «du er feit»? Du svarte ikke personen over. 

Anonymkode: d3d31...67d

Ikke rett frem, men i mindre provoserende ord. For eksempel, spørsmål fra folk om jeg var gravid - folkene vet at jeg ikke kan få flere barn, men spør likevel. Fordi jeg har mage etter flere barnefødsler. I tillegg til utsagn om at jeg burde ikke ha på den kjolen, at jeg burde sminke meg, latteremojis på Instagram-bilder og så videre. Noen kaller meg direkte stygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

En annen ting - selv om jeg skulle være ufyselig sosialt, er det fortsatt ikke innenfor å kalle meg stygg, feit og lignende ting.

De færreste er vel uenig i det, likevel, det finnes mennesker med spiseforstyrrelser som klarer å tolke ting på denne måten her;

Skal du ha mer middag?

->

Skal du ha MER middag?!?

->

Du har IKKE godt av mer middag!!!

-> 

Du er FEIT!!!

Kan du være enig i at her er det den som hører noe og tolker, som er problemet, og ikke den som sier noe?

Anonymkode: d1aab...b8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det går ikke an å fortelle sånne folk sannheten, da går de løs på hva deg og forteller deg hva som er galt med deg. Vi har en sånn person i bygda vår og alle er fullstendig grey rock når de møter på vedkommende. For det er kun prat om elendighet, drittslenging om andre osv. Man kan ikke forandre noen som ikke vil forandres. 

Anonymkode: a45cf...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Beklager (eller kanskje heller gratulerer), men det du beskriver her er livet til alle voksne mennesker.

Jeg er en pen og populær kvinne, og selv jeg har opplevd å 1) bli kalt stygg, 2) spurt om jeg er gravid, at 3) mine runde bursdager går forbi i stillhet hvis jeg ikke minner noen om det, at 4) mennesker ikke gidder å dra i gang ting selv om de satte pris på at jeg gjorde det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Beklager (eller kanskje heller gratulerer), men det du beskriver her er livet til alle voksne mennesker.

Jeg er en pen og populær kvinne, og selv jeg har opplevd å 1) bli kalt stygg, 2) spurt om jeg er gravid, at 3) mine runde bursdager går forbi i stillhet hvis jeg ikke minner noen om det, at 4) mennesker ikke gidder å dra i gang ting selv om de satte pris på at jeg gjorde det. 

Du er jo ikke populær hvis folk ikke gidder å gratulere deg med dagen. Ellers er det utrolig frekt å spørre om man er gravid. I mitt tilfelle vet de i tillegg at jeg ikke kan bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig, veldig vanskelig for å tro at 'alle' mobber deg. En arbeidsplass kan ha dårlig arbeidsmiljø, men da er det ledelsen eller et par folk som forsurer miljøet. Noen voksne folk kan være kjipe og bøllete, men ikke alle. De fleste er helt normale mennesker med normal folkeskikk.

I innlegget ditt og i svar til kommentarer e du har fått, fortsetter du å skrive 'alle'. Når 'alle' går rundt og sier du er feit, stygg, ler av deg bak ryggen din, håner og latterliggjør deg, så er det faktisk på tide å se innover, ikke utover. 

Jeg ble mobbet som barn. Det var vondt og det hang igjen en god stund. Som ungdom og ung voksen, så kunne jeg kjapt feiltolke ting folk sa. Om jeg hørte noen le på gata, følte jeg at det var meg de lo av. Heldigvis jobbet jeg med meg selv, for det er umulig å leve et godt liv om man går rundt og tolker alt i verste mening og ser fiender overalt.

Sannheten var jo at det var JEG som gikk rundt og tenkte det verste om andre, ikke motsatt. Jeg forhåndsdømte andre i negativ forstand. 

Da jeg begynte å tenke det beste om andre og at alle rundt meg hadde gode hensikter, så ble jeg ikke lenger behandlet dårlig av 'alle'. Rart, ikke sant? Det var jo fordi all den dårlige atferden rettet mot meg kun var i mitt eget hode.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du er jo ikke populær hvis folk ikke gidder å gratulere deg med dagen. Ellers er det utrolig frekt å spørre om man er gravid. I mitt tilfelle vet de i tillegg at jeg ikke kan bli gravid.

Selvfølgelig kan man være populær uten at man blir gratulert med dagen. De færreste har full kontroll på fødselsdatoen til folk. Kan du fødselsdatoen til alle dine kolleger? Hadde du husket på det om du ikke ble minnet på det gjennom Facebook eller fordi noen andre nevner det? 

Vet de at du ikke kan bli gravid, eller antar du at de vet det? 

Anonymkode: b1ae6...ded

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

For all del.

Forstår at mennesker holder avstand, med denne innstillingen du utviser her. Og jo, jeg er populær, muligens fordi jeg ikke går rundt og vrir og kverulerer på alt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, ALLE driver ikke å mobber, ghoster, kansellerer og latterliggjør deg. Det er så usannsynlig. 

Her er to tenkelige scenario:

1. Du overtenker, analyserer, tillegger folk meninger/tanker og handlinger, tenker det værste om folk. Dette i en så stor og uvanlig grad at du kanskje kan ha en personlighetsforstyrrelse. 

2. Kanskje du rett og slett er en uhyggelig person, at folk reagerer på væremåten din, og at folks handlinger rundt deg er en reaksjon på det? I så fall blir du ikke kansellert uten grunn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...