AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #1 Skrevet 13. november 2024 Det kom en symptomtråd på angst, kanskje komme med motvekt på hva gjør du når du har angst? Jeg ser flere skriver at ingenting hjelper, hva hjalp for deg på kortere og lengre sikt? Anonymkode: eed0d...9f2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #2 Skrevet 13. november 2024 Ringer en jeg har nær. Men det som hjelper meg når jeg er alene, holde ut å spille på telefonen. Spiller candy chrush, water sorte og soduko for å ha noe simpelt å fokusere utover på. Om jeg har angst i skogen, må jeg fortsette å gå, være tilstede mye mer i angsten som er helt fryktelig. Men alt i alt handler det mest om å holde ut, så over tid, prøve litt og litt å møte angst. Føler sånn med deg om du er midt i verste kneika ❤️ Det vil bli bedre Også prøv å ikke tenk at alle øyeblikk blir som det, livet er flyktig. Prøv å vær åpen for at du kanskje ikke er like redd om en stund. Å at angst bare er at kroppen spiller oss et puss. Det er adrenalin. Anonymkode: 0f0e3...9c9
Stoltskeiv Skrevet 13. november 2024 #3 Skrevet 13. november 2024 (endret) For meg hjalp det først og fremst å justere på kosthold og søvn. Jeg prøver å ha faste leggetider, men nå er jeg sløv på det, men jeg tåler det. I starten så måtte jeg være streng for å holde angsten stabil. Men utskeielser en gang i blant går helt fint nå. Spiser variert og ofte. Masse grønnsaker. Vitamintilskudd nå som det er mørketid. Jeg har også begynt å meditere, det hjelper meg med å roe kroppen. Så fort jeg kjenner på en uro, så hjelper det å bare trekke noen dype pust og fokusere på her og nå. Dette har tatt lang tid. Jeg er ikke helt kvitt angsten, men når jeg kjenner den, så hjelper virkelig meditasjon på kort sikt. Og dette med mat skal jeg helst ikke drive med noe utskeielser. Jeg MÅ spise når jeg har behov for mat. Men jeg passer også på å kose meg, men er mer at det ikke kan gå over 4 timer før jeg har ett nytt måltid. Og har alltid med noe nøtter og frukt om det går litt tid mellom måltidene. Og jeg har helt fantastisk samtalepartner som på mange måter har reddet meg gjennom den verste tiden. All kreds til henne, og meg da som har tatt store beslutninger for å få det bedre! Hehe Endret 14. november 2024 av Stoltskeiv 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #4 Skrevet 13. november 2024 Pusting kan hjelpe. Anonymkode: 0f0e3...9c9 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #5 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det kom en symptomtråd på angst, kanskje komme med motvekt på hva gjør du når du har angst? Jeg ser flere skriver at ingenting hjelper, hva hjalp for deg på kortere og lengre sikt? Anonymkode: eed0d...9f2 Nei, ingenting hjelper når folk har det komfortabelt i sin angst slipper å ta ansvar for eget liv og egen helse. Luller seg inn i sin angst og dyrker og søker felleskap med andre med angst. Skal psyken utvikles, mennesket endres så må også synet på egen angst og eget liv endres. Tenk positive tanker, gjør positive gjerninger og det positive gror, er et gammelt ordtak. Anonymkode: a0b91...451
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #6 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det kom en symptomtråd på angst, kanskje komme med motvekt på hva gjør du når du har angst? Jeg ser flere skriver at ingenting hjelper, hva hjalp for deg på kortere og lengre sikt? Anonymkode: eed0d...9f2 Denne: https://ttb.drsha.com/ Håper flere og flere gjør denne, og ikke minst sprer ordet. Endelig noe som virker både øyeblikkelig og på sikt. Anonymkode: 3bbcc...760 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #7 Skrevet 13. november 2024 Jeg gjør ingenting. Jeg lar bare angsten være, gjør ikke noe ut av det, gidder ikke tenke på det, setter ikke i gang masse atferd for å døyve eller skyve den bort. Det beste er faktisk å akseptere at den er der, og så drite i den. Har blitt 90% bedre av det. Anonymkode: 43830...511 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #8 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nei, ingenting hjelper når folk har det komfortabelt i sin angst Anonymkode: a0b91...451 "Komfortabelt" i sin angst? Jeg troooor du ikke har hatt angst før. Til tråden: pusteøvelser! Puste inn i 4 sek, holde pusten i 4, puste ut i 4, holde pusten i 4 - repeat i fem min. Det roer nervesystemet. Lære kroppen at panikkangst ikke er farlig ved å holde ut, akseptere og ikke forsøke å bekjempe den. (Det er vanskelig, da..) Noen ganger ser jeg på selvhjelpsvideoer for å minne meg om at det ikke er farlig. Hvis angsten er mild hender det det hjelper å distrahere med ASMR-videoer e.l. Sender gode tanker til angstfulle