AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #1 Del Skrevet 20 timer siden Men har 500.000 kr i forbrukslånsgjeld som jeg ikke har noen problem med å nedbetale månedelig (5 år igjen) og tjener 640.100 kr i året, hvor mye lån vil en vanlig bank gi sånn ca? (det er ikke aktuelt å betale ned hele gjelden for da har jeg ingen egenkapital og får ingen lån så vær så snill og ikke mas om den muligheten, den er tenkt igjennom på alle mulige måter - forhold dere til spørsmålet jeg stiller). Anonymkode: acd57...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #2 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men har 500.000 kr i forbrukslånsgjeld som jeg ikke har noen problem med å nedbetale månedelig (5 år igjen) og tjener 640.100 kr i året, hvor mye lån vil en vanlig bank gi sånn ca? (det er ikke aktuelt å betale ned hele gjelden for da har jeg ingen egenkapital og får ingen lån så vær så snill og ikke mas om den muligheten, den er tenkt igjennom på alle mulige måter - forhold dere til spørsmålet jeg stiller). Anonymkode: acd57...ec7 Ca 1,5 - 2 mil forutsett at det ikke finnes mer gjeld, at du ikke har barn, ikke har bil og at du har betjeningsevne. Anonymkode: 17511...c59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #3 Del Skrevet 20 timer siden Men banken justerer vel egenkapital opp mot gjelden? Anonymkode: 04afb...dcb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #4 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ca 1,5 - 2 mil forutsett at det ikke finnes mer gjeld, at du ikke har barn, ikke har bil og at du har betjeningsevne. Anonymkode: 17511...c59 har ikke barn, men har bil (ingen lån på den da) og har som jeg skrev betjeningsevne. Anonymkode: acd57...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #5 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men har 500.000 kr i forbrukslånsgjeld som jeg ikke har noen problem med å nedbetale månedelig (5 år igjen) og tjener 640.100 kr i året, hvor mye lån vil en vanlig bank gi sånn ca? (det er ikke aktuelt å betale ned hele gjelden for da har jeg ingen egenkapital og får ingen lån så vær så snill og ikke mas om den muligheten, den er tenkt igjennom på alle mulige måter - forhold dere til spørsmålet jeg stiller). Anonymkode: acd57...ec7 Du har i praksis ikke egenkapital da eksisterende lån er like høyt som din EK. Forbrukslån er latterlig dyrt å betale på, så det vil være svært økonomisk ugunstig å ikke nedbetale det asap. Anonymkode: 58503...d71 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #6 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Men har 500.000 kr i forbrukslånsgjeld som jeg ikke har noen problem med å nedbetale månedelig (5 år igjen) og tjener 640.100 kr i året, hvor mye lån vil en vanlig bank gi sånn ca? (det er ikke aktuelt å betale ned hele gjelden for da har jeg ingen egenkapital og får ingen lån så vær så snill og ikke mas om den muligheten, den er tenkt igjennom på alle mulige måter - forhold dere til spørsmålet jeg stiller). Anonymkode: acd57...ec7 Du kan gå inn i en hvilken som helst nettbank, finne lånekalkulator og legge inn tallene dine. Da får du en pekepinn. Ingen her kan gi deg bedre svar. https://www.dnb.no/lan/boliglan/exp?mcc=ppc-google_lan-brand-lanekalkulator&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD62WbI7jJXzwDC_NfmLMyGyLputM&gclid=EAIaIQobChMIhpLF3_fZiQMVmhmiAx3JCR5rEAAYASAAEgIuBvD_BwE Anonymkode: 716b8...160 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #7 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du har i praksis ikke egenkapital da eksisterende lån er like høyt som din EK. Forbrukslån er latterlig dyrt å betale på, så det vil være svært økonomisk ugunstig å ikke nedbetale det asap. Anonymkode: 58503...d71 Enig. Galskap å ikke nedbetale forbrukslånet, dette vil jo banken se når de vurderer lånemuligheter. Forbrukslån på 500 000 er helt mindblowing. Anonymkode: a3b21...474 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #8 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig. Galskap å ikke nedbetale forbrukslånet, dette vil jo banken se når de vurderer lånemuligheter. Forbrukslån på 500 000 er helt mindblowing. Anonymkode: a3b21...474 Så igjen - en bortkastet tråd. Da spør går jeg heller til diskusjon og spør der. Takk for ingen hjelp og bare shaming. Anonymkode: acd57...ec7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #9 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har i praksis ikke egenkapital da eksisterende lån er like høyt som din EK. Forbrukslån er latterlig dyrt å betale på, så det vil være svært økonomisk ugunstig å ikke nedbetale det asap. Anonymkode: 58503...d71 Joda, TS har egenkapital i praksis, men det drar ned total belåningsgrad og likviditet betydelig. AnonymBruker skrev (2 timer siden): har ikke barn, men har bil (ingen lån på den da) og har som jeg skrev betjeningsevne. Anonymkode: acd57...ec7 Om du har betjeningsevne eller ikke er det ikke du som vurderer. Et forbrukslån på en halv mill (sinnsykt) spiser opp så mye likviditet i regnestykket at det neppe er så mye betjeningsevne igjen. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men banken justerer vel egenkapital opp mot gjelden? Anonymkode: 04afb...dcb Nei, det gjør vi ikke, men det drar ned betjeningsevne og gjeldsgrad i den grad at det ofte ødelegger mer for saken enn det hjelper i de fleste tilfeller. Mvh finansrådgiver som jobber med boliglån Anonymkode: 221f6...46f 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #10 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Et forbrukslån på en halv mill (sinnsykt) spiser opp så mye likviditet i regnestykket at det neppe er så mye betjeningsevne igjen. Anonymkode: 221f6...46f Jeg betaler 11.000 kr på forbrukslånet, og 11.500 kr i husleie i mnd, sitter igjen med 14.000 kr etter alle regninger er betalt. Da har jeg altså ikke betjeningsevne? Anonymkode: acd57...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #11 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg betaler 11.000 kr på forbrukslånet, og 11.500 kr i husleie i mnd, sitter igjen med 14.000 kr etter alle regninger er betalt. Da har jeg altså ikke betjeningsevne? Anonymkode: acd57...ec7 Spiller ingen rolle, bankene ser ikke på ditt hjemmesnekrede budsjett. Vi bruker sifo og standard levekostnader satt av banken. Enslig sifo: ca 180 000 kr I året Bokostnader: ca 33 000 kr I året Fossilbil: 52 000 kr I året Fritid: 11 000 kr I året Forbrukslån: 138 000 kr i året = 414 000 kr I rene utgifter Da er det altså ikke regnet med et eneste kredittkort eller studielån i tillegg. Med en lønn på 670 000 kr og 26% skatt sitter du igjen med ca 496 000 kr, noe som gir en lånebetjening på ca 6800 kr I mnd. Dvs ca en drøy mill i lån. Og av egenkapital skal du også dekke dokumentavgift og tilleggsutgifter. Hadde du ikke hatt forbrukslånet ditt hadde du hatt en lånebetjeningsevne på ca 20 000 kr I mnd. Til sammenligning. Grovt regnet fritt etter minnet fra jobb med ca tall. Anonymkode: 221f6...46f 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #12 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan gå inn i en hvilken som helst nettbank, finne lånekalkulator og legge inn tallene dine. Da får du en pekepinn. Ingen her kan gi deg bedre svar. https://www.dnb.no/lan/boliglan/exp?mcc=ppc-google_lan-brand-lanekalkulator&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD62WbI7jJXzwDC_NfmLMyGyLputM&gclid=EAIaIQobChMIhpLF3_fZiQMVmhmiAx3JCR5rEAAYASAAEgIuBvD_BwE Anonymkode: 716b8...160 Enig. Mange slike kalkulatorer spør bare om andre lån man har fra før. De går da IKKE ut fra at man har forbrukslån, men at man har studielån og lignende. Du vil dermed få et helt annet tall enn en bank er villig til å gi deg i praksis, siden forbrukslån har så høy rente og er et usikret lån. Du vil nok få beskjed om å betale ned forbrukslånet med sparepengene, og spare videre til egenkapital. I tillegg viser jo 500k i forbrukslån dårlig økonomisk kontroll. Anonymkode: 4aba3...d9a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #13 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Så igjen - en bortkastet tråd. Da spør går jeg heller til diskusjon og spør der. Takk for ingen hjelp og bare shaming. Anonymkode: acd57...ec7 De vil si akkurat det samme der. Anonymkode: 4aba3...d9a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lychees Skrevet 17 timer siden #14 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Så igjen - en bortkastet tråd. Da spør går jeg heller til diskusjon og spør der. Takk for ingen hjelp og bare shaming. Anonymkode: acd57...ec7 Tror du at du får mer i lån ved å gå til et annet forum? Vil anbefale deg å heller ringe banken, så sparer du både tid og irritasjon. Merkelig å bli så fornærma over folk som poengterer det åpenbare, kanskje det er mindre smertefullt å få samme konklusjon fra kvalifisert hold (selv om du har fått en fornuftig tilbakemelding fra en AB over her) 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #15 Del Skrevet 16 timer siden Og forøvrig; om du mener du har 14 000 kr til overs å betale lån for hver mnd så tar det deg under 2 år å spare 500 000 kr etter du har betalt ned boliglånet, så å ikke gjøre det er ingenting annet enn idioti. Og når du da likevel ikke kommer over 1 mill i lånekapasitet, slik saken er i dag, så trenger du jo bare et år på å komme opp i akkurat samme kjøpemulighet som du har per nå med 500 k i forbrukslån 🤪 Anonymkode: 221f6...46f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #16 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og forøvrig; om du mener du har 14 000 kr til overs å betale lån for hver mnd så tar det deg under 2 år å spare 500 000 kr etter du har betalt ned boliglånet, så å ikke gjøre det er ingenting annet enn idioti. Og når du da likevel ikke kommer over 1 mill i lånekapasitet, slik saken er i dag, så trenger du jo bare et år på å komme opp i akkurat samme kjøpemulighet som du har per nå med 500 k i forbrukslån 🤪 Anonymkode: 221f6...46f Etter du har betalt ned forbrukslånet ** Anonymkode: 221f6...46f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 16 timer siden #17 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg betaler 11.000 kr på forbrukslånet, og 11.500 kr i husleie i mnd, sitter igjen med 14.000 kr etter alle regninger er betalt. Da har jeg altså ikke betjeningsevne? Anonymkode: acd57...ec7 hva du sier du har i betjeningsevne og hva banken sier er 2 helt forskjellige ting, og det er bankens mening som tilsier hvor mye du for i lån. Men hvorfor bestille du ikke bare en time i banken? da får du jo svar, er jo ingen her som kan gi deg noen svar. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 minutter siden #18 Del Skrevet 18 minutter siden Alle med forbrukslån for kappet hodet av seg her inne.. Kontakt 3 ulike banker og legg frem situasjonen din - mulig du blir positivt overrasket. Evnt kan de gi gode råd - feks at du nebetaler halvparten av gjelden og sparer hardt i et år?? Bare dropp å spør idiotene her inne. Anonymkode: 2b332...f24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 minutter siden #19 Del Skrevet 7 minutter siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Alle med forbrukslån for kappet hodet av seg her inne.. Kontakt 3 ulike banker og legg frem situasjonen din - mulig du blir positivt overrasket. Evnt kan de gi gode råd - feks at du nebetaler halvparten av gjelden og sparer hardt i et år?? Bare dropp å spør idiotene her inne. Anonymkode: 2b332...f24 Mulig (garantert) at hun ikke blir positivt overrasket også. Du skal ha cred for tipset om sparing, skjønt det er en no-brainer TS neppe egeninteresser i. Paradoksalt at promotører for kredittgjeld mener at alle andre er idioter. Men, men, noe har jo gjort at de har havnet der. Anonymkode: a90e7...44a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå