Gå til innhold

Delvis sykemeldt - lunsj

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 100% sykemeldt pga. kvalme i svangerskap og tenker å prøve å komme tilbake 50% neste uke. Jeg jobber 80% så 50% av dette vil utgjøre 15 timer i uken, som jeg tenkte å fordele på 3 dagerx5 timer. Greia er at lederen min er streng på at man ikke får lunsj om man jobber under 6 timer. Vanligvis er jo det helt greit og ikke noe jeg ville kranglet på, men nå som jeg har svangerskapskvalme er jeg nødt til å spise hver 2.-3. time for å klare å holde på maten. Hvordan fungerer denne «lunsjregelen» ved sykemelding, kan leder forvente at jeg jobber 5 timer uten pause? For isåfall er jeg usikker på om jeg klarer så lange dager uten å kaste opp🤢

Anonymkode: 8f1bb...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leder er også pliktig å tilrettelegge for gravide, så om 5-10 minutter pause for å spise noe er det du trenger for å ikke bli mer sykemeldt så mener jeg at leder må legge opp så dette går. Med mindre det er helt umulig for driften men det tviler jeg på at det er? Sett opp møte med lederen din og forklar dette. Det er vel bedre for leder å gi en liten pause enn at arbeidsgiver skal bli mer sykemeldt.

Anonymkode: 8f761...863

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

først så tar leder feil med 6 timer, grenser er på 5.5 

Sitat
Har man krav på matpause?

De ansatte har krav på minst én pause hvis den daglige arbeidstiden er på minst 5,5 timer. 

Deretter har han plikt til å tilrettelegge

Sitat

Arbeidsmiljøloven gir arbeidsgiver en generell omsorgsplikt for alle arbeidstakere. Det gir den gravide rett til tilrettelagt arbeid så langt det er mulig

som et ekstra punkt har han plikt å tilrettelegge for sykemeldingen:

Sitat

Plikten til å legge arbeidet til rette for arbeidstakerne er omfattende. Det heter i arbeidsmiljøloven at arbeidsgiver skal tilrettelegge for arbeidstaker «så langt det er mulig».

jeg ville lagt opp løpet selv og sagt at slik kommer jeg nå til å jobbe fremover, ikke spør - krev. 

Anonymkode: 15bc9...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Leder er også pliktig å tilrettelegge for gravide, så om 5-10 minutter pause for å spise noe er det du trenger for å ikke bli mer sykemeldt så mener jeg at leder må legge opp så dette går. Med mindre det er helt umulig for driften men det tviler jeg på at det er? Sett opp møte med lederen din og forklar dette. Det er vel bedre for leder å gi en liten pause enn at arbeidsgiver skal bli mer sykemeldt.

Anonymkode: 8f761...863

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

først så tar leder feil med 6 timer, grenser er på 5.5 

Deretter har han plikt til å tilrettelegge

som et ekstra punkt har han plikt å tilrettelegge for sykemeldingen:

jeg ville lagt opp løpet selv og sagt at slik kommer jeg nå til å jobbe fremover, ikke spør - krev. 

Anonymkode: 15bc9...187

Takk! Kan hende det er jeg som tuller, det er sikkert 5,5 lederen min har sagt, jeg har aldri jobbet kortere vakter enn at jeg har fått pause😅 men det er sant, de skal jo tilrettelegge for å unngå sykemeldinger så det gir jo mening at jeg får tid til å spise, om ikke en halvtime så 15 minutter i det minste😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk! Kan hende det er jeg som tuller, det er sikkert 5,5 lederen min har sagt, jeg har aldri jobbet kortere vakter enn at jeg har fått pause😅 men det er sant, de skal jo tilrettelegge for å unngå sykemeldinger så det gir jo mening at jeg får tid til å spise, om ikke en halvtime så 15 minutter i det minste😅

Nå vet jeg ikke hva slags type jobb du har, om du må ha x antall minutter for å kunne spise eller om du kan ha mat som du kan hive i deg litt sånn når du har et ledig minutt her og der? Jeg var tilbake i full jobb i andre trimester med svangerskapskvalme, og hadde ferdig påsmurte brødskiver + sånne pretzl sticks, nøtter, frukt etc i sekken, så kunne jeg ta en bit her og der. Måtte ha noe innabords hver time for å overleve.

Anonymkode: 4552e...f8d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge så langt det er mulig. 
Så hvis arbeidsgiver ikke vil eller kan legge til rette for matpause, så snakker du med legen og får økt sykemeldingen igjen. 

Anonymkode: 39dff...06c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...