Gå til innhold

Hvorfor bruker Gud årevis på å hjelpe folk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette er en sånn typisk helgardering man alltid ser fra religiøse. Hva var meningen med Holocaust, sånn fra guds perspektiv? 

Anonymkode: 0dacb...9fa

Klarer man først å skape et eneste, lite atom ut fra ingenting, kan man etterpå ta samtalen om å se ting fra Guds perspektiv.

Denne diskusjonen minner litt om kveruleringen i en maurtue i skogen om hvordan verden egentlig ser ut.

Anonymkode: bdac6...08a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Klarer man først å skape et eneste, lite atom ut fra ingenting, kan man etterpå ta samtalen om å se ting fra Guds perspektiv.

Denne diskusjonen minner litt om kveruleringen i en maurtue i skogen om hvordan verden egentlig ser ut.

Svar gjerne på spørsmålet mitt.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Svar gjerne på spørsmålet mitt.

Hvordan kan man se ting "fra guds perspektiv", slik du skrev det, når verken jeg eller du når Gud opp til anklene, og vi begge objektivt sett er like dumme som maur i en maurtue som diskuterer hvordan verden ser ut?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er noe man tror på. Vil du endre noe i ditt liv, må du gjøre endringene selv.

Anonymkode: 207ed...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 21.06):

Ja hvis han i det hele tatt da gidder å hjelpe. Hvorfor må det gå år? Er det fordi han vil at mennesker skal lide? Når man ber om det samme dag ut og inn. Og ingenting skjer. Hvorfor måtte Moses vente i årevis? Og Josef, når han satt fanget hos farao?

Anonymkode: a2935...0f7

Hjelper han alltid da. Hørte fra en tv serie.. lurer på om det var mash faktisk. Gud svarer på alle bønner men noen ganger er svaret nei

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan kan man se ting "fra guds perspektiv", slik du skrev det, når verken jeg eller du når Gud opp til anklene, og vi begge objektivt sett er like dumme som maur i en maurtue som diskuterer hvordan verden ser ut?

Det går ikke an å prate religion med religiøse for man får bare svada-svar som dette.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi gud og religion er for svake mennesker som ikke kan være selvstendig og uavhengig i sitt eget hode

Anonymkode: 45b88...4a6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så da får vi bare akseptere at millioner av mennesker, i årtusener opplever enorme lidelser, og det uten at de noensinne har hørt om Gud? Og dermed har ingen påvirkning på eget eller andres liv? De er bare meningsløst søppel i denne allmektige gudens "masterplan" som ikke en kjeft forstår seg på? 

Altså, at noen kan bli så inni hampen dumme at de tror på sånt sprøyt! Det er de som tror som ikke når andre mer tenkende individer opp til anklene. Det finnes selvfølgelig ingen gud, dette tøvet er noe noen har funnet opp for å ha makt over andre. Og det er tydeligvis ikke så vanskelig å overbevise lettlurte folk heller, du er et glimrende bevis på det.

Anonymkode: aeee4...936

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og til tross for dette, strømmer du og andre kristne til, for å forklare at all den urettferdige og unødvendige lidelsen vi ser i verden, er en del av Guds plan, og at Gud er både god og allmektig.

Det er jo dere kristne som forsvarer guden dere tror på, nettopp ved å vise til hans perspektiv hele tiden. Men med en gang noen er kritiske, så er det plutselig galt å vurdere Guds perspektiv.

Hvis det er umulig å se ting fra Guds perspektiv, hvordan aner du om Gud er god, ond,  gir blaffen, eller faktisk ikke eksisterer i det hele tatt?

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DanielF skrev (2 minutter siden):

Det er komplisert.

Takk for ingenting 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det går ikke an å prate religion med religiøse for man får bare svada-svar som dette.

Ironisk at vesener som lever på en knøttliten ert av en planet uten å ha nådd lenger enn til nærmeste måne, tydeligvis mener at de er allvitende, og kan uttale seg om ting de ikke har den fjerneste anelse om.

Hvis man er på dette nivået, kan man like gjerne be om råd fra en flue når man skal foreta økonomiske investeringer i aksjemarkedet.

Rent objektivt er mennesker, som ikke klarer å skape materie ut fra ingenting, og ikke engang klarer å reise til nabogalaksen, for ikke å snakke om resten av universet eller alt som befinner seg utenfor grensene av vårt univers, komplette idioter, og det typiske kjennetegnet for en med sterkt begrenset horisont er at vedkommende er for dum til å innse sine begrensninger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ironisk at vesener som lever på en knøttliten ert av en planet uten å ha nådd lenger enn til nærmeste måne, tydeligvis mener at de er allvitende, og kan uttale seg om ting de ikke har den fjerneste anelse om.

