Gå til innhold

Klær blir borte på skolen, hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vet ikke hva jeg skal gjøre og jeg trenger råd.

Datteren min på syv år går i andre klasse. Det er en stor skole og en hel etasje er garderober for hele skolen. De har en hylle hver, som er åpen. 

I fjor mistet hun relativt mye tøy, men det var fordi hun var seks år og slang fra seg, og hylla hennes var på et hjørne rett ved utgangen hvor mange gikk forbi. 

I år tar hun litt mer ansvar (kunne vært mer nøye ved å sette skoa i hylla istede for på gulvet hvor de blir sparket vekk), men det skjer likevel.

Hun hadde tre ordentlige luer, to gode pannebånd og et par luer hun ikke liker så godt til sammen. Nå har hun ingen igjen. Jeg har sendt med ett og ett fordi hun ikke kan ha alt liggende der. 

To sko av to skopar har blitt borte. 

Jeg merker klærne, sjekker hver dag, rydder og passer på så ting ikke ligger slengt utover, og det samme gjør visst hun. Jeg vet at når det ringer inn eller ut, står voksne der og passer på, så mulig det er de eldre elevene som holder på. 

Jeg synes det er trasig å måtte stadig kjøpe nye ting fordi skolen har en slik ulempe. 

Det ender med at klærne hun går med på skolen blir av billig eller dårlig kvalitet fordi jeg nesten ikke tør sende med ordentlige klær. (Altså, den siste lua som er klassifisert som ordentlig er fra KappAhl, men jeg synes det er dyrt der, hun har veldig lite merkeklær, og jeg kjøper mye på sports outlet, men det er likevel kjedelig å måtte ut med dobbelt opp antall fordi det blir borte ).

Hva kan jeg gjøre ? Kan jeg gå hardere til verks å ta det opp med skolen for å få på plass en løsning ? 

Unngå å sende med gode klær foruten turdager ? Veit at hun har stoppet å leke ute allerede, noe som er utrolig synd, hun har gode klær liggende, men hun gidder ikke..

Hva gjør jeg 😕

Anonymkode: e71eb...973

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si det, alle klær blir merket..

Anonymkode: e71eb...973

Skrevet

En ting du kan gjøre, er jo å lære henne å ta bedre vare på tingene sine.

Anonymkode: 410e6...d1b

Skrevet

Har du forresten sjekket om skolen tar vare på klær som blir funnet osv?
En "lost and found", som det heter på engelsk.
Kanskje noe av klærne ligger der?

Anonymkode: 410e6...d1b

• Liker 2
Skrevet

Blir hun ertet så de gjemmer det for henne? 

Anonymkode: 06d20...307

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

På skolen vår er det en helt sinnsyk mengde gjenglemte ting i garderoben. Vi har mistet en og annen ting opp gjennom årene, men jeg har fått barna til å hjelpe til å lete når noe blir borte, enten vi har tid eller ikke. Og når de har blitt store nok til å dra hjem selv har de måttet dra tilbake til skolen for å lete etter gjenglemte ting på ettermiddagen. 

Mine er vimsekopper da, og har trengt litt oppfølging for å ikke miste ting. Og vi har prøvd å holde litt oversikt ved at jakken som blir med til skolen alltid skal bli med tilbake, samme med votter etc.

De tingene vi ikke har funnet igjen etter å ha lett i garderoben har jeg sendt melding om på trinnets facebook-gruppe, det har stort sett dukket opp igjen etter et par dager. 

Endret av Amys
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Har dere sjekket i gjenglemt kassen? Ser på barneskolen nær meg at det flyter av klær hengslengt ute. Går på utkanten av fotballbanen for å komme til skogen, og langs fotballbanen ligger det jakker, sko, sekker, gymbagger, gensere, t skjorter, sokker og bukser. Altså vi snakker mengder av klær til å være en skole med litt over 400 barn. 

Anonymkode: ea379...06d

• Liker 2
Skrevet

Sikker på det ikke er i slik kasse for klær som er glemt. Så der jeg jobbet i bhg. Så var det skole i etasjen over. På juleavslutning Så la de klær utover bord i håp at foreldre gikk igjennom.  Det som da ikke ble tatt med ble levert videre til røde kors eller noe. Så hadde de samme proses på våren.

Og her var det snakk om liten skole max 35 elever. Og var mye klær. De ansatte prøvde å henge på plass hvis klær var merket

Anonymkode: a78ae...344

• Liker 1
Skrevet

AirTag inni snørene på dyre vintersko har sporet opp noen par for oss, hos noen som "tilfeldigvis hadde fått med seg feil par"..

og anmeldelse når dyre ting forsvinner, nøler jeg ikke med.

Anonymkode: 79e9b...328

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

AirTag inni snørene på dyre vintersko har sporet opp noen par for oss, hos noen som "tilfeldigvis hadde fått med seg feil par"..

og anmeldelse når dyre ting forsvinner, nøler jeg ikke med.

Hvem anmelder du? Skole? 

Anonymkode: 4ca59...636

Skrevet

Skriv etternavn inni foret eller på vrangen av luen med sprittusj. Vanskelig å lyve seg unna den. La henne skrive navn tydelig på inneskoene, f eks, da blir det mindre interessant å stjele.

Eller ta på et strykemerke/klistremerke hvis det aksepteres. 

Anonymkode: acb8b...865

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er stjeling så er det bare en ting som hjelper: skriv navnet med store bokstaver på utsiden av plagget. Det finnes hvit tekstiltusj til mørke plagg og. 

Anonymkode: bbe49...1d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Som andre sier, du må merke klær synlig, på utsiden, og slik at det ikke går an å ta av. I ren desperasjon merket jeg alle luer og votter til mine barn med vinyl, sånn som strykes på, med navn, på utsiden og godt synlig. Ingenting forsvant etter det. Ingen ville «låne» votter der det står «NICOLAI» godt synlig på utsiden. Da sluttet plutselig barna «å miste» klær.

Anonymkode: b14cc...421

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvem anmelder du? Skole? 

Hvorfor tenker du at skolen skal anmeldes?

Anonymkode: 6522d...0e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvem anmelder du? Skole? 

Anmelder sak, "ukjent gjerningsmann", til politiet. Sender kopi til skole. Blir jo selvsagt henlagt, men om nok foreldre hadde gjort det når de VET at det er stjålet og ikke glemt igjen, må skolen ta grep etterhvert.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

1. Lær henne å ta bedre vare på klærne sine. Hun går bare i andre enda så noe klessvinn må man forvente, men da…

2. … sjekker du gjenglemtdunken. Regner med det er en dunk per trinn, kanskje? Hvis hun går på sfo og du savner dyre plagg kan du også sjekke dunken til de andre trinnene. Jeg jobber på barneskole og det er helt forferdelig mye klesplagg vi donerer til fretex etter en sesong. Vi snakker 5-6 svartsekker (middels stor skole/sfo). Dette etter å ha sendt ut flere påminnelser til foreldre om å sjekke, før vi donerer dem bort

Anonymkode: 3f8df...f1f

• Liker 1
Skrevet

Er det vanskelig å ta av navnelapper som man stryker på?

Anonymkode: e0d77...16c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det vanskelig å ta av navnelapper som man stryker på?

Anonymkode: e0d77...16c

Hva mener du her?

Anonymkode: 0e55b...a81

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva mener du her?

Fordi folk stjeler og tar det i bruk selv....

Anonymkode: d4131...044

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva mener du her?

Vedkommende spør vel for å få vite om slike merker er gode nok i forhold til tyveri. Stjeler noen ett dyrt plagg og pirker av strykemerket, så har man ikke bevis. 
Jeg merket ofte på vaskelappen, men den kan jo klippes bort 🙄

Anonymkode: 96805...0d7

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...