Gå til innhold

Fjernet den eggstokken med gode egg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om dette er en greie..? Man leser jo ofte om at man har en god og dårlig eggstokk og at de produserer ulikt..

Jeg har fjernet den ene eggstokken og sliter veldig med dårlige / tomme egg fra den som er igjen. Hatt mange uttak men ingen brukbare egg enda til tross for bra AMH. Er dette mulig eller overtenker jeg? 😅

Anonymkode: 6d30c...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant! Har du prøvd å søke på engelsk og i ulike forum? Prøv ulike skrivemåter.

Anonymkode: 8760c...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å søk på Google scholar, der kommer det frem forskningsbaserte svar.

Anonymkode: 32718...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mymlen skrev (1 time siden):

Har du fjernet selve eggstokken, eller bare egglederen? 

Eggstokken - ellers hadde jeg skrevet eggleder 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Eggstokken - ellers hadde jeg skrevet eggleder 😅

Noen vet ikke helt forskjellen, greit å spørre siden det er så mange som fjerner eggleder. 

Jeg har bare lest at den ene eggstokken kan være dominant, altså at det er den som slipper mest egg. Kanskje det er siden kroppen anser den andre eggstokken som full av dårlige egg? Om du driver med IVF så skal de som utfører egguttak være oppdatert på det da. Alder er den største faktoren på eggkvalitet. Om du er 35+ så kan det være at den andre eggstokken ville gitt samme resultat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hverken lege eller forsker, men jeg tenker at det er mulig. Jeg tror selv at jeg har en dårlig og en god eggstokk.

Min venstre eggstokk har flere follikler enn min høyre, og responderer bedre på IVF medisiner enn min høyre. MEN jeg er jammen ikke sikker på om kvaliteten er bedre. Ved forrige runde, var nesten alle folliklene tomme på min venstre eggstokk, selv om det var 4 fine follikler der -  mens min høyre, som egentlig bare hadde en potensiell moden follikel, plutselig hadde 3 egg. Kanskje tilfeldig, men hvem vet.

Kroppen vår er jo ikke 100% symmetrisk, og det kan godt hende at en eggstokk får bedre blodtilførsel enn den andre, eller at små nyanseforskjeller gjør at den ene eggstokken fungerer litt bedre. 

Anonymkode: 5053a...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at dersom man fjerner en eggstokk, så tar den andre over, slik at den gjenværende "jobber for to"? Litt som dersom man fjerner en nyre.

Anonymkode: 76338...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...