Gå til innhold

Noen som har gått ned mye i vekt, og klart å holde vekta?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enig. En av mine slankegrep var å ikke trene hardt. For hver eneste gang jeg trente hardt/lenge så sprakk jeg. Så duvelig også. Jeg cravet alt av mat, og særlig ting jeg overhodet ikke burde spise. Ulvehungeren som jeg egentlig ikke var plaget av lenger tok meg fullstendig og satt meg i sjakk hver gang jeg trente. Og den kunne vare i dagesvis etter èi treningsøkt. 

Så jeg slanket meg med 90% kosthold og 10% aktivitet. 

Trening gjennopptok jeg når jeg hadde nådd matchvekt - for å holde vekta. Men jeg trener fortsatt ikke hardt/intenst/lenge, for da risikerer jeg å havne på ulvehungerkjøret igjen...

Anonymkode: 4ebb3...e7a

Jeg synes det går greit med harde økter når jeg skal ligge i vedlikehold (og kan spise tilsvarende mer når jeg trener), men når man skal ligge i underskudd så driver man seg jo selv bare til vanvidd. Gjør kroppen skrubbsulten når man ikke kan spise opp lagrene. 

Så når jeg skal ned så er det roligere/mer lavintensitetsøkter som gjelder. Dvs unngår alt av intervall, HIIT, langløping etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke det du spør om, men deler min erfaring likevel. Gikk ned ca 20 kg med stress/trening/matfokus,  men var opp 25 kg noen få år etter. Tok gastric sleeve-operasjon privat. Gikk ned 30 kg til normalvekt. Det er 7 år siden. Har vekslet mellom 0-10 kg opp fra bunnvekta. Jeg kan legge på meg, men tror ikke jeg klarer å gå opp igjen alt om jeg ikke virkelig går inn for det.

Selv om jeg har gått opp litt og er overvektig nå, så har jeg hatt 7 år med 20-30 kg mindre på kroppen enn da jeg var på mitt største. Hvor hadde jeg vært hvis jeg ikke tok operasjonen? Jeg hadde antagelig vært enda mye større, for jeg hadde gitt opp.

Legen på Aleris sa at ca 5 % klarer å opprettholde et vekttap over tid.

Jeg har litt smårusk fysisk, varm mat må jeg angripe litt pent og jeg blir jo fort mett. Men det er verdt det hver eneste dag å ha en kropp som fungerer,  som blir med på det jeg vil, og som jeg ikke skammer meg (like mye) over. 

Anonymkode: 4b24e...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå tar jeg wegovy, men jeg har holdt meg på nest minste dosen siden mai i år. Gått ned 29 kg. Det at jeg ikke har økt dosen har resultert i at jeg fortsatt kjenner en del sult. Ikke ulvehunger, men den «plagsomme» sulten noen timer etter måltid. Da funker det veldig fint for meg å drikke vann. Mengder. Drikker ca 2 liter om dagen for å ikke være sulten. Har faste klokkeslett jeg spiser på siden jeg jobber i bhg. Klokka 10:00,  13:30 og 17:00. Ingenting mer eller oftere. 
om det funker den dagen jeg skal av sprøyta gjenstår å se. Men jeg motiveres av at jeg for å holde vekta må opp en del i kalorier. Ligger på ca 1100 kcal om dagen nå, så vedlikehold er jo en del mer. Raser ned i vent nå så.. 

ingen trøst til deg sånn sett. Men jeg har tidligere klart å gå ned 20 kg på 6 mnd uten hjelpemidler. Da var det lavkarbo som var the shit. Spiste 2 måltider om dagen og var ALDRI sulten 🤭 

lykke til! Vet hvor jævlig det er å være tjukk 😮‍💨😮‍💨😢☠️

Anonymkode: 7c262...53f

Så flink du er! 

Anonymkode: 2e9b0...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 59 kg (fra 109 til 50) tidlig i 20-årene. Det var ikke den beste måten jeg gjorde det på, jeg spiste nesten ikke, veldig lite i alle fall, mistet menstruasjonen og fikk en solid spiseforstyrrelse. Jeg holdt den vekten noen år, men det er veldig vanskelig å spise så lite som jeg gjorde og fungere i hverdagen, så jeg la på meg litt igjen. Jeg har hatt to graviditeter og to vektoppganger siden da, og også to vektnedganger. Nå er jeg rundt 62 kg og håper å lande på rundt 60 kg og klare å holde meg der. Jeg har "holdt vekten" pluss-minus 15 kg i over 20 år, jeg har aldri gått opp igjen de siste 30-35 kiloene jeg gikk ned første gang. 

Jeg er nå på et mye bedre sted enn jeg var "i hodet", selv om jeg fortsatt har et anstrengt forhold til mat (som jeg egentlig er veldig glad i). Jeg tror jeg bare må leve med det. Jeg trener/løper ganske mye, og det er noe av motivasjonen min til å holde vekten, nemlig at det er mye lettere å løpe når man ikke veier alt for mye! Jeg trener mot maraton, og det er veldig viktig for meg å kunne løpe og unngå skader. 

Jeg tror på en balanse mellom trening og kosthold. Jeg får også økt appetitt når jeg trener, men jeg øver på å spise noe skikkelig mat i stedet for noe usunt for å stille sulten. 

Jeg har ikke noe i mot verken operasjon eller medisiner hvis man ikke får til å gå ned i vekt uten, men det bør være et veloverveid valg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke fra meg er at du kan være sukkeravhengig. Kjenner meg igjen i noen av svarene du gir på kommentarer.

Personlig skal jeg ned 40kg til, jeg har startet reisen ned i vekt. Som deg, jeg har prøvd fryktelig mye forskjellig uten varig resultater. Det jeg forsøker nå, og har tro på fordi jeg kjenner på endring i kroppen, det er spis deg fri. 

Leste boken og fikk noen skikkelige aha opplevelser på problemstillinger jeg kjenner meg veldig godt igjen i. Jeg har derfor kuttet ut sukker og i hovedsak også mel siden i sommer. I starten var det beinhardt, men nå går det greit, og vekten går nedover.

Det kan være verdt å sjekke ut for deg tenker jeg. Føler selv at det ble en Personlig gamechanger og hat hørt fra flere som har fått til varig endring på den måten. Det hjelper også veldig at boken lærer bort mekanismene i hjernen som forklarer hvorfor noen av oss fungerer som vi gjør i forhold til mat og vekt. 

Lykke til!

Anonymkode: 4d154...308

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 23.42):

Det var godt at du ikke tok det ille opp, for jeg får nesten panikk når jeg ser hvor mange som vil opereres og blir litt i overkant ivrig på å fortelle at man ikke må gjøre det. Det er som å se på en bil på vei over stupet, jeg vil bare si at det finnes mange andre veier! Det kjedelige med å ha et vanskelig forhold til kosthold/kroppen sin er jo at man kan holde seg unna røykehjørnet, vinmonopol und so weiter hvis man ikke vil eksponeres for sigg og alkohol.. mat må du møte hver dag hele livet. Så det må man få lov å finne strategier og hjelp til, bare vær så god mot deg selv at du finner den hos noen som vil deg vel selv hvis de ikke tjener en krone på deg 😊

Anonymkode: d1bf4...220

Men mistet de som går på slanke sprøyter magesyre?

Jeg har gått på sprøyter i to år og er ned 30 kilo noe jeg er svært glad for.

Men hadde en ubehagelig opplevelse med et morfinpreparat hostesaft på resept som jeg ikke tålte. Fikk store magesmerter og den har jeg tidligere tålt fint.

Anonymkode: 2de05...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva spiser dere?Søtsuget kommer? Lyst  til å tygge på noe . Spesielt på kvelden? Hva spiser dere i løpet av en dag? Dropper dere mat på kvelden? 

Anonymkode: bc01b...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to jeg kjenner som tok mageoperasjon er negative historier også.

1. Mann sterk overvekt men ikke sykelig fedme. Fikk fullstendig endret personlighet etter operasjon pluss mange helserelaterte problemer. Ble hissig, konfronterende og mindre omgjengelig. Hadde tidligere vært en særdeles «lærd» og rolig mann som elsket diskusjoner og klassisk musikk 

2. kvinne. Overvekt ikke fedme. Ble ufør etter få pr pga helserelaterte problemer som følge av operasjonen. 

om du er overvektig må du endre spisevaner og det tar tid for kroppen og omstille seg . Holde seg aktiv for eksempel ikke sitte hjemme og «kose» seg hele tiden 

Anonymkode: 6595d...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tok gastric sleeve i januar i år, gått ned 35kg. Det beste valget jeg har tatt for egen helse, både fysisk og psykisk!!

Endelig klarer jeg å ha et sunt forhold til mat, trening og egen kropp. Har hatt samtaler med ernæringsfysiolog både før og etter, noe som har vært til stor hjelp! 

Som sagt, det beste valget jeg har tatt!! Eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det tidligere. Da kunne jeg spart meg for mange år med selvhat.

Anonymkode: fc99e...22d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned 20 kg med kostholdsendring, har holdt denne vekta i 8 år, pluss minus 2-3 kg. 20 kg var 1/3 av meg så det var jo egentlig et stort vekttap.

Jeg talte kalorier. Enkelt og greit. Jeg endret ikke kost etter nedgangen. Men fortsatte på samme kaloriinntak bare. Så jeg endret mine vaner heller enn å være på slankekur. Jeg må aktivt jobbe for å holde vekten, slik er det bare. Men jeg syns kostholdet mitt er topp, liker veldig godt det jeg spiser. Kan godt finne på å krympe middagsporsjonen litt fordi jeg vil ha 10 mokkabønner til dessert. Da blir det ikke en fæl kur men et balansert liv til å leve med. Jeg sliter med en sterk sultfølelse innimellom og det er krevende. Men har enorm helsegevinst av vekttapet så det hjelper meg å holde motet oppe.

Trente ikke under vektnedgang forresten, men trener tre ganger i uka nå. Men ikke trening som forbrenner noe nevneverdig pga fysisk funksjonshemming.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2024 den 15.09):

Hva spiser dere?Søtsuget kommer? Lyst  til å tygge på noe . Spesielt på kvelden? Hva spiser dere i løpet av en dag? Dropper dere mat på kvelden? 

Jeg spiser middag 19.30 og legger meg 22, da synes jeg det går bra og har ikke så mye fysenhet på kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å gå ned i vekt i mange år, men mest fordi jeg ville se finere ut. 

for 1,5 år begynte jeg for min egen del og helsen. Bestemte meg for å ikke telle kcal, ingen fasting, ingen dietter, spise en porsjon middag og når jeg var sulten ellers. Normale porsjoner. Nå har jeg gått ned 20 kg og har normal bmi.

spiser godteri og kaker når jeg vil, men overdriver ikke. Nå har vekten holdt seg stabil +-2 kg siden august. 

Anonymkode: c3f07...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner 2 som har tatt gastric bypass. 
ene er fornøyd, lever på barneporsjoner. 

Andre gikk opp igjen til gammel vekt etter noen få år, og går nå på slankesprøyter

Anonymkode: c3f07...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange med imponerende resultater her:)

Jeg gikk ned fra 90kg til 60kg(jeg er 170cm). Jeg la meg til en del nye vaner i løpet av denne nedgangen:

-Lytt til kroppen. Er jeg mett? Slutt å spis. Spis saktere. Vær til stede, ikke glo på film, nyheter, telefonen, whatever.

-Prepping. Jeg prepper lunsj hver dag, jeg tar med glass med havregryn, nøtter/frø, frukt/bær, så har jeg yoghurt på jobb jeg slenger oppi.

-Suppe som forrett. Jeg fylte magen med mager suppe før jeg spiste hovedmåltidet som gjerne hadde mer kalorier, og klarte på mindre.

-Spiser mer vegetar, men sper også ut kjøtt med kikerter, bønner, linser og bulgur. Billig og:)

-Annet tilbehør. Jeg er vokst opp med kokt potet og kokte frosne grønnsaker. Greit, men ikke så vanvittig spennende. Nå lager jeg gjerne potetsalat(og da mener jeg potetSALAT; kokt potet, faktisk grønn salat, løk, krydder, sitron og olje), tabbouleh av quinoa med granateple, kremet brokkolisalat med hvite bønner, bulgur osv., masse digg man kan lage og som heller ikke krever så mye pes. Kan lage mye og ha neste dag også.

Alternativ snacks. Jeg spiser snacks som frukt og bær, ristede kikerter, gigantmais, nøtter, gele av funlight + vaniljesaus uten sukker, bananpannekaker, gulrot og agurkstenger i hummus eller tzatziki, nom nom nom:) Spiser ordinær snacks også altså, men der har jeg fått en god vane med at jeg har en skål som er så liten at jeg ikke får plass til mer enn en 20-30g potetgull. Og så sier jeg meg fornøyd med det. Sjokolade mer min nemesis fremdeles, men jeg spiser ikke 200g ila en lørdag som om det var et salatblad lenger:P Jeg spiser også mer snacks som ikke direkte er sjokolade&potetgull, men ost, kjeks og syltetøy f.eks. Ikke direkte kalorifattig men ikke så avhengighetsskapende som sjokolade(for meg anyway)

Trening. All trening man klarer å gjennomføre er uendelig mye bedre enn å tro at man skal klare å gå på gymmen 5 dager i uka over natta. Jeg fant Pamela Reif på youtube, hun har økter ned i 10 minutter som man liksom kan gjøre før man går i dusjen om så. Jeg svømmer på vinteren, sykler på sommeren. Går litt tur. Prøv å finne hobbyer som er aktive; jeg er veldig glad i sanking, jeg plukker blåbær, bringebær, rips, tyttebær, multer, plommer, epler, sopp(dra på soppkontroll!), rogn++ og sylter, safter, lager gele osv. Også fått sansen for kajakk, og jeg tryner gjerne noen runder på ski ila. vinteren :fnise:

Så ingen voldsomme endringer egentlig. Fult gjennomførbart.

Anonymkode: 52a83...620

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 40 kg med livstilsendring. Gikk opp 5 kg når jeg skulle stabilisere vekta, men det var egentlig helt greit. Den vekta holdt jeg helt til jeg ble gravid. Nå veier jeg 10 kg for mye, men har også baby, så slanking har ikke stått på min prioriteringsliste de siste månedene. Er en av de som blir invalid av bekkenløsning I svangerskapet, så det er hovedgrunnen til at jeg veier for mye nå. Månedsvis med inaktivitet merkes. Nå har jeg kommet dit at jeg kan begynne å ta tak i de kiloene. Regner med at jeg blir å måtte telle kalorier igjen, akkurat som da jeg gikk ned mye. 

Det jeg ser er at jeg er nødt til å være restriktiv med godis, ellers går jeg opp i vekt fort. Jeg er også nødt til å være fysisk aktiv. Synes det er lettere å være sunn hvis jeg også trimmer eller trener. Når jeg får lyst på noe godt så tenker jeg over om jeg egentlig er sulten eller om jeg bare har lyst på noe. Som regel er jeg sulten og kan da ta et bedre valg enn å spise opp den posen med godteri. Det er tross alt langt færre kalorier i en brødskive enn en pose godteri. 

Jeg kjøpte faktisk en hund som krever mye aktivitet når jeg hadde etablert gode rutiner for trening og funnet ut at det var noe jeg likte (etter vektnedgangen). Her kan vi ikke ligge på latsiden. Anbefaler ingen å kjøpe en hund fordi de skal ned i vekt eller vil bli mer aktiv bare for å ha det klart. Man skaffer seg hund som passer livsstilen man har og ikke den man ønsker å ha. 

Jeg kjenner to som har tatt slankeoperasjon. Hun ene er fortsatt ganske stor, hun andre er blitt kjempe tynn. Hun som er blitt kjempe tynn ville nok ikke anbefalt å ta operasjon da hun veier mindre enn hun ønsker og har en del smerter etter at hun gar spist. 

Anonymkode: af936...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 23 kg fordelt på tre år. Siste 10 fra juni til november. Til tross for svært lite kcal og aktivt liv gikk jeg sakte ned. Min vektnedgang stoppet brått i mai. Det viste seg at jeg hadde fått lavt stoffskifte. Jeg stusset litt på at jeg lå på 1300 kcal i døgnet og trente mye pluss aktiv jobb. For jeg burde gått mye mer ned.  Jeg hadde også problem med å bygge muskler og restitusjon. Jeg fikk levaxin og gikk plutselig ned veldig fort. Jeg har fått en autoimmun sykdom som gir kronisk lavt stoffskifte. 

så følg med på stoffskiftet jevnlig. Spesielt antistoffer. For dersom du har anti tpo vil du kunne ligge i en latent lavt stoffskifte selv om tsh og t4 og t3 er innenfor det de kaller normal. 

Forøvrig er det også normalt at stoffskiftet går ned ved langvarig vektnedgang. Og da blir det vanskelig å holde vekta. Noen få leger vurderer å gi lav dose levaxin for å hjelpe pasienten til videre vektnedgang og opprettholde energiomsetningen i kroppen. Men dette gjelder kun leger med god kunnskap om stoffskifte og vektnedgang. 

et tips for å opprettholde stoffskiftet ved større vektnedgang er å ta tilskudd av jod. Kjempeviktig! Snakk med en lege eller endokrinolog og sjekk disse verdiene. Pass også på at du tar tilskudd av jern, b vitaminer, d vitaminer og folat. Alle disse er med på å opprettholde kroppens energiomsetning. Det er dessverre lite kunnskap om dette blant mange leger. 

Anonymkode: c0c89...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Frøkenfryden skrev (På 29.11.2024 den 6.45):

Gikk ned 20 kg med kostholdsendring, har holdt denne vekta i 8 år, pluss minus 2-3 kg. 20 kg var 1/3 av meg så det var jo egentlig et stort vekttap.

Jeg talte kalorier. Enkelt og greit. Jeg endret ikke kost etter nedgangen. Men fortsatte på samme kaloriinntak bare. Så jeg endret mine vaner heller enn å være på slankekur. Jeg må aktivt jobbe for å holde vekten, slik er det bare. Men jeg syns kostholdet mitt er topp, liker veldig godt det jeg spiser. Kan godt finne på å krympe middagsporsjonen litt fordi jeg vil ha 10 mokkabønner til dessert. Da blir det ikke en fæl kur men et balansert liv til å leve med. Jeg sliter med en sterk sultfølelse innimellom og det er krevende. Men har enorm helsegevinst av vekttapet så det hjelper meg å holde motet oppe.

Trente ikke under vektnedgang forresten, men trener tre ganger i uka nå. Men ikke trening som forbrenner noe nevneverdig pga fysisk funksjonshemming.

Spiser du brød? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Spiser du brød? 

Ja men ikke daglig. Spiser knekkebrød oftere. Hvis jeg spiser brød har jeg mye pålegg på. Jeg er ikke imot karbo men synes det er lettere å oppnå metthet med mer pålegg og andre ting enn brød. 

Spiser heller kjøleskapsgrøt, grove lapper og middagsting. Og mauler litt pålegg innimellom. 

Og spiser en god del lomper med mye pålegg rulla inn☺️

Endret av Frøkenfryden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned fra en BMI på 30 til 25 i midten av 20-årene og holdt på det i 10 år.  Så en BMI nært 35 når jeg var 40 tilbake til 30 i 2-3 år. Nå har jeg en BMI på 34.

Anonymkode: b4f32...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 45 kilo for 12 år siden, uten noen hjelpemidler. For seks år siden fikk jeg barn og gikk opp 20 kilo, men klarte å bli kvitt dem også. Nå holder jeg meg stabil, men har gått opp 3 kilo i år og har ingen planer om å gå opp noe mer nå 😛 Jobber med å bli kvitt de kiloene og kanskje gå ned et par kilo til. De kiloene kom fordi jeg gikk gjennom en ganske tøff behandling for depresjon og greide ikke helt å kontrollere inntaket i løpet av de månedene. 

Jeg må, som en annen som skrev her i tråden, leve som om jeg er på slankern hele tiden for å være vektstabil. Dersom jeg skulle spist det jeg har lyst på eller som "føles naturlig" for meg hadde jeg rast opp i vekt igjen. 

Det er i hvert fall mulig, selv om statistikken taler litt imot oss som har gått ned mye 😊 Jeg tror du klarer det 💪

Anonymkode: ce539...13e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...