Her høres det ut som du snakker om kristne og andre religiøse, som mener at de vet om en Gud utenfor tid og rom, og hva slags personlighet og ønsker denne guden har.

Jeg har alltid syntes det er ironisk at kristne mener å vite så mye om Guds personlighet og ønsker, og der ser vi ut til å være enige. 😁

Sitat

Hvis man er på dette nivået, kan man like gjerne be om råd fra en flue når man skal foreta økonomiske investeringer i aksjemarkedet.

Ja, det er omtrent like effektivt som å be til en gud. ☺️

Sitat

Rent objektivt er mennesker, som ikke klarer å skape materie ut fra ingenting, og ikke engang klarer å reise til nabogalaksen, for ikke å snakke om resten av universet eller alt som befinner seg utenfor grensene av vårt univers, komplette idioter, og det typiske kjennetegnet for en med sterkt begrenset horisont er at vedkommende er for dum til å innse sine begrensninger.

Og allikevel er det altså mange kristne som mener å vite massevis om en skaper av universet og hva som driver denne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Her høres det ut som du snakker om kristne og andre religiøse, som mener at de vet om en Gud utenfor tid og rom, og hva slags personlighet og ønsker denne guden har.

Jeg har alltid syntes det er ironisk at kristne mener å vite så mye om Guds personlighet og ønsker, og der ser vi ut til å være enige. 😁

Ja, det er omtrent like effektivt som å be til en gud. ☺️

Og allikevel er det altså mange kristne som mener å vite massevis om en skaper av universet og hva som driver denne. 

Det er neppe mange kristne som mener at de vet "massevis" om Gud med mindre man er en gladkristen som ser på Jesus som en god kompis man kunne kjent på skolen, men man tar jo utgangspunkt i Det gamle og nye tastamente.

Noen kristne retninger tolker teksten bokstavelig ord for ord, mens andre fortolker dette - uansett forteller ingen av delene noe om mer om Guds vesen enn det som faktisk står der, så i forhold til alt man ikke aner noe om, betrakter jeg som kristen meg som en uvitende sjel på lik linje med en teologisk idiot; en dødelig skapning på en mikroskopisk liten klode hvis jordiske kropp en dag kommer til å bli til støv; et vesen med en altfor liten horisont til å kunne uttale meg om ting som er langt bortenfor min fatteevne.

Begreper som "evighet", "uendelighet" eller "utenfor tid og rom" er ting jeg kan forestille meg, men aldri faktisk forstå rekkevidden av; til det er min skrøpelige menneskelighet rett og slett for dum.

Kort oppsummert er kristne mennesker idioter som er klar over at de er idioter. Ikke-kristne mennesker er idioter som enda ikke har klart å forstå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er neppe mange kristne som mener at de vet "massevis" om Gud med mindre man er en gladkristen som ser på Jesus som en god kompis man kunne kjent på skolen,

Men det er i hvert fall ingen ateister som mener de vet noe om Gud. Så kritikken din om å uttale seg om ting de ikke har kunnskap om, treffer tilbake på kristne i mye større grad enn ateister. Men det er vel vanlig å se splinten i din brors øye, men ikke bjelken i ditt eget (for å sitere Bibelen).

Sitat

men man tar jo utgangspunkt i Det gamle og nye tastamente.

Ja, de bøkene som beskriver at universet ble skapt på seks dager (med jorda og planter før sola), at hele jorda var dekket av flom for 4-5 tusen år siden, at zombier sto opp fra gravene og gikk inn i  Jerusalem, osv. Det er virkelig en bok du kan stole på for detaljkunnskap om en Gud (ironi). 

så i forhold til alt man ikke aner noe om, betrakter jeg som kristen meg som en uvitende sjel på lik linje med en teologisk idiot; en dødelig skapning på en mikroskopisk liten klode hvis jordiske kropp en dag kommer til å bli til støv; et vesen med en altfor liten horisont til å kunne uttale meg om ting som er langt bortenfor min fatteevne.

Imponerende ydmykhet du gir inntrykk for her - men samtidig så hevder du altså å vite noe om en Gud. Det gjør ikke jeg.

Begreper som "evighet", "uendelighet" eller "utenfor tid og rom" er ting jeg kan forestille meg, men aldri faktisk forstå rekkevidden av; til det er min skrøpelige menneskelighet rett og slett for dum.

Jeg er ikke dum, men allikevel kan jeg ikke engang forestille meg hva «utenfor tid og rom» betyr. Det eneste jeg tror jeg har forstått, er at det er et uttrykk religiøse bruker uten å ha noen anelse om hva det betyr. Men siden du i det minste kan forestille deg det, kan du kanskje forklare?

Kort oppsummert er kristne mennesker idioter som er klar over at de er idioter. Ikke-kristne mennesker er idioter som enda ikke har klart å forstå dette.

Dette er både arrogant og helt feil. Det at jeg ikke tror på ting det ikke finnes bevis for (og derfor ikke på kristendom), gjør altså at jeg er en idiot som ikke har forstått det, etter din mening? Dette er feil på så mange plan.

For det første bruker du «idiot» på en tullete måte. Det faktum at verden er stor og at vi bare kjenner en liten del, gjør oss ikke til idioter. For det andre er det heller ateister som meg som faktisk har skjønt hvor lite vi vet. Jeg hevder ikke å vite noe om evigheten, liv etter døden, meningen med livet eller en Gud utenfor tid og rom, det er det dere kristne som gjør.

Så du kritiserer ateister, men klarer ikke å se at kritikken din treffer kristne så mye hardere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 17.11.2024 den 0.14):

Kunne du se noen ikke bare noen tusen år, men en evighet fram i tid, hadde du forstått dette.

Hint: Hvorfor døde Jesus, som selv var Gud, en forferdelig død på korset som ble regnet for å være den verste straffen av dem alle av romerne som visste det ene og det andre om tortur, når han kunne ha fått absolutt alt han ønsket seg i form av makt, rikdom, nytelse, samt utallige andre ting?

Anonymkode: 03572...e7c

Så ille var det vel ikke. Allmektig som han er, fjernet han vel bare sin egen smerte. Korsfestet på Fredag, så ble han gravlagt, men var bare dau i et par-tre dager før han sto opp igjen. Han ofret ikke mer enn en helg for menneskeheten før han var hjemme igjen. Jeg har ofret mange helger for langt mindre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (3 timer siden):

Så ille var det vel ikke. Allmektig som han er, fjernet han vel bare sin egen smerte. Korsfestet på Fredag, så ble han gravlagt, men var bare dau i et par-tre dager før han sto opp igjen. Han ofret ikke mer enn en helg for menneskeheten før han var hjemme igjen. Jeg har ofret mange helger for langt mindre. 

Jeg lurer også veldig på dette. Jesus var i følge Bibelen død i knapt to døgn (fra ettermiddag langfredag til påskemorgen) før han gjenoppsto, og ble deretter æret og tilbedt til evig tid.

At det ultimate offeret for menneskeheten skal være knappe to døgn med lidelse før man får evig tilbedelse (og "gleden" av å sende alle som ikke tilber til evig lidelse/fortapelse), skjønner jeg virkelig ikke. Det er da millioner av mennesker som lider adskillig mer hver eneste dag, og som ikke får evig tilbedelse som belønning etterpå.

Når man så legger til at årsaken til dette offeret er at gud "ofrer" seg selv til seg selv for å tilfredsstille regler han har lagd selv - så blir det helt meningsløst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi han er sadistisk. Hvis han finnes da. Og det tror jeg ikke han gjør.

Anonymkode: 851b9...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 21.06):

Ja hvis han i det hele tatt da gidder å hjelpe. Hvorfor må det gå år? Er det fordi han vil at mennesker skal lide? Når man ber om det samme dag ut og inn. Og ingenting skjer. Hvorfor måtte Moses vente i årevis? Og Josef, når han satt fanget hos farao?

Anonymkode: a2935...0f7

Fordi Gud har mange hensyn å ta. Dine ønsker kan få ringvirkninger for andre som du selv kanskje ikke tenker på, men som Gud må ta hensyn til. 

I spillefilmen "Bruce almighty" ønsker Gud(Morgan Freeman) seg en velfortjent ferie, og overlater ansvaret til en vanlig jordboer, Bruce(Jim Carrey). Bruce er en snill mann som vil alle godt, og kanskje aller mest seg selv, og han innvilger veldig mye av de ønskene folk kommer med i sine bønner. Det blir litt kaos i verden, mildt sagt.... Om du liker en klassisk komedie med alvorlige undertoner, bør du se denne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...