Gå til innhold

Hvorfor bruker Gud årevis på å hjelpe folk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøv å se på bibelhistorier litt med "down to earth". Gud er helheten, viss noen hadde spurt deg om noe, hva hadde du sagt? Det svaret får du av Gud. Viss jeg sier jeg vil ha noe her, hva får jeg da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du får det nesten til å virke som alle er like hjelpeløse som fjols som ikke klarer å få blikket bort fra mobilskjermen, og er ute av stand til å gjøre noe uten Google.

Med kroppen og sansene mennesket har fått, er man faktisk i stand til å få til svært mye på egen hånd.

Anonymkode: bdac6...08a

Hva med mennesker som dør av sykdom, sult og krig da. Hvor familiene bønnfaller om hjelp. Barn som blir utsatt for overgrep. Kan Gud gripe inn? Hvorfor eller hvorfor ikke? 

Anonymkode: 0bb09...ebb

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er en konflikt.

Han sier han er kjærlighet.

Han sier også han er allmektig.

Som ikke er forenlige.

ENTEN:

Er han en jævel.

Eller så har ikke han makten han hevder.

Antagelig ingen av delene. En oppdiktet figur i pissekonkurranse med Satan. 

Anonymkode: 3e315...3d4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anonymkode: 04995...f1e

Vil du si det imens du ser inn i øynene på de barna som blir torturert og drept?

Anonymkode: d2f60...735

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 21.06):

Ja hvis han i det hele tatt da gidder å hjelpe. Hvorfor må det gå år? Er det fordi han vil at mennesker skal lide? Når man ber om det samme dag ut og inn. Og ingenting skjer. Hvorfor måtte Moses vente i årevis? Og Josef, når han satt fanget hos farao?

Anonymkode: a2935...0f7

Det kan være mange grunner til at man må vente; man trenger å modnes, man trenger å lære noe, man trenger å vente på noen andre, man må vente til tiden er inne, eller noe annet. Kanskje trenger man å få prøvet troen i en vanskelig situasjon for å kunne stå trygt i troen i framtiden. I Jobs bok kan man se at grunnen til Jobs lidelser ikke har noe med Job å gjøre i det hele tatt, Jobs lidelse er en del av en større kamp som foregår i en annen verden enn den vi kan se. Noen ganger kan det også være sånn at man ikke egentlig har overlatt situasjonen til Gud, Gud respekterer vår frie vilje, og om vi egentlig vil fikse det selv, så vil han overlate det til oss. Det kan også være fordi vi har utilgivelighet i livet vårt, hvis du har noen du ikke har tilgitt, så kan du bli overlatt til «dem som piner». Eller kanskje du ber om noe som Gud ikke kan gjøre noe med, fordi det ville innebære å bryte med noen andres frie vilje, Gud respekterer fullstendig alle menneskes frie vilje.

Jeg skjønner at du, TS, står i en vanskelig situasjon og det er noe du ber om dag ut og dag inn. Hvis du vil fortelle om hva som er situasjonen din og hva du ber om så kan jeg si noe om hva jeg tenker kan være årsaken i akkurat din situasjon, og jeg kan også be for deg.

Endret av Sidsel
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 21.20):

Fordi Gud ikke er en lampeånd som oppfyller ønsker?

Gud er større enn det, og selv om jeg skjønner at det er vanskelig for folk som ikke er kristne å forstå det, så tror jeg det er en mening bak alt som skjer. Mennesker har også fri vilje, og det er ikke alt Gud kan «fikse».

Anonymkode: a6297...b17

Hvorfor kaller dere ham allmektig da?

Anonymkode: 0dacb...9fa

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DanielF skrev (På 13.11.2024 den 22.45):

Prøv å se på bibelhistorier litt med "down to earth". Gud er helheten, viss noen hadde spurt deg om noe, hva hadde du sagt? Det svaret får du av Gud. Viss jeg sier jeg vil ha noe her, hva får jeg da?

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er at det ikke finnes noen guder. Alle religioner har en gud som de hevder er den eneste rette (Jf. det første av de ti budene i Bibelen: "Du skal ikke ha andre guder enn meg"). Når alle religioner har en eller annen setning som ligner denne. Hva skal vi tro? Hvilken religion sin gud er da den rette? 

Svaret er at det ikke eksisterer noen guder og at alle religioner er basert på oppspinn og fantasier fra mange tusen år tilbake. 

Kan noen forklare meg hvorfor Åsatrua regnes som fiksjon, men at Bibelen skal være fakta? 

Anonymkode: aaf4c...7af

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 23.10):

Hva med mennesker som dør av sykdom, sult og krig da. Hvor familiene bønnfaller om hjelp. Barn som blir utsatt for overgrep. Kan Gud gripe inn? Hvorfor eller hvorfor ikke? 

Kunne du se noen ikke bare noen tusen år, men en evighet fram i tid, hadde du forstått dette.

Hint: Hvorfor døde Jesus, som selv var Gud, en forferdelig død på korset som ble regnet for å være den verste straffen av dem alle av romerne som visste det ene og det andre om tortur, når han kunne ha fått absolutt alt han ønsket seg i form av makt, rikdom, nytelse, samt utallige andre ting?

Anonymkode: 03572...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kunne du se noen ikke bare noen tusen år, men en evighet fram i tid, hadde du forstått dette.

Hint: Hvorfor døde Jesus, som selv var Gud, en forferdelig død på korset som ble regnet for å være den verste straffen av dem alle av romerne som visste det ene og det andre om tortur, når han kunne ha fått absolutt alt han ønsket seg i form av makt, rikdom, nytelse, samt utallige andre ting?

Beklager - logget meg inn med feil bruker; jeg som skrev dette er Anonymkode: bdac6...08a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gud kunne jo bare bestemt at han ikke trengte å ofre sønnen sin/seg selv ved å si at menneskene ikke trenger forlatelse for sine synder. Hvorfor gjorde han ikke det? Man må jo anta at synd er et konsept gud selv har oppfunnet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så fordi Gud kanskje har en langsiktig plan, så må kristne bare godta all elendighet? Hvorfor har han en plan som må innebære så mye vondt, hvis han er allmektig? 🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så fordi Gud kanskje har en langsiktig plan, så må kristne bare godta all elendighet? Hvorfor har han en plan som må innebære så mye vondt, hvis han er allmektig? 🤔

Lurer på hvorfor gud lot min skjønne, snille, gode og dypt kristne onkel dø av kreft i en alder av 50. Hvilken plan er det, liksom... han hadde masse kristne venner som kom innom og ba for ham hver eneste dag. Hvorfor hjalp ikke det i det hele tatt? Håper noen kristne kan svare 😊😊😊😊

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei, problemet er at du og jeg er mennesker, og vi ser ting i et uhyre begrenset perspektiv.

Siterer Matteus 16:21-26, som forteller hvordan Peter reagerte da han fikk vite at Jesus skulle dø; en naturlig reaksjon, slik også vi ville ha reagert:

https://www.bible.com/no/bible/102/MAT.16.NB

Sitat

Fra den tiden begynte Jesus å gjøre det klart for disiplene sine at han måtte dra til Jerusalem, og at han skulle lide meget av de eldste og yppersteprestene og de skriftlærde, at han skulle bli slått i hjel, og at han skulle reises opp på den tredje dagen.

Da tok Peter ham til side og ga seg til å irettesette ham og sa: Gud fri deg, Herre! Dette må aldri skje deg! Men han snudde seg og sa til Peter: Vik bak meg, Satan! Du er til anstøt for meg, for du har ikke sans for det som hører Gud til, men bare for det som hører menneskene til. Da sa Jesus til disiplene sine: Om noen vil komme etter meg, da må han fornekte seg selv, ta sitt kors opp og følge meg.

For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det. For hva gagner det et menneske om han vinner hele verden, men tar skade på sin sjel? Eller hva kan et menneske gi til vederlag for sin sjel?

I våre øyne er lidelse noe man ønsker å unngå.

Men det vi mennesker ikke klarer å forstå, er helheten og meningen med det hele; at en ukrainer går til tannlegen på grunn av en skrekkelig tannpine som plager ham, kan være nettopp det som redder vedkommendes liv, da russerne i mellomtiden bomber boligblokken.

Ifølge KG-brukerne burde han ikke ha fått tannpine, men kost seg foran TV-en i øyeblikket bombene falt; vi tenker som mennesker; i forhold til et noen som kan skue inn i evigheten vet vi null og niks, akkurat som praktisk tenkende Peter heller ikke forstod hensikten med Jesus' død den gang.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, problemet er at du og jeg er mennesker, og vi ser ting i et uhyre begrenset perspektiv.

Siterer Matteus 16:21-26, som forteller hvordan Peter reagerte da han fikk vite at Jesus skulle dø; en naturlig reaksjon, slik også vi ville ha reagert:

https://www.bible.com/no/bible/102/MAT.16.NB

I våre øyne er lidelse noe man ønsker å unngå.

Men det vi mennesker ikke klarer å forstå, er helheten og meningen med det hele; at en ukrainer går til tannlegen på grunn av en skrekkelig tannpine som plager ham, kan være nettopp det som redder vedkommendes liv, da russerne i mellomtiden bomber boligblokken.

Ifølge KG-brukerne burde han ikke ha fått tannpine, men kost seg foran TV-en i øyeblikket bombene falt; vi tenker som mennesker; i forhold til et noen som kan skue inn i evigheten vet vi null og niks, akkurat som praktisk tenkende Peter heller ikke forstod hensikten med Jesus' død den gang.

Kan også legge til at en verden i sus og dus her på jorden uten lidelse og med all verdens goder, er ikke en verden jeg ville ha foretrukket å leve i, for dette ville ha vært en verden full av dekadente egoister som bare tenkte på seg selv.

Lidelse har en mening selv om ikke vi klarer å forstå hensikten bak, humoristisk illustrert i "Knøttene":

pe140914.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan også legge til at en verden i sus og dus her på jorden uten lidelse og med all verdens goder, er ikke en verden jeg ville ha foretrukket å leve i, for dette ville ha vært en verden full av dekadente egoister som bare tenkte på seg selv.

Lidelse har en mening selv om ikke vi klarer å forstå hensikten bak, humoristisk illustrert i "Knøttene":

pe140914.jpg

Dette er en sånn typisk helgardering man alltid ser fra religiøse. Hva var meningen med Holocaust, sånn fra guds perspektiv? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel innsett for lenge siden at enten så finnes det ikke noe gud eller så er det gud som er djevelen selv.
Men de kristne har svar på det, og svaret er alltid "fri vilje" eller "gud har en plan for alt" :)

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hololo skrev (2 minutter siden):

Har vel innsett for lenge siden at enten så finnes det ikke noe gud eller så er det gud som er djevelen selv.
Men de kristne har svar på det, og svaret er alltid "fri vilje" eller "gud har en plan for alt" :)

Har til og med fått høre at kreft er et resultat av menneskers ondskap. Javel, ja...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...