Gå til innhold

Kan man gro krydder i Egypt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Grunnen til jeg spør er fordi jeg lurer på hvorfor europeerne dro helt til  Sørøst-Asia for å kjøpe krydder. Virker mer praktisk å bare gro det i land som Egypt som har svært varmt klima og som var kjent for være et godt landbruksland. 

Anonymkode: 12e5d...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Grunnen til jeg spør er fordi jeg lurer på hvorfor europeerne dro helt til  Sørøst-Asia for å kjøpe krydder. Virker mer praktisk å bare gro det i land som Egypt som har svært varmt klima og som var kjent for være et godt landbruksland. 

Jeg tror ikke at de satt i Europa og tenkte "Nei, nå reiser vi jammen meg til Sørøst-Asia for å kjøpe krydder". Jeg tror nok krydderet var bonusen etter at de kom seg så langt som til Sørøst-Asia 🙂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mezzosoprena skrev (7 minutter siden):

Jeg tror ikke at de satt i Europa og tenkte "Nei, nå reiser vi jammen meg til Sørøst-Asia for å kjøpe krydder". Jeg tror nok krydderet var bonusen etter at de kom seg så langt som til Sørøst-Asia 🙂

Nemlig

Anonymkode: 981fe...931

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og hvorfor Egypt? Kan vel gro det i Bulgaria eller Portugal

Anonymkode: 981fe...931

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det heter å dyrke på norsk, ikke å gro noe.

Anonymkode: faee1...52b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (11 timer siden):

Jo.

Tørkede krydderplanter er ekstremt verdifulle og relativt enkle å transportere. Det hadde vært en livlig handel i slike varer fra Asia via Midtøsten til Europa. Denne veien ble stengt for europeiske handelshus etter at tyrkerne tok over de siste restene av det østlige Romerriket på 1400-tallet. Dvs. man kunne vel sikkert fortsatt få tak i krydder, men tyrkerne tok fortjenesten. Dette var den viktigste motivasjonen for spanske og portugisiske ekspedisjoner: å finne alternative ruter til India og Kina. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Forskjellige planter krever forskjellig klima og vekstmiljø. Temperatur er bare ett av de relevante parametrene. Jordsmonn, vann, antall dager og timer med sollys, andre arter som finnes lokalt... noen planter kan relativt lett dyrkes og trives andre steder enn hvor de finnes naturlig, andre er vanskeligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Hva slags krydder?

Krydder er alt fra Salt, Blader, røtter, jordstengler, nøtter, løk, bark, frukt, fruktskall og flere andre ting.

Et krydder som kommer fra Egypt er dukkah.

https://snl.no/dukka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...