AnonymBruker Skrevet 13. november #1 Del Skrevet 13. november Sliter sånn med søvn etter at søsteren min tok livet sitt. Er gått et halvt år nå. Er trøtt når kvelden kommer, rett før jeg sovner også detter det inn tanker i hodet som «søsteren din har tatt livet sitt» eller tanker om at «hun er virkelig borte for alltid» osvosv. Det har for meg vært veldig vanskelig å forstå, nesten for «sykt» til å være sant, men rett før søvn er det akkurat som det går opp i meg. Skvetter skikkelig når de tankene kommer og blir lys våken igjen, og klarer ikke sove igjen. Kan plutselig bli liggende våken til klokka 5 pga dette også er det opp med barna og jobb klokken 7. er fullstendig kjørt. Flere som har det slik og har gode tips? Anonymkode: 5b816...ff0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november #2 Del Skrevet 13. november Sleit med søvnen selv etter at en av mine nærmeste døde brått. Jeg brukte alt mulig rart for å sove bedre. Prøvde å sove andre steder enn senga, ommøblerte soverommet, brukte slike apper med white noise eller regnlyder. Synes alle disse tingene hjalp meg litt, i alle fall i en periode. Hvis du skvetter til, blir lys våken og ikke får sove igjen, så stå opp igjen av senga. Jeg lærte på DPS at trøtthet kommer i sykluser på ca. 90 minutter, så etter en viss tid vil trøttheten komme tilbake hvis du legger til rette for det. Når du står opp så ikke slå på noe sterkt lys. Gjør noe kjedelig som f.eks. å brette klær eller smårydde. Jeg synes også at jeg blir trøtt av varm drikke, f.eks. urtete. Gå tilbake til senga og prøv på nytt når du begynner å gjespe. Jeg synes og at det hjalp å legge seg litt tidlig. Hvis jeg la meg relativt sent var det litt større sjanse for at jeg ble urolig, skvatt og ikke fikk sove. Anonymkode: 0b421...ed9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #3 Del Skrevet 14. november Jeg har det likedan etter at kjæresten døde, og har nok fått pstd da jeg fikk sjokk som henger i kroppen enda. Jeg har i perioder hørt podcast som har fått meg til å sove, men nå er jeg i en periode der jeg scroller halve natten for å slippe tankene. Anonymkode: aeca2...ca7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 20 timer siden #4 Del Skrevet 20 timer siden Ja har slitt med søvn etter moren min gikk bort i 2011 og søvnmangelen ble ikke noe bedre av at Pappa gikk bort i Desember 2023 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 20 timer siden #5 Del Skrevet 20 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (På 14.11.2024 den 0.09): Sliter sånn med søvn etter at søsteren min tok livet sitt. Er gått et halvt år nå. Er trøtt når kvelden kommer, rett før jeg sovner også detter det inn tanker i hodet som «søsteren din har tatt livet sitt» eller tanker om at «hun er virkelig borte for alltid» osvosv. Det har for meg vært veldig vanskelig å forstå, nesten for «sykt» til å være sant, men rett før søvn er det akkurat som det går opp i meg. Skvetter skikkelig når de tankene kommer og blir lys våken igjen, og klarer ikke sove igjen. Kan plutselig bli liggende våken til klokka 5 pga dette også er det opp med barna og jobb klokken 7. er fullstendig kjørt. Flere som har det slik og har gode tips? Anonymkode: 5b816...ff0 Det at du "bråvåknet" rett før du skal sove kan nesten hørtes litt ut som ett av symptomene på angst. Det har jeg hatt og kan kjenne meg igjen. Kan føltes som om jeg får en slags "strøm" igjenom kroppen,skvetter og er plutselig lys våken. Fryktelig irriterende. Det er mange tips angående søvnhygiene. Mange av de vet du sikkert selv,men kan nevne noen av de. Regelmessig mosjon, men avslutt minst 3 t før sengetid. unngå å sove på dagtid , ikke opphold deg i sengen lenger enn forventet sovetid. stå opp til omtrent samme tid hver dag, også i helger. få minst 30 minutter med dagslys daglig, helst tidlig om morgenen (innen 2 t etter at du har stått opp) .unngå å bli eksponert for sterkt lys dersom du må opp om natten. unngå kaffe, te, cola og energidrikker (koffeinholdige drikker) etter kl. 17. bruk soverommet til å sove i, ikke til jobb, mobil, pc, nettbrett. Har du også noen du kan prate med om dette? Det er også godt å ha noen å snakke med om slikt. Endret 20 timer siden av Rosa Gnom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 19 timer siden #6 Del Skrevet 19 timer siden Jo sov faktisk litt forrige søndag og fikk avbrutt søvnen av at tante ringte meg ble skikkelig sur fordi tante avbrøt drømmen min drømte at pappa satt i en sofa og koste med en katt pappa var glad i og oppvokst med katter og den svarte og hvite katten har jeg aldri sett før 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå