Gå til innhold

🇺🇸&🇳🇴statsborgerskap – hvordan er gangen om jeg ønsker å flytte til USA og eventuelt jobbe der?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har altså dobbelt statsborgerskap, amerikansk og norsk. 
Spørsmål som i HI men også ett til – hvordan er husprisene sammenlignet med Norge om man ønsker en ok enebolig? Hva må man tenke på osv?

Er kvinne. 

Anonymkode: bc228...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De varierer like mye som i Norge, til langt under millionen i «gokk» til flere hundre mill i de store byene. 
Men det er dyrere i USA, samtidig tjener deler av befolkningen dårligere enn her. 

Anonymkode: d740e...abc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i USA ønsker du å bo da? Huspriser varierer jo drastisk basert på delstat, by, nabolag.

Egentlig like lite konsist som å spørre hva hus koster i Europa 😅

Anonymkode: c00fc...277

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor i USA ønsker du å bo da? Huspriser varierer jo drastisk basert på delstat, by, nabolag.

Egentlig like lite konsist som å spørre hva hus koster i Europa 😅

Florida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Florida.

Masse billige boliger nært stranda der

Endret av NakenPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Florida.

Hvilken by i Florida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken by i Florida?

Vet ikke helt. En som ikke har problemer med naturkatastrofer og brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vet ikke helt. En som ikke har problemer med naturkatastrofer og brann.

Ikke nær kysten da.... det er jo stadig nyhetreportasjer om hurricane-season og at den herjer over kystlandet og knuser bygninger, river av tak og båter og alt. Tror innlandet i Florida er litt mer skjermet, og at orkanene mister "piffen" når de kommer lengre inn i landet.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en som har bodd i sørstatene (men ikke Florida). Prisene i USA er faktisk ikke så verst mange steder. Storbyene er så klart svindyre, og så og si hvert county har sitt overklassestrøk som er villt priset, selv om det ikke er luksusboliger, liksom. Men om du kan slå deg til ro med småby så kan man fint finne en koselig enebolig til 3-4 norske millioner. 

Problemet i USA er at det er vesentlig dårligere villkår for å ta opp lån. Mange blir omtrent gjeldsslaver om du ikke har tilstrekkelig downpayment til å få en god deal. I motsetning til norske banker som omtrent gir lik rente og nedbetalingsplan uavhengig av EK (i Norge er jo problemet mer å få lån i utgangspuntktet) så er det amerikanske lånesystemet ganske avansert. Med mindre du er en veldig god betaler kan banken kreve at du skal innfri lånet på maks 5-10 år, noe som gjør at mange må flytte ofte. 

Dessuten er det mye annet som er dyrere i USA: forsikringer (ikke bare helse), avgifter og lokale taxes kan variere villt. 

Anonymkode: 22b57...3c8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Fra en som har bodd i sørstatene (men ikke Florida). Prisene i USA er faktisk ikke så verst mange steder. Storbyene er så klart svindyre, og så og si hvert county har sitt overklassestrøk som er villt priset, selv om det ikke er luksusboliger, liksom. Men om du kan slå deg til ro med småby så kan man fint finne en koselig enebolig til 3-4 norske millioner. 

Problemet i USA er at det er vesentlig dårligere villkår for å ta opp lån. Mange blir omtrent gjeldsslaver om du ikke har tilstrekkelig downpayment til å få en god deal. I motsetning til norske banker som omtrent gir lik rente og nedbetalingsplan uavhengig av EK (i Norge er jo problemet mer å få lån i utgangspuntktet) så er det amerikanske lånesystemet ganske avansert. Med mindre du er en veldig god betaler kan banken kreve at du skal innfri lånet på maks 5-10 år, noe som gjør at mange må flytte ofte. 

Dessuten er det mye annet som er dyrere i USA: forsikringer (ikke bare helse), avgifter og lokale taxes kan variere villt. 

Anonymkode: 22b57...3c8

Takk. Jeg har også en mann som ikke forstår dette, og mener det bare er å bosette seg for slikk og ingenting i en storby – han vil i en by hvor det skjer ting hele tiden. Jeg har sagt det ikke er så enkelt, men han vil ikke høre. Nå har jeg «bevis». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Takk. Jeg har også en mann som ikke forstår dette, og mener det bare er å bosette seg for slikk og ingenting i en storby – han vil i en by hvor det skjer ting hele tiden. Jeg har sagt det ikke er så enkelt, men han vil ikke høre. Nå har jeg «bevis». 

Storbyer kan være kjempedyre, noen er mye dyrere enn Oslo. Det kan variere mye, da. Men det er jo enkelt å finne ut av - søk opp boliger til salgs i aktuelle byer, og se. I tillegg kan det være svært store forskjeller mellom nabolag mtp både pris, attraktivitet og kriminalitet, så gjør grundig research. 
Det ble skrevet noe om lån over - et annet problem er at dere ikke har noen credit history i USA, og da blir det veldig vanskelig å få lån. 

Anonymkode: 28641...3e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det ble skrevet noe om lån over - et annet problem er at dere ikke har noen credit history i USA, og da blir det veldig vanskelig å få lån. 

En veldig viktig informasjon!

I Norge tenker vi at noen som har en bråte med kredittkort er lite betalingsdyktig.

I USA er det omvendt, det er slik du skaper deg credit history, som er helt essensielt for å få innvilget lån.

Hvordan tenkte du ektefellen skulle få arbeidstillatelse/green card?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Storbyer kan være kjempedyre, noen er mye dyrere enn Oslo. Det kan variere mye, da. Men det er jo enkelt å finne ut av - søk opp boliger til salgs i aktuelle byer, og se. I tillegg kan det være svært store forskjeller mellom nabolag mtp både pris, attraktivitet og kriminalitet, så gjør grundig research. 

Hareena skrev (2 timer siden):

En veldig viktig informasjon!

I Norge tenker vi at noen som har en bråte med kredittkort er lite betalingsdyktig.

I USA er det omvendt, det er slik du skaper deg credit history, som er helt essensielt for å få innvilget lån.

Hvordan tenkte du ektefellen skulle få arbeidstillatelse/green card?

Hadde ikke tenkt å ha lån. 

Han bare regner med at det går greit siden han er med meg som er amerikansk statsborger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde ikke tenkt å ha lån. 

Han bare regner med at det går greit siden han er med meg som er amerikansk statsborger.

Det er litt mer komplisert enn det, se her:

https://www.uscis.gov/green-card/green-card-eligibility/green-card-for-immediate-relatives-of-us-citizen#:~:text=If you are the spouse,and file your own application.
Prosessen kan ta lang tid, og du må regne med å betale en advokat. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er litt mer komplisert enn det, se her:

https://www.uscis.gov/green-card/green-card-eligibility/green-card-for-immediate-relatives-of-us-citizen#:~:text=If you are the spouse,and file your own application.
Prosessen kan ta lang tid, og du må regne med å betale en advokat. 

Jeg selv har ikke lyst til å flytte grunnet det over, men han tror det er lett. Så nå har jeg bevis for det motsatte. Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...