KG-brukere💜 Anonymkode: f5422...b68 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #9 Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, ingenting hjelper når folk har det komfortabelt i sin angst slipper å ta ansvar for eget liv og egen helse. Luller seg inn i sin angst og dyrker og søker felleskap med andre med angst. Skal psyken utvikles, mennesket endres så må også synet på egen angst og eget liv endres. Tenk positive tanker, gjør positive gjerninger og det positive gror, er et gammelt ordtak. Anonymkode: a0b91...451 Oi hvorfor har ikke tenkt på dette før…. Anonymkode: 6a73b...e9b 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #10 Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, ingenting hjelper når folk har det komfortabelt i sin angst slipper å ta ansvar for eget liv og egen helse. Luller seg inn i sin angst og dyrker og søker felleskap med andre med angst. Skal psyken utvikles, mennesket endres så må også synet på egen angst og eget liv endres. Tenk positive tanker, gjør positive gjerninger og det positive gror, er et gammelt ordtak. Anonymkode: a0b91...451 Anonymkode: d7e00...4d2 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #11 Skrevet 14. november 2024 For å svare på spørsmålet; det som hjalp mest var å akseptere den, jobber man mot den blir det som en ekstra belastning som kan øke angsten. Litt som når man er i fødsel, lar man riene komme mens man jobber med pusten er det ofte lettere enn om man binder seg og kjemper mot. Ellers har jeg hatt god erfaring med meditasjon og aromaterapi, men det hjelper mest akkurat der og da, og aldri hvis angsten er veldig sterk. Anonymkode: d7e00...4d2 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #12 Skrevet 14. november 2024 Her bruker jeg ofte varmeteppe om jeg har mye angst. Legger meg komfortabelt på sofan, og varmeteppe på. Anonymkode: 1c481...193
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #13 Skrevet 14. november 2024 Metakognitiv terapi tok knekken på min angst sånn 90% Anonymkode: 50477...9a6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #14 Skrevet 14. november 2024 Jeg tar beroligende medisin. Anonymkode: 4f895...cba 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #15 Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Metakognitiv terapi tok knekken på min angst sånn 90% Anonymkode: 50477...9a6 Klarte du utføre teknikkene da..? Hvordan ? Anonymkode: ee599...108
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #16 Skrevet 14. november 2024 Orket ikke hensynta angsten hele tiden. Ble rett og slett lei av det. Da forsvant den også, etter en stund. Anonymkode: 8f45f...5bd 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #17 Skrevet 14. november 2024 Syns det er litt vanskelig å vite faktisk. Har veldig angst pga et skakkjørt nervesystem, og da anbefales det å roe; puste, vagus og lignende, mens noen sier at ved angst skal msn ikke gjøre det…🤷♀️ Anonymkode: ee599...108
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #18 Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei, ingenting hjelper når folk har det komfortabelt i sin angst slipper å ta ansvar for eget liv og egen helse. Luller seg inn i sin angst og dyrker og søker felleskap med andre med angst. Skal psyken utvikles, mennesket endres så må også synet på egen angst og eget liv endres. Tenk positive tanker, gjør positive gjerninger og det positive gror, er et gammelt ordtak. Anonymkode: a0b91...451 Det er ingen som har det komfortabelt med angst. Du tror at angst er begrenset til "redd for ting", men forstår ikke hvor invalidiserende angst kan være for den som er hardt rammet. Angst har mange nivåer og alvorlighetsgrader. Man blir ikke kvit ptsd ved å "tenke positivt". Anonymkode: ff03a...549 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #19 Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Syns det er litt vanskelig å vite faktisk. Har veldig angst pga et skakkjørt nervesystem, og da anbefales det å roe; puste, vagus og lignende, mens noen sier at ved angst skal msn ikke gjøre det…🤷♀️ Anonymkode: ee599...108 Aldri hørt at man ikke skal fokusere på pust ved angst. Anonymkode: ff03a...549
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #20 Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Aldri hørt at man ikke skal fokusere på pust ved angst. Anonymkode: ff03a...549 Hørt at man ikke skal prøve å roe det🙈 men stå i men når man er syk av nervesystem kollaps og stress og er stuck i fight flight får man beskjed om at msn må jobbe med pust og vagus og nervesystem. samtidig sier noen angst og dette er det samme. Så blir ikke klok Anonymkode: ee599...108
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå