Gå til innhold

Føler meg presset av eksen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen dager siden fortalte barnefar/eks at han har pådratt seg stor gjeld. Jeg har akkurat flyttet ut fra felles eid bolig, og nå vil han at jeg skal stille som medsøker på et lån som skal hjelpe han ut av denne knipen. Han har bevist flere ganger at han ikke er til å stole på. Vært verbal stygg mot meg over tid, og opptredt truende noen ganger. Så jeg har en følelse av at det vil oppstå noe som gjør at jeg blir ansvarlig for hele lånet - hvis/når han ikke betaler.

Nå vil han altså at jeg skal gå med på dette, det vil si at de tar pant i boligen. Dette har jeg sagt at jeg ikke vil, men da sier han at han nekter å betale noe som helst før dette har blitt gjort. Også at han kommer til å ende opp på gata, og huset kommer til å bli tvangssolgt. Føler meg truet/presset til å gjøre noe jeg ikke vil. Skal snakke med advokat i morgen, men føler meg rett og slett redd for at han skal dukke opp på døren her.

Er det grunn nokk til å ringe 02800? For å forhøre meg om hvordan jeg skal håndtere dette, eller skal jeg avvente? Vi har to barn sammen, også grunn til at jeg er bekymret nå. De er jo 40% hos han. 

Anonymkode: f3d34...455

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, selvfølgelig kan du ringe og drøfte dette med politiet!

Anonymkode: c72dd...464

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han har opptrått truende og manipulerende, så snakk med politiet!

Bidrag må du ta gjennom Nav!

Jeg ville fått huset dere eier sammen begjært solgt. Da har han et valg, enten kjøper han deg ut - eller huset vil bli solgt. Om han trenerer prosessen så skal han betale leie til deg for bruk av din del av huset, og han vil bli skyldig deg penger. Taper du penger på at han trenerer prosessen kan det være han kan bli erstatningspliktig for noe der også.

Bra du skal snakke med advokat i morgen! :)

Bra du har flyttet fra ham! Sørg for å holde dører låste, og om han dukker opp, ikke åpne opp for ham, men snakk heller med ham via telefon. Vis heller til at dere heller kan snakkes en annen dag og at du gjerne møter ham sammen med både hans og din advokat - da viser du også at du vil ta dette formelt og ryddig. Viser han det minste tegn på å bli truende, eller kommer med trusler - ring politiet! Da kan du bruke 113! (For å diskutere saken uten at det er en akutt trusselsituasjon, så bruker du enten 02800 eller det lokale nummeret til politistasjonen.)

Godt du har kommet deg ut av dette forholdet! Du kan godt kontakte barnevernet også og be om råd hos dem. Hvis far da blir verre, så vil du allerede ha etablert en kontakt med dem, og det kan gjøre det enklere om han skaper større problemer. Du kan også gjerne ta kontakt med nærmeste Krisesenter og be om samtale der, for når han har truet deg flere ganger, så betyr det at han er voldelig - og Krisesenteret har erfaring med hvordan best forholde seg til slike voldelige menn.

❤️

Anonymkode: c77ef...3ed

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke under noen som helst omstendigheter gå med på dette! Han får krype til gjeldsordningen eller hjem til foreldrene. Vær klar og tydelig og bare si Nei, ingenting annet. Ikke forklar dypt om hvorfor for da vil han sikkert bli enda mer truende og sinna. Gå deretter til NAV og få de til å kreve inn bidrag. Har han ingen penger så får du bidragsforskudd og han får mer gjeld. Film han i skjul hvis han dukker opp på døra (ikke åpne opp), og ring politiet og snakk med dem nå. Prøv å ta mest mulig av kommunikasjonen skriftlig og spar på det, det er gull verdt i forhold til politiet. Hvis han ringer, ha en annen telefon (f.eks en gammel uten simkort) og ta opptak (fullt lov hvis du selv er med i samtalen). 

Slike mennesker er ofte full av bare luft og tomme trusler, men det bør alltids tas på alvor allikevel for noen ganger klikker de helt.

Hvis du vil være litt grei, tips han om husbanken. De kan hjelpe han å beholde huset. Eventuelt luksusfellen.  

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri aldri gå med på slikt. 

Ugrei og urimelig mann blir aldri plutselig grei dersom de får viljen sin heller, de får bare enda mindre respekt og oppfører seg enda dårligere videre. Så du vinner absolutt ingenting på å gå med på slikt, du bare taper på flere måter. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive under på noe slikt vil være det samme som å skrive under personlig økonomisk ruin. Du må ikke finne på å gjøre det samme hva han truer med.

Anonymkode: a60e5...255

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du må selvfølgelig ikke gå med p dette!

La ham havne på gata da, om han føler for det. Slik er det for alle voksne som slutter å betale regningene sine. 

La ham stå for sitt eget fall, og forbered deg på bidrag via Nav og full omsorg for ungene om han blir hjemløs.

Lykke til med dusten 

Anonymkode: 45672...fae

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans gjeld er ikke ditt problem.

Det er kjempebra at du har kommet deg ut av dette forholdet👏👏

Skriver som de andre her, om han opptrer truende, oppsøker deg, be om hjelp fra politiet. Mange synest det er forskjell på å bli truet av en ex og en fremmed. At man nøler med å kontakte politiet siden det er en ex, men det er mye mer alvorlig enn om det hadde vært en fremmed. Her er det også barn inne i bildet, det gjør det desto verre.  
Vær sterk, dette blir bedre❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 13.39):

For noen dager siden fortalte barnefar/eks at han har pådratt seg stor gjeld. Jeg har akkurat flyttet ut fra felles eid bolig, og nå vil han at jeg skal stille som medsøker på et lån som skal hjelpe han ut av denne knipen. Han har bevist flere ganger at han ikke er til å stole på. Vært verbal stygg mot meg over tid, og opptredt truende noen ganger. Så jeg har en følelse av at det vil oppstå noe som gjør at jeg blir ansvarlig for hele lånet - hvis/når han ikke betaler.

Nå vil han altså at jeg skal gå med på dette, det vil si at de tar pant i boligen. Dette har jeg sagt at jeg ikke vil, men da sier han at han nekter å betale noe som helst før dette har blitt gjort. Også at han kommer til å ende opp på gata, og huset kommer til å bli tvangssolgt. Føler meg truet/presset til å gjøre noe jeg ikke vil. Skal snakke med advokat i morgen, men føler meg rett og slett redd for at han skal dukke opp på døren her.

Er det grunn nokk til å ringe 02800? For å forhøre meg om hvordan jeg skal håndtere dette, eller skal jeg avvente? Vi har to barn sammen, også grunn til at jeg er bekymret nå. De er jo 40% hos han. 

Anonymkode: f3d34...455

Ikke møte han personlig og alene mer! Slike folk kan dra kniv og drepe......ville ringt politiet og fått besøksforbud....

Anonymkode: 09633...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...