Gå til innhold

Nasjonale prøver femte trinn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

fått svarene på nasjonale prøver og ser disse poengene og mestrinsnivåene. Er det noen som vet toppskoren, er det 0-100?

Anonymkode: 8df04...b25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

100 er gjennomsnitt. Resultat går både over og under det.

Anonymkode: f964b...ec3

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

100 er ikke gjennomsnittet nei. Mestringsnivå tre(høyeste) går fra rundt 57 og oppover; men står ikke noe hva høyeste scoren er.

• Liker 1
Skrevet

Så på engelskprøven hvertfall, så er høyeste skalapoeng 80. Nivå 3 er 58-80 skalapoeng. Litt usikker på om det er likt på alle prøvene. 

Anonymkode: 47967...8d1

Skrevet (endret)

I matematikk er nivå 1 = 1 til 43 poeng, nivå 2 = 44 til 56 poeng og nivå 3 = 57 poeng og opp.

I engelsk er nivå 1 = 1 til 42 poeng, nivå 2 er 43 til 57 poeng og nivå 3 er 58 poeng og opp.

I lesing er nivå 1 = 1 til 42 poeng, nivå 2 er 43 til 55 poeng og nivå 3 er 56 poeng og opp.

Gjennomsnitt er satt til 50 på alle tre.

Endret av Arkana
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Her fikk han nivå 3 i engelsk og nivå 2 i norsk og matte fikk vi beskjed om 

Anonymkode: 08f2b...70e

Skrevet

Får man tilbakemelding på prøvene? Her har vi ikke fått. Og når jeg søker opp skolen, så kommer det ikke opp noen tall

Anonymkode: a4056...770

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Får man tilbakemelding på prøvene? Her har vi ikke fått. Og når jeg søker opp skolen, så kommer det ikke opp noen tall

Du må søke opp nasjonale prøver, der klikker du deg inn på fylket ditt, kommunen og skolen på Udir. no

Fikk resultatet på elevsamtale.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er nok kartleggeren du tenker på, der ligger norm på 100 😊

Anonymkode: 4bba1...3fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her blir resultatet på de nasjonale prøvene tatt opp på utviklingssamtalen. Vi får også vite hvordan skolen/trinnet gjør det i forhold til landsgjennomsnittet. 

Skrevet

Og de svake elevene får stå over. 

Dette er ikke riktige målinger!!

Anonymkode: 943f5...38c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må søke opp nasjonale prøver, der klikker du deg inn på fylket ditt, kommunen og skolen på Udir. no

Fikk resultatet på elevsamtale.

Står bare *

Skrevet
Arkana skrev (14 timer siden):

I matematikk er nivå 1 = 1 til 43 poeng, nivå 2 = 44 til 56 poeng og nivå 3 = 57 poeng og opp.

I engelsk er nivå 1 = 1 til 42 poeng, nivå 2 er 43 til 57 poeng og nivå 3 er 58 poeng og opp.

I lesing er nivå 1 = 1 til 42 poeng, nivå 2 er 43 til 55 poeng og nivå 3 er 56 poeng og opp.

Gjennomsnitt er satt til 50 på alle tre.

Ja, dette så jeg. Jeg lurte på hva max poeng var. 58 og oppover - opp til hva?

-ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skolen har egentlig ikke anledning til å frita elever uten vedtak. Elever med fritak bør i mange tilfeller fritas fra de prøvene. Det er etisk problematisk å tvinge elever til å gjennomføre prøver de ikke har forutsetning for å mestre. Det handler ikke om å pynte på resultatene, skolene vet allerede at de elevene ikke har tilfredsstillende utbytte av undervisningen.

Anonymkode: a05e1...e8b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, dette så jeg. Jeg lurte på hva max poeng var. 58 og oppover - opp til hva?

-ts

Det varierer fra år til år. I år var det på noen av prøvene færre oppgaver enn i fjor. Poenget er at prøvene normeres alltid etter at alle elever i Norge har gjennomført. 50% er alltid midt i nivå 2. På denne måten skiller disse prøvene seg fra andre prøver som bare er ment å sile ut de man er bekymret for. Nasjonale prøver skal også fange opp de sterkeste elevene. Nivå 3 er høyeste og nivå 1 er laveste. Noen år er oppgavene vanskeligere, da trenger man kanskje færre riktige for å komme på nivå 2.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da blir det jo feil. Da får de jo ikke tatt tak i det dersom scoren skulle være lav

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skolen har egentlig ikke anledning til å frita elever uten vedtak. Elever med fritak bør i mange tilfeller fritas fra de prøvene. Det er etisk problematisk å tvinge elever til å gjennomføre prøver de ikke har forutsetning for å mestre. Det handler ikke om å pynte på resultatene, skolene vet allerede at de elevene ikke har tilfredsstillende utbytte av undervisningen.

Da må de jo gjøre noe med undervisningsmetodene

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det varierer fra år til år. I år var det på noen av prøvene færre oppgaver enn i fjor. Poenget er at prøvene normeres alltid etter at alle elever i Norge har gjennomført. 50% er alltid midt i nivå 2. På denne måten skiller disse prøvene seg fra andre prøver som bare er ment å sile ut de man er bekymret for. Nasjonale prøver skal også fange opp de sterkeste elevene. Nivå 3 er høyeste og nivå 1 er laveste. Noen år er oppgavene vanskeligere, da trenger man kanskje færre riktige for å komme på nivå 2.

Ok, sønnen min lurte på hvor mange feil han fikk spesielt i matte og det klarer jeg ikke finne ut uten å vite max mulige poengsum… Det burde jo stå et sted😅

-ts

Skrevet
Maleficenta skrev (9 timer siden):

Da må de jo gjøre noe med undervisningsmetodene

Ok, hvilke undervisningsmetoder foreslår du for en med omfattende diagnoser som ikke kan verken lese og skrive i 5 trinn, og stort sett aldri er i klasserommet? 

For jeg mener bestemt at en slik prøve vil sikre en voldelig utagering pga manglende mestring. Jeg vet at han ikke kan dette. Hvorfor skal jeg sette ham i den situasjonen og risikere både hans og medelevenes trygge skolemiljø? Fordi du ønsker å se en 0,2% mer reell fremstilling av kunnskapsnivået på akkurat denne skolen? Eller kan lærerne få gjøre jobben sin kanskje. 

Anonymkode: 6fa6d...229

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok, hvilke undervisningsmetoder foreslår du for en med omfattende diagnoser som ikke kan verken lese og skrive i 5 trinn, og stort sett aldri er i klasserommet? 

For jeg mener bestemt at en slik prøve vil sikre en voldelig utagering pga manglende mestring. Jeg vet at han ikke kan dette. Hvorfor skal jeg sette ham i den situasjonen og risikere både hans og medelevenes trygge skolemiljø? Fordi du ønsker å se en 0,2% mer reell fremstilling av kunnskapsnivået på akkurat denne skolen? Eller kan lærerne få gjøre jobben sin kanskje. 

Anonymkode: 6fa6d...229

De må ha flere spesialskoler. Det er en tabbe at alle skal gå på samme skole uavhengig av slike ting du nevner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...