Gå til innhold

Nasjonale prøver femte trinn.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

fått svarene på nasjonale prøver og ser disse poengene og mestrinsnivåene. Er det noen som vet toppskoren, er det 0-100?

Anonymkode: 8df04...b25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

100 er gjennomsnitt. Resultat går både over og under det.

Anonymkode: f964b...ec3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

100 er gjennomsnitt. Resultat går både over og under det.

Anonymkode: f964b...ec3

100 er ikke gjennomsnittet nei. Mestringsnivå tre(høyeste) går fra rundt 57 og oppover; men står ikke noe hva høyeste scoren er.

Anonymkode: 8df04...b25

  • Liker 1
Skrevet

Så på engelskprøven hvertfall, så er høyeste skalapoeng 80. Nivå 3 er 58-80 skalapoeng. Litt usikker på om det er likt på alle prøvene. 

Anonymkode: 47967...8d1

Skrevet (endret)

I matematikk er nivå 1 = 1 til 43 poeng, nivå 2 = 44 til 56 poeng og nivå 3 = 57 poeng og opp.

I engelsk er nivå 1 = 1 til 42 poeng, nivå 2 er 43 til 57 poeng og nivå 3 er 58 poeng og opp.

I lesing er nivå 1 = 1 til 42 poeng, nivå 2 er 43 til 55 poeng og nivå 3 er 56 poeng og opp.

Gjennomsnitt er satt til 50 på alle tre.

Endret av Arkana
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Her fikk han nivå 3 i engelsk og nivå 2 i norsk og matte fikk vi beskjed om 

Anonymkode: 08f2b...70e

Skrevet

Får man tilbakemelding på prøvene? Her har vi ikke fått. Og når jeg søker opp skolen, så kommer det ikke opp noen tall

Anonymkode: a4056...770

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Får man tilbakemelding på prøvene? Her har vi ikke fått. Og når jeg søker opp skolen, så kommer det ikke opp noen tall

Anonymkode: a4056...770

Du må søke opp nasjonale prøver, der klikker du deg inn på fylket ditt, kommunen og skolen på Udir. no

Fikk resultatet på elevsamtale.

Anonymkode: 08f2b...70e

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

100 er gjennomsnitt. Resultat går både over og under det.

Anonymkode: f964b...ec3

Det er nok kartleggeren du tenker på, der ligger norm på 100 😊

Anonymkode: 4bba1...3fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Får man tilbakemelding på prøvene? Her har vi ikke fått. Og når jeg søker opp skolen, så kommer det ikke opp noen tall

Anonymkode: a4056...770

 

Her blir resultatet på de nasjonale prøvene tatt opp på utviklingssamtalen. Vi får også vite hvordan skolen/trinnet gjør det i forhold til landsgjennomsnittet. 

Skrevet

Og de svake elevene får stå over. 

Dette er ikke riktige målinger!!

Anonymkode: 943f5...38c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må søke opp nasjonale prøver, der klikker du deg inn på fylket ditt, kommunen og skolen på Udir. no

Fikk resultatet på elevsamtale.

Anonymkode: 08f2b...70e

Står bare *

Anonymkode: a4056...770

Skrevet
Arkana skrev (14 timer siden):

I matematikk er nivå 1 = 1 til 43 poeng, nivå 2 = 44 til 56 poeng og nivå 3 = 57 poeng og opp.

I engelsk er nivå 1 = 1 til 42 poeng, nivå 2 er 43 til 57 poeng og nivå 3 er 58 poeng og opp.

I lesing er nivå 1 = 1 til 42 poeng, nivå 2 er 43 til 55 poeng og nivå 3 er 56 poeng og opp.

Gjennomsnitt er satt til 50 på alle tre.

Ja, dette så jeg. Jeg lurte på hva max poeng var. 58 og oppover - opp til hva?

-ts

Anonymkode: 8df04...b25

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og de svake elevene får stå over. 

Dette er ikke riktige målinger!!

Anonymkode: 943f5...38c

Skolen har egentlig ikke anledning til å frita elever uten vedtak. Elever med fritak bør i mange tilfeller fritas fra de prøvene. Det er etisk problematisk å tvinge elever til å gjennomføre prøver de ikke har forutsetning for å mestre. Det handler ikke om å pynte på resultatene, skolene vet allerede at de elevene ikke har tilfredsstillende utbytte av undervisningen.

Anonymkode: a05e1...e8b

  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, dette så jeg. Jeg lurte på hva max poeng var. 58 og oppover - opp til hva?

-ts

Anonymkode: 8df04...b25

Det varierer fra år til år. I år var det på noen av prøvene færre oppgaver enn i fjor. Poenget er at prøvene normeres alltid etter at alle elever i Norge har gjennomført. 50% er alltid midt i nivå 2. På denne måten skiller disse prøvene seg fra andre prøver som bare er ment å sile ut de man er bekymret for. Nasjonale prøver skal også fange opp de sterkeste elevene. Nivå 3 er høyeste og nivå 1 er laveste. Noen år er oppgavene vanskeligere, da trenger man kanskje færre riktige for å komme på nivå 2.

Anonymkode: a05e1...e8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og de svake elevene får stå over. 

Dette er ikke riktige målinger!!

Anonymkode: 943f5...38c

Da blir det jo feil. Da får de jo ikke tatt tak i det dersom scoren skulle være lav

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skolen har egentlig ikke anledning til å frita elever uten vedtak. Elever med fritak bør i mange tilfeller fritas fra de prøvene. Det er etisk problematisk å tvinge elever til å gjennomføre prøver de ikke har forutsetning for å mestre. Det handler ikke om å pynte på resultatene, skolene vet allerede at de elevene ikke har tilfredsstillende utbytte av undervisningen.

Anonymkode: a05e1...e8b

Da må de jo gjøre noe med undervisningsmetodene

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det varierer fra år til år. I år var det på noen av prøvene færre oppgaver enn i fjor. Poenget er at prøvene normeres alltid etter at alle elever i Norge har gjennomført. 50% er alltid midt i nivå 2. På denne måten skiller disse prøvene seg fra andre prøver som bare er ment å sile ut de man er bekymret for. Nasjonale prøver skal også fange opp de sterkeste elevene. Nivå 3 er høyeste og nivå 1 er laveste. Noen år er oppgavene vanskeligere, da trenger man kanskje færre riktige for å komme på nivå 2.

Anonymkode: a05e1...e8b

Ok, sønnen min lurte på hvor mange feil han fikk spesielt i matte og det klarer jeg ikke finne ut uten å vite max mulige poengsum… Det burde jo stå et sted😅

-ts

Anonymkode: 8df04...b25

Skrevet
Maleficenta skrev (9 timer siden):

Da må de jo gjøre noe med undervisningsmetodene

Ok, hvilke undervisningsmetoder foreslår du for en med omfattende diagnoser som ikke kan verken lese og skrive i 5 trinn, og stort sett aldri er i klasserommet? 

For jeg mener bestemt at en slik prøve vil sikre en voldelig utagering pga manglende mestring. Jeg vet at han ikke kan dette. Hvorfor skal jeg sette ham i den situasjonen og risikere både hans og medelevenes trygge skolemiljø? Fordi du ønsker å se en 0,2% mer reell fremstilling av kunnskapsnivået på akkurat denne skolen? Eller kan lærerne få gjøre jobben sin kanskje. 

Anonymkode: 6fa6d...229

  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok, hvilke undervisningsmetoder foreslår du for en med omfattende diagnoser som ikke kan verken lese og skrive i 5 trinn, og stort sett aldri er i klasserommet? 

For jeg mener bestemt at en slik prøve vil sikre en voldelig utagering pga manglende mestring. Jeg vet at han ikke kan dette. Hvorfor skal jeg sette ham i den situasjonen og risikere både hans og medelevenes trygge skolemiljø? Fordi du ønsker å se en 0,2% mer reell fremstilling av kunnskapsnivået på akkurat denne skolen? Eller kan lærerne få gjøre jobben sin kanskje. 

Anonymkode: 6fa6d...229

De må ha flere spesialskoler. Det er en tabbe at alle skal gå på samme skole uavhengig av slike ting du nevner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...