AnonymBruker Skrevet i går, 12:52 #1 Del Skrevet i går, 12:52 Har en som helt siden fødsel ikke har turt å sove alene, barnet er nå er mellom 2,5 og 3 år og vi samsover enda. Jeg må legge med med barnet før jeg kan gå ut når det har sovnet. Barnet vokser flere ganger ila kvelden og natten hvor det ikke roer seg før det får ligge i armkroken. Noen med tilsvarende erfaringer som kan fortelle når barnet deres kunne sove på eget rom i egen seng? Anonymkode: 81f7f...b02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:53 #2 Del Skrevet i går, 12:53 Du er på overtid. Anonymkode: 3c138...d53 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:56 #3 Del Skrevet i går, 12:56 Hvis du tror ungen bare kommer en dag og sier at han er klar for det, så tar du feil. Dere må bestemme det og stå i det. Trygge, være rett i nærheten osv. Så går det seg til etterhvert. Anonymkode: abceb...8b0 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:56 #4 Del Skrevet i går, 12:56 Vet du hva? Vi voksne får lov å legge oss med partneren vår hver kveld, en som gir oss trygghet og komfort. Hvorfor skal vi nekte barna våre det samme? Anonymkode: d3bf5...99a 12 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:59 #5 Del Skrevet i går, 12:59 Her så lå de på eget rom fra de var 3 mnd. Her så ga det bedre søvn på ungene. Venn av oss fikk ikke barnet over på eget rom før ved 11års alder fordi det var redd så når de fikk barn nr 2 sa de den feilen skulle de ikke gjøre igjen så der ble det på eget rom fra dag 1 Anonymkode: 69213...2c8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:00 #6 Del Skrevet i går, 13:00 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vet du hva? Vi voksne får lov å legge oss med partneren vår hver kveld, en som gir oss trygghet og komfort. Hvorfor skal vi nekte barna våre det samme? Anonymkode: d3bf5...99a 1. mange er alene 2. mange med partner sover likevel best alene Jeg sover definitivt ikke med min partner for "trygghet og komfort." Anonymkode: abceb...8b0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granskudd Skrevet i går, 13:01 #7 Del Skrevet i går, 13:01 (endret) Hva med å teste ut og se om baret tør å legge seg i sin egen seng på kvelden, sammen med deg, til barnet sovner. Barnet kan få beskjed om det det våkner igjen kan det komme til deg, men at regelen er at barnet skal sove i sin egen seng så lenge det kan og det går, da vil barnet mest sannynlig etterhvert slutte å komme inn når det selv er trygt nok og regulerer seg selv nok til å bare snu seg over å fortsette og sove i egen seng i stedet for å komme til deg. Barna her var omtrent tre år da de begynte å sove i egen seng på kvelden med en av oss voksne i deres seng, og omtrentlig fire - fem da de helt hadde stoppet å komme til oss på natten. Eller, det vil si, de gjør det fremdeles i en alder av 16 og 14 om det er noe som plager dem (sykdom, mareritt eller lignende). Endret i går, 13:02 av Granskudd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:01 #8 Del Skrevet i går, 13:01 Jeg trente med barna mine da de var noen måneder gamle at den måtte ligge i kurv på rommet hos meg og mannen etter de hadde sovnet. Etterhvert flyttet vi kurven inn på naborommet. Så begynte jeg å la barnet sovne i kurven mens jeg satt ved siden av. Det tok mange netter med tålmodighet for å få dem trygge nok til at jeg kunne stå litt lenger fra sengen - ved døren - i døråpningen - utenfor døren som nesten var lukket. Men de ble trygge, de vendte seg til det, og se sov etterhvert trygt i sine senger selv om jeg sa god natt og gikk ut. Du har et mye eldre barn. Men tar du tilvenningen veldig gradvis og trinnvis så vil du klare det. Det krever mengder med kvelder og tålmodighet, men det er verdt det. Anonymkode: cea06...c5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:01 #9 Del Skrevet i går, 13:01 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vet du hva? Vi voksne får lov å legge oss med partneren vår hver kveld, en som gir oss trygghet og komfort. Hvorfor skal vi nekte barna våre det samme? Anonymkode: d3bf5...99a Det er tydelig at du ikke har en unge som har sovet oppå deg i 3 år og vekket deg mange ganger hver ENESTE natt. Anonymkode: 81f7f...b02 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:01 #10 Del Skrevet i går, 13:01 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 1. mange er alene 2. mange med partner sover likevel best alene Jeg sover definitivt ikke med min partner for "trygghet og komfort." Anonymkode: abceb...8b0 Men mange gjør det. Og poenget gikk visst langt over hodet på deg om du ikke forsto at budskapet er at barnet trenger tryggheten det får fra foreldrene når det skal legge seg. Anonymkode: d3bf5...99a 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:04 #11 Del Skrevet i går, 13:04 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men mange gjør det. Og poenget gikk visst langt over hodet på deg om du ikke forsto at budskapet er at barnet trenger tryggheten det får fra foreldrene når det skal legge seg. Anonymkode: d3bf5...99a Og da må man hjelpe barnet ved å lære det at det er trygt å sove alene i egen seng også. Mamma/pappa forsvinner ikke likevel og kommer når han/hun trenger det. Anonymkode: cea06...c5a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:04 #12 Del Skrevet i går, 13:04 Granskudd skrev (9 minutter siden): Hva med å teste ut og se om baret tør å legge seg i sin egen seng på kvelden, sammen med deg, til barnet sovner. Barnet kan få beskjed om det det våkner igjen kan det komme til deg, men at regelen er at barnet skal sove i sin egen seng så lenge det kan og det går, da vil barnet mest sannynlig etterhvert slutte å komme inn når det selv er trygt nok og regulerer seg selv nok til å bare snu seg over å fortsette og sove i egen seng i stedet for å komme til deg. Barna her var henholdsvis tre år da de begynte å sove i egen seng på kvelden med en av oss voksne i deres seng, og omtrentlig fire - fem da de helt hadde stoppet å komme til oss på natten. Eller, det vil si, de gjør det fremdeles i en alder av 16 og 14 om det er noe som plager dem (sykdom, mareritt eller lignende). Takk for nyttig svar!😊 Anonymkode: 81f7f...b02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:17 #13 Del Skrevet i går, 13:17 Våre barn har alltid lagt i egen seng ! Første året i seng ved siden av vår seng. Fra 1 år i egen seng på eget rom med åpen dør. Vi har alle sovet bra og alle har fått nattero . Unntaket er ved sykdom . Da har vi hatt de under oppsikt . Anonymkode: aadc0...273 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:13 #14 Del Skrevet i går, 14:13 For oss gikk det ikke før 13-14 mnd, men da sov han i tillegg bedre (ble ikke vekka av snorkinga til far). Har aldri hatt sprinkelseng da, sover i juniorseng så vi kan ligge ved siden av til han sovner. Anonymkode: 2c425...cf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:15 #15 Del Skrevet i går, 14:15 AnonymBruker skrev (1 time siden): Våre barn har alltid lagt i egen seng ! Første året i seng ved siden av vår seng. Fra 1 år i egen seng på eget rom med åpen dør. Vi har alle sovet bra og alle har fått nattero . Unntaket er ved sykdom . Da har vi hatt de under oppsikt . Anonymkode: aadc0...273 Men da gjelder jo ikke problemstillingen for deg og dine barn. Bare merkelig å svare da. Anonymkode: 81f7f...b02 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:17 #16 Del Skrevet i går, 14:17 Det kommer an på barnet. Vi hadde en som ble lagt i egen seng fra ganske tidlig, og som sov første økt hver kveld der, før det gikk over i samsoving med oss fra første amming når vi la oss. Det barnet sov i egen seng på eget rom fra ca 1 års alder, og sluttet å komme inn til oss foreldre i det hele tatt fra rundt 3 års alder. Men så kom lillesøskenet... NEKTET å sove i sprinkelseng. Og hylskrek om vi forsøkte å legge der, eller om vi hadde lagt baby der etter at baby hadde sovnet. Det var bare skrik og kaos. Så vi ga opp og samsov. La barnet i vår seng på kvelden til rundt 2 års alder, når vi fikset "stort barn seng" (Med sengehest) og begynte å legge der på kvelden. Vi måtte alltid bli der til barnet sovnet. Og lå ofte sammen med barnet i senga. Og det var ikke uvanlig at barnet kom inn til oss om det våknet på natta. Ved 4-års alder begynte vi å forsøke å følge tilbake på natta. (Men var dårlige på det, for vi var så vant med samsoving.) Men ga opp det etter hvert. Tror barnet var 5-6 år da vi begynte å belønne at det ikke kom inn til oss på natt. Med klistremerker og kul premie når det gikk bra en uke. Da ordnet det seg. Det var kun besøk i vår seng ved vonde drømmer og annen utrygghet. Som heldigvis ikke var ofte. Det vi ble fortalt, var "De gir seg før de kommer i tenårene." Man, ja, det er vanskelig med de som ikke liker å sove alene. Anonymkode: 802b9...a28 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet i går, 14:20 #17 Del Skrevet i går, 14:20 Mine har stort sett ønsket å sove alene fra de var mellom 6 og 10. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:21 #18 Del Skrevet i går, 14:21 Vi har 3 barn, de to eldste sov natten gjennom på eget rom så godt som hver natt fra de var rundt 2 år gamle, det yngste kommer fremdeles tuslende inn på rommet vårt og kryper opp i senga vår hver natt, han er 5 år nå. Fungerer ikke å låse døra heller, siden han kan å låse opp dører. Anonymkode: fd904...a43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:23 #19 Del Skrevet i går, 14:23 AnonymBruker skrev (1 time siden): Våre barn har alltid lagt i egen seng ! Første året i seng ved siden av vår seng. Fra 1 år i egen seng på eget rom med åpen dør. Vi har alle sovet bra og alle har fått nattero . Unntaket er ved sykdom . Da har vi hatt de under oppsikt . Anonymkode: aadc0...273 Samme her. Har alltid hørt at beste tidspunkt for å flytte dem til eget rom er 1 år. Anonymkode: 62150...8b7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:24 #20 Del Skrevet i går, 14:24 Min er samme alder og kan ikke sove alene. Da våkner hun hele tiden og blir redd og leter etter oss. Og vi har alltid trygget masse og har god tilknytning. Kan jo ikke akkurat tvinge en 2,5-åring til å være trygg alene. Og hun går jo bare ut av senga om vi ikke er der og går dit vi er, man kan jo heller ikke låse ungen inne. Må også sitte der til hun sovner men har iallfall avansert fra samsoving til egen seng og fra å holde i fanget til å bare holde i hånda og noen ganger bare sitte ved siden av. Tar det gradvis Anonymkode: 48467...9df 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå