Gå til innhold

"600 timer pleieerfaring" - tørke gamle i rompa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kikket på OUS sine sider om pleieassistent-stilling her om dagen da jeg utdanner meg innen helse. Der sto det at man minst må ha 600 timer pleieerfaring. Problemet er - det finnes ingen utdypning på nøyaktig hva pleieerfaring innebærer... kun at det må være dokumentert og ha funnet sted på et sykehus/sykehjem.

Jeg er ikke egentlig så gira på å tørke eldre i rumpa med mindre jeg må, og lurer derfor på om dette teller som "pleie" eller om det må være mer klinisk, typ. rense sår, for å telle? 

Og hvis du har jobbet med syke og pleiet dem, hvor lang tid tar det før man blir vandt til de mindre elegante sidene av jobben? Kjenner jeg gruer meg litt, men de 600 timene må jo innfris...

Anonymkode: b91d5...c92

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kikket på OUS sine sider om pleieassistent-stilling her om dagen da jeg utdanner meg innen helse. Der sto det at man minst må ha 600 timer pleieerfaring. Problemet er - det finnes ingen utdypning på nøyaktig hva pleieerfaring innebærer... kun at det må være dokumentert og ha funnet sted på et sykehus/sykehjem.

Jeg er ikke egentlig så gira på å tørke eldre i rumpa med mindre jeg må, og lurer derfor på om dette teller som "pleie" eller om det må være mer klinisk, typ. rense sår, for å telle? 

Og hvis du har jobbet med syke og pleiet dem, hvor lang tid tar det før man blir vandt til de mindre elegante sidene av jobben? Kjenner jeg gruer meg litt, men de 600 timene må jo innfris...

Det tok kanskje 2-3 dager å bli vant til det. Null stress. Jeg kom inn i hjemmesykepleien som ufaglært, og syntes ikke det var vanskelig å lære å forholde meg til bleieskift/kateter/dusjing/tømminger etc. Foreslår at du legger bort tankegangen “tørke gamle folk i rumpa”, det er bare nedlatende. Du skal bare hjelpe mennesker med det de har behov for av pleie. En vakker dag er det du eller en du er glad i som trenger hjelp til dette for å leve et verdig liv. 

Anonymkode: e0231...489

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke egentlig så gira på å tørke eldre i rumpa med mindre jeg må (...)

Vet ikke helt hvordan jeg skal si dette annet enn at det høres ut som at du er i ferd med å velge feil yrke.

Ingen gleder seg til denne delen av jobben, kan det hende at du passer bedre i en jobb som ikke innebærer stell av syke eller gamle folk (som alle kan medføre håndtering av kroppsvæsker)?

Anonymkode: c5f11...8eb

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

600 timer tilsvarer 4 mnd jobb. Så det er jo ikke akkurat et stort krav. 

Pleie betyr omsorg for andre. Om du har jobbet som assistent teller dette uansett om du i hovedsak tar sårstell eller vasker. Får du jobb på sykehus eller sykehjem kommer du uansett til å måtte gjøre begge deler. 

Anonymkode: 9dc40...d66

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Pleie er pleie. Med alt det innebærer. Individuelt og avhengig av pasienten og dagsformen. 
« Tørke de eldre i rumpa» innebærer en hel del observasjoner, drøfte tiltak med kollegaer og andre yrkesgrupper basert på observasjoner. Samhandling med pasienter, tverrfaglig og med pårørende. 
Det er gode grunner til at det er krav på minimum 600 timer i pleie. Og forstår også hvorfor det blir brukt mindre og mindre ufaglærte. 

Anonymkode: 61ac5...0c7

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Pleieerfaring er nok all erfaring i sykehjem/hjemmesykepleie/omsorgsbolig. Altså at du har måttet jobbe 600 timer med det. 

Som pleieassistent i sykehus vil du i hovedsak gjøre stell og enkle målinger av vitalia, matservering etc uansett. 

Anonymkode: 870be...c0e

• Liker 6
Skrevet

For en holdning! For alle pasienters skyld; velg et annet yrke.

Anonymkode: eaeff...a28

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Som pleieassistent på sykehus så er det nok stell, følge på toalettet, servere mat og annet forefallende arbeid. Sårstell, medisinering osv, er det nok sykepleierne som gjør.

Du vil vel få mest pleieerfaring på sykehjem, å da stell av pasienter/ beboere, følge de på toalettet, bistå under måltider. Men hvis du ikke vil "tørke eldre i ræva" så blir nok en stilling som pleieassistent feil for deg. Det er assistentene som er nederst på rangstigen, å de får da oppgaver som de kan utføre uten utdanning. 

Anonymkode: 9a7bd...c10

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Pleieassistent på OUS er 100% garantert tørke eldre folk i rumpa-jobb.

Anonymkode: 2f734...969

• Liker 1
Skrevet

Det er så typisk at folk som aldri har vært innom helse/omsorg som tror at hele dagen er å tørke rumper.

tror du det er det eneste en gjør i barnehagen og?

Anonymkode: 73cbc...a0f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

600 timer tilsvarer 4 mnd jobb. Så det er jo ikke akkurat et stort krav. 

Pleie betyr omsorg for andre. Om du har jobbet som assistent teller dette uansett om du i hovedsak tar sårstell eller vasker. Får du jobb på sykehus eller sykehjem kommer du uansett til å måtte gjøre begge deler. 

Anonymkode: 9dc40...d66

En assistent uten erfaring får forhåpentligvis ikke ansvar for sårstell. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

En assistent uten erfaring får forhåpentligvis ikke ansvar for sårstell. 

Det håper for guds skyld ikke jeg heller! 

Sorry, men som assistent får du de enkle oppgavene som alle kan gjøre. Det innebærer mye stell, bistand ved toalettbesøk og tilrettelegging av måltid. 

Og vit at det er så sinnsykt mange viktige observasjoner som gjøres under stell og “tørking av ræv”. 
Det er en forferdelig dårlig holdning som du bare kan drite i å ha. Dropp for guds skyld å søke jobb og ta utdanning i helse med den holdningen der. 

Anonymkode: ed805...5c4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

600 timer er jo ingenting, det går jo fort det. 

Hvis du skal inn i en slik jobb så må du innse at dette er en del av jobben., Av og til står man til ørene i avføring, oppkast og bleier. Men man må jo huske det er en person bak dette og ta det som det det er, naturlig del av livet og jobben.

Har en venn som startet i jobben for et par måneder siden og han brakk seg bare han luktet oppkast, nå kan han tygge maten sin mens han vasker oppkast av gulvet. Man blir raskt herdet når man først er i gang.

Anonymkode: affaf...e35

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Og forstår også hvorfor det blir brukt mindre og mindre ufaglærte. 

Anonymkode: 61ac5...0c7

Dette har totalt snudd. Det er desperat mangel på sykepleiere, så nå forsvinner policyen med at de skal gjøre alt og inn kommer de ufaglærte nettopp for å hindre at man bruker sykepleiere til å smøre brødskiver og tørke rumper som igjen fører til at man må leie inn. 

Anonymkode: 9dbb1...e72

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Tror du at en «pleier» får utlevert rumper nok til å tørke på løpende bånd i 600 timer? 
Pleie er alt du gjør i løpet av en arbeidsdag på en vakt på en avdeling med pasienter. 
En pleieassistent får heller ikke gjøre alt mulig av oppgaver, særlig ikke sykepleieroppgaver. 
OUS har fra flere tiår tilbake være flinke og kreative mht å ta inn mennesker som trenger erfaring for å komme videre i et utdanningsformål. 
For noen år siden var det unge som gikk rundt med safttralle der og tilbød alle pasientene drikke på avdelingen. Både for å få jobberfaring men og for å få erfaring i å snakke Norsk og å kommunisere med pasienter. Så OUS tenker alternativt i forhold til mange andre helseforetak. 

Anonymkode: 09bfc...cbf

• Liker 1
Skrevet

TS her,

Så stillingen som pleieassistent blir altså stort sett å tørke. Det går helt fint for meg, vet ikke hvor folk fikk inntrykk av at jeg er uegnet kun fordi jeg ikke vil ha med å gjøre mer avføring enn jeg må? Det er jo helt naturlig. Men jeg skal som sagt gjøre det for jobbens skyld.

Det står at man må ha vært pleieasisstent / jobbet med pleie i enten sykehus eller sykehjem. Jeg tenker i første omgang sykehjem, men lurer på om hjemmesykepleien teller her da jeg har førerkortet? Tenker det i alle fall er bedre betalt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her,

Så stillingen som pleieassistent blir altså stort sett å tørke. Det går helt fint for meg, vet ikke hvor folk fikk inntrykk av at jeg er uegnet kun fordi jeg ikke vil ha med å gjøre mer avføring enn jeg må? Det er jo helt naturlig. Men jeg skal som sagt gjøre det for jobbens skyld.

Det står at man må ha vært pleieasisstent / jobbet med pleie i enten sykehus eller sykehjem. Jeg tenker i første omgang sykehjem, men lurer på om hjemmesykepleien teller her da jeg har førerkortet? Tenker det i alle fall er bedre betalt.

Det er jo måten du formulerer det på selv. Når du skriver at du ikke er så gira på å “tørke eldre i rumpa med mindre du må” opplever jeg det som at du generelt ikke er spesielt gira på å være pleieassistent/jobbe i helsevesenet. 
Assistenter får ikke oppgaver som sårstell osv.

Uansett om du jobber på sykehjem eller hjemmesykepleien vil du få like oppgaver. 
Begge er kommunalt, ergo likt betalt. 

Anonymkode: ed805...5c4

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Pleie er:

Vekke gamle om morgenen

Få dem ut av senga; med brett eller "heis" om de ikke er helt mobile

Ta dem i dusjen og vaske dem over alt

Gre hår

Klippe negler

Pusse tenner

Kle på (vanskeligere enn det høres ut til)

Finne mat til, mose maten om nødvendig, mate med skje om nødvendig 

Dele ut medisiner 

Ta folk på do

Hjelpe folk opp når de faller

Legge merke til om de har det bra...og ikke feks dør stille (skjedde meg)

Høre på når de er lei seg eller forvirra

Synge med de gamle (lær deg salmer, gamle svisker og hele regla lokale sanger)

Sitte dødsvakt 

Rydde rommet etter at de er død (om pårørende ikke har anledninger selv)

Passe på at demente ikke stikker av og ut i bilveien på jakt etter barndomshjemmet....

Servere lunsj

Ta med ut på tur

Servere kaffe

Vaske klær

Vaske bekken og flasker i steamer

Bestille inn mat

Servere middag

Plastre sår 

Rydde opp i misforståelser 

Vaske gebiss (tips: zalo)

Hjelpe til med kveldsststell og smøre føttene 

Kle av (lettere enn på)

Snakke med pårørende 

Svare på mange rare spørsmål og om om igjen, hvert 5.minutt, feks: hvor er mannen min? (Han har vært død i 20 år)

Høre gamle historier om og om igjen (har jeg fortalt omda jeg serverte rømmekolle til kong Haakon? hørte jeg ca 1000 ganger på 3 år. Jeg svarte selvsagt nei hver gang. For hun elsket å fortelle den historia)

Få pårørende til å komme med nok klær fordi alt de har er slitt eller de harde gått ned 15 kilo på 6 mnd 

Håndtere brev og andre viktige papirer

Passe på at de gamle drikker nok

Holde rede på viktige diagnoser 

Tørke opp oppkast/urin/avføring/blod

Passe på at de gamle ikke ramler i trappa osv.

Anonymkode: 98a11...31c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Med den holdningen du viser, er det best at du utdanner deg til et yrke som ikke har med pleie og helsesektor å gjøre.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Pleie er:

Vekke gamle om morgenen

Få dem ut av senga; med brett eller "heis" om de ikke er helt mobile

Ta dem i dusjen og vaske dem over alt

Gre hår

Klippe negler

Pusse tenner

Kle på (vanskeligere enn det høres ut til)

Finne mat til, mose maten om nødvendig, mate med skje om nødvendig 

Dele ut medisiner 

Ta folk på do

Hjelpe folk opp når de faller

Legge merke til om de har det bra...og ikke feks dør stille (skjedde meg)

Høre på når de er lei seg eller forvirra

Synge med de gamle (lær deg salmer, gamle svisker og hele regla lokale sanger)

Sitte dødsvakt 

Rydde rommet etter at de er død (om pårørende ikke har anledninger selv)

Passe på at demente ikke stikker av og ut i bilveien på jakt etter barndomshjemmet....

Servere lunsj

Ta med ut på tur

Servere kaffe

Vaske klær

Vaske bekken og flasker i steamer

Bestille inn mat

Servere middag

Plastre sår 

Rydde opp i misforståelser 

Vaske gebiss (tips: zalo)

Hjelpe til med kveldsststell og smøre føttene 

Kle av (lettere enn på)

Snakke med pårørende 

Svare på mange rare spørsmål og om om igjen, hvert 5.minutt, feks: hvor er mannen min? (Han har vært død i 20 år)

Høre gamle historier om og om igjen (har jeg fortalt omda jeg serverte rømmekolle til kong Haakon? hørte jeg ca 1000 ganger på 3 år. Jeg svarte selvsagt nei hver gang. For hun elsket å fortelle den historia)

Få pårørende til å komme med nok klær fordi alt de har er slitt eller de harde gått ned 15 kilo på 6 mnd 

Håndtere brev og andre viktige papirer

Passe på at de gamle drikker nok

Holde rede på viktige diagnoser 

Tørke opp oppkast/urin/avføring/blod

Passe på at de gamle ikke ramler i trappa osv.

Anonymkode: 98a11...31c

Deg vil ikke jeg komme nær med gebiss. Man børster ikke gebiss med Zalo. Fysj å få noe slikt i munnen. 

Anonymkode: 09bfc...cbf

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...