Rolf-Odd Skrevet i går, 16:50 #1 Del Skrevet i går, 16:50 Jeg gav i 2016 ut ei bok på et lite forlag på Vestlandet og betalte for utgivelsen – noe som betyr at jeg er eier av bøkene. Forlaget tok 350 bøker i kommisjon og solgte i løpet av åtte år ca. 300 bøker. Disse har jeg fortløpende fått oppgjør for (34 % av bokas utsalgspris; som er kr. 348,-). Forlaget skal nå trappe ned fordi eier nærmer seg pensjonsalder. Nå vil han imidlertid ikke gjøre opp for 14 bøker, som trykkeriet i Bergen, som også er et forlag, beholdt i 2016. Han skriver: «Dei har då levert til pliktavlevering og har tatt til seg sjølv eigne prøveeksemplar.» Jeg har fått vite av Norsk Faglitterær Forfatterforening at priktlevering til Nasjonalbiblioteket er 7 eksemplarer, noe som selvfølgelig er ok. Det jeg lurer på er med hvilken rett trykkeriet/forlaget i Bergen beholder ytterligere 7 eksemplarer (verdi 2436,-) når det ikke står noe om det i min kontrakt med det lille forlaget? I tillegg vil forlegger (i det lille forlaget) ikke gjøre opp for 10 bøker (verdi kr. 3480,-). Han skriver at hans forlag «har etter vanleg avtale rett til 10 eks til eigen bruk.» – uten at det står noe om det i avtalen mellom oss av 2016. Håper på råd og hjelp. Hilsen Rolf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:55 #2 Del Skrevet i går, 16:55 Ring nffo eller FF. Anonymkode: c875c...fd2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf-Odd Skrevet 11 timer siden Forfatter #3 Del Skrevet 11 timer siden Jeg har kontaktet juridisl rådgiver i NFFO, men vedkommende sier bare at jeg må følge det som står i avtalen. Og der står det ikke noe om at trykkeriet og forlaget kan beholde eksemplarer – med verdi henholdsvis 3480,- og 2436,-, som jeg må betale for... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #4 Del Skrevet 11 timer siden Kan du firsøke å sende dem et offisielt krav og si at dersom kravet ikke blir betalt, vil du ta gå juridisk vei etc? Anonymkode: 59d28...8c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden med verdi henholdsvis 3480,- og 2436,-, som jeg må betale for... For det første har vel ikke din kostnad vært summene du skriver over her. Du legger jo frem utsalgsprisene for oss. Og opplaget er (forhåpentligvis) for lengst betalt av deg. Nå er det vel ikke de snaue 6000,- i utsalgspris det står om her, men heller hva du hadde av kostnad for de 24(!) bøkene det her gjelder. Du bør jo ta utgangspunkt i nettoprisen. Brågjetter på at vi her snakker om drøyt et par tusenlapper? Livet er virkelig for kort til å surre videre med dette etter min mening. Og uten at jeg kjenner din konkrete avtale med forlaget, så er det absolutt vanlig at forlaget fritt kan disponere x stk eksemplarer. Disse går til arkiv, eventuelle anmeldereksemplarer (som normalt stemples med forlagets stempel for alt se ikke skal være salgbare – har et tresifret antall slike i hyllene her), promotering etc. Helt normalt i bransjen. Trykkeriet tar også noen eks, både gjennom produksjonsprosessen og til arkivering. Det som selvsagt kan føles litt kjipt i dette tilfellet er at du har finansiert trykkingen / utgivelsen, og er den som bærer denne kostnaden. Men altså: Åtte(!) år er gått siden utgivelsen. Vær stolt over at mer enn 300 personer har vært villig til å bruke pengene sine på å få med seg det du må ha hatt på hjertet (og det mener jeg oppriktig!). Move on. Anonymkode: 1d454...f2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå