Gå til innhold

Er en person som sier han er deprimert, deprimert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren min sier dette støtt og stadig, så jeg føler at ordet betyr ingenting lenger.

Jeg har selv vært deprimert, og det var helt forferdelig. Jeg følte jeg ble dummere fordi konsentrasjonen ble forverret. Jeg bare gav helt opp å gjøre noe, alt fremover var bare negativt. Jeg satt med kniven mot strupen, og følte ingenting. 

Faren min er deprimert fordi han må gjøre ting i huset liksom. 
Bør han likevel få tilsyn hos psykolog? 

Anonymkode: df7a0...777

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er umulig for noen av oss å vite hvor mye faren din sliter. Men om han er deprimert så bør han snakke med fastlegen i stedet for å bare klage til familiemedlemmene. Vet mange har høy terskel for å gå til fastlegen, men det er bedre løsning å prøve å gjøre noe med problemene sine enn å bare gå rundt å klage til familiemedlemmer. 

Kan også være at faren din sliter langt mer en du tror. Man forteller sjeldent barna sine hvor mye man faktisk sliter. 

Anonymkode: 89b67...ae1

Skrevet

Det der er ikke lett...men om han faktisk er deprimerte...og ikke bare lei ting.. burde jo han snakke med en lege og kanskje se en psykolog 

Skrevet

Noen misforstår hva det betyr og kaller det deprimert når de burde ha beskrevet det annerledes. Oppgitt, frustrert, lei, sliten. Har ting litt opp i vranghalsen i en kort periode. Depresjon er noe spesifikt, seigt og langvarig. 

Men det er i mange tilfeller genetisk. Og hvis du er sårbar, så kan det hende han er det også. Du kan jo ta det opp på en fin måte og spørre om han har behov for å snakke med noen. Hvis han sier det støtt og stadig kan det være fordi han ønsker å bli hørt. 

Skrevet

Jeg hverken klarte å formidle det, eller forstå hvor deprimert jeg var da jeg var deprimert. Men jeg tenker nok at dersom noen formidler at de er deprimert, så bør man ta det på alvor uansett. 

Selv prøvde jeg å si til min (nå eks)mann at jeg slet og trengte hjelp, men han forsto ikke alvoret. Det er ikke alltid så lett når man er langt nede, å klare/ forstå at man må ta kontakt med legen.. 

Anonymkode: b5ba3...f68

Skrevet

Alle har godt av å ta en samtale med psykolog en gang i bland.

Jeg selv har vel også en gang i tiden hatt den diagnosen på papiret. Men at samfunnet vi lever i nå har vasket ut hva depresjon faktisk innebærer.

For min egen del ønsker jeg ny (og andre utredninger, men vil ikke omtale meg som deprimert frem til jeg hatt fått diagnosen fra lege/psykolog.

Ord jeg derimot prøver benytte at jeg føler meg tom, nedstemt, om jeg sitter meg vonde og tunge tanker. Og så blir jo «deppa» brukt av de fleste når de har en dårlig dag, men å si man er deppa fremfor å si man er deprimert har blitt to ulike ting

Anonymkode: 976b1...7fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...