AnonymBruker Skrevet i går, 16:44 #1 Del Skrevet i går, 16:44 Hei - jeg lurer på hvor din grense for sosialisering med kolleger går.... Selv jobber jeg i en privat bedrift. Lokal leder (som ikke eier bedriften eller noe sånt.... ) inviterer og forenver at de fire-fem nærmeste blir med på teambuliding/planlegging på vedkommendes hytte med to overnattinger. Selv sliter jeg litt med dette. Ja - jeg gjør jobben min, er ekstra på når det forventes, men jeg sliter med at det blir for "intimt" å skulle tilbringe tid sammen med kolleger og nærmeste leder på denne måten. Om det hadde vært hotell eller "nøytral grunn" hadde det vært innafor, men når det i så stor grad blir på leders premisser, føler jeg stress og en uønsket intim atmosfære med sjef og kolleger. Har tidligere vært med å spise middag hos sjefer, som har vært greit i små grupper. Vi har også hatt julebord hjemme hos en av sjefene - nær 30 deltakere, noe jeg også synes har følt vært en slags privatisering av det som er et fellssskap, der alle mer eller mindre skal stille likt. En liten parallell historie (med annen begrunnelse) var der jeg kommer fra der en av arbeiderne av prinsipp nektet å dra på førjulssamling hjemme hos sjefen. Dette var en industribedrift og vedkommende nektet å stille opp i kjeldress hjemme hos sjefen. Antakelig fordi det føltes som en ovenfra-og-ned-holdning - uten at det var ment sånn. Jeg tror heller ikke sjefen min gjør det bevisst - det er jo egentlig hyggelilg, men jeg sliter litt med å være hjemme hos private samtidig som man faktisk er på jobb..... Anonymkode: 905fb...22f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet i går, 17:10 #2 Del Skrevet i går, 17:10 Så lenge det ikke er forventet at man stiller i egen fritid ser jeg ikke problemet. Jeg synes det er hyggelig, og er gjerne med. Jeg inviterer mine kolleger til julemiddag hjemme hos meg, men det er verken pålagt eller forventet at man blir med. Å pålegge sosialisering uten lønn er en uting. Slikt bør være frivillig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:14 #3 Del Skrevet i går, 19:14 Jeg deltar på teambuilding og slikt i arbeidstiden. Pålagt sosialt samvær og slikt i fritiden syns jeg en uting men det er greit så lenge det er frivillig. Jeg hadde ikke blitt med på ledersamling på hytta til sjefen, for å si det slik. Som deg står jeg gjerne på når jeg er på jobb, men liker ikke at arbeidsforholdet blir "intimt og personlig". Jeg syns det er spesielt krevende når/hvis det oppstår konflikter eller bråk på jobb. Anonymkode: fb23f...8e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:25 #4 Del Skrevet i går, 19:25 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg deltar på teambuilding og slikt i arbeidstiden. Pålagt sosialt samvær og slikt i fritiden syns jeg en uting men det er greit så lenge det er frivillig. Jeg hadde ikke blitt med på ledersamling på hytta til sjefen, for å si det slik. Som deg står jeg gjerne på når jeg er på jobb, men liker ikke at arbeidsforholdet blir "intimt og personlig". Jeg syns det er spesielt krevende når/hvis det oppstår konflikter eller bråk på jobb. Anonymkode: fb23f...8e0 Nettopp. Problemet er jo at man føler seg tvunget. Og det er jo nettopp innholdet den siste setningen som gjør meg mest skeptisk, i tillegg til det litt personlige ubehaget. Det kan føles tryggere for den enkelte som er "innenfor" - det er vanskeligere å degradere eller si opp en du er på hyttetur med, sammen med 2-3 andre et et par ganger i året, enn en du har et mer distansert forhold til. Hos oss ble en i ledergruppen degradert, men det skjedde først mange år etter at det burde vært tatt affære, og ironisk nok ikke så langt etter at vedkommende ikke var med på hytteturen.. Hva som kom først, vet jeg ikke her - men da blir jo det også en "fare" ved å ikke villee være med. Så det er problematisk. Det er slik jeg jobber nå, men andre steder har dette vært helt uaktuelt - det handler litt om lederstil, selvsagt. Anonymkode: 905fb...22f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:28 #5 Del Skrevet i går, 19:28 Min grense går stort sett ved arbeidstidens slutt. Er det noe helt spesielt, som avslutningsmiddag med en god kollega, kan jeg stille opp. Men har aldri forstått meg på fredagspilsgjengen. "Yes, nå er det fredag, endelig tid for litt mer samvær med kollegene!" Der er ikke jeg. Anonymkode: 7282c...254 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden Jeg hadde tenkt at det var en superfin mulighet til å bli bedre kjent med kollegaene mine, og til at sjefen kan bli bedre kjent med meg. Trenger du mye alenetid så gå deg en tur i naturen. Ingen stusser over det. Anonymkode: 94014...ba2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg hadde tenkt at det var en superfin mulighet til å bli bedre kjent med kollegaene mine, og til at sjefen kan bli bedre kjent med meg. Trenger du mye alenetid så gå deg en tur i naturen. Ingen stusser over det. Anonymkode: 94014...ba2 Jo, det er nettopp 'noen' som stusser over at enkelte trenger grensesetting og alenetid. Det blir ikke respektert i et arbeidsliv som baserer seg på at vi er hypersosiale duracellkaniner. Anonymkode: fb23f...8e0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PM75 Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden «Veldig hyggelig å bli invitert, men jeg får ikke til å komme». Ferdig med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden "Nei". Ferdig med det. Anonymkode: 803bb...098 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå