Gå til innhold

Hvordan merker en at noen er personlighetsforstyrrelser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen her inne som er forstyrra? Det er litt mye som ikke alltid er så velmenende her.

Men nå skal jeg ut av forumet for i år.

Anonymkode: 5de92...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

At noen er personlighetsforstyrret, skulle det stå. Har det noe med å være velmenende å gjøre?

Anonymkode: 5de92...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer helt an på hvilken personlighetsforstyrrelse, håndteringen av den og din relasjon til vedkommende. 

God tur. 

Anonymkode: be88d...f34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som AB nevner over, det kommer veldig an på hvilken type personlighetsforstyrrelse det er snakk om. Noen kan man også merke bedre enn andre. Men felles for alle personlighetsforstyrrelser, er at personlighetstrekkene til vedkommende det gjelder, ofte er veldig forsterkede/ekstreme, og går negativt ut over personen selv, samt omgivelsene. 

- De kan være svært nærtagende, eksplodere fordi du ser på dem på feil måte. 
- Trenger råd og støtte med absolutt alt. Du må være med dem på butikken for å velge riktig type ost, hvis ikke får ikke personen seg mat. 
- De kan være manipulerende. 
- De kan være svært rigide, alt skal gjøres på deres måte, hvis ikke går verden i stå. 
- De kan være svært hissige og temperamentsfulle. 
- De kan isolere seg.
- Reagere på det andre sier/gjør på en uforventet eller merkelig måte. Eksempel, gråte av sorg (ikke glede) i et bryllup. De kan også ikke reagere i det hele tatt, der “vanlige” folk hadde reagert sterkt. 
- Mangel på empati. 
- Klarer ikke sette grenser.

Dette er bare noen eksempler jeg har erfart meg, både med jobb innenfor helse og blant folk jeg kjenner. Sier ikke at man har en personlighetsforstyrrelse kun fordi man huker av på noen av disse, men det er i hvert fall verdt å være obs på. 

Anonymkode: 2cf07...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...