AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #1 Del Skrevet 13. november 2024 Hei! Håper noen her kanskje vet noe om dette før vi eventuelt kontakter en advokat. Samboer har noe gjeld fra et firma som gikk konkurs under covid (lang historie). Han har to år igjen av gjeldsordning og har klart å betale ned nesten 1,2 millioner på 3 år med massiv innsats. Vi gifter oss til sommeren og jeg lurer helt konkret på hvordan vi gjør det ifht gjelden hans. Må vi tinglyse at restgjelden er hans? Har noen erfaring med dette? 1) Jeg trenger ingen kommentarer om hvor idiot man er som har gjeldsordning som gjerne er en gjenganger her inne.. og 2) nei, vi skal ikke utsette bryllupet til gjeldsordningen er ferdig Anonymkode: 3d495...04e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 14. november 2024 #2 Del Skrevet 14. november 2024 Skriv en ektepakt hvor dere avtaler særeie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #3 Del Skrevet 14. november 2024 CAPS LOCK skrev (26 minutter siden): Skriv en ektepakt hvor dere avtaler særeie Takk! Vil dette være nok for å sikre at ikke jeg også blir ansvarlig for gjelden? Anonymkode: 3d495...04e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #4 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Takk! Vil dette være nok for å sikre at ikke jeg også blir ansvarlig for gjelden? Anonymkode: 3d495...04e Du kommer uansett ikke til å bli ansvarlig for hans gjeld. Og så lenge han betaler ned som han skal, går dette helt fint. Hvis dere skal kjøpe noe sammen, sørg for særeie helt til gjelden hans er betalt. Han får vel heller ikke tatt opp noe nytt lån, så derfor må vel du eie huset uansett. Anonymkode: e58aa...420 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 14. november 2024 #5 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk! Vil dette være nok for å sikre at ikke jeg også blir ansvarlig for gjelden? Anonymkode: 3d495...04e Det er rett som AnonymBruker skriver i posten ovenfor. Du og mannen din trenger ikke skrive en ektepakt for at du ikke skal bli ansvarlig for hans gjeld, men det kan likevel være fornuftig å skrive en ektepakt, for hvis ikke, så vil ekteskapslovens regler om deling av formuen ved opphør av ekteskapet bestemme hvordan delingen blir, og hovedregelen er at begge ektefellers netto formue deles likt mellom dem, og da vil hans gjeld komme til fratrekk i hans netto formue, som han deler med deg akkurat som du må dele din netto formue med ham. Dette skjer ikke hvis dere har avtalt fullstendig særeie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 14. november 2024 #6 Del Skrevet 14. november 2024 Selv om du gifter deg med ham, så kan ikke hans kreditorer kreve at du skal betale hans gjeld, men ved opphør av ekteskapet (skilsmisse eller død) vil hans gjeld påvirke deg hvis dere ikke avtaler fullstendig særeie. La oss si at dere begge har en brutto formue på 3 millioner, men at han har gjeld på 2 millioner og du ingen gjeld. Hvis dere ikke avtaler fullstendig særeie, så vil du måtte overføre 1 million til ham, for begges netto formue skal deles likt mellom dere: 1 + 3 = 4/2 = 2 til hver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #7 Del Skrevet 14. november 2024 Du blir ikke ansvarlig for hans. Ved en skilsmisse kan du også kreve skjevdeling av negativ formue, dvs at gjelden han hadde med inn i ekteskapet skal holdes utenfor et skifte. Jeg ser mange anbefaler totalt særeie. I så fall sett dere godt inn i hva det medfører, blant annet mister dere muligheten for å sitte i uskiftet bo ved dødsfall siden særeie skal skiftes. Anonymkode: 5306a...dd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå