AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #1 Skrevet 13. november 2024 Jenta vår «lyver»/finner opp historier om mye rart. I tillegg forteller hun svært lite om faktiske ting fra f.eks. dagen i barnehagen. Føler at hun enten lyver eller så sier hun «vet ikke». Vi har alltid hatt veldig god tilknytning og kontakt, og hun har alltid vært veldig pratsom og flink å kommunisere, så dette er uvant. Og jeg kjenner at jeg reagerer veldig dårlig på lyving, og har dessverre «tatt» henne på det noen ganger, noe jeg skjønner ikke er pedagogisk riktig. Men hvordan skal man egentlig reagere? F.eks. dersom hun sier at en voksen i barnehagen slo et barn. Anonymkode: 0d3f9...c6c
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #2 Skrevet 13. november 2024 At barn lyver er en fantastisk milepæl. Og jo tidligere de begynner med det og klarer å konstruere historier og narrativer som ikke har helt rot i virkeligheten, jo mer sier det om intelligens og utvikling. Du burde se på det som noe positivt og heller lese deg litt opp på det. Prøv å dikte med på historiene noen ganger? Le litt og undre deg sammen med barnet ditt, gi mulighet til å fortelle om det som er sant, uten at du presser frem et svar som du synes er riktig. Ta det opp på nytt litt senere hvis du ikke har tålmodighet. Når det gjelder at hun sier at en voksen slo et barn... Gjør akkurat det samme. Still åpne spørsmål. "Det vil jeg gjerne høre litt mer om" " fortell mer om det", og ikke still hvorfor spørsmål, det skjønner ikke så små barn. Undre deg over situasjonen. Kanskje underveis så kommer det frem at den vokse snubla og falt mot et barn, eller at det var barnet som slo, eller de tøysa med å slå hverandre på hodet med en papprull.. altså, man må jo undersøke ☺️ og kanskje slo den voksne. Det skjer det også. Anonymkode: 0e781...62f 8 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #3 Skrevet 13. november 2024 ^ Takk, og ja, jeg har jo lest om dette før, men glemt det litt av. Skal forsøke å ikke bli så trigget neste gang, men se det positive ved det. Anonymkode: 0d3f9...c6c
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #4 Skrevet 13. november 2024 Helt enig med første svar. Les om det på f.eks bufdir.no. Anonymkode: b902e...651
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #6 Skrevet 13. november 2024 Takk alle og det stemmer for øvrig at hun alltid har vært veldig smart og kreativ! Så dårlig samvittighet på at jeg ikke alltid har møtt henne på en god måte når det gjelder «lyvingen», men håper det ikke er for sent. Anonymkode: 0d3f9...c6c 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #7 Skrevet 13. november 2024 Min på snart 4 har en artig fantasi og han dikter opp historier. Syns det er fantastisk hva han klarer å koke sammen. Enig i innlegg # 2. Anonymkode: 7bc74...819
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #8 Skrevet 13. november 2024 Noen sier faktisk at når barnet kommer med sin første løgn er det grunn til å feire 😅 kanskje ikke så barnet bør få vite det da. Anbefaler deg podcasten foreldrekoden, de har en episode om barn som lyver. Anonymkode: 7ba1d...f79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå