Gå til innhold

Jeg driter i menns mentale helse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 12.17):

Her er enda en link: menns psykiske helse blir oftere tatt på alvor, og de får lettere hjelp: https://www.legeforeningen.no/om-oss/fond-og-legater/allmennmedisinsk-forskningsfond/forskningsnytt/lettere-for-menn-a-fa-hjelp-i-psykisk-helsevern/

Problemet er at de ikke oppsøker denne hjelpen: https://www.aleris.no/allmennlege/hvorfor-er-menn-redd-for-a-ga-til-legen/ Det maskuline selvbildet hindrer dem i å oppsøke nødvendig hjelp.

Det forskes som regel på unge, friske menn: https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-menneskekroppen-psykologi/derfor-forsker-vi-mest-pa-menn/566222 Hvorfor? Fordi det er for komplisert og kostnadskrevende å forske på kvinner. Samtidig som det er kvinner som føder nye skattebetalere. https://www.dagbladet.no/kultur/forskerne-bryr-seg-ikke-om-syke-kvinner-vil-heller-forske-pa-menn/69846797

Ved hjerneslag så har vi alle lært "smile, prate, løfte"-treenigheten for å avdekke pågående hjerneslag. HOS MENN. Hos kvinner er symptomene annerledes, men hører vi om dem? Nei. https://www.aldringoghelse.no/notiser/kvinner-kan-ha-andre-symptomer-pa-hjerneslag-enn-menn/

Anonymkode: 607b3...3fe

Ekspander  

Tror du misser poenget mitt kjære AnonymBruker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 12.17):

Her er enda en link: menns psykiske helse blir oftere tatt på alvor, og de får lettere hjelp: https://www.legeforeningen.no/om-oss/fond-og-legater/allmennmedisinsk-forskningsfond/forskningsnytt/lettere-for-menn-a-fa-hjelp-i-psykisk-helsevern/

Problemet er at de ikke oppsøker denne hjelpen: https://www.aleris.no/allmennlege/hvorfor-er-menn-redd-for-a-ga-til-legen/ Det maskuline selvbildet hindrer dem i å oppsøke nødvendig hjelp.

Det forskes som regel på unge, friske menn: https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-menneskekroppen-psykologi/derfor-forsker-vi-mest-pa-menn/566222 Hvorfor? Fordi det er for komplisert og kostnadskrevende å forske på kvinner. Samtidig som det er kvinner som føder nye skattebetalere. https://www.dagbladet.no/kultur/forskerne-bryr-seg-ikke-om-syke-kvinner-vil-heller-forske-pa-menn/69846797

Ved hjerneslag så har vi alle lært "smile, prate, løfte"-treenigheten for å avdekke pågående hjerneslag. HOS MENN. Hos kvinner er symptomene annerledes, men hører vi om dem? Nei. https://www.aldringoghelse.no/notiser/kvinner-kan-ha-andre-symptomer-pa-hjerneslag-enn-menn/

Ekspander  

Historisk sett har medisinsk forskning i stor grad vært dominert av studier på menn, særlig når det gjelder kliniske studier og medisinsk utvikling. Dette har ført til en skjevhet i forståelsen av hvordan sykdommer og behandlinger påvirker kvinner, som kan ha andre biologiske og hormonelle forutsetninger enn menn.

Grunner til dominansen av menn i forskning:

1. Bekymringer for graviditet: Kvinner i fertil alder har ofte blitt ekskludert fra studier på grunn av risikoen for skadelige effekter på en eventuell graviditet.

2. Hormonelle svingninger: Kvinners hormonelle sykluser har blitt sett på som "kompliserende faktorer" som kunne forvride resultatene.

3. Militærmedisinens innflytelse: Mange tidlige studier var knyttet til militæret, der deltakerne i hovedsak var menn.

Endringer og dagens situasjon:

De siste tiårene har det vært en økt bevissthet om dette problemet, og mange forskningsmiljøer har nå et krav om å inkludere både menn og kvinner for å sikre representativitet. For eksempel påla USAs National Institutes of Health (NIH) i 1993 at kliniske studier skulle inkludere begge kjønn med mindre det var en klar vitenskapelig grunn til ikke å gjøre det.

Imidlertid er det fremdeles forskjeller:

Hjerte- og karsykdommer: Det er forsket mye på menn, selv om kvinner ofte har andre symptomer og risikofaktorer for disse sykdommene.

Psykisk helse: Studier på depresjon og angst inkluderer ofte flere kvinner, fordi disse lidelsene er mer utbredt blant kvinner.

Kvinnehelse: Det er økende forskning på områder som kun gjelder kvinner, som endometriose og menopause, men de har historisk vært underprioritert.

Oppsummering:

Selv om det nå gjøres innsats for å inkludere begge kjønn i medisinsk forskning, har mange områder fortsatt en skjevhet. Forskning på menn har vært dominerende, men dette bildet er i endring, spesielt i vestlige land der kjønnsspesifikk medisin får mer oppmerksomhet.

Det er en pågående endring, men ingen grunn til å være så mannefiendtlig allikevel.

Anonymkode: a91ba...03b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.11.2024 den 13.02):

Menn har ikke reelle psykiske helseproblemer, det er oppdiktet av media gjennom menns overdrevne sutring. Kloden hadde vært mye bedre hvis 2/3 av menn forsvant over natta. Ikke perfekt, men bedre.

Anonymkode: c2ea4...f75

Ekspander  

Tankeeksperiment; hvilke 66,6 % av menn i familien din ønsker du livet av? Hvis du skal stå for dette utsagnet bør du kunne svare på det.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.11.2024 den 3.51):

Og derfor blir de ikke tatt seriøst. Hvis de virkelig mener at et one night stand fikser ensomheten deres, så bør de gå i behandling.

Ekspander  

Får du ons som mann er det fordi du er over gjennomsnittet attraktiv, hvis du får ons som kvinne er det fordi du er kvinne. Ons er ikke en bagatell for menn, slik som det er for kvinner.

Anonymkode: c8eaf...6d1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.11.2024 den 13.02):

Menn har ikke reelle psykiske helseproblemer, det er oppdiktet av media gjennom menns overdrevne sutring. Kloden hadde vært mye bedre hvis 2/3 av menn forsvant over natta. Ikke perfekt, men bedre.

Anonymkode: c2ea4...f75

Ekspander  

Så lenge menn kan si dette om kvinner uten moderering er det greit at denne kommentaren blir stående. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare fint for KGere å ha en gruppe til å hate. Hva annet skal de bruke tiden sin på hvis ikke?

Anonymkode: 297ca...87f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kim32 skrev (På 19.11.2024 den 18.46):

Dette er en tråd som gjør meg oppriktig trist. 

Kvinner og menn er nødt til å stå sammen for å bekjempe de samfunnsmessige utfordringene begge kjønn i dag opplever. Dersom vi går i fellen med "what-aboutism" og stråmann argumentasjon så er realiteten at eneste utfall er et mer polarisert samfunn uten empati for hverandre. 

Kvinnehelse er både menn og kvinners ansvar å fremme, det samme gjelder helsen til men, både mentalt og fysisk. 

Å la diskusjonen gå til hvem som får mest av velferdsgodene så burde diskusjonen heller være om det er nokk velferdsgoder til oss alle. 

Som man er jeg brennende opptatt av at kvinner kvinner ikke skal bli utsatt for overgrep, kunne føle seg trygg når de går hjem en sen kveld, at de ikke skal bli dømt for klesvalg eller andre måter å ytre personlighet på. Jeg er brennende opptatt av at kvinner skal ha råderett over egen kropp i abortspørsmålet. Når vi ser på statistikk for overgrep så er vi NØDT som samfunn til å ta grep, sikre god skolering av menn fra barneskole alder, sikre et godt rettsvesen som straffer hardt og som tror på kvinners beretning, og å gjøre terskelen langt lavere for å anmelde, dette spesielt mtp vold og overgrep i nære relasjoner. 

Samtidig så må vi ta men sin mentale helse på alvor, statistikken lyver ikke, og det er ingenting som hindrer oss i å samtidig ha fokus på kvinner sine problemer og utfordringer. Dersom vi klarer å operere med 2 tanker i hodet samtidig så vil vi se at samfunnet vårt vil være langt bedre for våre søstre og brødre, sønner og døtre, mødre og fedre. 

Jeg håper virkelig at denne tråden ikke er representativ for tankegodset hos den norske befolkning, fordi vi alle fortjener bedre, både menn og kvinner. 

Ekspander  

Denne holdningen er representativ for kulturkrigen, som mange ikke innrømmer sin deltakelse i. Der peker menn og kvinner på hverandre, snakker om egne problemer og er stille om den såkalte andres. De skylder på hverandre og gir faen i hverandre. Ja, selv offentlige samfunnsdebattanter gjør det. Bagatelliserer Den andres erfaringer, fremstiller de svakere, i motsetning til egen gruppe. Vi trenger nye stemmer og vi trenger de nå. Hvis de gamle stemmene vil være med må de faktisk forandre seg.

Anonymkode: b07a5...a1f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 9.32):

Får du ons som mann er det fordi du er over gjennomsnittet attraktiv, hvis du får ons som kvinne er det fordi du er kvinne. Ons er ikke en bagatell for menn, slik som det er for kvinner.

Ekspander  

Men du blir fortsatt ikke mindre ensom etter et ons. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.11.2024 den 19.00):

Kan du utdype med eksempler?

Anonymkode: a91ba...03b

Ekspander  

Ingen vits, hun har rett i det siste. Hvis man ikke ser det, er man like blind som man er hvis man ikke ser at menn blir tråkket på. Vi må ta tak i begges kjønns problemer, slutt å være så jævla nedlatende og bagatellisere andre problemer enn våre egne.

Anonymkode: b07a5...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør velge en annen overskift hvis du vil bli tatt seriøst. Håper ikke du jobber med mennesker.

Anonymkode: c402c...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt å kommentere saken, men dette er ikke serøs diskusjon, men mer hat ytringer.
Menn VS kvinner kan blir et større problem en alle andre nevnte individuelle problemer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 18.34):

Jepp, jeg sa det. Nå har vi hørt om dette i flere år i strekk, med nesten null forandring i menns holdninger underveis. De snakker om at vi må ta menns følelser på alvor. Det er jeg sikker på at 99,9% av kvinner allerede gjør, men det store spørsmålet er om menn gidder å ta hverandres følelser på alvor? I tillegg så brukes menns mentale helse altfor ofte som noe de bruker til å overkjøre kvinners problemer og homofile/transpersoner sine problemer. Det er en utrolig ufin og usminket måte å gå frem med saken sin på.

Jeg tror heller ikke nødvendigvis på denne "male loneliness"-epidemien som de prater om. Er det i det hele tatt noe bevis på at dette finnes? Og hvordan vet vi med sikkerhet at menn er mer ensomme enn kvinner? Og hvorfor er det mer synd i de om de er ensomme enn når kvinner er ensomme?

Menn, hvis dere forventer at folk skal ta denne bevegelsen seriøst, så får dere først begynne med dere selv. Se dere selv i speilet. Gjør dere nok for hverandre?

Anonymkode: 69909...c73

Ekspander  

Ja, menn gjør masse for hverandre. Det er ikke stort fokus på det. Ute av syne, ute av sinn. Menn gjør masse for kvinner også! Jeg har flere episoder bak meg der menn har hjulpet meg i potensielt farlige situasjoner, advart meg, tatt ansvar.
Hva som er "nok" bør defineres. Hvis nok for hverandre betyr i at det ikke er kvinners ansvar å bidra som medmennesker eller være en del av samfunnsutviklingen, så blir det aldri "nok", nei. Å starte med seg selv er ikke kjønnsspesifikt uansett hvor mye sukker vi heller over det.

Anonymkode: e92f9...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så sympatisk, sier vel ganske mye om deg. Tror jeg hadde følt meg ganske råtten om jeg gikk rundt å dreit i kvinners mentale helse, men nå har jeg heldigvis litt mer velutviklet empatiske evner enn som så. Hadde min kjæreste vist at hun hadde slike holdninger som deg, så hadde hun blitt dumpet på sekundet 

Anonymkode: 1e51c...b75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig fascinerende hvordan hver eneste tråd her inne som omhandler menn, menns helse og psykisk helse, alltid ender opp i at «menn får ikke pult og det er kvinnene som er problemet og løsningen»

Veldig fascinerende og ikke minst fryktelig navlebeskuende. Så lenge menn har denne holdningen til eget velbefinnende og kvinnens rolle i den, vil man bare løpe rundt å nite seg selv i halen.

Man kan ikke eksternalisere både problemer og løsningen. Nøkkelen til et godt liv ligger i all hovedsak hos en selv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (På 4.3.2025 den 9.27):

Utrolig fascinerende hvordan hver eneste tråd her inne som omhandler menn, menns helse og psykisk helse, alltid ender opp i at «menn får ikke pult og det er kvinnene som er problemet og løsningen»

Veldig fascinerende og ikke minst fryktelig navlebeskuende. Så lenge menn har denne holdningen til eget velbefinnende og kvinnens rolle i den, vil man bare løpe rundt å nite seg selv i halen.

Man kan ikke eksternalisere både problemer og løsningen. Nøkkelen til et godt liv ligger i all hovedsak hos en selv.

Ekspander  

Dette. Menn kan ikke kreve forståelse fra kvinner når de først klager på dårlig mental helse, men så avslører det egentlige problemet - at de ikke får pult. Ingen tar livet sitt eller får PTSD av UTELUKKENDE å ikke ha pult. De ødelegger for seg selv. Jeg kjenner flere menn med psykiske utfordringer som er reelle. Men de maser heller ikke om at de ikke får pult. De avslører virkelige problemer - og får støtte og sympati fra meg. Menn som mener de blir deprimert av å ikke få pult 20 år gamle, tynne og vakre jenter, får null sympati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sliter selv med angst og valgte å forsøke å få hjelp i det offentlige og være åpen om mine problemer. 

Til nå har jeg vært igjennom:

- 5 medisiner 

- 2 ulike dps 

- 6 ulike behandlingsformer 

Av dette har jeg oppnådd:

- Mistet vennene mine 

- Blitt kuttet ut av familie 

- Problemer med arbeid og en ødelagt CV

- Ingen selvtillit 

- Søvnproblemer 

- Forverret angst og depresjon 

Anbefaler ingen menn å snakke om sine problemer med venner og familie. Finn deg en god psykolog og gå dit i det stille og snakk minst mulig om egne problemer med de rundt deg.  Du vil ikke oppnå noe som helst respekt hos andre og de fleste vil se ned på deg. Selvtilliten kommer til å bli ødelagt og folk kommer til å se annerledes på deg for alltid. Du kommer til å være "han som sliter med psyken" livet ut. 

Bare ta en titt her på kg å se hva folk mener om de som er uføre eller sliter psykisk, både kvinner og menn. Vi skulle gjerne ønske at det var annerledes, men fakta er at du vil bli sett ned på av de fleste rundt deg, det er den tøffe sannhet. 

Jeg er en rolig mann som alltid har brydd meg og tatt vare på de som står meg nærmest. Jeg jobbet 100% og hadde full kontroll på livet før det en dag sa stopp. Jeg ble derfor ganske overrasket når jeg plutselig sto tilnærmet alene i kaoset. Det jeg angrer mest på i livet er at jeg var åpen om at jeg slet med psyken. 

Ta gjerne en titt i boken "snakk mindre om det"

Misforstå meg rett, det er viktig å søke hjelp når man trenger det og det tror jeg vi mannfolk må bli flinkere på. Samtidig så er det viktig å ikke snakke for høyt om det, for mennesker er mennekser, og vi opparbeider meninger og dømmer i hytt og pine. Det har alltid vært sånn og kommer nok alltid til å være slik.

Anonymkode: f8a67...275

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  sicario skrev (På 4.3.2025 den 9.27):

Ekspander  

Fascinerende hvordan en tråd som handler om hvordan kvinner hater menn og ikke kunne bry seg mindre om menns situasjon skal vris til at alt er menns skyld (de svina).

Anonymkode: fd280...ac3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 13.12):

Fascinerende hvordan en tråd som handler om hvordan kvinner hater menn og ikke kunne bry seg mindre om menns situasjon skal vris til at alt er menns skyld (de svina).

Ekspander  

Vel. For det første så kjenner jeg meg overhode ikke igjen i beskrivelsen og virkelighetsoppfatningen noen menn flagger her på KG, om at kvinner hater menn og ikke bryr seg om menn. Jeg er en middelaldrende gubbe som ikke har sett snurten av dette her i den virkelige verden.

Virker som dette er en alternativ verden som mest av alt sirkulerer på internetts mørke avkroker.

En normal, oppegående mann med psykisk uhelse, vil normalt ikke peke på kvinner og deres manglende kyst på å ha sex med han, som årsak til hans psykisk uhelse. Han vil heller ikke peke på kvinnen som årsak til at han ikke har sex. Menn flest vil se seg i speilet og gjøre noe med saken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  sicario skrev (På 5.3.2025 den 14.11):

Vel. For det første så kjenner jeg meg overhode ikke igjen i beskrivelsen og virkelighetsoppfatningen noen menn flagger her på KG, om at kvinner hater menn og ikke bryr seg om menn.

Ekspander  

Har du sett tittelen på denne tråden?

»Jeg driter i menns mentale helse»

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (På 15.11.2024 den 8.48):

Disse sykdomene har til felles at de er diffuse diagnoser, med uklar behandlings løp, hvordan forske på sykdommer man ikke kan diagnostisere og behandle i stor grad (ie det folk kaller kvinne sykdommer) "Long Covid", "ME", "fibromyalgi" etc

Jeg tror personlig at kvinner rett og slett har mindre arbeidsvilje og ønske og dermed finner en vei ut av arbeid i mye større grad enn menn (personlig observasjon mhp egen jobb gjennom 30 år, samt familie og venne diskusjoner). Tror det har god sammenheng mellom hva NAV gir enklere ufør på vs hva kvinner (og til dels menn) er "syke" av, mens de egentlig bare erustslitte og har misbrukt sin egen helse over tid både fysisk og mentalt uten ¨egentlig være ha en spesielll sykdom

Hvor har du det ifra at kvinner får mer kreft enn menn? Det er rett og slett feil, faktisk er det motsatt.

https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/ikke-smittsomme/kreft/?term=

• Med dagens kreftbilde vil om lag 45 prosent av norske menn, og 38 prosent av norske kvinner få en kreftdiagnose innen de fyller 80 år.

Ekspander  

Jeg er helt enig med deg i at kvinner lettere finner en vei ut av arbeidslivet enn menn. Tror årsakene er litt andre enn de du nevner, tror heller ikke at det at kvinner blir utbrente fordi de angivelig gjør så mye mer i heimen heller er hovedgrunn. Tror heller ikke sykdom og NAV er hovedgrunn. 
Hovedgrunn er identitet og kultur. Vi kvinner har bare vært i ordinært arbeidsliv i 50 år, før det var hovedoppgaven vår å holde sammen og ta vare på familien og familiemedlemmer. Derfor er ikke identiteten vår så knytta opp mot arbeidslivet. Vi har et liv, selv om vi står mer eller mindre utenfor en jobbsituasjon. Det er mindre krise for meg å miste jobben/mislykkes i jobb enn deg, for å si det grovt. 
Dessuten er damer generelt litt flinkere til å ta vare på sosiale relasjoner enn menn, noe som minsker risikoen for å bli ensom om man ikke er i jobb 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...