Gå til innhold

Gruer meg til foreldresamtale med barnehagen i morgen

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ok, så det er normalt å slå i din barnehage. Ingen voksne på jobb der, tydeligvis. Men glad for at mine barn har fått gleden av å gå i normale barnehager der barn flest ikke slår hverandre.

Anonymkode: b2d9e...1fa

Supert for deg! 

Anonymkode: 6a491...289

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Supert for deg! 

Ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er som sagt flerfoldige ganger ingen som har snakket om ekstra ressurser i det hele tatt, det er bare jeg som overtenker så til de grader.

Jeg er nervøs fordi det er ubehagelig å få fortalt at toåringen min gjør at andre barn får vondt. Selv om jeg vet det er vanlig i den alderen hadde jeg likevel et behov for å få det bekreftet av andre, og derfor opprettet jeg emnet.

Men hvorfor hadde det vært så fryktelig om det ble satt inn ekstra ressurser på ditt barn, dersom det hadde vært et forslag, det er vel bare bra om miljøet i barnehagen bedres for alle?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor hadde det vært så fryktelig om det ble satt inn ekstra ressurser på ditt barn, dersom det hadde vært et forslag, det er vel bare bra om miljøet i barnehagen bedres for alle?

Det er jo ikke det jeg sier. Å få inn ekstra ressurser om en trenger det er supert, men ingen vil at barnet sitt skal ha problemer som utløser innsettelse av ekstra ressurser. Og trenger man det ikke, skal man ikke ha det. Man går ikke til legen om man ikke er syk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke det jeg sier. Å få inn ekstra ressurser om en trenger det er supert, men ingen vil at barnet sitt skal ha problemer som utløser innsettelse av ekstra ressurser. Og trenger man det ikke, skal man ikke ha det. Man går ikke til legen om man ikke er syk.

Ok. Men da får du trolig svar på om dette er nødvendig eller ei, håper uansett det ordner seg til det beste for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har til dags dato aldri hørt om ekstra ressurser på en toåring som slår innimellom. Det er ikke fryktelig å sette inn ekstra ressurser på et barn som trenger det. Men å sette inn ekstra ressurser på et par vil si at det er såpass store avvik eller behov at personalet ikke kan håndtere det, og det kan være ganske vondt for foreldre når barnet sitt blir for mye for de ressursene som finnes i barnehagen. Er det behov for det bør det selvsagt gjøres, men dette er innenfor normalen.

Anonymkode: 90323...f8f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har til dags dato aldri hørt om ekstra ressurser på en toåring som slår innimellom. Det er ikke fryktelig å sette inn ekstra ressurser på et barn som trenger det. Men å sette inn ekstra ressurser på et par vil si at det er såpass store avvik eller behov at personalet ikke kan håndtere det, og det kan være ganske vondt for foreldre når barnet sitt blir for mye for de ressursene som finnes i barnehagen. Er det behov for det bør det selvsagt gjøres, men dette er innenfor normalen.

Par - barn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden er du engstelig ig krisemaksimerer for at bhg-læreren skal si at de opplever problemer med sønnen din fordi han slår og tester grenser og at han må ha spesialpedagog, på den andre side går du veldig i forsvarposisjon, hvis andre her spør og sier at han bare har litt temperament og kan være litt bestemt. Det beste er å slippe guarden og møte bhg-læreren med et åpent sinn og samarbeide om en strategi for at sønnen din skal klare å regulere følelsene sine på en mer konstruktiv måte. Bhg er ikke ute etter å ta verken deg eller sønnen din, men ønsker å hjelpe han sosialt. 

Anonymkode: dadc3...f3c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden er du engstelig ig krisemaksimerer for at bhg-læreren skal si at de opplever problemer med sønnen din fordi han slår og tester grenser og at han må ha spesialpedagog, på den andre side går du veldig i forsvarposisjon, hvis andre her spør og sier at han bare har litt temperament og kan være litt bestemt. Det beste er å slippe guarden og møte bhg-læreren med et åpent sinn og samarbeide om en strategi for at sønnen din skal klare å regulere følelsene sine på en mer konstruktiv måte. Bhg er ikke ute etter å ta verken deg eller sønnen din, men ønsker å hjelpe han sosialt. 

Anonymkode: dadc3...f3c

Da har du nok misforstått. Jeg har ingen problemer med å si at barnet mitt har uønsket adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men det er jo ikke negativt? Det er et gode jeg unner alle som har behovet, særlig barn! Det kan hjelpe han med å snu en potensiell negativ trend liksom. 

Anonymkode: 9f483...a74

Klart det er negativt. Hvem vil vel at barnet skal være en "ekstra belastning", og kanskje det i bunn og grunn er pga oppdragelsen (for det er jo alltid grunner til oppførselen, om mann googler litt), da vil man isåfall få det enda verre fordi man selv kan være skyld k det. Ingen ønsker vel at noe sånt skal ramme de, alle ønsker vel å leve mest mulig normalt uten innblanding fra hjelpeinstanser.

Joda, skjer det så skjer det. Men kan godt forstå at hun gruer seg, det vil jo evt bli til at det blir en byrde hvor man er utenfor "normalen"

Anonymkode: 1092f...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, så det er normalt å slå i din barnehage. Ingen voksne på jobb der, tydeligvis. Men glad for at mine barn har fått gleden av å gå i normale barnehager der barn flest ikke slår hverandre.

Det er desverre normalt at slikt forekommer i barnehagen til mine barn også(hører om det nesten hver dag, og det er ikke bare de samme personene). Også på SFO som jeg vet om.

Jobber du innen feltet siden du er så klar i din tale? Eller tenker du bare selv at det ikke er normalt? 

Anonymkode: 1092f...186

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går nok veldig bra. 

Jeg har gruet meg sev til hver eneste samtale, både i bhg og på skolen. Tror det bare er fordi foreldre er redd for å få tilsnakk eller at noe ikke er innen norm. Men om barnet skulle trenge noe, så er det jo supert at det blir fanget opp. 

Ikke stress kjære deg:) 

Anonymkode: 4f3aa...bed

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Gutten vår er 2,5 år gammel og som regel blid og fornøyd. Han får mye skryt for godt språk, god samhandling med barn og voksne og at han viser mye glede og tar mye initiativ. Han er også flink til å vise omsorg om noen er lei seg og er veldig ivrig på å trøste.

Han kan til tider ta mye plass, og har han en dårlig dag kan lunta være i korteste laget. Derfor har det av og til oppstått episoder der han har slått eller dyttet andre barn og fått tilsnakk for det. Han tester også grenser og hører ikke nødvendigvis på beskjeder, og da har det hendt at de har tatt ham ut av leken, men det er ikke ofte. Vet ikke hvor ofte han får tilsnakk, men som regel er beskjeden fra de ansatte at han har hatt en fin dag. Og så sier de fra hvis det har vært hendelser, men det virker ikke å være særlig ofte.

Gruer meg fordi barnehagelæreren får det til å virke som han er den eneste i hele verden som kan finne på å slå eller dytte. Vet jo at han ikke er det, men jeg tror han skiller seg ut på avdelingen for han er bare en av to gutter der, og jenter er jo ofte litt roligere. Ikke at jeg benekter at han kan være spicy til tider, for det vet jeg han kan. Er bare så redd for at barnehagelæreren skal si det er unormalt eller at det trengs ekstra ressurser eller noe :( Ikke at jeg opprintig tror det, men det hadde vært så fortvilende.

Tror alt dette bunner i at jeg er gravid og hormonell, så det hadde vært fint om noen kunne berolige meg litt 😅

Min eldste byttet barnehage det siste året for å bli kjent med klassekamerater før skolestart. I gamle barnehagen var det kun skryt å få. I den nye barnehagen har han hatt endel problemer med de andre gutta. De andre gutta har nesten drevet med mobbing i så ung alder, så det var veldig vanskelig for gutten min.

På møtet med barnehagen ble det tatt opp at barnet mitt hadde sloss så grovt og det var ikke måte på hvor ille dette var. Det var som om hun aldri hadde opplevd gutter som slo hverandre.

I alle møter handlet det om hvor vanskelig sønnen min var. Da jeg fortalte om erfaringene fra gamle barnehagen så virket hun overrasket. Han ble kalt for en pedagogs drøm på sin siste dag i forrige barnehage. I nye barnehagen fikk jeg ofte hjem en gutt som hadde blitt slått, utestengt fra lek og aldri fått ha leker i fred. Han var oftere sint og det kom frem ting som virkelig ikke var greit. Barnehagen måtte ta tak i dette da det omhandlet flere barns ve og vel. 

Så jeg sa til min sinte og triste sønn at han aldri skal slå først, men at han får lov til å forsvare seg. I barnehagen ble det da sagt at jeg som mor var for vold og motiverte til dette. Dermed var det kun min skyld at barnet hadde sloss og at barnet mitt var så vanskelig. 

Jeg snakket med barnet og han vet at han aldri skal slå først. Han sa at han og en i barnehagen hadde hatt det gøy med å lekesloss, men så ble det litt mye. Så fra hans kant var det ikke så ille. Disse to guttene hang sammen konstant etter dette. 

Kort tid senere begynte skolen og vi er kjapt tilbake på samme tilbakemeldinger som vi fikk ved første barnehagen. Han er flink sosialt, han har mange venner og alltid noen å leke med. Han er fornøyd og han er veldig god faglig, så han fikk tidlig gå opp et hakk. 

Så ja, noen barnehager kan være vanskelig på slikt. Jeg var også gravid da jeg fikk disse negative tilbakemeldingene og var ganske langt nede av beskyldningene. Men når gutten sier ifra i barnehagen om dårlig behandling så ble han ikke hørt. Samtidig tok de han hver gang han tok igjen på de andre. Dette fra pedleder sin munn altså. 

Anonymkode: 85b3e...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Gutten vår er 2,5 år gammel og som regel blid og fornøyd. Han får mye skryt for godt språk, god samhandling med barn og voksne og at han viser mye glede og tar mye initiativ. Han er også flink til å vise omsorg om noen er lei seg og er veldig ivrig på å trøste.

Han kan til tider ta mye plass, og har han en dårlig dag kan lunta være i korteste laget. Derfor har det av og til oppstått episoder der han har slått eller dyttet andre barn og fått tilsnakk for det. Han tester også grenser og hører ikke nødvendigvis på beskjeder, og da har det hendt at de har tatt ham ut av leken, men det er ikke ofte. Vet ikke hvor ofte han får tilsnakk, men som regel er beskjeden fra de ansatte at han har hatt en fin dag. Og så sier de fra hvis det har vært hendelser, men det virker ikke å være særlig ofte.

Gruer meg fordi barnehagelæreren får det til å virke som han er den eneste i hele verden som kan finne på å slå eller dytte. Vet jo at han ikke er det, men jeg tror han skiller seg ut på avdelingen for han er bare en av to gutter der, og jenter er jo ofte litt roligere. Ikke at jeg benekter at han kan være spicy til tider, for det vet jeg han kan. Er bare så redd for at barnehagelæreren skal si det er unormalt eller at det trengs ekstra ressurser eller noe :( Ikke at jeg opprintig tror det, men det hadde vært så fortvilende.

Tror alt dette bunner i at jeg er gravid og hormonell, så det hadde vært fint om noen kunne berolige meg litt 😅

Kjære, søte, snille deg! Dette er veeeeldig vanlig blant 2-åringer! Kan godt være at akkurat nå er han eneste på avdelingen som dytter og slår, men det er alltid MINST et barn som gjør det på hver småbarnsavdeling😅 

Har jobbet som barnehagelærer i mange år, så har litt erfaring. Vi setter ikke inn ressurser for dette, men lager kanskje en strategiplan. Det er en plan hvordan vi innad på avdeling skal jobbe med barnet, hva vi gjør når han slår, hva vi gjør for å unngå at han slår, og hvordan dagen kan bli generelt bedre for barnet. 

Håper dette var litt beroligende. Du har iallfall en normal 2-åring❤️ Lykke til:)

Anonymkode: e28dd...901

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kjære, søte, snille deg! Dette er veeeeldig vanlig blant 2-åringer! Kan godt være at akkurat nå er han eneste på avdelingen som dytter og slår, men det er alltid MINST et barn som gjør det på hver småbarnsavdeling😅 

Har jobbet som barnehagelærer i mange år, så har litt erfaring. Vi setter ikke inn ressurser for dette, men lager kanskje en strategiplan. Det er en plan hvordan vi innad på avdeling skal jobbe med barnet, hva vi gjør når han slår, hva vi gjør for å unngå at han slår, og hvordan dagen kan bli generelt bedre for barnet. 

Håper dette var litt beroligende. Du har iallfall en normal 2-åring❤️ Lykke til:)

Takk skal du ha! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på snart 2 går i en kjempefin barnehage. Både på tilvenning og ved henting/levering har jeg sett omtrent alle barna slå/dytte/klore hverandre i en eller annen sammenheng, både gutter og jenter. De ansatte ser det og stopper dem med en gang selvfølgelig, men det skjer! Vi jobber med med så godt vi kan hjemme (han dasker til oss og om han blir sint på oss). Hadde satt veldig pris på tips og triks fra barnehagen om hvordan vi kan jobbe bedre med det, så et foreldremøte hadde jeg iallfall ikke bekymret meg for. 

Anonymkode: d4761...c87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdatering: Det gikk kjempefint på foreldresamtale, og barnehagelæreren kunne også bekrefte at det er helt normal oppførsel. Fikk tilbakemelding om at han er veldig moden for alderen, så de mistenker at han kjeder seg på småbarnsavdeling, og frustrasjonen han føler på angående det kan noen ganger gå utover de andre barna. Tiltak blir å innføre noen elementer fra storbarnsavdeling 😊

Ts

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker sønnen din høres helt normal ut. Det at han dytter eller slår iblant er også normalt for en del 2-åringer, de har ikke lært å regulere følelser enda. Og da er det kjempefint at dere og barnehagen ser dette og hjelper ham på rett vei 😊 Foreldresamtalen kommer nok til å gå helt fint. 

Når det er sagt er det heller ingen skam eller nederlag å få ekstra ressurs. Min datter er også 2, 5 og har fått det noen timer i uka. hun er på den motsatte siden av skalaen - mer forsiktig, og trenger å bli tryggere. Der er det ikke snakk om spesialpedagog, men bare litt ekstra oppfølging fra barnehagelærer. Hun har blomstret og blitt mye tøffere på de få månedene med litt ekstra hjelp. 

Anonymkode: 51076...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oppdatering: Det gikk kjempefint på foreldresamtale, og barnehagelæreren kunne også bekrefte at det er helt normal oppførsel. Fikk tilbakemelding om at han er veldig moden for alderen, så de mistenker at han kjeder seg på småbarnsavdeling, og frustrasjonen han føler på angående det kan noen ganger gå utover de andre barna. Tiltak blir å innføre noen elementer fra storbarnsavdeling 😊

Ts

Dette har jeg sett mange ganger. Det bunner vel ofte ut i kjedsomhet eller frustrasjon. Barn er født med alle følelser, men ikke evnen til å regulere dem. Høres ut som et fornuftig tiltak.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Høres veldig bra ut❤️😄

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...