AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #1 Del Skrevet 13. november 2024 Jeg synes det er så vanskelig å bestemme meg. Samboer har gitt beskjed om at jeg må bestemme meg og at dette ansvaret står på meg alene. Vi har bodd under samme hus I snart 20 år og må pusse opp mye nå. Det blir dyrt og jeg må kjøpe meg inn, men da må vi enten ha en samboerkontrakt Eller gifte oss. Samboeren mener det er dumt å bruke masse penger på dokumentavgift og at vi heller kunne brukt pengene I et bryllup hvis vi skal gifte oss. Jeg har lyst til å bare skrive kontrakt og gifte oss senere, fordi det er litt mye å styre med akkurat nå. Og vi bør få det på plass litt kjapt. Samboer kommer da til å bli skuffa det vet jeg, men samtidig er ikke alt helt perfekt for tiden og synes da det er kunstig å fri. Hva er egentlig det rette å gjøre? Anonymkode: d30f1...cbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #2 Del Skrevet 13. november 2024 Ekteskap må ikke være mer enn en kontrakt mellom to mennesker og er kjapt gjort på Tinghuset. Om dere uansett ønsker å tilbringe resten av livet sammen så er giftemål en billig og fin forsikring. Som samboere er det mer styr med kontrakter og en bør også ha testamenter og forsikringer i orden om en av dere dør. Som samboere har dere heller ikke rett på gjenlevende pensjon. Anonymkode: f11cd...f2e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #3 Del Skrevet 13. november 2024 Dump. Anonymkode: a71b6...c5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Engel Skrevet 14. november 2024 #4 Del Skrevet 14. november 2024 Ta en tur på Rådhuset og bli viet nå, og ta bryllupsfesten (evt med stadfestelse i kirken om dere ønsker det) senere når dere har tid og råd. Helt vanlig å løse det sånn, og billigst. Tenker at du er heldig som har en mann som ønsker å gifte seg.🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #5 Del Skrevet 14. november 2024 oppriktig talt, etter så lang tid sammen er dette først nå en sak? hvorfor? Anonymkode: 6243e...f41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 14. november 2024 #6 Del Skrevet 14. november 2024 Har bare den ene parten eid boligen i tjue år? Herlighet. Uansett om det er samboerkontrakt eller giftemål, ordne det med en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #7 Del Skrevet 14. november 2024 Noe må dere ordne i alle fall. 20 år på den måten... det er jo galskap. Vi valgte ekteskap da vi ville være hverandres nærmeste familie, og juridisk sikret. Men har jo i tillegg ektepakt, gjensidig testamente og fremtidsfullmakt. Anonymkode: 19cdc...a10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 14. november 2024 #8 Del Skrevet 14. november 2024 Burde kanskje hatt samboerkontrakt tidligere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #9 Del Skrevet 14. november 2024 Gifte seg selvsagt og det burde dere gjort for veldig lenge siden. Anonymkode: 9f6dc...b75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 14. november 2024 #10 Del Skrevet 14. november 2024 Som andre allerede har påpekt. Gift dere nå og ta festen senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2024 #11 Del Skrevet 14. november 2024 Om dere trenger en samboerkontrakt kommer an på hvordan dere har organisert økonomien. Selv er det kun huset vi eier sammen og det eier vi 50/50 og betaler lånet 50/50. Alt annet har vi separat. Så vi føler ikke behov for samboerkontrakt. Å gifte seg ser jeg ikke noe poeng med. Generelt sett er det bare dersom den ene parten har mye dårligere økonomi at denne har noe å tjene på et giftermål. Anonymkode: d10db...cbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cruiseliner Skrevet 14. november 2024 #12 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 15.59): Jeg synes det er så vanskelig å bestemme meg. Samboer har gitt beskjed om at jeg må bestemme meg og at dette ansvaret står på meg alene. Vi har bodd under samme hus I snart 20 år og må pusse opp mye nå. Det blir dyrt og jeg må kjøpe meg inn, men da må vi enten ha en samboerkontrakt Eller gifte oss. Samboeren mener det er dumt å bruke masse penger på dokumentavgift og at vi heller kunne brukt pengene I et bryllup hvis vi skal gifte oss. Jeg har lyst til å bare skrive kontrakt og gifte oss senere, fordi det er litt mye å styre med akkurat nå. Og vi bør få det på plass litt kjapt. Samboer kommer da til å bli skuffa det vet jeg, men samtidig er ikke alt helt perfekt for tiden og synes da det er kunstig å fri. Hva er egentlig det rette å gjøre? Anonymkode: d30f1...cbf Hvis samboeren din eide huset før han traff deg eller du flyttet inn, har han uansett særeie på huset uavhengig av om dere er gift eller ikke. Å gifte seg i ettertid vil i så fall ikke gi deg rett på halvparten. Det er de såkalte skjevdelingsreglene som regulerer dette. Du har derimot rett på din andel av oppgradering/oppussing, men da må det uansett skrives en avtale som definerer dette forholdet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cruiseliner Skrevet 14. november 2024 #13 Del Skrevet 14. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Om dere trenger en samboerkontrakt kommer an på hvordan dere har organisert økonomien. Selv er det kun huset vi eier sammen og det eier vi 50/50 og betaler lånet 50/50. Alt annet har vi separat. Så vi føler ikke behov for samboerkontrakt. Å gifte seg ser jeg ikke noe poeng med. Generelt sett er det bare dersom den ene parten har mye dårligere økonomi at denne har noe å tjene på et giftermål. Anonymkode: d10db...cbd Kan legge til her at dersom en av dere betalte mer enn den andre når huset ble kjøpt, har den ene parten særeie iht. den delen. For å ta et eksempel: Dere kjøper et hus til 5 millioner, der den ene av dere skyter inn egenkapital på 1 mill. Resten, dvs. 4 mill., låner dere. Da har innskyteren særeie på 20 %. Resten eier dere i fellesskap. Innskyteren eier da 20+40=60 %, den andre 40 %. Dette gjelder selv om dere har tinglyst 50/50. Jeg bare nevner dette, fordi mange har gått i baret her hvis man ikke har satt opp en kontrakt som tilsier noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #14 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (På 14.11.2024 den 10.20): Gifte seg selvsagt og det burde dere gjort for veldig lenge siden. Anonymkode: 9f6dc...b75 Men tar ikke den prosessen flere mnd? Anonymkode: d30f1...cbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #15 Del Skrevet 16. november 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men tar ikke den prosessen flere mnd? Anonymkode: d30f1...cbf Nei. Det går fort det sjø. Anonymkode: 3d97f...d48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2024 #16 Del Skrevet 16. november 2024 Jeg hadde valgt samboerkontrakt, helt klart. Anonymkode: 45221...15f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå