Gå til innhold

Noen som har gått ned mye i vekt, og klart å holde vekta?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Fairy95
AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 10.13):

Jeg gikk ned 45 kilo for 12 år siden, uten noen hjelpemidler. For seks år siden fikk jeg barn og gikk opp 20 kilo, men klarte å bli kvitt dem også. Nå holder jeg meg stabil, men har gått opp 3 kilo i år og har ingen planer om å gå opp noe mer nå 😛 Jobber med å bli kvitt de kiloene og kanskje gå ned et par kilo til. De kiloene kom fordi jeg gikk gjennom en ganske tøff behandling for depresjon og greide ikke helt å kontrollere inntaket i løpet av de månedene. 

Jeg må, som en annen som skrev her i tråden, leve som om jeg er på slankern hele tiden for å være vektstabil. Dersom jeg skulle spist det jeg har lyst på eller som "føles naturlig" for meg hadde jeg rast opp i vekt igjen. 

Det er i hvert fall mulig, selv om statistikken taler litt imot oss som har gått ned mye 😊 Jeg tror du klarer det 💪

Anonymkode: ce539...13e

Hva gjør du for å kvitte deg med de 3 kg du har gått opp? Vil kvitte meg med 3 kilo selv, men opplever å måtte ligge så innmari lavt på kalorier for å gå ned. Og da sprekker jeg🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fairy95 skrev (40 minutter siden):

Hva gjør du for å kvitte deg med de 3 kg du har gått opp? Vil kvitte meg med 3 kilo selv, men opplever å måtte ligge så innmari lavt på kalorier for å gå ned. Og da sprekker jeg🥲

Det er dessverre det jeg må gjøre og 😕 Ingen frokost, havregrøt med vann til lunsj, suppe til middag og kanskje litt gulrot eller kålrot til kveldsmat. Det er noe dritt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairy95
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er dessverre det jeg må gjøre og 😕 Ingen frokost, havregrøt med vann til lunsj, suppe til middag og kanskje litt gulrot eller kålrot til kveldsmat. Det er noe dritt. 

Takk for svar! Teller du kalorier og hvor aktiv er du? Og hva gjør du for å håndtere sulten?🥲Jeg må legge en plan som gjelder fra i morgen, for disse 3-4 kiloene skal bort!🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned 60 kg i 20-åra. Holdt vekten i 12 år. 

Endret hele livsstilen min og brukte over 3 år på å gå ned. For min del var det nødvendig da jeg ikke ville kutte alt, men få et sunt forhold til mat. Jeg trente styrke og telte kalorier, men unnet meg "alt" når jeg var ute blant venner. Siden jeg var student ble det endel alkohol, og tilhørende nattmat/snacks som var det jeg skeiet ut med. I dag tenker jeg ikke så mye over hva jeg spiser, har et sunt forhold til det og unner meg både godteri, alkohol og usunn mat innimellom. Jeg trener mye, og hardt og spiser det kroppen trenger for å leve slik jeg ønsker. Går opp litt om sommeren, i jula og i andre høytider som alle andre, og passer litt ekstra på hva jeg spiser til jeg er fornøyd med hvordan jeg ser ut igjen. Jeg veier meg aldri, det har jeg funnet ut at ikke er sunt for psyken min, men er fornøyd med hvordan jeg ser ut og klærne passer. 

Tenker det er viktig å finne noe som funker for deg. Jeg takler dårlig å være sulten, så jeg velger mat med mindre kalorier og kan dermed spise mer. Jeg vet jeg er mer sulten på kvelden, etter trening. Så spiser en liten frokost, litt lunsj, et mellom måltid før trening og en sen litt stor middag. Det funker helt gull, om jeg blir sulten er det i periodene jeg har mest å gjøre (på jobb eller rett etter trening) og ikke har så mye tid til å tenke over det likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg, men har ei venninne som har klart å gå ned nærmere 50 kg uten hjelpemidler. Hun har holdt vekta i flere år. Metoden hun brukte, var (er) periodisk faste, dvs. ikke noe spising før og etter visse klokkeslett.

Anonymkode: 0b827...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fairy95 skrev (14 timer siden):

Takk for svar! Teller du kalorier og hvor aktiv er du? Og hva gjør du for å håndtere sulten?🥲Jeg må legge en plan som gjelder fra i morgen, for disse 3-4 kiloene skal bort!🙈

Teller ikke kalorier, drikker mye lettbrus og kaffe 😅 Er ikke så aktiv, mest gåing til og fra jobb og lek med 5-åringen. Trener alt for lite, da hadde jeg sikkert hatt mulighet til å spise litt mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, i likhet med mange andre; Livsstilsendring. Rett og slett ta inn over seg at det ikke finnes noen magisk kur/medisin. Og at det heller ikke fungerer å fortsette med mat/snop som "kos". 

Spiser to måltider om dagen, til jeg er passe mett, aldri noe mer. Aldri noe snoping på kveldene. Ikke en gang frukt, eller drikke med smak. Og at det handles inn sunne matvarer, mat lages fra bunnen, både hverdag og helg.

Men å samtidig ikke være for streng med dette. En travel dag innimellom kjøper vi en Peppes. Er jeg på besøk og det er dessert så spiser jeg. Fredag har vi ofte taco (men i motsetning til før dropper jeg ost, begrenser mengden rømme, og dropper siste skjellet når jeg faktisk er mett). 

Anonymkode: 63f45...023

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gikk ned 20kg og har holdt vekta på 58kg i over to år nå, om det teller. Det ble en livsstilsendring, men ikke HELT total. Jeg er absolutt ikke sunn konstant. Jeg slutta å drikke alkohol, som også gjorde at jeg slutta å spise mat i fylla og fyllesykemat, så ble jeg alene med en aktiv hund som trenger to timer med tur om dagen.

Slik har jeg bare naturlig holdt vekta, selv om jeg er skikkelig glad i godteri fortsatt.

Anonymkode: 4a95d...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, gikk ned 20kg og har holdt vekta på 58kg i over to år nå, om det teller. Det ble en livsstilsendring, men ikke HELT total. Jeg er absolutt ikke sunn konstant. Jeg slutta å drikke alkohol, som også gjorde at jeg slutta å spise mat i fylla og fyllesykemat, så ble jeg alene med en aktiv hund som trenger to timer med tur om dagen.

Slik har jeg bare naturlig holdt vekta, selv om jeg er skikkelig glad i godteri fortsatt.

Anonymkode: 4a95d...dca

Meg over som valgte bort godteri. Men jeg har beholdt rødvin. 

Erfaringen vår er helt lik, selv om vi har endret ulike ting. Livsstilsendring. Men ikke til det ekstreme. Man må gå gjennom hvilke "uvaner" som bare er en uvane man klarer seg fint uten, og hva som er verdt det. 

Anonymkode: 63f45...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...