AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #1 Skrevet 13. november 2024 Hvordan går jeg frem? Jeg vil legge inn bekymringsmelding på flere områder ihht. en bekjent av meg. Vedkommende er sykepleier på akutten og har barn, men er alkoholiker. Jeg vet hun skjuler det godt, men man kan ikke stå å se på at noen kjører bil med barna i bilen og vite at hun jobber i et risiko-yrke uten å foreta seg noe. Jeg har blitt bevisst en enorm skjelving på hendene mens hun er på jobb, så jeg vil tro det er abstinens(?), så hun drikker nok ikke på jobb. Men jeg redd for at hun tar noe sterkere, hun har det lett tilgjenglig. de siste årene har det også vært en stor personlighetsendring og hun har gått ekstremt opp i vekt. Hun bryr seg ingenting om hvordan hun ser ut eller ter seg. Jeg synes det endringen er bekymringsverdig! det er altfor nært, så jeg kan ikke legge inn en bekymringsmelding med navn. Skulle ønske det gikk an å snakke med henne først og nå inn, men det er helt håpløst. Hun sier hun ikke drikker mye. Men jeg vet hvor mye øl hun kjøper i butikken hver eneste dag. I tillegg lukter hun alkohol alltid. hva ville du gjort? Anonymkode: ba99a...d9c 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #2 Skrevet 13. november 2024 Tror du at hun ikke gjør en god nok jobb? Eller ikke er en god nok mor? En bekjent av deg? Det virker overhodet ikke velmenende. Kanskje hun får hjelp til å dele med egne greier uten at du vet noe om det? Hva er det med folk? En kan ikke bare sende ut bekymringsmeldinger i hytt og pine mot andre mennesker. Det er først når noen ligger i en grøftekant på jobb en gjør sånt. Eller ser overtramp etc. Anonymkode: 2185f...5bf 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #3 Skrevet 13. november 2024 Deale, skulle det stå. Anonymkode: 2185f...5bf
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #4 Skrevet 13. november 2024 Hvordan vet du hvor mye øl hun kjøper hver dag? Men, det virker som om du er en kollega siden du observerer skjelving på hendene, personlighetsendring, vektøkning, neglisjering av personlig hygiene og alkohollukt. Alle disse forholdene kan jo skyldes andre ting, bortsett fra alkohollukt. Du kan melde fra til nærmeste leder, først og fremst. Da vil hun vel få tilbud om AKAN-oppfølging. Anonymkode: 524e0...138 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #5 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du at hun ikke gjør en god nok jobb? Eller ikke er en god nok mor? En bekjent av deg? Det virker overhodet ikke velmenende. Kanskje hun får hjelp til å dele med egne greier uten at du vet noe om det? Hva er det med folk? En kan ikke bare sende ut bekymringsmeldinger i hytt og pine mot andre mennesker. Det er først når noen ligger i en grøftekant på jobb en gjør sånt. Eller ser overtramp etc. Anonymkode: 2185f...5bf Vi snakker om mine tantebarn. Det er velmenende, beklager hvis det ikke kan oppfattes slik… Anonymkode: ba99a...d9c 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #6 Skrevet 13. november 2024 En melder ofte bare i sånne instanser når der er påvist svikt av noe slag, typisk vært full på jobb etc. Folk går opp og ned i vekt, har gode og dårlige dager, uten at det trenger å ha noe å si for livet ellers, men det trenger likevel ikke være noe mer alvorlig. Det der er jo heksejakt. Er du bekymret tar du det jo opp med henne selv. Anonymkode: 2185f...5bf 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #7 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En melder ofte bare i sånne instanser når der er påvist svikt av noe slag, typisk vært full på jobb etc. Folk går opp og ned i vekt, har gode og dårlige dager, uten at det trenger å ha noe å si for livet ellers, men det trenger likevel ikke være noe mer alvorlig. Det der er jo heksejakt. Er du bekymret tar du det jo opp med henne selv. Anonymkode: 2185f...5bf Ok, da lar jeg det være. Det ordner seg nok. Anonymkode: ba99a...d9c
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #8 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok, da lar jeg det være. Det ordner seg nok. Anonymkode: ba99a...d9c Det er jo ikke opp til andre å bestemme hva du skal gjøre, men hvis du kjenner til vedkommende, kan du jo spørre direkte. Jeg tror det kan fremtre litt mer velmenende. Men jeg kjenner jo ikke deg og dine beveggrunner. Anonymkode: 2185f...5bf
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #9 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok, da lar jeg det være. Det ordner seg nok. Anonymkode: ba99a...d9c Nei, du lar det ikke være bare fordi en annen bruker sier det. Ring barnevernet med anonym bekymringsmelding. Anonymkode: f3794...5b7 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #10 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tror du at hun ikke gjør en god nok jobb? Eller ikke er en god nok mor? En bekjent av deg? Det virker overhodet ikke velmenende. Kanskje hun får hjelp til å dele med egne greier uten at du vet noe om det? Hva er det med folk? En kan ikke bare sende ut bekymringsmeldinger i hytt og pine mot andre mennesker. Det er først når noen ligger i en grøftekant på jobb en gjør sånt. Eller ser overtramp etc. Anonymkode: 2185f...5bf AnonymBruker skrev (5 minutter siden): En melder ofte bare i sånne instanser når der er påvist svikt av noe slag, typisk vært full på jobb etc. Folk går opp og ned i vekt, har gode og dårlige dager, uten at det trenger å ha noe å si for livet ellers, men det trenger likevel ikke være noe mer alvorlig. Det der er jo heksejakt. Er du bekymret tar du det jo opp med henne selv. Anonymkode: 2185f...5bf Så om noen kjører med promille med barn i bil er det ikke grunn til å melde? Selv politi melder i slike saker. Anonymkode: df1e1...9d1 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #11 Skrevet 13. november 2024 Bare vær klar over at anonyme meldinger ikke tas like alvorlig. Anonymkode: df1e1...9d1 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #12 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så om noen kjører med promille med barn i bil er det ikke grunn til å melde? Selv politi melder i slike saker. Anonymkode: df1e1...9d1 Hva slags personlighet har du? Du sier du er i familie med vedkommende, men kan ikke snakke med henne selv? Vet du at hun kjører med promille da? Abstinens er jo tegn på at hun ikke har drukket noe? Det er motstridende det du sier? Hvordan er ditt eget liv, siden du skriver sånt om familien din på et forum som dette? Er du psykopat? Anonymkode: 2185f...5bf
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #13 Skrevet 13. november 2024 Jøss! Jeg er nok en av de som syner enkelte er litt vel raske med å rope «meld tiL barnevernet», men i denne saken er det ingen tvil om hva som er riktig! Er overrasket over svarene i tråden. Ikke bare burde det sendes en melding til barnevernet, men også arbeidsgiver burde varsles her. Det har med pasienttrygghet å gjøre. Hvem ønsker å la seg selv, eller sine kjære bli behandlet på legevakt med potensielt fatale vurderinger av en ansatt med promille eller abstinenser? Anonymkode: 0f963...dd5 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #14 Skrevet 13. november 2024 Dette er jo veldig lett gjenkjennelig da. Med mindre du har byttet ut yrket. Er hun eller en av kollgene hennes på KG, og det er jo ganske stor sjanse for, da det trolig er Norges største forum? Hvis hun leser her, så ser hun jo at du har tenkt å melde henne? Så da kan du like godt melde under fullt navn, Du er nødt til å melde ifra om mistanke om alkoholmisbruk. Noe annet ville være vilt uansvarlig. Anonymkode: 02885...450
Ulven Skrevet 13. november 2024 #15 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva slags personlighet har du? Du sier du er i familie med vedkommende, men kan ikke snakke med henne selv? Vet du at hun kjører med promille da? Abstinens er jo tegn på at hun ikke har drukket noe? Det er motstridende det du sier? Hvordan er ditt eget liv, siden du skriver sånt om familien din på et forum som dette? Er du psykopat? Anonymkode: 2185f...5bf Har du lyst til å få medisiner utdelt av en sykepleier som har abstinenser? TS: Meld som et minimum fra til arbeidsplassen hennes. 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #16 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva slags personlighet har du? Du sier du er i familie med vedkommende, men kan ikke snakke med henne selv? Vet du at hun kjører med promille da? Abstinens er jo tegn på at hun ikke har drukket noe? Det er motstridende det du sier? Hvordan er ditt eget liv, siden du skriver sånt om familien din på et forum som dette? Er du psykopat? Anonymkode: 2185f...5bf Ja, for det går fint å jobbe på akutten og ha ansvar for menneskeliv når man sliter med abstinenser 🙄 Anonymkode: 02885...450 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #17 Skrevet 13. november 2024 Ulven skrev (Akkurat nå): Har du lyst til å få medisiner utdelt av en sykepleier som har abstinenser? TS: Meld som et minimum fra til arbeidsplassen hennes. Hvordan vet hun at det er abstinenser da? Det er jo noe hun kan spørre direkte om. Og hvordan vet hun hvor mye hun drikker? Anonymkode: 2185f...5bf 1 1
Ulven Skrevet 13. november 2024 #18 Skrevet 13. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan vet hun at det er abstinenser da? Det er jo noe hun kan spørre direkte om. Og hvordan vet hun hvor mye hun drikker? Anonymkode: 2185f...5bf Hvis vedkommende er alkoholiker kommer hun ikke til å svare ærlig på et slikt spørsmål. Så det har ingen hensikt med en slik tilnærming. Her må arbeidsgiver inn i bildet og evnt melde bekymring til fastlegen. Da vil det kunne tas blodprøver som viser/evnt avkrefter alkoholbruk. Når det gjelder mengden alkohol vet vel TS hva hun har observert, og kan vurdere ut fra det. 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #19 Skrevet 13. november 2024 Du sier at hun kjører påvirket av alkohol med barna i bilen? Du har jo en avvergningsplikt. Det er straffbart å ikke melde ifra til politiet eller barnevernet. Anonymkode: 76fa8...410 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #20 Skrevet 13. november 2024 For guds skyld meld i fra. Anonymkode: 5b697...5de 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå