Gå til innhold

Hvorfor har ikke Norge en nettside hvor man kan "name and shame" elendige arbeidsgivere? 🤨

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det finnes jo i andre land.

Her kan de holde på med whatever og andre potensielle arbeidstakere får jo aldri vite 

Anonymkode: d3890...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så andre land har en «Trip advisor» for arbeidsgivere?

Ja, det burde virkelig ha fantes! 

Anonymkode: 47085...cc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så andre land har en «Trip advisor» for arbeidsgivere?

Ja, det burde virkelig ha fantes! 

Anonymkode: 47085...cc8

Å ja, Glassdoor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre og organisere seg i ett forbund,hvis flere gjør det står en sterkere!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen kan gjerne starte og lage en sånn! Det finnes jo legelisten feks. Så burde være innafor.

så lenge man ikke nevner navn, men kun arbeidsplass.

Anonymkode: c31c4...077

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er uthenging av folk som ikke kan forsvare seg. . 
En slik liste vil kunne bli brukt som hevnaksjoner mot ledere. 
Hvis man får sparken for tyveri, så kan man legge ut grove og usanne anklagelser mot ledelsen som hevn. 
En arbeidsgiver vil sjeldent kunne uttale seg om personalsaker uten å bryte taushetsplikt.
Ikke nevne navn er like teit, da vil alle fremtidige ledere på den aktuelle plassen bli anklaget for det som står uansett om den kjipe lederen har fått sparken... 

Legelisten er heller ikke noe man kan stole på. 
Legen min har masse dårlige anmeldelser fra noen år tilbake, fordi hun var fraværende og hadde vikar. Hun hadde selv fødselspermisjon... Er det riktig at hun i alle år fremover skal ha lavere stjerner fordi hun fikk barn? 
Hva med en lege som nekter skrive ut store mengder avhengighetsdannende medisiner til en pasient, og pasienten blir sur og skriver kjip anmeldelse? 

Anonymkode: 98520...fd5

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Fordi det er uthenging av folk som ikke kan forsvare seg. . 
En slik liste vil kunne bli brukt som hevnaksjoner mot ledere. 
Hvis man får sparken for tyveri, så kan man legge ut grove og usanne anklagelser mot ledelsen som hevn. 
En arbeidsgiver vil sjeldent kunne uttale seg om personalsaker uten å bryte taushetsplikt.
Ikke nevne navn er like teit, da vil alle fremtidige ledere på den aktuelle plassen bli anklaget for det som står uansett om den kjipe lederen har fått sparken... 

Legelisten er heller ikke noe man kan stole på. 
Legen min har masse dårlige anmeldelser fra noen år tilbake, fordi hun var fraværende og hadde vikar. Hun hadde selv fødselspermisjon... Er det riktig at hun i alle år fremover skal ha lavere stjerner fordi hun fikk barn? 
Hva med en lege som nekter skrive ut store mengder avhengighetsdannende medisiner til en pasient, og pasienten blir sur og skriver kjip anmeldelse? 

Da er vi uenige 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint. Da hadde arbeidsgivere hatt et incentiv til å opptre profesjonelt og følge aml. Det er nok av de som skulle hatt en smekk 

Anonymkode: 9c181...e2e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns en slik liste bør være over dårlige arbeidere også 🙂

Anonymkode: 948d8...9ba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, listen er jo ikke SÅ lang. Jeg kan begynne. 

- Stat

- Kommune

Og da tror jeg vi har dekt de aller fleste

Anonymkode: 0c252...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indeed har anmeldelser over arbeidsgivere. 

Anonymkode: d81f7...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friminutt skrev (14 timer siden):

Det er bedre og organisere seg i ett forbund,hvis flere gjør det står en sterkere!

det er svært sjelden fagfornundet kan hjelpe deg mot en dritt arbeidsgiver så typ "glassdoor" som ble nevnt her burde vært et alternativ. 

Anonymkode: 7ffd0...eab

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både nytteverdien og seriøsiteten til en sånn liste vil være ganske begrenset, så lenge den bare består av enkeltpersoners subjektive vurdering av egne opplevelser og erfaringer - ofte også relatert til enkeltpersoner hos arbeidsgiver.

Jeg hadde såpass dårlige opplevelser med min siste arbeidsgiver at både nav, lege og fagforening reagerte. Det betyr likevel ikke at de i de aller fleste sammenhenger for de alle fleste ansatte er en god arbeidsgiver - jeg var godt fornøyd med dem i mange år før ting endret seg.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da er vi uenige 

Du synes det bør være mulig å henge ut personer på falskt grunnlag på nett, når de ikke kan forsvare seg? 
Det hadde vært helt greit for deg om du eller dine nærmeste ble hengt ut slik? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du synes det bør være mulig å henge ut personer på falskt grunnlag på nett, når de ikke kan forsvare seg? 
Det hadde vært helt greit for deg om du eller dine nærmeste ble hengt ut slik? 

Men hvorfor falskt grunnlag?? 

Noen arbeidsgivere mobber, noen arbeidsgivere betaler ikke lønn, noen arbeidsgivere gir usaklig oppsigelse.

Hadde det ikke vært fint å vite om sånne på forhånd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glassdoor sletter negative anm i tide og utide. Umulig å stole på de.

Anonymkode: 566f5...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi vi ikke har en kultur for mobbing og uthenging. Noe jeg mener er bra!! 

Anonymkode: 75420...727

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine tidligere kollega hadde elsket en slik ide. Han har imidlertid laget sin egen nettside hvor han har gjort det til sin misjon å spre mest mulig dritt om hans tidligere (og min nåværende) arbeidsgiver.

Basert på dette er jeg fullstendig i mot en slik liste, for det han lirer fra seg har ikke rot i virkeligheten. Han er hevngjerrig fordi han ikke klarte jobben sin og måtte gå, men han har null selvinnsikt. Mange som hadde skrevet på en slik liste/oversikt som TS foreslår hadde nok vært av samme kaliber.

Kan i grunnen samenlignes med de rabiate folkene som henger ut barnevernet. Null selvinnsikt. 

Anonymkode: 85967...85f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...